-
1. Data: 2002-09-01 23:18:30
Temat: biuro w mieszkaniu
Od: "racel" <m...@b...pl>
Czesc,
rozwazam rozpoczecie dzialalnosci gospodarczej (KPiR, VAT) we wlasnym
mieszkaniu (czesci), przestudiowalem archiwum tej grupy i chcialbym zebrac
najwazniejsze wnioski. Bede wszystkim wdzieczny za wskazanie bledow w moim
rozumowaniu.
Wariant I. Przeznaczenie calego pokoju na DG
Korzysci:
1. Mozliwosc zaliczenia w koszty miesiecznych wydatkow na czynsz, energie
elektryczna, wode, wywozke smieci itd. w czesci odpowiadajcej powierzchni
pokoju w sumie powierzchni mieszkania (u mnie ok. 1/3).
-od razu pytanie, oplaty "wrzucam" w koszty na biezaco, a co z pozniejszym
"urealnieniem" (np. nadplata za cieplo, niedoplata za prad), czy koryguje to
jako dodatkowe koszty, przychody, kiedy dostane rozliczenie ciepla, pradu?
2. Mozliwosc amortyzacji tego pokoju. Konkretnie, nowe mieszkanie (wartosc
ok. 150 tys), zatem wartosc pokoju ok. 50 tys. zl. Amortyzacja miesięczna
(metoda "normalna", nie uproszczona) wedlug stawki 2,5% wynosi 104,17 zł.
Ale kupujac mieszkanie skorzystalem z duzej ulgi i czesci odzyskanej w uldze
nie moge odzyskac w amoryzacji, wiec amortyzuje jedynie 50 tys. zl - 19%,
czyli 40,5 tys. zł.
-dodam jeszcze, ze mieszkanie kupilem na kredyt, ktory caly czas splacam,
czy moge koszty tego kredytu (proporcjonalnie) rowniez wrzucic w
koszty?Jezeli tak, to czy tylko biezace, czy rowniez "stare"?
3. Mozliwosc zaliczenia w koszty (amortyzacji) wczesniej zakupionych
skladnikow tego pokoju, ktore teraz "wniose do firmy" (np. biurko,
krzesla,regal, polki, zyrandol, komputer...)
-pytanie, co mam zrobic z kanapa, ktora nadal bedzie tutaj stala, a
mozliwosc zaliczenia jej do wyposazenia biura jest troche dyskusyjna, a moze
nie jest dyskusyjna, bo na przyklad bede tutaj przyjmowac klientow?
Problemy:
1. Wyzszy podatek od nieruchomosci wykorzystywanych w dzialalnosci.
Konkretnie podatek tego pokoju "skoczy" z 10 zl do 300 zl, ale bedzie on
KUP.
-kiedy sie go placi, zakladam, ze zmiane przeznaczenia czesci lokalu zglosze
wraz z rozpoczeciem dzialalnosci, kiedy dostane wyliczenie tego podatku i
kiedy powinienem ten koszt zaksiegowac?
2. Generalne ryzyko "niezrozumienia" przez US wielu zwiazanych z tym
wariantem zabiegow.
Wariant II. Prowadzenie DG po prostu na powierzchni mieszkalnej
Korzysci:
1. Mozliwosc zaliczenia w koszty (amortyzacji) wczesniej zakupionych
skladnikow tego pokoju, ktore teraz "wniose do firmy" (np. biurko, regal,
zyrandol, komputer...)
2. Brak problemow wystepujacych w I wariancie (zgloszenia zmiany
przeznaczenia czesci lokalu, wyzszego podatku od nieruchomosci, wyliczania
amortyzacji, ryzyka utarczek z US)
Problemy:
1. Mniejsza mozliwosc "kreowania" kosztow
Bede wdzieczny za wszelkie uwagi, a takze sugestie, co do mojego przypadku.
pozdr.
racel
-
2. Data: 2002-09-17 11:28:46
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: "rafal" <g...@o...pl>
> Korzysci:
> 1. Mozliwosc zaliczenia w koszty miesiecznych wydatkow na czynsz, energie
> elektryczna, wode, wywozke smieci itd. w czesci odpowiadajcej powierzchni
> pokoju w sumie powierzchni mieszkania (u mnie ok. 1/3).
> -od razu pytanie, oplaty "wrzucam" w koszty na biezaco, a co z pozniejszym
> "urealnieniem" (np. nadplata za cieplo, niedoplata za prad), czy koryguje
to
> jako dodatkowe koszty, przychody, kiedy dostane rozliczenie ciepla, pradu?
****
tylko to co będziesz miał na fakturze z SM
*****
> 2. Mozliwosc amortyzacji tego pokoju. Konkretnie, nowe mieszkanie (wartosc
> ok. 150 tys), zatem wartosc pokoju ok. 50 tys. zl. Amortyzacja miesięczna
> (metoda "normalna", nie uproszczona) wedlug stawki 2,5% wynosi 104,17 zł.
> Ale kupujac mieszkanie skorzystalem z duzej ulgi i czesci odzyskanej w
uldze
> nie moge odzyskac w amoryzacji, wiec amortyzuje jedynie 50 tys. zl - 19%,
> czyli 40,5 tys. zł.
> -dodam jeszcze, ze mieszkanie kupilem na kredyt, ktory caly czas splacam,
> czy moge koszty tego kredytu (proporcjonalnie) rowniez wrzucic w
> koszty?Jezeli tak, to czy tylko biezace, czy rowniez "stare"?
*****
Zakup był nie na DG więć co będziesz amrtyzował ?
*****
> 3. Mozliwosc zaliczenia w koszty (amortyzacji) wczesniej zakupionych
> skladnikow tego pokoju, ktore teraz "wniose do firmy" (np. biurko,
> krzesla,regal, polki, zyrandol, komputer...)
