-
1. Data: 2006-06-05 21:23:37
Temat: kilka pytań
Od: mvoicem <m...@g...com>
Witam
Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam
do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura. I w związku z tym 2
pytania:
1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od
dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy
papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w
biurze a część u mnie?.
2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam
jakieś pismo/a do US/ZUS?
p. m.
-
2. Data: 2006-06-05 22:08:58
Temat: Re: kilka pytań
Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
<m...@g...com> napisal(a):
> Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam
> do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura.
To jest etap I. Potem jest faza II - błogiej nieświadomości. Potem
nastąpi etap III, kiedy znowu zaczniesz sam robić. :) Oczywiście nie
musi tak być, ale niestety jest taka populacja partaczy w tym
zawodzie, że trafienie na rzetelne biuro nie jest proste. Na pewno nie
wybieraj tego najtańszego i zrób dobry 'wywiad' w środowisku.
> 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od
> dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy
> papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w
> biurze a część u mnie?.
TEORETYCZNIE wskazuje się biuro jako miejsce przechowywania
dokumentacji. Całej. W praktyce biura trzymają jedynie obecny rok,
te rozliczone oddając Ci do domu (oszczędność miejsca).
> 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam
> jakieś pismo/a do US/ZUS?
Na ogół biura same to już za Ciebie załatwiają.
--
Samotnik
-
3. Data: 2006-06-05 22:21:46
Temat: Re: kilka pytań
Od: t <r...@o...pl>
Dnia 05-06-2006 o 23:23:37 mvoicem <m...@g...com> napisał:
> Witam
>
> Dotąd rozliczałem się samodzielnie (DG, KPiR, bezVat), jednak dojrzewam
> do myśli o przekazaniu swoich spraw w ręce biura. I w związku z tym 2
> pytania:
>
> 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od
> dnia rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze. Czy
> papiery wcześniejsze (te rozliczane własnoręcznie) też? Czy część w
> biurze a część u mnie?.
>
> 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam
> jakieś pismo/a do US/ZUS?
>
> p. m.
>
Jak nie trafisz w dobre biuro to będziesz miał (pod/nad)zbiór przyjemności
które opisałem kilka wątków wyżej.
A trafić w dobre możesz chyba tylko z 'solidnego' polecenia.
pozdrawiam
T
-
4. Data: 2006-06-06 11:23:42
Temat: Re: kilka pytań
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Mon, 5 Jun 2006, mvoicem wrote:
> 1. rozumiem że moje wszystkie papiery (KPiR, faktury i inne takie) od dnia
> rozpoczęcia współpracy z biurem będą leżały w tymże biurze.
Nie.
Część papierów musi leżeć u podatnika - przykładem jest ewidencja
sprzedaży. Rozporządzenie stanowi wyraźnie:
+++
§ 8.
1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało
powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany:
1) w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym
zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone
zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce
(adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej
prowadzeniem,
2) prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży,
z zastrzeżeniem ust. 3, a w razie wykonywania działalności określonej
w § 6 - także ewidencje, o których mowa w tym przepisie.
[...]
---
VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT
JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR.
Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze".
Ba - z doświadczeń na grupie wynika że BARDZO WAŻNE jest ujęcie
w umowie w jakiej formie i *terminie* dokumenty zostaną wydane
przez biuro w razie zakończenia umowy tudzież pisemne oświadczenie
o odpowiedzialności za zagubione/nieooddane dokumenty.
Opisywane były przypadki odmowy wydania dokumentów :> bądź
oświadczenia że "nie ma, znikły".
:]
> 2. Jaka jest procedura przechodzenia na usługi biura?. Czy składam jakieś
> pismo/a do US/ZUS?
Patrz wyżej (choć to nie wszystko i nie wiem czy wyjaśniła się już
sprawa prawa do podpisywania deklaracji podatkowych).
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
5. Data: 2006-06-06 13:05:15
Temat: Re: kilka pytań
Od: t <r...@o...pl>
To ja mam pytania w związku z tym zagadnieniem
I)
"§ 8
[...]
2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której
mowa w ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna
zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania
przychodu nie udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego
przychodu."
Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'?
Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak.
Dalej:
"§ 18.
1. Podatnik jest obowiązany dokonywać zapisów w ewidencjach, o których
mowa w § 6 pkt 1 i w § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po zakończeniu
dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym."
Znowu - tylko bezrachunkowa ?
Dalej:
"
§ 19.
1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów
handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w
przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie
wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest
prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
rejestrujących.
2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po
zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu
następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30."
Czyli jeżeli mam tylko fakturowa sprzedaż to wpisuje po zakończeniu dnia
wszytskie faktury wg tego paragrafu
(oczywiście jeśli nie skorzystam z prawa do zbiorczego wpisania które to
prawo jest w kolejnych punktach tegoż
paragrafu)
Dalej:
"
§ 30.
1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane
w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16,
oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w
§ 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w §
20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy,
w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników prowadzących
przedsiębiorstwa wielozakładowe.
3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w
ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w §
8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
dokumentowanej wyłącznie fakturami. "
Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR
zbiorczo do 20
- skoro nie mam sprzedaży innej niż fakturowanej. Mam wątpliwości czy
zwalnia mnie to z prowadzenia
ewidencji sprzedaży bezrachunkowej ale skoro jest i tak pusta to bez
różnicy mi to.
I teraz:
Dnia 06-06-2006 o 13:23:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
napisał:
>
> VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT
> JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR.
> Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze".
Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji
Sprzedaży do KPiR?
Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT
i potraktować
jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej albo też posumować i
zbiorczo do KPiR?
Z innej beczki:
"
§ 22.
