-
1. Data: 2009-01-02 00:10:26
Temat: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Ryszard G <w...@s...pl>
Witam.
> Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w
> celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
> przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Koszty poniesione od 15-12 do końca roku na wynajem i remont lokalu
są niewątpliwie KUP i to ewidentnie dotyczą 2009, bo wtedy rusza DG
> 5c. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio
> związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli
> koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest
> możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego,
> w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów
> proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
>
> 6. Zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają
> zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi
> przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku
> podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
> wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do
> tego roku podatkowego.
Tu kwiatek bo niby można, ale ust 6b. mówi nie
> 6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
> podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia
> faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do
> zaksięgowania (ujęcia) kosztu
Niemożliwe zaksięgowanie ponieważ działalność rusza od 15-01-2009,
więc nie mogę nawet 50% zaliczyć w koszty.
Czytałem też parę orzeczeń sądowych, że koszty poniesione
przed rozpoczęciem DG można zaliczyć w KUP, choć dotyczyły spółek.
Według mnie ust. 6b dotyczy podatników, czyli już prowadzących DG,
a ja jeszcze nim nie jestem.
Czyli na dzień otwarcia sporządzam DW z kwotami wydanymi i podpinam
faktury zakupowe z adnotacją że dotyczą zachowania źródła przychodu.
Dobrze rozumuje?
-
2. Data: 2009-01-02 08:57:24
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 2 Jan 2009, Ryszard G wrote:
> Witam.
>> Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu
>> osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
>> przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
>
> Koszty poniesione od 15-12 do końca roku na wynajem i remont lokalu
> są niewątpliwie KUP i to ewidentnie dotyczą 2009, bo wtedy rusza DG
Moment, moment.
Każesz się domyślać :)
Znaczy ktoś (Ty) zarejestrował prowadzenie DG w rozumieniu przepisów
o DG od 1.I.2009, a jednocześnie podejmuje czynności, które w myśl
przepisów o podatku dochodowym stanowią DG, tak?
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
+++
6) działalnoci gospodarczej albo pozarolniczej działalnoci gospodarczej
- oznacza to działalnoć zarobkowš:
a) wytwórczš, budowlanš, handlowš, usługowš,
b) polegajšcš na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze
złóż,
c) polegajšcš na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartoci niematerialnych i
prawnych
- prowadzonš we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób
zorganizowany i cišgły, z której uzyskane przychody nie sš zaliczane do
innych przychodów ze ródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
---
Niestety w zakresie o którym piszesz mamy galimatias w przepisach,
jako że:
- dla DG OF nie istnieje pojęcie "DG w organizacji". Tylko binarnie
"prowadzi" albo "nie prowadzi", z zastrzeżeniem ostatnio wprowadzonych
możliwości zawieszania
- jest kilka (7 lub 8) różnych, równorzędnych, ustawowych definicji DG.
Spełnienie jednej z tych definicji *nie* implikuje równoczesnego
spełnienia pozostałych - np. w myśl Ordynacji Podatkowej DG sprowadza
się do "zarobku", dość podobnie wychodzi przy VAT (liczy się sprzedaż),
natomiast ww. definicja z dochodowego wcale takiego warunku *nie*
stawia - zauważ: "z której przychody nie są zaliczane...".
Znaczy prowadzenie DG ma miejsce *również* kiedy nie ma przychodów.
Jednocześnie, pewnie na podstawie "nie da się inaczej", nikt nie
podważa kosztów np. administracyjnych, których poniesienie jest związane
z "przejściem" w stan "prowadzi DG".
Oprócz opłat administracyjnych da się do tej kategorii zaliczyć
takie koszty uboczne, jak np. zakup "papierów" do dokumentacji
czy pieczątki.
Ale czynności gospodarcze, szczególnie *wprost* związane ze sferą
produkcyjną, stawiają inne pytanie.
Oceń sam.
Jakbyś sam popatrzył na coś takiego: zmieńmy skalę.
Czyli nie poprzestajemy na małym :)
Nie tylko jeden lokal remontujesz i nie tylko siłami własnymi
i innych firm.
Ładujesz z grubej rury, kupujesz teren z wielkim piecem, zatrudniasz
kilkuset ludzi, remontujesz piec, rozpalasz, kupujesz rudę,
produkujesz surówkę... oczywiście płacisz za wodę, gaz, prąd, koks
i co tam jeszcze mamy.
Ale *nic nie sprzedajesz*. Na razie :)
Czy możesz powiedzieć że "nie prowadzisz DG"?
Co jest wyróżnikiem owego "prowadzenia"?
I dlaczego mniejsza *skala* tegoż prowadzenia ma coś zmieniać?
Znaczy czy wynajęcie i remont jednego lokalu, mające na celu uzyskanie
przyszłych dochodów "nie zaliczanych do innych źródeł" ma nie być DG?
