  • 1. Data: 2003-05-20 14:46:36
    Temat: jednosobowa DG a udzielenie poz.yczki innej jedosobowej DG
    Od: bubbbaaassss <w...@w...pl>

    Czy jest cos takiego mozliwe?
    Za?oz.my sytuacje ze mam nadwyz.ke gotowki i ktos chce ja odemnie
    pozyczyc..za godziwe odsetki oczywiscie.
    Czy w przypadku os. fiz. prowadzacych DG jest mozliwa taka forma pozyczania?
    Jakies obwarowania ew.?

    pozdr
    bubbbaassseeekk

  • 2. Data: 2003-05-20 16:19:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 May 2003, bubbbaaassss wrote:

> [...]
    >+ pozyczyc..za godziwe odsetki oczywiscie.
    >+ Czy w przypadku os. fiz. prowadzacych DG jest mozliwa taka forma pozyczania?

    IMHO nie ma powodu żeby nie. DG jest bez znaczenia: weź lupę :)
    i obejrzyj w art.14 ("przychody z DG"):
    ++++
    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:

    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i
    usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a
    także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z
    wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek,

    2) kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym
    również od udzielonych pożyczek,
    ----

    >+ Jakies obwarowania ew.?

    IMHO po prostu pożyczasz pieniądze jako "ludź ludziowi" :)
    Znaczy: objęte PCC itp., nie jest kosztem (również stracona pożyczka
    - zajrzyj do ustawy !), odsetki są "zwykłym" przychodem (jak widać
    wyżej: "z wyjątkiem").

    Zakładam optymistycznie że jesteś świadom różnicy między pożyczką
    a kredytem (jakby co - bywało na *.prawo i tam szukać googlem),
    jako że kary za naruszanie prawa bankowego są przekonująco wysokie
    (coś w okolicach 50000 zł).

    Ja bym poszukał na twoim miejscu hasła "weksel weksle weksla"
    (groups.googlem oczywiście) w grupie "prawo"...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-05-20 17:10:59
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

> [...]
    > Znaczy: objęte PCC itp., nie jest kosztem (również stracona pożyczka
    > - zajrzyj do ustawy !), odsetki są "zwykłym" przychodem (jak widać

    IMHO jak pożycza jako VATman to PCC nie płaci

  • 4. Data: 2003-05-20 20:26:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 May 2003, Slayer wrote:

> [...]
    >+ > wyżej: "z wyjątkiem").
    >+
    >+ IMHO jak pożycza jako VATman to PCC nie płaci

    IMHO to wyciąłeś kawałek cytatu z ustawy !
    Powtórzyć ?? ;)
    Chyba że kojarzysz iż to strona podlegająca pod VAT jest wyłączona
    z PCC - ale już kiedyś przetrawiłem że tak nie jest (no, na grupie
    się pytali "czy na pewno" ;>).
    TRANSAKCJA musi podlegać pod VAT lub być z niego zwolniona.
    Jak ma podlegać pod VAT coś co w UoPDoOF jest wielkimi literami
    (ów cytat :)) wyłączone z DG ?
    Chyba żeby wzorem parabanków upierać się że pieniądze są "towarem" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-05-21 06:51:56
    Od: s...@s...pl Slawomir Dabrowski)

    On Tue, 20 May 2003 22:26:58 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >(ów cytat :)) wyłączone z DG ?
    > Chyba żeby wzorem parabanków upierać się że pieniądze są "towarem" :)

    Coś mi się zdaje, że Twoja interpretacja art. 14 ust. 2 jest niepełna
    (co prawda nie zajmuję się osobami fizycznymi ale taki szczegół nie
    przeszkodzi mi przecież w wyrażeniu własnego zdania!) Ten artykuł na
    pewno mówi, że niezapłacone odsetki od pożyczek nie są przychodem.
    Stawianie na tej podstawie tezy, że pożyczki nie wchodzą w zakres
    działalności gospodarczej jest IMO jest zbyt daleko idące. Pewnie jak
    zwykle u fizycznych decydujące znaczenie mają okoliczności np. jeżeli
    w zakresie DG jest udzielanie pożyczek to pewnie należałoby to
    zaliczyć do DG no i dalej w konsekwencji dla VATowca odsetki byłyby
    zwolnione.

