eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkikupno samochodu -> wartość początkowa
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2006-10-05 00:46:46
    Temat: kupno samochodu -> wartość początkowa
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    (PKPiR, VAT)

    Kupiłem samochód i chciałbym go wprowadzić do EŚT.

    1) Co mogę i co powinienem zaliczyć do wartośći początkowej:

    - faktury za badania stanu technicznego pojazdu w dniu zakupu
    - wymiana tłumika dzień po zakupie
    - bilety PKP związane z dojazdem do miasta Sprzedającego
    - PCC
    - ubezpieczenie OC, AC, NW
    - opłaty rejestracyjne

    2) W jaki sposób powineniem ująć wszystkie te koszty (a może nie
    wszystkie?)? Wystawić jakiś dokument ujmujący te koszty , tak aby było widać
    co składa się na WP, coś w rodzaju protokołu przekazania do używania? Jak to
    wygląda w praktyce?

    3) Czy ubezpieczenie trzeba doliczyć do wartości początkowej czy też można
    potraktować je jako oddzielny koszt i wrzucić jednorazowo do KUP? Spotkałem
    się z opiniami że raczej do WP, ale w takim razie co z ubezpieczeniem na
    kolejne lata? Przecież traktuje się je już jako KUP. Gdyby miały być
    traktowane analogicznie, to musiałyby być ulepszeniem ŚT.
    Poza tym, dlaczego miałbym amortyzować wartość ubezpieczenia przez 30 m-cy,
    skoro ubezpieczenie obejmuje jedynie 12 m-cy?

    4) Rozumiem że faktury za benzynę mogą stanowić KUP tylko wtedy, gdy data
    zakupu jest późniejsza od dnia przekazania ŚT do używania. Czy istnieje
    jednak możliwość zaliczenia również wcześniejszych faktur do KUP?

    5) Jeśli zdarzyło by się, że Pani w US oceni wartość samochodu w innej
    kwocie, niż to wynika z Umowy kupna (i od tej kwoty zapłacę PCC) to jaką
    kwotę powinienem wziąć do wyliczenia WP - tę z Umowy czy tę oszacowana przez
    US?

    Za wszelkie odpowiedzi i wskazówki z góry dziękuję
    Greg



  • 2. Data: 2006-10-05 08:59:17
    Temat: Re: kupno samochodu -> wartość początkowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Oct 2006, Greg wrote:

    > (PKPiR, VAT)
    >
    > Kupiłem samochód i chciałbym go wprowadzić do EŚT.
    >
    > 1) Co mogę i co powinienem zaliczyć do wartośći początkowej:
    >
    > - faktury za badania stanu technicznego pojazdu w dniu zakupu
    > - wymiana tłumika dzień po zakupie
    > - bilety PKP związane z dojazdem do miasta Sprzedającego
    > - PCC
    > - ubezpieczenie OC, AC, NW
    > - opłaty rejestracyjne

    Skoro *jeszcze nie jest* wprowadzony do ewidencji to IMVHO wszystko
    co wyżej wymieniono :)
    Literalnie to również ew. wynagrodzenie pracowników za czas zajmowania
    się owym samochodem powinno zostać "wyłączone do WP", ale nie wiem czy
    ktoś tak robi :) (rozumiem że o pracownikach nie piszesz, ale tak
    sobie gdybam dyskusyjnie przy okazji :))

    >
    > 2) W jaki sposób powineniem ująć wszystkie te koszty (a może nie
    > wszystkie?)? Wystawić jakiś dokument ujmujący te koszty , tak aby było widać
    > co składa się na WP, coś w rodzaju protokołu przekazania do używania? Jak to
    > wygląda w praktyce?

    Nie wiem jak wyglada, ale IMO dobrze kombinujesz :)
    Powiem tak: wprowadzając kompa bazującego na elementach "sprzed DG" takoż
    wysmażyłem listę z wydatkami celem określenia WP.

    > 3) Czy ubezpieczenie trzeba doliczyć do wartości początkowej czy też można
    > potraktować je jako oddzielny koszt i wrzucić jednorazowo do KUP? Spotkałem
    > się z opiniami że raczej do WP, ale w takim razie co z ubezpieczeniem na
    > kolejne lata?

    W koszty.
    Sprawa była kilka razy, znajdziesz w archiwum:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=ubezpieczenie&nu
    m=100&scoring=r&hl=pl&as_oq=pocz%C4%85tkowa+pocz%C4%
    85tkowej&as_ugroup=*.podatki

    > Przecież traktuje się je już jako KUP. Gdyby miały być
    > traktowane analogicznie, to musiałyby być ulepszeniem ŚT.

