  • 1. Data: 2012-03-27 10:29:02
    Temat: odliczenie skladek na dobrowolne(!) ubezpieczenie zdrowotne (bez dzialalnosci oczywiscie)
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    Tak sie zlozylo, ze musialem podpisac umowe z NFZ o dobrowolne
    ubezpieczenie zdrowotne. Oczywiscie nie mam zadnej dzialalnosci
    gospodarczej.

    Czy skladki na to dobrowolne ubezpieczenie moge odliczyc od podatku (tak
    samo jak skladki placone wczesniej przez mojego pracodawce)?

    Jak liczy sie data zaliczenia do danego roku podatkowego (wg. daty
    faktycznej platnosci, czy wg terminu do ktorego powinna byc dokonana
    platnosc, czy wg tego za jaki okres jest skladka)?

    Dokladniej ubezpieczenie podpisalem od 1 grudnia zeszlego roku. I
    jeszcze na poczatku grudnia zaplacilem skladke za grudzien (choc moglem
    zrobic to na poczatku stycznia). Czy ta skladke mam zaliczyc do 2011 czy
    2012 roku?

    Jaka podstawa prawna? Gdzie szukac przepisow?

    Dzieki

  • 2. Data: 2012-03-27 10:56:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]
    >
    > Czy skladki na to dobrowolne ubezpieczenie moge odliczyc od podatku (tak
    > samo jak skladki placone wczesniej przez mojego pracodawce)?

    Tak. Ale oczywiście 7,75% podstawy a nie całość.

    > Jak liczy sie data zaliczenia do danego roku podatkowego (wg. daty
    > faktycznej platnosci, czy wg terminu do ktorego powinna byc dokonana
    > platnosc, czy wg tego za jaki okres jest skladka)?

    Data rzeczywistej płatności.

> [...]
    > jeszcze na poczatku grudnia zaplacilem skladke za grudzien (choc moglem
    > zrobic to na poczatku stycznia). Czy ta skladke mam zaliczyc do 2011 czy

    2011

    > Jaka podstawa prawna? Gdzie szukac przepisow?

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

  • 3. Data: 2012-03-27 11:01:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-27 10:29, fct159 pisze:
    > Tak sie zlozylo, ze musialem podpisac umowe z NFZ o dobrowolne
    > ubezpieczenie zdrowotne. Oczywiscie nie mam zadnej dzialalnosci
    > gospodarczej.

    Tak z ciekawości, co Cię do tego zmusiło?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2012-03-27 13:32:33
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 27.03.2012 11:01, Liwiusz pisze:

    > Tak z ciekawości, co Cię do tego zmusiło?

    Może brak znajomego który by go zatrudnił na 1/20 etatu, albo podpisał z
    nim umowę zlecenie na 20zł wykonywaną przez 2 lata?

    p. m.

  • 5. Data: 2012-03-27 13:43:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-27 13:32, m pisze:

    > Może brak znajomego który by go zatrudnił na 1/20 etatu, albo podpisał z
    > nim umowę zlecenie na 20zł wykonywaną przez 2 lata?

    Można jeszcze iść na bezrobocie, albo raz na miesiąc-dwa pójść na 1
    dzień do agencji pracy do jakiegoś wykładania towaru, czy inwentaryzacji.

    Płacić 340zł miesięcznie za nic stać tylko tych bogatszych ;)

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2012-03-27 22:14:15
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    > Można jeszcze iść na bezrobocie, albo raz na miesiąc-dwa pójść na 1
    > dzień do agencji pracy do jakiegoś wykładania towaru, czy inwentaryzacji.
    >
    > Płacić 340zł miesięcznie za nic stać tylko tych bogatszych ;)

    nie oceniaj tak latwo ludzi... czasem zycie bywa bardziej skomplikowane
    niz sie wydaje...

    a to nie jest 340 zl, tylko jesli przez 11 miesiecy w roku pracowales to
    masz spory podatek, z ktorego mozna odliczyc te 300 zl (troche mniej niz
    skladka, bo nie odlicza sie calosci, ale rzeczywisty koszt jest okolo
    30-40 zl na miesiac)

  • 7. Data: 2012-03-27 22:39:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-27 22:14, fct159 pisze:
    > nie oceniaj tak latwo ludzi... czasem zycie bywa bardziej skomplikowane
    > niz sie wydaje...

    Nie oceniam, tylko z wrodzonej ciekawości pytam.

> [...]
    > masz spory podatek, z ktorego mozna odliczyc te 300 zl (troche mniej niz
    > skladka, bo nie odlicza sie calosci, ale rzeczywisty koszt jest okolo

    Jak pracuje, to i jest ubezpieczony. Chyba że ktoś przez cały rok dzieła
    trzepie.

    --
    Liwiusz