  • 1. Data: 2004-02-25 17:32:53
    Temat: lepiej czy gorzej z odliczeniem VAT
    Od: "daryusz" <d...@W...gazeta.pl>

    witam grupowiczów

    przeglądam sobie ustawę o podatku od towarów i usług (tą świeżą) i w art. 88
    ust. 5-7 czytam następujące rzeczy:

    "5. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą powstania
    obowiązku podatkowego.
    6. Jeżeli przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy
    podatnik nie otrzymał dokumentu potwierdzającego prawo do obniżenia kwoty
    podatku należnego, kwotę podatku należnego obniża się w deklaracji podatkowej
    składanej po spełnieniu tego warunku.
    7. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach
    określonych w ust. 5 i 6, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji
    podatkowej składanej za późniejszy okres rozliczeniowy, nie później jednak
    niż w ciągu 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym powstało prawo
    do obniżenia kwoty podatku należnego."

    Coś mi się widzi, że ten ust.5 spowoduje niezły galimatias, bo wydaje mi się,
    że chodzi tu o obowiązek podatkowy sprzedawcy a nie nabywcy.
    Ust.7 jest raczej z korzyścią dla wszystkich odliczających, gdyż nie trzeba
    będzie korygować deklaracji, tylko odliczać w bieżących i to w okresie aż 5
    lat. Nie widzę przy tym żadnych dodatkowych obwarowań (jak np. konieczność
    zapłaty).

    No ale oczywiście, byłoby zbyt prosto gdyby problem odliczania zawrzeć w 3
    ustępach. Obowiązkowo pojawić się musiał ust.15:

    "15. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
    rozporządzenia, inny niż określony w ust. 5 termin obniżenia kwoty podatku
    należnego, [...], uwzględniając:
    1) specyfikę wykonywania niektórych czynności;
    2) stosowane techniki dokumentowania rozliczeń w obrocie gospodarczym."

    pozdrawiam wszystkich odliczających i życzę miłej lektury na najbliższy okres
    (chociaż zastanawiam się czy warto sobie to powoli przyswajać skoro do 1 maja
    jeszcze ponad 2 miesiące a nad ustawą pracje POLSKI Parlament)

    daryusz

  • 2. Data: 2004-02-25 21:09:50
    Temat: Re: lepiej czy gorzej z odliczeniem VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, daryusz wrote:
    [...]
    >+ (chociaż zastanawiam się czy warto sobie to powoli przyswajać skoro do 1 maja
    >+ jeszcze ponad 2 miesiące a nad ustawą pracje POLSKI Parlament)

    ..."to je to"... :)
    Niemniej z rzadka okiem rzucam i wszelkie kometarze i koncepta
    interpretacyjne są chyba mile widziane (z mojej strony na
    pewno) - będzie nad czym ponarzekać na znowu zepsują ;> !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-29 22:20:45
    Od: dp <d...@t...pl>

    daryusz wrote:

    > witam grupowiczów

    witam

    > Coś mi się widzi, że ten ust.5 spowoduje niezły galimatias, bo wydaje mi się,
    > że chodzi tu o obowiązek podatkowy sprzedawcy a nie nabywcy.
    Zgadza sie, taki byl zamysl. Tyle, ze artykul ten mial pojsc razem z
    uproszczeniem obowiazku podatkowego dzialajaceg dla wszystkich
    podatnikow tak samo - na zasadzie kasowej. Wtedy byloby chyba lepiej i
    prosciej, co nie ;)

> [...]
    > lat. Nie widzę przy tym żadnych dodatkowych obwarowań (jak np. konieczność

    Nie ma zadnych obwarowan i byc nie powinno. Jedyne odstepstwo to -
    oczywiscie - dla tych co czesciowo.

    > "15. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
    > rozporządzenia, inny niż określony w ust. 5 termin obniżenia kwoty podatku
    To pozostalosci po wczesniejszych wersjach przepisu. Tak czy inaczej,
    nie bedzie mogl w porownaniu z ustawa opozniac. Przez analogie mozna
    wykorzystac wyroki, ktore do tej pory zapadly w sprawie "przyspieszania"
    obowiazku podatkowego.

    A jesli chcesz wiedziec dlaczego jest jak jest, zapraszam na strone ponizej

    --
    http://www.dobreprawo.w.pl/
    http://www.dobreprawo.z.pl/