  • 1. Data: 2004-01-09 16:34:18
    Temat: jak zapłacić zaliczkę na podatek od umowy o dzieło ?
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    h'llo

    Temat pojawiał się na grupie ale może spróbuję zadać pytanie w innej
    formie...

    Jestem osobą fizyczną, nie prowadzę DG i mam chęć zawrzeć z inną osobą
    fizyczną nie prowadzącą DG umowę o dzieło (art. 627-646 K.C. nie definiują
    strony zamawiającej jako firmy, jest tylko mowa o stronach i ich wzajemnych
    zobowiązaniach);
    w jaki sposób ma być rozwiązana sprawa zaliczki na podatek dochodowy - czy
    zleceniodawca ma pobrać w swoim urzędzie skarbowym odpowiedni pit i wysłać
    go mnie i do mojego US po wykonaniu przeze mnie okreslonego w umowie dzieła
    i wypłaceniu należności, czy tez ma czekać do końca roku i wysłać dopiero
    wtedy (załóżmy że przewidywane jest podpisanie kilku następnych umów przed
    zakończeniem roku);?

    i teraz jak się ma taka sprawa w stosunku do zleceniodawcy zagranicznego - i
    tu już obojętnie czy firmy czy osoby prywatnej bo kwestie stosowania
    odpowiednich przepisów reguluje międzynarodowe prawo prywatne i w przypadku
    umowy o dzieło w której zleceniobiorcą jest Polak i która jest realizowana
    na terenie Polski ma zastosowanie prawo polskie (art. 627-646 K.C. - a tu
    jak wyzej, nie jest zdefiniowane że zleceniodawca musi być firma); tylko
    właśnie jak z tym nięszczęsnym pitem postąpić zakładając że osoba
    zamawiająca nie jest w stanie stawić się w polskim US i pobrać odpowiedni
    pit - czy mam jej go wysłać a ona później poleconym wysyła go mnie i do
    mojego US (i jak wyzej czy z końcem roku czy po wypłacie wynagrodzenia) czy
    tez w jakiś sposób mogę to zrobić ja na podstawie wystawionego
    pełnomocnictwa;

    czy tez może pojawiły się jakieś inne regulacje prawne regulujace umowy o
    dzieło zawierane z osobami/podmiotami zagranicznymi - ale chodzi konkretnie
    o umowę która jest realizowana na terenie Polski - nie o rozporzadzenia
    ministra dotyczące zatrudniania Polaków na umowę o dzieło na terenie innych
    państw (np. Niemiec)?

    pozdr

    opyros

  • 2. Data: 2004-01-09 21:39:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2004, ag wrote:

> [...]
    >+ strony zamawiającej jako firmy, jest tylko mowa o stronach i ich wzajemnych

    Za to UoPDoOF definiuje jednoznacznie, że "umowa osobiste" to
    są umowy *nie* zawierane "z ludnością", a ściślej: świadczone na
    rzecz podmiotów (...tu specyfikacja...) pod warunkiem że nie
    są równocześnie świadczone ludności.
    Jedno z rozumień tego sformułowania prowadzi do wniosku że
    świadczenie usług (w postaci umów zlecenia i o dzieło) "ludności"
    jest prowadzeniem działalności gospodarczej.
    Być może - nielegalnym...

> [...]
    >+ wtedy (załóżmy że przewidywane jest podpisanie kilku następnych umów przed

    Jak znajdziesz obowiązującą interpretację że *osoba fizyczna* nie
    prowadząca DG może tak zrobić - to zapodaj :)

    [...]
    >+ odpowiednich przepisów reguluje międzynarodowe prawo prywatne

    Możesz uściślić co to jest, owo "międzynarodowe prawo prywatne" ?
    Jakaś konwencja ?