    --

    Sławomir Dąbrowski

  • 6. Data: 2003-05-21 09:29:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Pozwolę sobie przywrócić crosspost na *.prawo, jako że materia
    jest tylko częściowo podatkowa. Mógłby ktoś z prawników odnieść
    się do kwestii zaklasyfikowania przychodów pożyczkowych do DG ?
    Ad rem:

    On Wed, 21 May 2003 s...@s...pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ (co prawda nie zajmuję się osobami fizycznymi ale taki szczegół nie
    >+ przeszkodzi mi przecież w wyrażeniu własnego zdania!)

    Oczywiście :) Po pierwsze mogę gdzieś popełniać błąd i lepiej
    jakby się znalazł (błąd) przed ew. zastosowaniem dywagacji
    w praktyce...

    >+ Ten artykuł na
    >+ pewno mówi, że niezapłacone odsetki od pożyczek nie są przychodem.

    Oraz że "zwrócone wartości pożyczki" takoż.
    Inny - że pożyczone pieniądze nie są kosztem.
    Znaczy: nie "wchodzą" do ewidencji :)
    A po czym poznać (przy osobie fizycznej prowadzącej działalność
    gopodarczą) że coś jest częścią owej DG a nie mająku osobistego ? ;)

    >+ Stawianie na tej podstawie tezy, że pożyczki nie wchodzą w zakres
    >+ działalności gospodarczej jest IMO jest zbyt daleko idące.

    OK, przyjmijmy.
    Jakie odwzorowanie w działalności gospodarczej, inne niż dokumenty
    które wystąpią przy pożyczce "osobistej" ma wobec tego udzielenie
    pożyczki "w działalności" ?
    Zawieramy pożyczkę "osobiście", Kowalski pożycza Nowakowi
    i spisują umowę.
    A teraz DG ABC Kowalski chce pożyczyć XYZ Nowak pieniądze
    i.... właśnie, co ?

    - wierzycielem jest Kowalski, (a nie ABC) tak czy nie ?
    - dłużnikiem jest Nowak, (a nie XYZ) tak czy nie ?
    - Kowalski nic nie wpisuje do KPiR (bo pożyczka nie jest
    kosztem) [proszę dopisywać dalej wirtualnie "tak czy
    nie" i komentować :)]
    - Nowak nic nie wpisuje do KPiR, j.w. (przynajmniej do momentu
    zapłaty odsetek)
    - do VATu nikt nic nie wpisuje, bo pieniądze to nie towar (patrz
    niżej - uważam że odsetki od pożyczek nie są objęte VAT !)
    - z powyższego wynika że PCC się należy

    Jak na mój gust zostają jedynie dwa czynniki do rozpatrzenia:
    - czy ów PCC może być kosztem
    - czy odsetki (przychód) należy wpisać do KPiR czy bezpośrednio
    do rocznego PIT-36 (poz. 80 za 2002r).

    Oba wzbudzają moją wątpliwość jeśli chodzi o zaliczenie do DG.

> [...]
    >+ w zakresie DG jest udzielanie pożyczek to pewnie należałoby to
    >+ zaliczyć do DG no i dalej w konsekwencji dla VATowca odsetki byłyby

    Mam wątpliwości (raczej do podatkowców): sądzę że odsetki nie są
    objęte VAT, a nie że są zwolnione ! Mylę się ?
    Fakt że ktoś prowadzi DG jeszcze nie oznacza, że wszystko co "jest
    w DG" musi podlegać (znaczy: być objęte lub zwolnione) pod VAT.
    Przykładem jest ziemia - sprzedawana na rachunek przez VATowca.
    Z tego wnosiłem o konieczności zapłaty PCC :) i mruczałem o wekslach.
    Zaznaczam że *czym innym* jest "płatność pożyczkowa" :) za towar
    lub usługę świadczoną w ramach DG i wymieniona w ustawie o VAT:
    ++++
    3a) wydania towarów lub świadczenia usług w zamian za wierzytelności,
    3b) wydania towarów lub świadczenia usług w miejsce świadczenia
    pieniężnego"
    ----

    A kapitał...jako taki (tzn. wartość wyrażona w pieniądzu, wekslach
    itp. nie mająca materialnego obrazu w środkach trwałych ani nie
    ujęta w środkach niematerialnych [jak licencje]) nie stanowi
    chwilowo IMHO składnika DG :), to jest własność "osobista".
    Piszę "chwilowo", jako że przy dyskusjach o "CIT dla DG OF" zacząłem
    podejrzewać MF właśnie o próbę wprowadzenia rozdzielności majątkowej
    OF i jej DG (znaczy: wprowadzenia dywidendy dla właściciela :>).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-05-21 10:47:09
    Od: s...@s...pl Slawomir Dabrowski)

