  • 1. Data: 2009-04-07 20:42:05
    Temat: Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
    Od: "Piter S." <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    jako wspólnota mieszkaniowa podjęliśmy uchwałę, iż rezygnujemy z usług
    zarządcy i powierzamy zarządzanie wspólnotą zarządowi (trzyosobowemu)
    wybranemu spośród właścicieli lokali.
    Postanowiliśmy, że członkowie zarządu będą pracować bez wynagrodzenia, ale
    za to będą zwolnieni z opłat na zarządzanie nieruchomością wspólną (poza
    funduszem remontowym, który normalnie będą płacić).
    Czy w związku z powyższym, należy to w jakiś sposób zgłaszać w skarbówce?
    Czy wiążą się z takim zarządem jakieś podatki, opłaty, zusy itp?

    --
    Piotrek

  • 2. Data: 2009-04-07 21:11:33
    Temat: Re: Wspólnota Mieszkaniowa - zarząd i US
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Moim zdaniem to nie jest dobry pomysł.

    Wynagrodzenie członków zarządu z tytułu powołania opodatkowane są na zasadach
    ogólnych jako "inne" w rocznym zeznaniu, nie trzeba składać comiesięcznych deklaracji
    ani opłacać zaliczek.
    Co ważne, od "powołania" nie trzeba opłacać składek zus/nfz.

    A taki przychód powstały w wyniku zwolnienia z opłat to ch... wie kto i co wymyśli za
    pięć i pół roku???
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2009-04-09 18:27:27
    Od: Marek <n...@s...no>

    Piter S. pisze:
    [...]
> [...]
    > ale za to będą zwolnieni z opłat na zarządzanie nieruchomością wspólną
    > (poza funduszem remontowym, który normalnie będą płacić).

    Jeżeli członkowie zarządu mają pracować bez wynagrodzenia to dla kogo
    będzie kasa zbierana tytułem opłat za zarządzanie nieruchomością?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2009-04-09 20:52:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Apr 2009, Marek wrote:

> [...]
    >
    > Jeżeli członkowie zarządu mają pracować bez wynagrodzenia to dla kogo będzie
    > kasa zbierana tytułem opłat za zarządzanie nieruchomością?

    IMVHO jest to możliwe - opłaty za zarządzanie mogą obejmować inne wydatki,
    związane z zarządzaniem (papier, prąd, kserowanie, korespondencja).
    Ale przyznam że Twoje pytanie dotyka istotnie słusznej treści :) (bo
    te inne wydatki są raczej niskie).
    Widywałem wrzucane do worka z tytułem "opłaty za zarządzanie" wydatki
    w postaci opłat za *eksploatację* budynku - wywóz śmieci na przykład,
    i to by już było bardziej prawdopodobne (acz zgoda, źle zatytułowane).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-04-09 20:55:20
    Od: "Piter S." <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > w postaci opłat za *eksploatację* budynku - wywóz śmieci na przykład,
    > i to by już było bardziej prawdopodobne (acz zgoda, źle zatytułowane).

    Niekoniecznie źle zatytułowane, zgodnie z ustawą:

    Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części
    dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
    3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są
    pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

    I to są właśnie te opłaty, z których zwolniony byłby zarząd (za wyjątkiem
    1 - fundusz remontowy).

    Ponawiam więc pytanie o sprawy skarbowe, zus itp.

    --
    Piotr

  • 6. Data: 2009-04-13 07:54:16
    Od: "Piter S." <p...@p...onet.pl>