>> 6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
>> podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia
>> faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do
>> zaksięgowania (ujęcia) kosztu
>
> Niemożliwe zaksięgowanie ponieważ działalność rusza od 15-01-2009,
> więc nie mogę nawet 50% zaliczyć w koszty.
No... a sugeruję wersję, że DG została podjęta 15.XII.2008.
Jaki był *cel* tego remontu? - przyszły zarobek. Tak czy nie?
> Czytałem też parę orzeczeń sądowych, że koszty poniesione
> przed rozpoczęciem DG można zaliczyć w KUP, choć dotyczyły spółek.
Patrz sam początek postu: dla *spółek* istnieje taki stan prawny,
jak "w stanie organizacji".
I w tym stanie spółka może prowadzić DG w rozumieniu innych przepisów.
Dla DG OF nikt jasno nie uregulował, jak ma wyglądać "prowadzenie
DG w rozumieniu różnych przepisów", wychodzi że podatnik ma sam
sobie włosy rwać co zrobić, jak prowadzi DG w jednym rozumieniu
a jednocześnie "wydaje mu się" że być może pod inne definicje
nie podlega :(
IMVHO jedynym bezpiecznym jest przyjęcie iż DG jest rozpoczęta
w dniu wykonania pierwszej czynności bezpośrednio zmierzającej
do osiągnięcia przyszłego "zarobku" - nie wykluczając takich
działań, jak reklama, zawieranie umów oraz... organizowanie
przedsiębiorstwa.
Oczywiście nie umniejsza to konieczności sprawdzania, czy dla
jakichś właściwości nie liczą się terminy sprzedaży (a takie
przypadki, z jawnym określeniem terminu od sprzedaży, bywają
np. w VAT).
> Według mnie ust. 6b dotyczy podatników, czyli już prowadzących DG,
> a ja jeszcze nim nie jestem.
Chyba źle patrzysz na problem :)
Czy nielegalne prowadzenie DG (czyli prowadzenie DG bez zgłoszenia)
jest prowadzeniem DG czy nie?
Załóżmy, że ktoś robi wszystko tak jak Ty - tylko nic nigdzie nie
zgłasza.
Na dziś, 2.I.2009, Ty mówisz że "prowadzisz DG".
Co on robi?
> Czyli na dzień otwarcia sporządzam DW z kwotami wydanymi i podpinam
> faktury zakupowe z adnotacją że dotyczą zachowania źródła przychodu.
Znaczy miałeś przychód przed 15.XII.2009 i chcesz zachować jego
źródło? :D
> Dobrze rozumuje?
IMO nie do końca.
Ale... ale jako że ów galimatias jest, istnieje możliwość że nie będą
rozstrzeliwać ;)
Niemniej, mi wychodzi, że to było zwyczajne prowadzenie DG (w rozumieniu
UoPDoOF).
>
>
>
>
>
-
3. Data: 2009-01-02 09:37:25
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Ryszard G <w...@s...pl>
>
> No... a sugeruję wersję, że DG została podjęta 15.XII.2008.
> Jaki był *cel* tego remontu? - przyszły zarobek. Tak czy nie?
Niemożliwe gdyż dopiero po podpisaniu umowy najmu lokalu
można było rozpocząć rejestrację w urzędzie Miasta i
po uzyskaniu wpisu w US, a to wszystko trwa niestety.
( tak około 15-01-2009 dopiero będzie nip z US)
Podpisując umowę najmu ponosi się już koszty.
1. Agencji Nieruchomości
2. Czynsz za lokal ( niestety płatne od 15 grudnia)
-
4. Data: 2009-01-02 09:46:13
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
On 2009-01-02, Ryszard G <w...@s...pl> wrote:
[...]
>> No... a sugeruję wersję, że DG została podjęta 15.XII.2008.
>> Jaki był *cel* tego remontu? - przyszły zarobek. Tak czy nie?
>
> Niemożliwe gdyż dopiero po podpisaniu umowy najmu lokalu
> można było rozpocząć rejestrację w urzędzie Miasta i
Że US może wymagać umowy lokalu to wiem (ale im to można dostarczyć
później). Natomiast co UM ma do tego najmu?
--
Wojciech Bańcer
p...@p...pl
-
5. Data: 2009-01-02 09:59:33
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Ryszard G <w...@s...pl>
Wojciech Bancer pisze:
>
> Że US może wymagać umowy lokalu to wiem (ale im to można dostarczyć
niestety nie można musi być przy zgłoszeniu ze względu na vat
> później). Natomiast co UM ma do tego najmu?
>
Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności
-
6. Data: 2009-01-02 10:01:03
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
On 2009-01-02, Ryszard G <w...@s...pl> wrote:
[...]
>> Że US może wymagać umowy lokalu to wiem (ale im to można dostarczyć
>
> niestety nie można musi być przy zgłoszeniu ze względu na vat
Na to się ma chyba 7 czy 14 dni (do sprawdzenia).