    On Wed, 21 May 2003 11:29:05 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    Jak na mój gust jest jeden czynnik do rozważenia: jakie przesłanki
    (jak ja lubię to słowo ;) należy spełnić aby udzielona pożyczka była
    "związana" z prowadzoną DG (albo przeciwnie). Granice miedzy majątkiem
    osobistym i firmowym jest u fizycznych płynna. Mam wrażenie, że w tym
    wypadku jest podobnie jak z najmem - przychody z tego tytułu mogą być
    ujęte w ramach działalnośći gospodarczej albo jako odrębne źródło
    przychodów. Trzeba tylko jakoś tam się opowiedzieć, przypuszczam że
    mieć odpowiedni wpis w rejestrze czy co tam innego - nie wiem bo jak
    już mówiłem fizycznymi się teraz raczej nie zajmuje. Tak więc być może
    jeżeli we wpisie będę miał "usługi finansowe" to udzielona pożyczka
    będzie w ramach DG a jak wpisu niet budziet to będą przychody z
    kapitałów pieniężnych.

> [...]
    >i spisują umowę.
    > A teraz DG ABC Kowalski chce pożyczyć XYZ Nowak pieniądze

    Dokumenty pewnie te same czyli umowa pożyczki

    >- wierzycielem jest Kowalski, (a nie ABC) tak czy nie ?

    może i tak i tak jest prawidłowo?

    >- dłużnikiem jest Nowak, (a nie XYZ) tak czy nie ?

    jw

> [...]
    > nie" i komentować :)]
    >- Nowak nic nie wpisuje do KPiR, j.w. (przynajmniej do momentu

    kwoty pożyczki żaden z nich nie wpisuje tak jak i niezapłaconych
    odsetek, natomiast odsetki zapłacone wpisują.

    >- do VATu nikt nic nie wpisuje, bo pieniądze to nie towar (patrz
    > niżej - uważam że odsetki od pożyczek nie są objęte VAT !)
    >- z powyższego wynika że PCC się należy

    Odsetki zapłacone udzielający pożyczkę wpisuje do sprzedaży zwolnionej
    (jeżeli jest VATowcem).

    > Mam wątpliwości (raczej do podatkowców): sądzę że odsetki nie są
    >objęte VAT, a nie że są zwolnione ! Mylę się ?

    Jakiś czas temu byłem zainteresowany tym tematem nawet rzuciłem
    pytanie na grupie (bez większego odzewu). W tej chwili przyjmuję, że
    udzielanie jest usługą i jako taka jest objęta VAT, ponadto obowiązuje
    zwolnienie przedmiotowe jako usługi pośrednictwa. Trochę nie bardzo mi
    to pasuje bo przecież pożyczka to nie jest pośrednictwo - udzielam jej
    z własnych środków - ale mam stosowne interpretacje więc to uznaje.

    --

    Sławomir Dąbrowski

  • 8. Data: 2003-05-21 21:08:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Najpierw prośba do wszystkich: przeczytajcie ostatnie pytanie
    ("PS"), bo dotyczy "codziennej" obsługi DG !

    On Wed, 21 May 2003 s...@s...pl wrote:

> [...]
    >+ "związana" z prowadzoną DG (albo przeciwnie). Granice miedzy majątkiem
    >+ osobistym i firmowym jest u fizycznych płynna.

    :)
    IMHO - nie.
    Albo coś jest własnością osobistą, ale "wykorzystywaną w DG".
    A po czym się poznaje ? Ano po wpisie do ewidencji...
    Jeśli kupisz młotek i wpiszesz go w koszt - to znaczy że
    jest to (w zamiarze) wyposażenie twojej DG.
    Były już tu dyskusje czy można kupić "na firmę" kilo kartofli
    i je osobiście zjeść ;)
    Jeśli chodzi o moją opinię - to owszem, można, ale o ile od
    kartofli należy się VAT to nie tylko trzeba zapłacić "za kartofle
    wg ceny zakupy" - ale "za kartofle wg ceny *SPRZEDAŻY*", czyli
    stosując wartość "jak dla innych klientów" ! (co oczywiście
    czyni czynność hm... niezjadliwą ;) ; moim zdaniem Macro Cash&Carry
    wie co robi pozwalając kupować *osobno* na f-rę [DG] i na
    paragon "osobiście")

> [...]
    >+ już mówiłem fizycznymi się teraz raczej nie zajmuje. Tak więc być może
    >+ jeżeli we wpisie będę miał "usługi finansowe"

    Hm... A to się nie łapie pod prawo bankowe ? Nie wiem :)

    >+ to udzielona pożyczka
    >+ będzie w ramach DG a jak wpisu niet budziet to będą przychody
    >+ z kapitałów pieniężnych.

