  • 1. Data: 2007-04-15 16:27:47
    Temat: akcje w spadku a podatek
    Od: s...@g...com

    witam,
    otrzymałem kilka lat temu akcje w spadku, które sprzedałem w zeszłym
    roku, teraz przychodzi zapłacić za to podatek ale się dowiedziałem o
    jakiejś uldze i tu właśnie mam prośbę, mógłby ktoś mi
    "łopatologicznie" wytłumaczyć co i jak odliczyć i o czym muszę
    informować US? załóżmy że mam 10 tys zł zysku z akcji więc powinienem
    zapłacić 1900zł podatku i złożyć PIT38, jak to się wszystko zmienia
    jeżeli te akcje były ze spadku?
    --
    pozdrawiam
    Sławek

  • 2. Data: 2007-04-16 06:48:51
    Temat: Re: akcje w spadku a podatek
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 15 Apr 2007 09:27:47 -0700, s.grzmiel napisał(a):

> [...]
    > informować US? załóżmy że mam 10 tys zł zysku z akcji więc powinienem
    > zapłacić 1900zł podatku i złożyć PIT38, jak to się wszystko zmienia

    Rozumiem, że te 10 kzł to cena sprzedaży.
    A więc przykładowo dostałeś akcje o wartości (ówczesnej) 5.000 zł i inne
    rzeczy też np o wartości 5.000 zł. Zapłaciłeś łacznie 500 zł podatku.
    Więc na akcje wypadało 250 zł podatku spadkowego.
    W tej chwili jako przychód w PIT-38 wpisujesz 9.750 zł, bo zwolnione są z
    opodatkowania do wysokości podatku spadkowego.
    Sprawą dyskusyjną są koszty. Załóżmy, że ten rachunek inwestycyjny nie
    służył do żadnych innych celów oprócz trzymania akcji "spadkowych". I że
    rocznie płacisz 100 zł za prowadzenie rachunku. Napewno w koszty wpisujesz
    prowizję od sprzedaży (powiedzmy 50 zł) i koszt prowadzenia rachunku w
    roku 2006 - razem 150 zł. Nie wiadomo czy i jak możesz odliczyć koszty
    prowadzenia rachunku w latach 2004 i 2005. Według mojego US też je
    wliczasz w koszty, ale mnie to z Ustawy nie wychodzi. Oficjalnej
    interpretacji nie mam. Na to żebyś zwrócił się o taką interpretację do
    swojego US jest już za późno. Więc wybór czy odliczać należy do ciebie.
    Jeśli odliczysz, to łączne koszty wyniosą 350 zł a dochód 9.400 zł. Od tego
    liczysz 19% podatku.
    Jeśli nie odliczysz, to koszty tylko 150 zł i dochód 9.600 zł.