  • 1. Data: 2009-11-25 10:59:22
    Temat: Własność prywatna w firmie
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    Czy jeżeli kupiłem przykładowo telefon komórkowy i sprzedawca wystawił
    fakturę na moją firmę, ale zdecydowałem następnie, że będę tego
    telefonu używał zarówno do uzyskiwania przychodów z mojej
    działalności, ale również do celów prywatnych, to co powinienem zrobić
    w takiej sytuacji? Jako, że wartość telefonu jest poniżej 1500zł, to
    nie wpisuję go ani do EŚT, ani do EW, gdyby ten telefon służył
    wyłącznie do celów mojej firmy to powinienem go wpisać do KPiR oraz
    ewidencji zakupów VAT. Ponieważ jednak - jak napisałem wcześniej -
    będzie mi ten telefon RÓWNIEŻ służył do celów prywatnych, to nie
    wpisuję go chyba zarówno do KPiR (no bo skoro służy również celom
    prywatnym to chyba nie może być zaliczony do KUP?) jaki i ewidencji
    zakupów VAT? Po prostu go nigdzie nie wpisuję :-) Nie wiem tylko, czy
    przeszkodą nie będzie to, że faktura na ten telefon została wypisana
    na moją firmę, a nie na mnie jako osobę?

    Pozdrawiam.
    http://megalotto.pl - Lotto
    http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat

  • 2. Data: 2009-11-28 10:55:12
    Temat: Re: Własność prywatna w firmie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Nov 2009, Rafał K. wrote:

> [...]
    > telefonu używał zarówno do uzyskiwania przychodów z mojej
    > działalności, ale również do celów prywatnych

    Nie bić poproszę, ale czy ta DG to jest "cel państwowy", czy może
    "cel komunalny", a może jednak również "cel prywatny"?
    ;)
    Oczywiście, że DG jest *prywatnym* celem prowadzącego DG OF.

    Myślę tak sobie, że chciałeś spytać o cel zazwyczaj określany
    jako "osobisty".

    > Nie wiem tylko, czy
    > przeszkodą nie będzie to, że faktura na ten telefon została wypisana
    > na moją firmę, a nie na mnie jako osobę?

    Hm... sugerujesz, że firma DG OF nie zawiera imienia i nazwiska,
    czy że wprowadziłeś sprzedawcę w błąd, albo piszesz o DG w formie
    spółki z własną osobowością prawną? ;)

    Zakładając, że pytasz nie o to co napisałeś :), IMO pytanie sprowadza
    się do odpowiedzi na inne pytanie: czy handlujesz telefonami.
    W przypadku zakupu towarów handlowych istnieje (w rozp. o KPiR)
    bezwzględny obowiązek ujmowania zakupu do KPiR.
    Wydaje się, że w takim przypadku nabycie dla celów osobistych
    bezpieczniej "przepuścić" przez dokumentację DG, czyli ująć
    w zakupach towarów handlowych oraz odliczyć VAT, a następnie
    wystawić f-rę wewnętrzną która skoryguje koszt (właśnie tak:
    to *nie* będzie przychód!) oraz doliczy VAT należny (czyli
    w VAT inaczej niż w dochodowym - tak właśnie należy zrobić
    przy "wyciąganiu z firmy" czegoś do celów osobistych).

    Przy braku cech "towarowości" zakupu, nie widać powodów aby
    było *trzeba* ujmować taki zakup w dokumentacji.
    Odsyłam do "pytań Maddy" w archiwach - niby gdzie miałby być
    *obowiązek* uznania czegoś za KUP?

    IMVHO, również jeśli mamy zakup towarów handlowych, z których
    część ma z góry inne przeznaczenie, powinno wystarczyć
    zadekretowanie na fakturze tego przeznaczenia (12 szt towar
    hadlowy, 2 szt do użytku wewnętrznego/wyposażenie, 1 szt
    do celów osobistych).
    Skoro na dokumencie zakupu będzie jasny zapis, że to *nie*
    jest TH, IMHO nikt nie powinien się czepiać.

    Osobna sprawa, to (co piszesz) używanie częściowo do celów
    DG a częściowo nieDG.
    Jest zapis art.23.1.49, który z jednej strony jest bardzo
    rygorystyczny, z drugiej... da się przeczytać na dwa sposoby,
    ze względu na nie dość "oczywiste" znaczenie słowa "lecz".
    Przypomnę:
    +++
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo
    rzeczowych składników majštku przedsiębiorstwa, niezaliczanych
    zgodnie z odrębnymi przepisami do œrodków trwałych - w przypadku
    stwierdzenia, że składniki te nie sš wykorzystywane dla celów
    prowadzonej działalnoœci gospodarczej, lecz służš celom
    osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo
    bez uzasadnienia znajdujš się poza siedzibš przedsiębiorstwa,
    ---
    Pytaniem jest: czy tekst po słowie "lecz" stanowi *samoistne*
    kryterium wywalenia z kosztów, czy jedynie kryterium pomocnicze,
    a warunkiem koniecznym jest zaistnienie kryterium sprzed
    słowa "lecz"?
    W tej drugiej wersji (wydaje się, że do obronienia) fakt
    wykorzystywania *również* do celów osobistych, przy
    wykazaniu używania *również* do celów DG, nie powinien być
    podstawą do "wywalenia z kosztów".
    Przypomnę że ogólna zasada "dzielenia kosztów" nie zawiera
    zapisu na okoliczność wydatków częściowo wykorzystywanych
    na cele nie podlegające opodatkowaniu (zawiera dla
    przypadków różnych celów opodatkowanych oraz zwolnionych
    z opodatkowania).

    No i ST (w przypadku ujęcia w EST) ów zapis nie dotyczy.

    pzdr, Gotfryd