    Raczej wyłóż mi:

    >+ > Jakie odwzorowanie w działalności gospodarczej, inne niż dokumenty
    >+ >które wystąpią przy pożyczce "osobistej" ma wobec tego udzielenie
    >+ >pożyczki "w działalności" ?

    ...bo IMHO to właśnie odróżnia "majątek w DG" od "osobistego".

> [...]
    >+ >i.... właśnie, co ?
    >+
    >+ Dokumenty pewnie te same czyli umowa pożyczki

    Oczywiście.

    >+ >- wierzycielem jest Kowalski, (a nie ABC) tak czy nie ?
    >+
    >+ może i tak i tak jest prawidłowo?

    Właśnie nie bez kozery posłałem crossposta tam skąd przyszedł
    (na .prawo :)) bo liczyłem że ktoś z prawników "wyrazi się"
    co myśli o pomyśle np. wzywania pod sąd (celem zapłaty) takich
    tworów jak "działalność gospodarcza ABC Jan Kowalski" czy
    inna spółka cywilna ;)
    Kiedyś ROTFLowali z adwokata który chciał podać (o zapłatę)
    do sądu S.C. :]

    >+ >- dłużnikiem jest Nowak, (a nie XYZ) tak czy nie ?
    >+
    >+ jw

    Nowak i tylko Nowak.
    Wszystkie zobowiązania i dochody, również powstałe w ramach
    DG są AFAIK & AFAIR "osobiste" !!
    Jak sądzę - dlatego że "osobisty" jest kapitał (w znaczeniu
    jak podałem poprzednio, może używam niewłaściwego określenia)

> [...]
    >+ kwoty pożyczki żaden z nich nie wpisuje tak jak i niezapłaconych
    >+ odsetek, natomiast odsetki zapłacone wpisują.

    Mniemam że to by rozstrzygało o fakcie że pożyczka jest
    "firmowa" :) Ale powątpiewam (mogę się mylić !) czy takie
    rozwiązania jest poprawne.
    Niezależnie od ww. zastrzeżenia, *przyjmując iż można*
    zaliczyć dochód kapitałowy z własnych pieniędzy do DG
    to pozostaje sprawa:

> [...]
    >+
    >+ Odsetki zapłacone udzielający pożyczkę wpisuje do sprzedaży zwolnionej

    Hm...

> [...]
    >+ pytanie na grupie (bez większego odzewu). W tej chwili przyjmuję, że
    >+ udzielanie jest usługą i jako taka jest objęta VAT,

    Znaczy: kwalifikujesz jako "usługę pożyczki" ??
    A nie "przychód z kapitału" (pomijając kwestię "osobistości"
    czy "DG" :)) ?
    Chodzi o to że w KC jest to (pożyczka) oddzielne pojęcie (art.720++)
    A w ustawie o VAT nie ma wzmianki... z czego ja bym wydedukował
    że odsetki od pożyczki pod VAT nie podlegają (nie: "są zwolnione",
    a "nie podlegają" - tak jak aktualnie sprzedaż ziemi !)
    Aby coś podlegało pod VAT lub było zwolnione - musi istnieć
    podstawa prawna; możesz ją podać dla odsetek ?
    IMHO: towar - nie, usługa - nie...
    BTW: różnicę między "nie podlega" a "jest zwolnione" kiedyś
    dosadnie mi na grupie wytłumaczyli ;> odsyłając grzecznie
    na lekcję z polskiego ;) i od tego czasu zawsze staram się
    upewnić czy o czymś *jest mowa* w ustawie o VAT nim
    przyjmę do wiadomości że może być "zwolnione" :)

    >+ ponadto obowiązuje
    >+ zwolnienie przedmiotowe jako usługi pośrednictwa. Trochę nie bardzo mi
    >+ to pasuje bo przecież pożyczka to nie jest pośrednictwo - udzielam jej
    >+ z własnych środków -

    Ano własnie, mi też nie pasuje :(
    Przydałoby się jakieś umocowanie prawne !

    >+ ale mam stosowne interpretacje więc to uznaje.

    Możesz słowo albo dwa dodać skąd owe interpretacje się wzięły,
    znaczy kto i kiedy interpretował ?

