-
1. Data: 2004-06-17 11:18:32
Temat: odliczenia na fundusz remontowy
Od: Maddy <m...@e...com.pl>
Ma ktos może namiary na jakies pismo MF w sprawie dokumentowania wpłat
na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowych?
Mam delikwenta który dostal ze spółdzielni pisemko że pan taki a taki w
roku 2003 wpłacił na fundusz kwotę..." do tego dwie (słwnie)
udokumentowane wpłaty, bo miał zaległości czynszowe i płacił czynsz
hurtem - raz za pół roku i drugi raz za pół roku, w czym za 2 miesiące
2002roku jeszcze.
Do spółdzielni płaci sie czynsz jedna kwota, nie ma odrębnego konta na
fundusz remontowy.
I teraz US nie wie czy może mu uznac odliczenie bo nie ma
"jednoznacznych dowodów wpłat" - sa dwa duże przelewy opisane "spłata
zaległości czynszowych". Na dodatek kwota wykazana przez spółdzielnie
nie zgadza sie z tym co gośc powinien był zapłacić w danym roku, licząc
wg. "rozpiski" opłat eksploatacyjnych którą przysyła spółdzielnia.
W ta kwotę wykazana przez społdzilnie wchodza podobno jakies zalegle
wpłaty z poprzedniego roku. Ze spółdzielni nie sposób wyrwać jakiegos
zestawieni wpłat czy rozliczenia jakie kwoty jak były księgowane (to
wielka spółdzielnia, państwo w państwie).
Gośc na koniec roku był juz z czynszem na bieżąco.
Chodzi mi po głowie że gdzieś widziałam pismo MF ktory stwierdzał, że
samo zaświadczenie ze spółdzielni wystarczy. Ale to tylko jakies
niejasne wspomnienie.
Ma ktos może namiary na cos takiego, ewentualni na pismo o treści
przeciwnej (że takie zaświadczenie nie wystarczy) żebym wiedziała czy
chłopak ma sie jednak o swoje bić czy odpuścić te 150zł podatku.
Będe wdzięczna za treść lub chociaż namiary.
Maddy
--
*** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***
Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID m...@e...com.pl
-
2. Data: 2004-06-17 11:26:26
Temat: Re: odliczenia na fundusz remontowy
Od: "Tomek Niedbała" <t...@g...pl>
Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisała w wiadomości
news:carun4$1h0$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Chodzi mi po głowie że gdzieś widziałam pismo MF ktory stwierdzał, że
> samo zaświadczenie ze spółdzielni wystarczy. Ale to tylko jakies
> niejasne wspomnienie.
Znalazłem coś takiego...
Odliczenie środków wpłacanych na fundusz remontowy spółdzielni i wspólnot
mieszkaniowych.
Marek Kutarba, Gazeta Prawna 9 - 10 lipca 2001r.
Zestawienia lub zaświadczenia sporządzone przez spółdzielnię lub wspólnotę
mieszkaniową nie stanowią dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy.
Nie mogą zatem stanowić podstawy do odliczenia wskazanych w nich kwot w
ramach ulgi remontowej. Takiej interpretacji przepisów ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych dokonało Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia
23 czerwca br. Zdaniem MF podstawą dokonania odliczenia jest wyłącznie taki
dowód wpłaty, który wyraźnie wskazuje, iż dotyczy ona wyodrębnionego
funduszu remontowego - dowód wpłaty powinien wyszczególniać konkretną kwotę
wpłaty na ten fundusz. Tym samym MF odeszło od dotychczasowej interpretacji
z dnia 15 maja 1998r.
Tomek
-
3. Data: 2004-06-17 11:27:46
Temat: Re: odliczenia na fundusz remontowy
Od: "Tomek Niedbała" <t...@g...pl>
Gazeta Prawna 2001-07-09
Sama wpłata to za mało
KUTARBA Marek
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że
podlegające
odliczeniu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni
mieszkaniowej
lub wspólnoty mieszkaniowej należy dokumentować dowodem wpłaty.
Dotychczas
większość urzędów skarbowych uznawała, że może to być dowód obejmujący
w jednej
kwocie sumę należności na rzecz wspólnoty lub spółdzielni, byleby z
innych
dokumentów (np. zaświadczeń, budżetu wspólnoty) wyraźnie wynikało,
jaka część
tej kwoty przypada na fundusz remontowy. Tymczasem, jak informuje
Ministerstwo
Finansów w urzędowej interpretacji prawa podatkowego
(PB5/KD-033-98/01),
podstawą dokonania odliczenia jest wyłącznie taki dowód wpłaty, który
wyraźnie
wskazuje, iż dotyczy ona wyodrębnionego funduszu remontowego.
Konieczne zatem
jest, by wystawiony przez spółdzielnię lub wspólnotę dowód wpłaty
wyszczególniał konkretną kwotę wpłaty na ten fundusz. Dopiero taki
dokument
miałby uprawniać podatnika do odliczenia. Resort zauważa, że jego
wcześniejsze
pismo (PO5/JZ-1441/0467/98), w którym dopuścił możliwość dokonania
odliczenia
przez członków wspólnoty mieszkaniowej, mimo że wpłaty na fundusz nie
były
wyodrębnione, nie ma zastosowania do ogółu podatników. Pismo wydane
było bowiem
w indywidualnej sprawie konkretnej wspólnoty mieszkaniowej.