    Nie.
    Do WP wlicza się *wszystkie wydatki* do momentu oddania ST do
    użytkowania.
    I dyskusyjne jest, czy sposób używania samochodu *w Twoim
    przedsiębiorstwie* dopuszcza możliwość użytkowania pojazdu
    nieubezpieczonego, czyli czy "oddanie do użytkowania" może mieć
    miejsce jeśliby było prawnie wadliwe (bo np. na drogę pojazdem
    wyjechać bez OC nie wolno)
    Zaaplikuj sobie inny punkt widzenia: zasadą jest że remonty, czyli
    wszelkie działania przywracające *wartość początkową* nie stanowią
    ulepszenia - zalicza się je w koszty.
    Ubezpieczenie pojazdu na kolejny rok to taki "remont prawny" tego
    ST, ponownie staje się w pełni wartościowym "środkiem" :)

    IMO - AC w kosztach nie jest dyskusyjne, nic nie przeszkadza w zawarciu
    umowy po "oddaniu do używania" :) (poza ew. utratą rabatu z tytułu
    zawarcia "pakietu" ubezpieczeń)

    Weź ustawę w garść, ale podsunę Ci pod nos:
    +++
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty
    związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub
    wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty
    transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu,
    instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat
    notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, [...]
    W przypadku importu cena nabycia obejmuje
    cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
    ---

    Lista nie jest zamknięta - "w szczególności", czyli również inne wydatki
    "związane z zakupem" idą w WP.

    BTW: jest problem z NW. NW niewątpliwie nie jest KUP, ale z kolei jak
    jest "w pakiecie" to nie wiadomo jak potraktować :|

    > Poza tym, dlaczego miałbym amortyzować wartość ubezpieczenia przez 30 m-cy,
    > skoro ubezpieczenie obejmuje jedynie 12 m-cy?

    Dlaczego ktoś miałby amortyzować "początkowy toner" w drukarce, jeśli
    przy aktywnej eksploatacji wymienia się go co kwartał? :)
    Przyjęto takie zasady:
    - wszystko co potrzebne do rozpoczęcie używania w WP
    - wszystko co potrzebne do przywrócenia używania w KUP
    - wszystko co niepotrzebne :> lecz "polepsza" używanie w "ulepszenie"
    (ale tylko niekiedy do WP)
    Mogli wymyśleć inny koncept, i powiedzieć że "wydatki okresowe trzeba
    policzyć za cały okres i doliczyć do WP", czyli policzyć wartość
    przewidywanych ubezpieczeń za 30 m-cy, doliczyć do WP i amortyzować.
    Dopiero byś warczał ;)

    > 4) Rozumiem że faktury za benzynę mogą stanowić KUP tylko wtedy, gdy
    > data zakupu jest późniejsza od dnia przekazania ŚT do używania.
    > Czy istnieje jednak możliwość zaliczenia również wcześniejszych
    > faktur do KUP?

    Gdybam okrutnie, ale czy nie jest tak że taka "kupiona na zapas"
    beznyna nie ma przypadkiem statusu *materiału*?
    Czegoś, co w razie sporządzania spisu powinno być ujęte w remanencie?

    Dawno temu ktoś wspominał, iż przy kontroli US kontroler(ka) zwróciła
    uwagę (kontrolowanym) że nierozpakowane (a więc "nie wydane do użycia")
    paczki papieru do drukarki nie powinny być ujęte "w kosztach" lecz
    "w magazynie".
    Chodziło AFAIK o firmę na PK.
    Po prawdzie przy KPiR nie ma różnicy w zaliczeniu w koszty takiego
    *zakupu*, jednak IMO nie zmienia to statusu "materiału".
    Tak samo jak zachomikowana "na zapas" paczka papieru jest "na magazynie"
    tak i paliwo.
    A to by pozwalało przy KPiR ująć w koszty wydatek przy zakupie :)
    i nie kłopotać się problemem j.w.
    Oczywiście na pytanie US "a co by Pan zrobił jakby zostało to paliwo
    w karnistrze na przyszły rok" odpowiedzieć wypadałoby zgodnie z prawdą:
    "wpisałbym do remanentu" :P

    > 5) Jeśli zdarzyło by się, że Pani w US oceni wartość samochodu w innej
    > kwocie, niż to wynika z Umowy kupna (i od tej kwoty zapłacę PCC) to jaką
    > kwotę powinienem wziąć do wyliczenia WP - tę z Umowy czy tę oszacowana przez
    > US?

    IMHO tę z umowy.
    Nie widać podstaw do zmiany - po prostu podstawą PCC jest co innego niż
    podstawa rozliczana przy podatku dochodowym (a WP dotyczy "dochodówki").
    Przepis dla WP jest jasny, cytat wyżej :)

    pzdr, Gotfryd

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1