>> później). Natomiast co UM ma do tego najmu?
>
> Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
> Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności
I wymagają dostarczonej umowy?
--
Wojciech Bańcer
p...@p...pl
-
7. Data: 2009-01-02 10:01:12
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Tomek <t...@o...pl>
Dnia 02-01-2009 o 10:59:33 Ryszard G <w...@s...pl> napisał(a):
> Wojciech Bancer pisze:
>
>> Że US może wymagać umowy lokalu to wiem (ale im to można dostarczyć
> niestety nie można musi być przy zgłoszeniu ze względu na vat
Nie musi, ktoś Cię wprowadził w błąd.
>
>> później). Natomiast co UM ma do tego najmu?
>>
> Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
> Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności
Podstawą do zarejestrowania jest Twój wniosek i dowód osobisty.
Nic więcej, tu też ktoś Cię wprowadził w błąd.
(Chyba że mówisz o jakiś koncesjach, na tym się nie znam)
Pozdrawiam,
Tomek
-
8. Data: 2009-01-02 12:30:58
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 2 Jan 2009, Tomek wrote:
> Dnia 02-01-2009 o 10:59:33 Ryszard G <w...@s...pl> napisał(a):
>
>> Wojciech Bancer pisze:
>>> później). Natomiast co UM ma do tego najmu?
>>>
>> Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
>> Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności
>
> Podstawą do zarejestrowania jest Twój wniosek i dowód osobisty.
> Nic więcej, tu też ktoś Cię wprowadził w błąd.
Dla porządku podstawa prawna:
http://www.przepisy.gofin.pl/5,45,46916,1.html
+++
2. Organ administracji publicznej nie może żšdać ani uzależnić swojej
decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalnoci
gospodarczej przez zainteresowanš osobę od spełnienia przez niš
dodatkowych warunków, w szczególnoci przedłożenia dokumentów
lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa.
---
I teraz prosimy poprzednika o "przepis prawa" :)
> (Chyba że mówisz o jakiś koncesjach, na tym się nie znam)
O ile wiem działa na odwrót: o ile forma prawna dopuszcza (bo
np. aby działalność bankową rozpocząć trzeba być SA, normalnie
dyskryminacja ;)) to warunkiem wystąpienia ze zgłoszeniem,
o zezwolenie lub (o) koncesję jest przedstawienie wpisu obejmującego
daną działalność.
Najpierw trzeba mieć wpis np. "udostępnianie internetu" a dopiero
później można dokonać zgłoszenia, inaczej AFAIK zostanie odrzucone.
pzdr, Gotfryd
-
9. Data: 2009-01-02 15:05:33
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Ryszard G <w...@s...pl>
Gotfryd Smolik news pisze:
>
> Dla porządku podstawa prawna:
> http://www.przepisy.gofin.pl/5,45,46916,1.html
> +++
> 2. Organ administracji publicznej nie może żšdać ani uzależnić swojej
> decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalno?ci
> gospodarczej przez zainteresowanš osobę od spełnienia przez niš
> dodatkowych warunków, w szczególno?ci przedłożenia dokumentów
> lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa.
> ---
>
> I teraz prosimy poprzednika o "przepis prawa" :)
>
2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami
fizycznymi. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne
przepisy.
problem z tym że nieudało mi się znaleźć tych innych przepisów.
O nipie
przen. Dz.U.04.173.1808 art. 15
USTAWA
z dnia 13 października 1995 r.
o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(tekst jednolity)
Postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej
Art. 5. 1
-
10. Data: 2009-01-02 16:34:51
Temat: Re: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 2 Jan 2009, Ryszard G wrote:
>> 2. Organ administracji publicznej nie może żšdać ani uzależnić swojej
>> decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalnoci
>>
>> I teraz prosimy poprzednika o "przepis prawa" :)
>
> 2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
> Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.
> problem z tym że nieudało mi się znaleźć tych innych przepisów.
No to tyle :)
Ktoś chce "papiera" - niech pokaże przepis.
> O nipie
Powoli, wyraźnie i raz jeszcze: flame zaczęło się po poście Wojciecha
Bancera, oddzielającym rejestrację *DG w UM* od rejestracji podatkowych.
Zważ kolejność:
- UM "rejestracja DG"
- GUS "zakres DG"
<odstęp czasowy, może być spory>
- US, ZUS "faktyczne prowadzenie DG"
Pytanie które padło zmierzało do wyjaśnienia jakim prawem *UM* żąda
jakichkolwiek dokumentów. *Przed* rozpoczęciem DG, podczas *rejestracji
zamiaru* takiego prowadzenia!
Skoro do US zgłasza się *prowadzenie DG* *po* rozpoczęciu, to sprawa
jest jakby inna.
Miejsce prowadzenia DG powinno już być wiadome ;)
pzdr, Gotfryd