  • 1. Data: 2011-01-18 21:29:48
    Temat: Zawieszenie działalności
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Poczytałem sobie co nieco na temat zawieszenia działalności, ale
    tradycyjnie chciałbym się upewnić, czy wszystko dobrze zrozumiałem oraz
    o praktyczną realizację niektórych rzeczy. Czyli po kolei:
    - zawieszenie zgłaszam w Urzędzie Gminy i ... już - oni poinformują inne
    urzędy
    - jeśli jako dzień początku zawieszenia podam pierwszy dzień miesiąca,
    to nie będę musiał się bawić w cząstkowe rozliczenia z ZUS
    - w trakcie zawieszenia nie mogę amortyzować środków trwałych, ale jak
    rozumiem amortyzacja "nie postępuje", czyli zawieszenie traktuję jako
    "dziurę" w amortyzacji i po wznowieniu działalności amortyzacja leci nadal
    - mogę zaliczać w KUP koszty związane z "zabezpieczeniem źródła
    przychodu", czyli np. abonament telefoniczny, internetowy, roczną opłatę
    za domenę, czy hosting, czyli jak rozumiem, w czasie zawieszenia
    prowadzę normalnie KPiR?
    - nie składam deklaracji VAT, jak to się jednak ma do zaliczania w KUP
    np. opłat abonamentowych - czy od takich opłat mogę odliczyć VAT i
    kiedy? może po prostu składać deklaracje VAT, bo ich nieskładanie to nie
    jest obowiązek, a jedynie przywilej w okresie zawieszenia?
    - po 30 dniach od zaprzestania opłacania składek ZUS przestaje działać
    ubezpieczenie zdrowotne; co tu można zrobić, bo zarejestrować się jako
    bezrobotny z zawieszoną działalnością nie można? opłacać składkę
    zdrowotną dobrowolnie? podłączyć się pod ubezpieczenie członka rodziny?
    - może są jeszcze jakieś "kruczki" o których nie wspomniałem, a mogą
    zaburzyć sielankę posiadania zawieszonej DG? ;-)

    Maciek

  • 2. Data: 2011-01-18 21:59:51
    Temat: Re: Zawieszenie działalności
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-18 22:29, Maciek pisze:

    > - zawieszenie zgłaszam w Urzędzie Gminy i ... już - oni poinformują inne
    > urzędy

    Tak.

    > - jeśli jako dzień początku zawieszenia podam pierwszy dzień miesiąca,
    > to nie będę musiał się bawić w cząstkowe rozliczenia z ZUS

    I jeśli koniec zawieszenia przypadnie na ostatni dzień miesiąca. Ale w
    pierwszym miesiącu po odwieszeniu musisz złożyć ZUS DRA.

    > - w trakcie zawieszenia nie mogę amortyzować środków trwałych, ale jak
    > rozumiem amortyzacja "nie postępuje", czyli zawieszenie traktuję jako
    > "dziurę" w amortyzacji i po wznowieniu działalności amortyzacja leci nadal

    Nie wypowiadam się.

> [...]
    > przychodu", czyli np. abonament telefoniczny, internetowy, roczną opłatę
    > za domenę, czy hosting, czyli jak rozumiem, w czasie zawieszenia

    IMHO Tak.

> [...]
    > kiedy? może po prostu składać deklaracje VAT, bo ich nieskładanie to nie
    > jest obowiązek, a jedynie przywilej w okresie zawieszenia?

    Rozliczam się kwartalnie, jak się zawieszałem, to na krócej, więc
    okresu, iż nie działałem przez cały kwartał nie miałem. Ale skoro coś w
    KPiR i ewidencje VAT bym wpisywał, to i VAT7/K bym składał.

> [...]
    > bezrobotny z zawieszoną działalnością nie można? opłacać składkę
    > zdrowotną dobrowolnie? podłączyć się pod ubezpieczenie członka rodziny?

    Najlepiej jakieś zlecenie podłapać na 10zł/miesiąc.

    > - może są jeszcze jakieś "kruczki" o których nie wspomniałem, a mogą
    > zaburzyć sielankę posiadania zawieszonej DG? ;-)

    Za 10 lat ZUS stwierdzi, że zawieszenie było lipne (bo np. miałeś czynną
    stronę internetową, czyli szukałeś klientów, czyli wykonywałeś
    działalność. Albo sprawdzi, czy na tym abonamencie telefonicznym to były
    jakieś rozmowy przychodzące itp.).

