  • 1. Data: 2006-06-16 08:26:52
    Temat: Zakup domeny internetowej i WNiP
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Jak potraktować zakup domeny internetowej ( np. www.firma.pl ) - czy trzeba ją
    wpisać do rejestru wartości niematerialnych i prawnych ? Jest to kwota rzędu
    30-60 zł netto za 1 rok.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 2. Data: 2006-06-17 06:51:10
    Temat: Re: Zakup domeny internetowej i WNiP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jun 2006, Darek wrote:

    > Jak potraktować zakup domeny internetowej ( np. www.firma.pl ) - czy trzeba ją
    > wpisać do rejestru wartości niematerialnych i prawnych ? Jest to kwota rzędu
    > 30-60 zł netto za 1 rok.

    Wpisowi do WNiP podlegają obowiązkowo dopiero wartości >3500 zl!

    A po drugie - opłata rzędu kilkudziesięciu złotych *na rok* to
    jest IMO opłata za usługę (utrzymanie domeny) bądź dzierżawę
    prawa, a nie na *nabycie*.
    Jak coś kupuję to płacę RAZ (być może w ratach, być może
    w rocznych, ale nie z tytułu używania!) i mam "na zawsze"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-06-17 07:15:02
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    >  Jak coś kupuję to płacę RAZ (być może w ratach, być może
    > w rocznych, ale nie z tytułu używania!) i mam "na zawsze"...

    Też tak uważam, ale wolałem sprawdzić. Dzięki za potwierdzenie.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 4. Data: 2006-06-21 12:03:17
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > Jak coś kupuję to płacę RAZ (być może w ratach, być może
    > w rocznych, ale nie z tytułu używania!) i mam "na zawsze"...

    No tak, a jakbym chciał tę domenę odprzedać, to co właściwie sprzedaję?
    Prawo do dzierżawy?
    Mi się wydaje że domenę. A więc musiałem ją wcześniej nabyć.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-06-21 13:49:55
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 21-06-2006 o 14:03:17 Greg <m...@o...pl> napisał:

    > U?ytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisa? w
    > wiadomo?ci news:Pine.WNT.4.60.0606170847550.3708@athlon...

    > No tak, a jakbym chcia? t? domen? odprzedaae, to co w?a?ciwie sprzedaj??
    > Prawo do dzier?awy?
    > Mi si? wydaje ?e domen?. A wi?c musia?em j? wcze?niej nabyae.
    >
    > Pozdrawiam

    Ciekawa sprawa, bo przecież licencje idą do WNiP a można nabyć licencję na
    rok albo
    na 50 uruchomień - tu też trzeba płacić co jakiś czas za 'to samo'

    pozdrfawiam

  • 6. Data: 2006-06-22 07:15:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jun 2006, Greg wrote:

    > No tak, a jakbym chciał tę domenę odprzedać, to co właściwie sprzedaję?
    > Prawo do dzierżawy?

    Czekaj: za ile byś chciał sprzedać?

    > Mi się wydaje że domenę. A więc musiałem ją wcześniej nabyć.

    Nabycie <> zakup!
    Na mój rozum: jak zawieramy umowę na obsługę linii telefonicznej
    czy domeny internetowej to nie kupujemy WNiP tylko normalną usługę.
    Natomiast przez sam fakt używania staje się ona pewną wartością
    i to jest jedna postać WNiP, również pewne domeny i numery telefoniczne
    mogę być "pożądane rynkowo" - i przyznam że jak trzeba zapłacić
    za "złoty numer" czy "srebrny numer" (zdaje się że u niektórych
    dostawców takie pule są wyróżnione) to rozważałbym czy mamy do
    czynienia z WNiP.
    Inaczej mówiąc: jak się okaże że domena do którem mamy prawo
    rozporządzania da się sprzedać za 1000 zł, to mamy WNiP o wartości
    1000 zł (i ew. przychód ze sprzedaży) którego wartość nabycia
    wynosiła zero albo niewiele.
    Ile zapłaciłeś NASKowi za to żeby *nabyć* swoją domenę? - IMVHO
    jeśli opłata rejestracyjna jest wyższa od opłaty "za utrzymanie"
    to rzeczywiście: owa opłata stanie się WP :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-06-22 07:41:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jun 2006, t wrote:

    > Ciekawa sprawa, bo przecież licencje idą do WNiP a można nabyć licencję na
    > rok albo
    > na 50 uruchomień - tu też trzeba płacić co jakiś czas za 'to samo'

    IMHO przykład rzeczywiście ciekawy - ale tak postawiony w przepisie
    (licencja jest WNiP i już).
    Jednak od NASKu nie kupuje się "licencji na używanie adresu",
    adres internetowy *może* nabrać wartości - tego nie neguję.
    Powiedz mi jednak jaka jest wartość *początkowa* takiego adresu?
    W przypadku NASK - 50/150/1200 zł, tak?
    No dobra, przyjmuję do wiadomości :)
    Bo tę (WP) ew. wpisywałosię do WNiP - oraz *nakłady* (wydatki) związane
    z ew. ulepszaniem :), choć obowiązek jest przy kwotach >3500 zł
    Przepisy przewidują nawet podwyższanie WP dla ST - na mocy rozporządzenia
    ministra, art.22o ustawy i w czasach kiedy inflacja była spora owe
    przepisy miały zastosowanie.
    Ale mi się zdaje że konieczności zmiany WP dlatego że wartość wyceny
    WNiP rośnie "sama z siebie" nie przewidziano :)

    Znaczy to o czym piszesz IMO jest odrębne od tego o czym pisze Greg:
    wydanie pieniędzy na licencję tudzież na rejestrację domeny (ale nie
    jej utrzymanie!) wypada uznać za WP WNiP: w przypadku domeny poniesiono
    wydatki, a wszystkie wydatki (parafrazując opis z ST: "w tym również
    za montaż i robociznę"!) zalicza się do WP.
    Parafraza ma wykazać różnicę w rozumieniu "nabycia przez zakup" od
    tego co ujmuje się w WP :), tak jak "montaż" jest niezbędny żeby
    ST działał, tak samo opłacenie rejestracji było niezbędne żeby
    móc legalnie rozporządzać domeną. Ale ani jedno ani drugie nie
    jest "zakupem"!
    Greg domaga się żebym przyznał że wartość bieżąca WNiP może istnieć
    tylko dlatego że był *zakup* - i z tym polemizuję.
    Nabycie prawa do domeny nastąpiło niejako "przy okazji" opłacenia
    rozpoczęcia korzystania z usług dostawcy. Za darmo - bo wartość
    domeny przy rozpoczęciu NIE była wyceniona! Opłacenie kosztów
    rejetracji to odpowiednik "kosztu montażu" przy ST.
    Jeśli posiadaną domenę da się sprzedać np. za kilka tysięcy złotych,
    to bynajmniej *nie* dlatego że się samą domenę *kupiło* - ta
    wartość narosła ... właśnie nie wiem jak to ująć. "sama z siebie"
    nie jest właściwym określeniem - bo prawdopodobnie posiadacz się
    przyczynił metodą podobną jak ogrodnik podlewający kwiatki
    zaś sama wartość rośnnie podobnie jak stan konta u posiadacza
    konta bankowego któremu naliczają odsetki - wartość powstaje
    "znikąd", tylko dlatego że jakieś prawo się *już ma*.
    Nawet jak się za nie nie zapłaciło :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)