    PS: szanowni grupowicze, czy wy wpisujecie odsetki z konta
    bankowego do VAT-7 ?? Pomijam kwestię że chyba każdy musiałby
    mieć wtedy osobną strukturę dla tego przychodu :], bo na
    pewno zakup ENTERa czy wiertarki nie służy do uzyskiwania
    przychodu z konta ;)

    BTW: oczywiście ww. efekt (zaliczanie przychodu z konta do podatku
    dochodowego w części związanej z DG) wzbudza również u mnie
    wątpliwości jak to ma w końcu być :[
    Ale do tego iż nie jest to dochód zwolniony z VAT jestem
    niemal przekonany... i czekam na komentarze :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-05-22 06:56:12
    Od: s...@s...pl Slawomir Dabrowski)

    On Wed, 21 May 2003 23:08:34 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    (Początek pomijam, bo nie znam odpowiedzi)

    > Znaczy: kwalifikujesz jako "usługę pożyczki" ??
    > A nie "przychód z kapitału" (pomijając kwestię "osobistości"
    > czy "DG" :)) ?

    Przypominam, że działam jako osoba prawna a więc "przychody z
    kapitałów pieniężnych" nie występują jako odrębne źródło przychodów.
    Nie zmienia to jednak faktu że na gruncie VATu przepisy są te same a
    więc:

> [...]
    > Aby coś podlegało pod VAT lub było zwolnione - musi istnieć
    >podstawa prawna; możesz ją podać dla odsetek ?

    Że w ustawie VAT nie ma wzmianki explicite to nie znaczy, że nie jest
    objęte. Usługi są opodatkowane a udzialanie pożyczek jest traktowane
    jako usługa finansowa sklasyfikowana w PKWiU pod nr 65 do 67.

> [...]
    >
    > Ano własnie, mi też nie pasuje :(
    > Przydałoby się jakieś umocowanie prawne !

    > Możesz słowo albo dwa dodać skąd owe interpretacje się wzięły,

    Interpretacje US oraz "mojej kancelarii prawnej"

> [...]
    > mieć wtedy osobną strukturę dla tego przychodu :], bo na
    > pewno zakup ENTERa czy wiertarki nie służy do uzyskiwania

    Nie, no udzielanie pożyczki a utrzymywanie środków na koncie bankowych
    to chyba nie jest to samo?

    Sławomir Dąbrowski

  • 10. Data: 2003-05-22 10:41:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 May 2003 s...@s...pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kapitałów pieniężnych" nie występują jako odrębne źródło przychodów.
    >+ Nie zmienia to jednak faktu że na gruncie VATu przepisy są te same

    Jest w tym logika.
    [...]
    >+ Że w ustawie VAT nie ma wzmianki explicite to nie znaczy, że nie jest
    >+ objęte. Usługi są opodatkowane a udzialanie pożyczek jest traktowane
    >+ jako usługa finansowa sklasyfikowana w PKWiU pod nr 65 do 67.

    No to spasuję !
    Dalsze rozważania musiałyby doprowadzić do opinii że udzielanie
    pożyczek (tak jak np. malowanie mieszkań) wymagałoby prowadzenia
    DG (skoro to "usługa"). Przecież nie da się dać pożyczki "bez
    zamiaru" :], a wyrok że działanie dające się podciągnąć pod
    działanie gospodarcze "z zamiarem" jest prowadzeniem DG już
    kiedyś był (ściągnięcie samochodu zza granicy "na zamówienie"
    - i doliczyli VAT ! Tylko dlatego, że od kupującego "wyciągnięto"
    zeznanie że wcześniej umówił się na ściągnięcie konkretnego
    typu samochodu).

    [...]
    >+ Interpretacje US oraz "mojej kancelarii prawnej"

    Kancelaria jak kancelaria (nie mam pytań bo odpowiedź brzmi
    "przyjdź i zapłać" :)), ale co do US... mógłbyś nieco szczegółowiej ?
    Rozumiem że stare i linku do IS jeszcze nie ma ?

    [...]
    >+ Nie, no udzielanie pożyczki a utrzymywanie środków na koncie bankowych
    >+ to chyba nie jest to samo?

    Nie jest :)
    Usiłowałem sklasyfikować "usługę finansową" ;)
    BTW: a twoim zdaniem to przychód z odsetek bankowych jest
    "zwolniony" czy "nie podlega" ?

    pozdrowienia, Gotfryd