-
4. Data: 2004-06-18 05:31:44
Temat: Re: odliczenia na fundusz remontowy
Od: "Jano" <m...@h...gula>
Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości
news:carun4$1h0$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Ma ktos może namiary na jakies pismo MF w sprawie dokumentowania wpłat
> na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowych?
Witaj Maddy
GP - góra tydzień do tyłu było znowu coś na ten temat (a zresztą ciągle
coś jest).
Poszukaj na ich stronie internetowej
Pozdr
Janusz
-
5. Data: 2004-06-18 06:31:24
Temat: Re: odliczenia na fundusz remontowy
Od: /sl <w...@W...pl>
Dnia 6/17/2004 1:26 PM, Użytkownik Tomek Niedbała napisał:
...
> Odliczenie środków wpłacanych na fundusz remontowy spółdzielni i wspólnot
> mieszkaniowych.
> Marek Kutarba, Gazeta Prawna 9 - 10 lipca 2001r.
>
> Zestawienia lub zaświadczenia sporządzone przez spółdzielnię lub wspólnotę
> mieszkaniową nie stanowią dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy.
> Nie mogą zatem stanowić podstawy do odliczenia wskazanych w nich kwot w
> ramach ulgi remontowej. Takiej interpretacji przepisów ustawy o podatku
...
Coś mi się zdaje, że w międzyczasie zmienili zdanie, ale niestety nie
potrafię podać konkretnych danych.
--
/sl
-
6. Data: 2004-06-19 07:49:17
Temat: Odp: odliczenia na fundusz remontowy
Od: "Andrzej N." <s...@p...onet.pl>
Użytkownik Maddy <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:carun4$1h0$...@a...news.tpi.pl...
> Ma ktos może namiary na jakies pismo MF w sprawie dokumentowania wpłat
> na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowych?
> Mam delikwenta który dostal ze spółdzielni pisemko że pan taki a taki w
> roku 2003 wpłacił na fundusz kwotę..." do tego dwie (słwnie)
> udokumentowane wpłaty, bo miał zaległości czynszowe i płacił czynsz
> hurtem - raz za pół roku i drugi raz za pół roku, w czym za 2 miesiące
> 2002roku jeszcze.
>
> Do spółdzielni płaci sie czynsz jedna kwota, nie ma odrębnego konta na
> fundusz remontowy.
>
> I teraz US nie wie czy może mu uznac odliczenie bo nie ma
> "jednoznacznych dowodów wpłat" - sa dwa duże przelewy opisane "spłata
> zaległości czynszowych". Na dodatek kwota wykazana przez spółdzielnie
> nie zgadza sie z tym co gośc powinien był zapłacić w danym roku, licząc
> wg. "rozpiski" opłat eksploatacyjnych którą przysyła spółdzielnia.
> W ta kwotę wykazana przez społdzilnie wchodza podobno jakies zalegle
> wpłaty z poprzedniego roku. Ze spółdzielni nie sposób wyrwać jakiegos
> zestawieni wpłat czy rozliczenia jakie kwoty jak były księgowane (to
> wielka spółdzielnia, państwo w państwie).
> Gośc na koniec roku był juz z czynszem na bieżąco.
>
> Chodzi mi po głowie że gdzieś widziałam pismo MF ktory stwierdzał, że
> samo zaświadczenie ze spółdzielni wystarczy. Ale to tylko jakies
> niejasne wspomnienie.
> Ma ktos może namiary na cos takiego, ewentualni na pismo o treści
> przeciwnej (że takie zaświadczenie nie wystarczy) żebym wiedziała czy
> chłopak ma sie jednak o swoje bić czy odpuścić te 150zł podatku.
>
> Będe wdzięczna za treść lub chociaż namiary.
>
> Maddy
>
> --
> *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***
>
> Magdalena "Maddy" Wołoszyk
> JID m...@e...com.pl
>
Witam!
Biuletyn Skarbowy Nr 1/2002; Pismo Podsekretarza Stanu z dnia 15.12.2001
do izb i urzedów Nr PB5/KD-033-179-2339/01 "Dokumentowanie wpłat na
wyodrębniony fundusz remontowy"
".... Z uwagi na fkat, iż w praktyce najczęściej wpłat na fundusz remontowy
podatnicy dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z pozostałymi składnikami
opłaty czynszowej ..., dalego też w wielu przypadkach posiadają jeden dowód
wpłaty dokonanej z tych tytułow. W takiej sytuacji z dowodu wpłaty niekiedy
nie sposób jednoznacznie wywnioskować wysokości wniesionych przez podatnika
wpłat na fundusz remontowy.
Powyższe nie pozbawia jednak podatnika prawa do dokonania odliczeń od
podatku z tego tytułu. Dlatego w takim przypadku, w celu dowodowym,
wystarczającym będzie posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty,
dokumentu zawierającego wyszczególnione składniki czynszu z wyodrębnioną
pozycją funduszu remontowego"
Pozdrawiam
Andrzej N.