  • 1. Data: 2006-10-04 15:04:10
    Temat: netto czy brutto
    Od: "Hash" <c...@o...pl>

    Zamierzam wziąć pożyczkę w MARR do tego potrzebuje napisać kalkulacje wyniku
    finansowego. W związku z tym mam banalne pytanie czy w takiej kalkulacji
    podaje się kwoty netto czy brutto przychodu i kosztów (z VAT czy bez VAT).
    Tabela w skrócie wygląda tak:
    dochody
    koszt,
    zysk/strata brutto,
    ZUS właściciela,
    podatek dochodowy
    zysk/strata netto

    W moim rozumieniu wygląda to tak iż podatek VAT to zupełnie inna bajka a tu
    posługuje się kwotami netto (bez VAT-u). Natomiast zysk/strata netto czy
    brutto to to samo co bez podatku dochodowego lub z podatkiem dochodowym.

    Jeszcze jedno pytanie dotyczy amortyzacji samochodu ciężarowego.
    Stawka roczna amortyzacji to 20% czyli 5 lat :-( trochę długo
    czy mogę w tym wypadku trochę to przyśpieszyć stosując amortyzacje
    degresywną?

    Czy od zakupionego środka transportu można odpisać cały VAT?

  • 2. Data: 2006-10-05 13:19:38
    Temat: Re: netto czy brutto
    Od: "Hash" <c...@o...pl>

    ok domyśliłem się że używa się kwot bez Vatu.

    Pytanie czy dobrze rozumiem
    zysk brutto (przychód - koszty) - podatek dochodowy -ZUS właściciela = zysk
    netto?

    nie dokońca rozumiem ten zus właściciela bo przecież składki na ubezp. społ.
    wlicza się w koszty

  • 3. Data: 2006-10-05 19:27:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Oct 2006, Hash wrote:

    > nie dokońca rozumiem ten zus właściciela bo przecież składki na ubezp. społ.
    > wlicza się w koszty

    A niekoniecznie.
    Składki (społeczne) MOŻNA ująć w koszty.

    Ale można również odliczyć na PIT-5 - i np. dla osób mających kilka
    źródel przychodu podlegających pod oZUSowanie może to być rozwiązanie
    lepsze, bo pozwoli manewrować "rozkładem odliczenia": powiedzmy ktoś
    ma dochody oryczałtowane (z DG) oraz "wg skali" (z umowy osobistej
    lub z pracy) - jak ma *mało* dochodu "wg skali" to lepiej odliczyć
    ZUS "od DG" żeby wykorzystać limit kwoty od której nie wychodzi
    podatek, jak ma *dużo* "wg skali" to lepiej odliczyć od "skali"
    żeby zmieścić się pod progiem.
    Oczywiście prawo do odliczenie nie dotyczy ZUS FP - ten tylko
    w koszty.

    Zaliczanie "społecznych" w koszty IMO ma sens tylko w jednym przypadku:
    jak jest jedyne oZUSowane źródło z DG i ma wyjść strata - bo wtedy
    zaliczanie w KUP pogłębia stratę i daje szansę odliczania w przyszłych
    latach, a w przeciwnym przypadku by "przepadło".

    Podstawa:
    http://podatki.pl/akty/ra260791.htm?strona=4
    +++
    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
    art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie
    z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub
    art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:
    2) składek okreœlonych w ustawie z dnia 13 paŸdziernika 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z póŸn. zm.)

    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpoœrednio na własne ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujšcych,
    ---

    pzdr, Gotfryd