    [...]
> [...]
    >+ na terenie Polski ma zastosowanie prawo polskie (art. 627-646 K.C. - a tu
    >+ jak wyzej, nie jest zdefiniowane że zleceniodawca musi być firma);

    Owszem. Ja zazwyczaj w takim przypadku wyciągam hasło: "syndrom
    trawnika" :) (czasem piszę: trawniczka).
    Żebyś nie musiał szukać - objaśniam: "skoro kodeks drogowy ustala
    listę zakazów, i zakazy te obejmują drogi, a z kolei taki trawnik
    nie jest drogą - to znaczy że na trawniku wolno parkować".

    W K.C. również nie ma zakazu:
    - płacenia innej firmie gotówką dowolnej kwoty
    - zaliczania w koszty nieodliczonego VATu

    Prawdą jest, że w przypadku świadczenia osobie zagranicznej *tej
    osoby* (której świadczymy) nie dotyczy polskie prawo, więc nie
    ma siły mogącej ową osobę zmusić do "bycia przedsiębiorcą w myśl
    polskiego prawa" :)
    Odpowiedzi na pytanie czy taka "usługa" jest rzeczywiście
    objęta polskim prawem się nie podejmę :]
    Chyba jakby dochód był "zagraniczny" (uzyskany od kontrahenta
    zagranicznego) to byłoby prościej !

    [...]
> [...]
    >+ mojego US (i jak wyzej czy z końcem roku czy po wypłacie wynagrodzenia) czy
    >+ tez w jakiś sposób mogę to zrobić ja na podstawie wystawionego

    Chcesz z "zagranicznej osoby" zrobić przedsiębiorcę (polskiego) ?
    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-09 22:24:20
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Fri, 9 Jan 2004, ag wrote:

    ciachu ciachu> [...]
    > Możesz uściślić co to jest, owo "międzynarodowe prawo prywatne" ?
    > Jakaś konwencja ?

    Ustawa o prawie prywatnym międzynarodowym z 12 listopada 1965

    tu jest ładne opracowanie
    http://www.econom.pl/download/nauka/ppm.pdf

    co do reszty to wiem że trochę się wygłupiłem z pytaniami ,opisami i innymi
    kodexami ;) ale po prostu mam sytuację w której przed założeniem
    działalności gospodarczej ukierunkowanej tylko na export chciałbym legalnie
    zarobić na współpracy z niemieckim przedsiębiorcą sprzedając mu moje wyroby
    bez pośrednictwa zaprzyjaźnonej firmy (oni mnie na umowę o dzieło a firmie
    niemieckiej rachunek) - żebym miał na pokrycie kosztów działalności na
    jakies trzy miesiące w przód co najmniej; jedynym czego on odemnie chce to
    jakikolwiek rachunek - rozważałem juz oddanie do galerii czesci rzeczy na
    zasadach komisowych, współprace z zaprzyjaźnioną firmą;
    czy ewentualnie jakaś forma umowy cywilnoprawnej miałaby tu rację bytu?

    i na koniec małe pytanko z kosztów (umowa o dzieło z polskim podmiotem)-
    jeśli będe miał w papierach udokumentowane że koszty mam większe od tych 19%
    to czy w sytuacji gdy w czasie produkcji powstają odpady (co naraża mnie na
    wieksze koszty - a są to np. kawałki drutu) to powinienem mieć jakieś
    papiery na pozbycie się tych odpadów (paragon czy faktura ze składowiska
    złomu)?

    pozdr

    opyros

  • 4. Data: 2004-01-09 23:15:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2004, ag wrote:
    [...]
    >+ tu jest ładne opracowanie
    >+ http://www.econom.pl/download/nauka/ppm.pdf

    Thx, do kolekcji :)

    Nie wiem jak kwalifikować umowę z zagranicznym przedsiębiorcą :(
    Prawdą jest że te przeciwwskazania które wymieniłem odpadają :),
    "dochód zagraniczny" *chyba* to nie jest, "inny dochód" ?
    "Inne dochody" rozlicza się samodzielnie... nie wiem czy jest
    jakiś "PIT na bieżąco" (zaliczka).
    A "papier" ze złomnicy IMHO nie zawadzi niezależnie od tego czy
    ci napiszemy że lepiej jakby był :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-01-10 21:57:29
    Od: "KaWu" <r...@o...pl>