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-01-18 22:11:01
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 18-01-2011 22:29, Maciek pisze:

    > - w trakcie zawieszenia nie mogę amortyzować środków trwałych, ale jak
    > rozumiem amortyzacja "nie postępuje", czyli zawieszenie traktuję jako
    > "dziurę" w amortyzacji i po wznowieniu działalności amortyzacja leci nadal

    Tak - amortyzacja jest tez zawieszona.

> [...]
    > ubezpieczenie zdrowotne; co tu można zrobić, bo zarejestrować się jako
    > bezrobotny z zawieszoną działalnością nie można?

    Zdaje sie ze od 1 lutego br. bedzie mozna.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2011-01-18 22:27:26
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 18.01.2011 22:59, Liwiusz wrote:

    > Za 10 lat ZUS stwierdzi

    Czekaj, a to nie Ty głosisz że za 10 lat ZUSu już nie będzie ;) ?

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2011-01-18 22:29:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-18 23:27, tomek pisze:

    > Czekaj, a to nie Ty głosisz że za 10 lat ZUSu już nie będzie ;) ?

    Nie będzie emerytur, ale kto powiedział, że nie będzie budynków i
    administracji ZUS? (patrz: Parkinson i Ministerstwo Kolonii ) :)

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-01-18 23:10:55
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 18.01.2011 23:29, Liwiusz wrote:

    > Nie będzie emerytur, ale kto powiedział, że nie będzie budynków i
    > administracji ZUS? (patrz: Parkinson i Ministerstwo Kolonii ) :)

    Może nawet jakieś okręty zakupią :-)

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2011-01-19 09:03:41
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-01-18 23:11, elephanto pisze:
    > Zdaje sie ze od 1 lutego br. bedzie mozna.
    Rzeczywiście chyba będzie taka możliwość - dzięki :-)
    Maciek

  • 8. Data: 2011-01-19 09:08:58
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > - może są jeszcze jakieś "kruczki" o których nie wspomniałem, a mogą
    > zaburzyć sielankę posiadania zawieszonej DG? ;-)
    Jeszcze takie pytanko:
    - zakładam, że przyjmowanie wpłat za niezapłacone od wielu miesięcy
    faktury nie jest traktowane jako prowadzenie DG i w trakcie zawieszenia
    można takie rzeczy robić? czy dzwonienie w tej sprawie do kilku palantów
    z firmowej komórki w ramach abonamentu jest dozwolone, czy lepiej się
    powstrzymać? ;-)

    Maciek

  • 9. Data: 2011-01-19 09:24:07
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 19-01-2011 10:08, Maciek pisze:
> [...]
    > można takie rzeczy robić? czy dzwonienie w tej sprawie do kilku palantów
    > z firmowej komórki w ramach abonamentu jest dozwolone, czy lepiej się

    Możesz wykonywać czynności służące zachowaniu źródła przychodu.
    Jest dość oczywiste, że jak nie ściągniesz należności, to możesz nie
    mieć środków, żeby dalej funkcjonować.

    A już jak abonament i tak musisz płacić, to nikt nie powinien się czepiać.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2011-01-25 11:30:10
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-01-19 10:24, Maddy pisze:
> [...]
    > mieć środków, żeby dalej funkcjonować.
    > A już jak abonament i tak musisz płacić, to nikt nie powinien się czepiać.
    Dzięki za wyjaśnienia. Mam już chyba ostatnie pytania w tym temacie:
    - co z duplikatami faktur?
    - co z korektami?
    Czyli przykładowo: wystawiam fakturę w styczniu, zawieszam działalność,
    w lutym klient zgłasza, że faktura do niego nie dotarła i chce duplikat.
    Wystawić, kazać się wypchać, odwieszać na gwałt działalność?
    Przykład 2: klient kupuje coś w styczniu, zawieszam działalność, w lutym
    zgłasza, że nie zapłaci za całość i część zwraca (załóżmy, że umowa coś
    takiego umożliwiała). Można wystawić korektę?

    Ponadto w trakcie zawieszenia można zbywać środki trwałe i wyposażenie.
    Zakładam, że dotyczy to nie tylko rzeczy wpisanych w odpowiednie
    ewidencje. Czy są tu jakieś zalecenia jak postępować, żeby nie być
    posądzonym o prowadzenie działalności, gdy będę chciał sprzedać np.
    komplet prawie wypisanych flamastrów, których do ewidencji wyposażenia
    nie wpisałem? ;-)

    Maciek