1. Podatnik, opłacający na podstawie odrębnych przepisów podatek od
towarów i usług:
1) może w ciągu roku podatkowego ewidencjonować przychody w dacie
wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie
określonym w odrębnych przepisach, w dniu, w którym faktura powinna być
wystawiona, z zastrzeżeniem pkt 2,"
Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20. to
moge ja na styczeń wspiac w dacie
wystawienia(bo księguje wszytsko zbiorczo na mocy par. 30)?
Pozdrawiam
T
-
6. Data: 2006-06-07 09:32:36
Temat: Re: kilka pytań
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Tue, 6 Jun 2006, t wrote:
> To ja mam pytania w związku z tym zagadnieniem
>
> I)
> "§ 8
> [...]
> 2. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której mowa w
> ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co
> najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nie
> udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu."
>
> Czy ta ewidencja tyczy sie wyłącznie sprzedaży 'bezrachunkowej'?
> Z brzmienia przepisu jestem na 99% pewien że tak.
Moim zdaniem nie.
Zobowiązuje (zmusza) do ujmowania sprzedaży bezrachunkowej, ale nie
zabrania ujmowania całej sprzedaży - to podatnik decyduje jak chce
sobie zorganizować sprzedaż dokumentowaną f-rami.
Tam jest wyraźnie: "co najmniej".
Czyli również "co najmniej sprzedaż przychodu nie udokumentowanego
fakturami" :)
> Dalej:
> "§ 18.
[...]
> Znowu - tylko bezrachunkowa ?
Wychodzi że "tylko bezrachunkową musi".
> § 19.
> 1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów
> handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w
> przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego
> na koniec dnia dowodu wewnętrznego [...]
> 2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po
> zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu
> następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30."
>
> Czyli jeżeli mam tylko fakturowa sprzedaż to wpisuje po zakończeniu dnia
> wszytskie faktury wg tego paragrafu
> (oczywiście jeśli nie skorzystam z prawa do zbiorczego wpisania które to
> prawo jest w kolejnych punktach tegoż
> paragrafu)
>
>
> Dalej:
>
> "
> § 30.
> 1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, [...]
> czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie
> później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
[...]
> 3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1
> pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1
> pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
> dokumentowanej wyłącznie fakturami. "
>
> Jak dla mnie pkt 3 CO NAJMNIEJ pozwala mi wpisywać faktury do KPiR zbiorczo
> do 20
No tak wychodzi (że jest liberalniej niż to określiłem :))
> I teraz:
>
> Dnia 06-06-2006 o 13:23:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
> napisał:
>>
>> VATowiem może połączyć przyjemne z pożytecznym ;) i prowadzić ES VAT
>> JEDNOCZEŚNIE stosując ją jako podstawę wpisu do KPiR.
>> Ale jak widzisz nie zawsze da się "wszystko w biurze".
>
> Mówisz tutaj o potraktowaniu Ewidencji Sprzedaży VAT jako Ewidencji Sprzedaży
> do KPiR?
Miałem na myśli 2 możliwości:
1. tak, bo IMO warunek bycia "zwykłą" ES spełnia.
2.
+++
§ 21. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art.
109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze
sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną
kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie
danych wynikających z tej ewidencji.
2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej
następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze
sprzedaży pomniejszoną o należny podatek od towarów i usług oraz o wartość
towarów i usług nie stanowiącą przychodów w rozumieniu ustawy o podatku
dochodowym i powiększoną o przychody nie objęte obowiązkiem
ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług.
---
> Rozumiem że w tedy trzeba osobno zsumować sprzedaż bezrachunkowa na ES VAT
IMO nie trzeba - bo określenie "co najmniej" j.w. pozwala aby w ES
("zwykłej") były również ujęte inna rzeczy niż te "co najmniej" :)
> i potraktować
> jako sume ES KPiR a faktury VAT można albo po jednej
IMO można.
> albo też posumować i zbiorczo do KPiR?
Jeśli "podsumowanie" ma być oparte na ES VAT - czyli par.21 - to
IMO można, ale zezwolenia na odrębne ewidencjonowanie f-r *miesięcznie*
nie kojarzę: jest takie?
Przyznam że w razie czego mam taką "ostatnią linię obrony" - trzymam
ją na wypadek jakby mnie (lepiej nie :>) kontrola VAT kiedyś zaatakowała
za to że na DW pt. "delegacja" rozliczam sumę VATu z biletów (taka
podtabelka w której standardowo mam 4 pozycje - bilet tam i z powrotem
i tak samo miejscówka) i księguję łącznie do EZ VAT.
Otóż pytam jaki przepis narzuca *formę* EZ VAT?
Bo jak nie narzuca to ja sobie postanowiłem ewidencję podzielić
na księgi, jedna to jest tak główna - o tu, a księgi podrzędne są
na poszczególnych stronach druku delegacji ;)
Jakby się uprzeć to trzeba by pomyśleć jak sformułować założenia ES VAT
żeby również dla sprzedaży dało się dopasować do koncepcji "podsumowania
tylko faktur" :)
> Z innej beczki:
>
> "
> § 22.
> 1. Podatnik, opłacający na podstawie odrębnych przepisów podatek od towarów i
> usług:
> 1) może w ciągu roku podatkowego ewidencjonować przychody w dacie wystawienia
> faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie określonym w
> odrębnych przepisach, w dniu, w którym faktura powinna być wystawiona, z
> zastrzeżeniem pkt 2,"
>
> Czy to oznacza że jak faktura styczniowa przyszla w lutym przed 20.
To dotyczy faktur WYSTAWIONYCH! - przychodów, nie kosztów, wyraźnie
zapisali.
Przeniesienie kosztów na następny rok możliwe jest na mocy zapisu "jeśli
to było niemożliwe" - ale oznacza to że NIM f-ra dotarła zamkniemy KPiR.
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)