  • 1. Data: 2011-02-03 12:49:29
    Temat: VAT co miesiąc czy co kwartał?
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    Witam

    Nie mam doświadczenia co jest lepsze w danej sytuacji. Zamierzam
    prowadzić DG polegającą na świadczeniu usług projektowych (projektowanie
    opakowań i wizualizacje) dla firm i czasami pośredniczenia między
    zleceniodawcą (np druku) a drukarnią. Faktur sprzedaży kilka w miesiącu,
    faktur zakupu też. Faktury sprzedaży na relatywnie duże kwoty -
    przeciętnie w widełkach 10 - 30 tyś i często nakładają się po wielu
    miesiącach pracy dla kilku firm natomiast poza typowymi kosztami
    inwestycje w sprzęt i oprogramowanie są też skumulowane etc tez są
    skumulowane. Co w takim przypadku wybrać aby najkorzystniej wypaść w
    odniesieniu do odprowadzania podatku Vat. Oczywiście uwzględniając 28
    termin płatności faktur...

    Z gory dziękuję i pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2011-02-03 12:55:54
    Temat: Re: VAT co miesiąc czy co kwartał?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 03 Feb 2011 13:49:29 +0100, Rafal T. napisał(a):

> [...]
    > skumulowane. Co w takim przypadku wybrać aby najkorzystniej wypaść w
    > odniesieniu do odprowadzania podatku Vat. Oczywiście uwzględniając 28

    Jeśli:

    1. Nie przewidujesz zwrotów VAT (z powodu nadwyżki naliczonego nad
    należnym - np po zakupie środka trwałego)

    2. Jesteś dostatecznie "zorganizowany" żeby pieniędzy przeznaczonych na
    VAT nie "przejeść"

    3. Spełniasz warunki formalne do kwartalnego

    to oczywiście wybieraj kwartalny. Mniej papierów do wypełniania. I parę
    groszy odsetek od pieniędzy przeznaczonych na VAT trzymanych na lokacie
    bankowej.

  • 3. Data: 2011-02-03 13:11:18
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 03-02-2011 13:49, Rafal T. pisze:
> [...]
    > skumulowane. Co w takim przypadku wybrać aby najkorzystniej wypaść w
    > odniesieniu do odprowadzania podatku Vat. Oczywiście uwzględniając 28

    Ponieważ raczej zwrotów mieć nie będziesz, kwartalne nie ma wad, poza
    jedną - że czasami trudno utrzymać w ręku pieniądze na VAT.
    Znam sporo ludzie, którzy przeszli z powrotem na miesięczne, bo zapłacić
    co miesiąc ok. 3 tysięcy było im łatwiej niż raz na kwartał 9tys.
    Ale to jest kwestia psychologiczna a nie podatkowa :-)

    Jeżeli zakładasz, że terminy płatności za faktury sprzedaży będą prawie
    zawsze dłuższe niż czas na zapłatę VAT (25. następnego miesiąca),
    kwartalny da Ci większą płynność finansową.

    Warto na początek wziąć miesięczny i zobaczyć, jak się z tym żyje, bo na
    kwartalny można przejść później, deklarując zmianę przed początkiem
    dowolnego kwartału kalendarzowego.
    Jeżeli do razu wejdziesz na kwartalny, to nawet gdybyś po pierwszym
    kwartale uznał, że to Ci nie leży, musisz być na nim okrągły rok, zanim
    będziesz miał prawo zmienić metodę na miesięczną.

    Osobną kwestią jest sytuacja, gdy spodziewasz się zwrotów VAT,
    szczególnie regularnych (np. sprzedaż na obniżone stawki) - wtedy
    kwartalny jest niekorzystny, bo wydłuża okres zwrotu nawet o dwa
    miesiące. Nieoprocentowana pożyczka dla skarbu państwa.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2011-02-03 13:22:44
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-02-03 14:11, Maddy pisze:

> [...]
    > co miesiąc ok. 3 tysięcy było im łatwiej niż raz na kwartał 9tys.
    > Ale to jest kwestia psychologiczna a nie podatkowa :-)

    No to pewnie też miałbym problem:) Pieniądze przychodzą falami i po
    takich wpływach szybko się je rozdysponowuje :)

    > Jeżeli zakładasz, że terminy płatności za faktury sprzedaży będą prawie
    > zawsze dłuższe niż czas na zapłatę VAT (25. następnego miesiąca),
    > kwartalny da Ci większą płynność finansową.

    Firmy dla których pracuję wymagają 4 tygodni - z reguły jest to kilka
    dni - ale raz czy dwa wplacali mi pod koniec terminu

> [...]
    > kwartale uznał, że to Ci nie leży, musisz być na nim okrągły rok, zanim
    > będziesz miał prawo zmienić metodę na miesięczną.

