  • 1. Data: 2002-02-11 21:01:11
    Temat: pierwszy raz choroba w DG - pomozcie prosze
    Od: "Małgorzatka" <m...@i...pl>

    Osoba wspolpracujaca w DG w styczniu chorowala 21 dni. Druk od lekarza
    zlozony w ZUS, ale do tej pory nie przyszla decyzja o przyznaniu i wysokosci
    zasilku chorobowego (maja na to 30 dni wiec pewnie nie zdaza przez
    terminem15.02).
    W zwiazku z tym mam nastepujace pytania:
    JAKIE druki skladam za styczen w ZUS. Oczywiscie DRA i .. oba RNA i RSA??
    Tylko ze w RSA trzeba wpisac "kwote wyplaconych swiadczen" a ja nie bede
    wiedziec jaka to bedzie kwota na dzien 15.02, wiec co zrobic?
    Mam zaplacic pelna skladke za 31 dni stycznia i nie wysylac RSA a potem
    korygowac? (wolalabym zaplacic tylko za 10 dni stycznia :) ale nie chce
    zawalic, bo wiadomo, ze to bedzie wtedy ostatnie chorobowe :( )
    Prosze poradzcie.
    Malgorzata

  • 2. Data: 2002-02-11 23:58:22
    Temat: Re: pierwszy raz choroba w DG - pomozcie prosze
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    1. W RSA pisze się kwotę świadczeń tylko wtedy, gdy firma wypłaca je
    pracownikowi i potem odejmuje sobie w deklaracji ZUS.

    2. Miałem ten przypadek: ustawa mówi, że można zmniejszyć składkę za
    miesiąc, w którym chorowałaś, jeśli przysługuje prawo do zasiłku. ZUS
    interpretuje to swoiście: twierdzi, że dopiero wtedy, gdy zasiłek zostanie
    wypłacony. Wypada więc zapłacić za styczeń pełną sumę (bez RSA) , spokojnie
    poczekać i po otrzymaniu pieniążków złożyć korektę formularzy za styczeń,
    zaś sumę odjąć od któregoś późniejszego miesiąca.

    3. Zmniejszenie sumy liczy się w proporcji:
    (dni nie objęte zwolnieniem)
    -----------------------------
    (dni kalendarzowe)
    Zdawałoby się, że trzeba tu podzielić przez dni kalendarzowe, pomnożyć przez
    liczbę dni nie objętych zwolnieniem i zaokrąglić do 1 grosza. Spotkałem się
    z twierdzeniem ZUSu, że po już drodze (po podzieleniu) trzeba zaokrąglic do
    1 grosza. Wymik wyjdzie inny (o 1 -2 grosze w górę lub w dół) , lecz
    słyszałem już o cofnięciu prawa do ubezpieczenia chorobowego z powodu
    rzekomej niedopłaty tak niedoliczonych groszy...

    Sory za rozgadanie, ale to temat-rzeka i jeszcze wiele niespodzianek nas
    czeka.

    Wypada życzyć, zbyś nie musiała korzystać z zasiłków
    Krzysztof

  • 3. Data: 2002-02-12 00:50:01
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Witam
    Faktycznie, co inspektorat to inne zasady.
    Ja, w takim przypadku, opłacam składki tylko za dni kalendażowe, w
    których nie jestem na zwolnieniu.
    np. podstawa minimalna podzielona przez ilość dni kalendażowych
    miesiąca i pomnożona przez ilość dni podlegania ubezpieczeniu.
    Zaokrągla się do 1 gr dopiero wynik, bez zaokrąglenia po wykonaniu
    dzielenia.
    Ale upewnij się w swoim ispektoracie.

    W RSA podajesz tylko kod zasiłku i daty, nie wpisujesz ilości dni i
    kwoty.
    Kwotę wpisujesz tylko wtedy, gdy sam ją komuś, w imieniu ZUS
    wypłacasz, i potrącasz wtedy z należnych składek.

    Ryszard

  • 4. Data: 2002-02-12 05:54:35
    Od: a...@w...pl (Andrzej Kłos)

    Ryszard G wrote:

    [ciach]

    , bez zaokrąglenia po wykonaniu
    > dzielenia.
    > Ale upewnij się w swoim ispektoracie.

    przepisy ZUS co do zaokrąglania są jednoznaczne:

    www.zus.pl/niusy/k011212.htm

    powoływałem się w ZUS-ie na to, co umieszczone jest na ich oficjalnych
    stronach i dotychczas zawsze skutkowało.

    andy