> -pytanie, co mam zrobic z kanapa, ktora nadal bedzie tutaj stala, a
> mozliwosc zaliczenia jej do wyposazenia biura jest troche dyskusyjna, a
moze
> nie jest dyskusyjna, bo na przyklad bede tutaj przyjmowac klientow?
*****
Szalejesz powoli lepiej zatrzmaj się bo jak się trafi kontrola to ze smiechu
nie wyrobi i wypisze Ci kwitek do kasy
komputer wnosisz do firmy "aport"
*****
> Problemy:
> 1. Wyzszy podatek od nieruchomosci wykorzystywanych w dzialalnosci.
> Konkretnie podatek tego pokoju "skoczy" z 10 zl do 300 zl, ale bedzie on
> KUP.
> -kiedy sie go placi, zakladam, ze zmiane przeznaczenia czesci lokalu
zglosze
> wraz z rozpoczeciem dzialalnosci, kiedy dostane wyliczenie tego podatku i
> kiedy powinienem ten koszt zaksiegowac?
******
podatek płacisz gdy mieszkanie jest własnosciowe i masz notarialnie
przypisany do niego kawałek terenu na którym stoi płaci sie w Urzedzie
Mejskim lecz nie ma on wpływu na twa działalność
******
> 2. Generalne ryzyko "niezrozumienia" przez US wielu zwiazanych z tym
> wariantem zabiegow.
>
> Wariant II. Prowadzenie DG po prostu na powierzchni mieszkalnej
> Korzysci:
> 1. Mozliwosc zaliczenia w koszty (amortyzacji) wczesniej zakupionych
> skladnikow tego pokoju, ktore teraz "wniose do firmy" (np. biurko, regal,
> zyrandol, komputer...)
> 2. Brak problemow wystepujacych w I wariancie (zgloszenia zmiany
> przeznaczenia czesci lokalu, wyzszego podatku od nieruchomosci, wyliczania
> amortyzacji, ryzyka utarczek z US)
> Problemy:
> 1. Mniejsza mozliwosc "kreowania" kosztow
> Bede wdzieczny za wszelkie uwagi, a takze sugestie, co do mojego
przypadku.
****
Wariant III
napisz do SM pismo na pozowlenie prowadzenia DG w domu przeznacz pod niego
jakies 5 m2 co miesiac wez fakture za 5 m2
jak kupujesz (modernizujesz) komputer czy wyposazenie tego pokoju wez
fakture (lecz nie bierz na odswiezacz do powietrza , czy pranie dywanu ) b
oCi zakwestionuje to US ,
/****
powodzenia
rafal
-
3. Data: 2002-09-17 14:45:19
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: k...@p...onet.pl
mam pytanie - niedawno otworzyłem DG, właśnie stoję przed wynajęciem sobie
mieszkania w kamienicy, czy dla osoby wynajmującej mi to mieszkanie
(właściciela kamienicy) zmieniłby coś fakt np prowadzenia przeze mnie tam DG?
chodzi mi o to, czy musiałby płacić większy podatek itd.
Szukam argumentów, żeby przekonać tą osobę o nie podnoszeniu mi czynszu.
dzięki za wszelkie info.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
4. Data: 2002-09-17 15:02:31
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: "Janek" <j...@w...pl>
Użytkownik <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:4ea9.000005de.3d873ffe@newsgate.onet.pl...
> Szukam argumentów, żeby przekonać tą osobę o nie podnoszeniu mi czynszu.
> dzięki za wszelkie info.
Nie da się.
Gmina bierze kilkanaście razy więcej podatku za każdy metr powierzchni
przeznaczonej na DG w stosunku do zwykłego mieszkania.
-
5. Data: 2002-09-17 18:10:35
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: "Piotr K." <p...@p...pl>
> Nie da się.
> Gmina bierze kilkanaście razy więcej podatku za każdy metr powierzchni
> przeznaczonej na DG w stosunku do zwykłego mieszkania.
Zgadza się, że się nie da
i dlatego warto pisać np. "u zleceniodawcy"
i z wielu innych przyczyn darować sobie DG w mieszkaniu
Pozdr.
Piotr
-
6. Data: 2002-09-17 18:39:05
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: "pix" <p...@w...pl>
Użytkownik "Piotr K." <p...@p...pl> napisał w wiadomości
news:3d876f03@news.inet.com.pl...
>
> Zgadza się, że się nie da
> i dlatego warto pisać np. "u zleceniodawcy"
Siedziba firmy "u zleceniodawcy" - to brzmi nieco dziwnie ;-)
Pix
-
7. Data: 2002-09-17 18:45:54
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: "Piotr K." <p...@p...pl>
> > i dlatego warto pisać np. "u zleceniodawcy"
>
> Siedziba firmy "u zleceniodawcy" - to brzmi nieco dziwnie ;-)
nie, miejsce wykonywania DG.
Oj, ktoś się tu czepia ;-)
Siedziba nie musi być biurem.
Piotr
-
8. Data: 2002-09-17 19:02:40
Temat: Re: biuro w mieszkaniu
Od: "pix" <p...@w...pl>
Użytkownik "Piotr K." <p...@p...pl> napisał w wiadomości
news:3d877951@news.inet.com.pl...
>
> nie, miejsce wykonywania DG.
> Oj, ktoś się tu czepia ;-)
> Siedziba nie musi być biurem.
No dobra - przyznaję że chyba niezbyt uważnie czytałem cały wątek :-)
Hi hi - swoją droga to ciekawe czy zakładając dotcoma można wpisać jako
miejsce wykonywania np. "kawiarenka internetowa" ?
Pix