    Czyli mogę mieć np teraz miesiąc normalnie i zmienić na kwartalny w czerwcu?

> [...]
    > kwartalny jest niekorzystny, bo wydłuża okres zwrotu nawet o dwa
    > miesiące. Nieoprocentowana pożyczka dla skarbu państwa.

    Wszystko co robię to 23% vat. Jedynie opcja w druku - kiedy np dana
    publikacja ma ISBN (mam taką akurat do przygootowania) i wtedy mamy
    niższą stawkę VAT. Ale taka sytuacja będzie miała miejsce dwa razy w
    roku (zakup druku w drukarni) i sprzedaż kilka razy w roku ( sprzedaż do
    dalszej dystrybucji)

    Zakładając to że mam wplywy na podobnym poziomie miesicznie lepszą opcją
    by było comiesieczne rozliczanie - a jak są one skumulowane - np wplaty
    z 3 miesiecy pojawiają sie w przeciągu tygodnia czy dwóch to lepsza
    opcja kwartalna. Dobrze zrozumialem?

    dziękuję i pozdrawiam
    Rafal

  • 5. Data: 2011-02-03 13:38:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 03-02-2011 14:22, Rafal T. pisze:

    > No to pewnie też miałbym problem:) Pieniądze przychodzą falami i po
    > takich wpływach szybko się je rozdysponowuje :)

    No właśnie, kwartalne wymaga trochę dyscypliny finansowej.
    Ale jeżeli będziesz trzymał się zasady, że z faktury sprzedaży tylko
    netto jest Twoje i tylko tyle możesz wydać, to nie będzie niemiłych
    niespodzianek.

    > Firmy dla których pracuję wymagają 4 tygodni - z reguły jest to kilka
    > dni - ale raz czy dwa wplacali mi pod koniec terminu

    Zasada ostrożnego rachunku -jeżeli termin umowny to 4 tygodnie na
    zapłatę, to przygotuj się na 4 tygodnie i tak planuj wydatki.

    Mam klienta który dawał swojemu dużemu odbiorcy termin 30 dni ale
    dostawał pieniądze w max 2 tygodnie, czasem szybciej.
    Zmienił się zarząd w firmie, zaczęli ustawiać płatności wg terminów i
    pierwszego miesiąca po zmianie chłopak nie miał na ZUS i ratę kredytu.

    Taka anegdota ku przestrodze.

    > Czyli mogę mieć np teraz miesiąc normalnie i zmienić na kwartalny w
    > czerwcu?

    Konkretnie to do końca czerwca możesz zgłosić przejście na kwartalny od
    lipca ;-)

    Zasadniczo tak. :-)

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2011-02-03 13:59:46
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-02-03 14:38, Maddy pisze:
    -

    > Zasadniczo tak. :-)

    Dzięki wielkie za wyjaśnienia i pomoc. Pewnie jeszcze mi sie 10 razy
    zmieni wizja ale zamierzam zacząć od płaconego co miesiąc vatu.

    pozdrawiam
    Rafal

  • 7. Data: 2011-02-04 08:51:48
    Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl>

    Użytkownik "Rafal T." <r...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > najkorzystniej wypaść w odniesieniu do odprowadzania podatku Vat.
    > Oczywiście uwzględniając 28 termin płatności faktur...

    przy takiej ilości faktur to masz 10-15 min roboty co miesiąc wpisać do
    programu i wydrukować deklarację, a poza tym płacisz "mniej", bo na bieżąco,
    a nie kumulację kwartalną

    --=olo=--

  • 8. Data: 2011-02-04 09:26:53
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-02-04 09:51, --=olo=-- pisze:

    > przy takiej ilości faktur to masz 10-15 min roboty co miesiąc wpisać do
    > programu i wydrukować deklarację, a poza tym płacisz "mniej", bo na
    > bieżąco, a nie kumulację kwartalną

    Ale wystawiając np faktury ostatniego dnia miesiąca z terminem 28 dni
    muszę sie liczyć że będę miał problem kiedy przelewy będą z opóźnieniem.
    Dobrze myślę?

    pozdr
    rafal

  • 9. Data: 2011-02-04 10:04:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Rafal T. wrote:

    > Ale wystawiając np faktury ostatniego dnia miesiąca z terminem 28 dni
    > muszę sie liczyć że będę miał problem kiedy przelewy będą z
    > opóźnieniem. Dobrze myślę?

    Ale przecież taka sytuacja będzie tylko raz.
    Potem już będziesz miał odłożone z poprzedniego miesiąca ;-)

  • 10. Data: 2011-02-04 11:12:08
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-02-04 11:04, cef pisze:

    > Ale przecież taka sytuacja będzie tylko raz.
    > Potem już będziesz miał odłożone z poprzedniego miesiąca ;-)

    Ok. Już rozumiem:)

    rafal