  • 1. Data: 2002-07-15 12:40:18
    Temat: Uzywany samochod - jak amortyzowac?
    Od: "nijou" <n...@g...pl.fuck.spammers.org>

    Czesc. Poczatkujaca dzialalnosc gospodarcza sie pyta :-) Kupilem uzywane
    auto, sprowadzone z zagranicy. Kupilem od obywatela Polski. Wartosc na
    umowie kupna-sprzedazy - 7000 zl. Auto ma 12 lat. Wciagam go do
    ewidencji srodkow trwalych. Wedlug jakiej stawki procentowej go
    amortyzowac? 20% to standard, ,ale znajoma mi moowila ze moge 40% ze
    wzgledu na to ze jest uzywane.

    pzdr, nijou

  • 2. Data: 2002-07-15 19:20:57
    Temat: Re: Uzywany samochod - jak amortyzowac?
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    nijou <n...@g...pl.fuck.spammers.org> wrote:
> [...]
    > go do ewidencji srodkow trwalych. Wedlug jakiej stawki procentowej go
    > amortyzowac? 20% to standard, ,ale znajoma mi moowila ze moge 40% ze

    Używane będzie pod warunkiem,że poprzedni właściciel posiadał je przez
    conajmniej 6 m-cy i wtedy można zamortyzować w 30 m-cy czyli stawka
    wychodzi 40%.
    Jacek

  • 3. Data: 2002-07-15 20:49:05
    Od: "nijou" <[spamlock.remove.it]nijou@go2.pl>

    "Jacek":

    | Używane będzie pod warunkiem,że poprzedni właściciel posiadał je przez
    | conajmniej 6 m-cy i wtedy można zamortyzować w 30 m-cy czyli stawka
    | wychodzi 40%.

    Hmmm... wychodzi na to ze poprzedni wlasciciel uzywal je przez...
    tydzien :-( glupie pytanie - pre-poprzedni wlasciciel byl Niemcem i na
    bank uzywal go dluzej niz 6 mcy - ale chyba tak se ne da, co? :-))))

    nijou

  • 4. Data: 2002-07-15 21:59:56
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Używane będzie pod warunkiem,że poprzedni właściciel posiadał je przez
    > conajmniej 6 m-cy i wtedy można zamortyzować w 30 m-cy czyli stawka
    > wychodzi 40%.

    Czy jestes tego pewien? Cos mi chodzi po glowie jakis niedawno opisany wyrok
    NSA. Tyle tylko, ze pamiec dobra, ale krotka :-)

    Karol

  • 5. Data: 2002-07-15 22:08:48
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Używane będzie pod warunkiem,że poprzedni właściciel posiadał je przez
    > conajmniej 6 m-cy i wtedy można zamortyzować w 30 m-cy czyli stawka

    Cos chyba palnalem w poprzednim poscie. Pozna pora. Poszukam wyroku to wtedy
    napisze.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 6. Data: 2002-07-15 22:13:39
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Wiedziałem, że dzwonią, tylko kościoły pomyliłem :-)
    Pozdrawiam,
    Karol

    Cytat ze stron PWC:

    Od dłuższego już czasu przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku
    od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn.
    zm.) zwalniają z opodatkowania tym podatkiem sprzedaż towarów używanych.
    (...)

    Samochody są w tym przypadku traktowane tak, jak każda inna rzecz ruchoma.
    Po pierwsze zauważmy zatem, że w tym przypadku dla uzyskania statusu "towaru
    używanego" żadnego znaczenia nie ma wiek samochodu. Samochód - zgodnie z
    art. 4 pkt 7 ustawy o VAT - uzyskuje status towaru używanego dopiero wtedy,
    gdy okres jego używania przez podatnika dokonującego sprzedaży wyniósł co
    najmniej pół roku. Liczy się więc nie wiek tylko, jak długo przed sprzedażą
    był on używany przez dokonującego tej sprzedaży podatnika. Oznacza to, że
    nawet w przypadku ośmioletniego samochodu, używanego przez podatnika krócej
    niż sześć miesięcy (np. tylko przez dwa) konieczne będzie zapłacenie VAT.
    (...)

  • 7. Data: 2002-07-16 07:48:21
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
    wtedy,
    > gdy okres jego używania przez podatnika dokonującego sprzedaży wyniósł co

    No i co teraz?
    Dla sprzedajacego samochod nie jest uzywany - a dla kupujacego ?

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-07-16 09:30:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Jul 2002, Karol wrote:

    >+ Wiedziałem, że dzwonią, tylko kościoły pomyliłem :-)
    [...]
> [...]
    >+ niż sześć miesięcy (np. tylko przez dwa) konieczne będzie zapłacenie VAT.

    Niewątpliwie; tylko AFAIR jak ostatnio czytałem UoVAT i UoPDoOF to
    *inne* traktowanie "towaru" i "środka trwałego" (w znaczeniu: "używany")
    ciągle tam było !
    To czy "towar" jest "nieużywany" przy zakupie nie przesądza, czy
    może on być "używany" przy amortyzacji....
    Logiki w przepisach szukać nie należy :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-07-16 10:45:28
    Od: "Tomasz Lisowski" <j...@p...NOSPAM.onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

    > [...]
    > [...]
    > ***************
    VAT.

    OK, a jak będzie w tym przykładzie:

    Właściciel nr 1: kupuje nowy (płaci VAT), używa 2 lata
    Właściciel nr 2: kupuje używany (nie płaci VAT-u), używa 1 miesiąc
    Właściciel nr 3: kupuje używany, czy nie?

    No właśnie. Właściciel nr 2 używał tylko przez miesiąc, ale łącznie
    poprzedni właściciele używali ponad 6 miesięcy. Słowem, czy liczy się tylko
    bezpośredni poprzedni właściciel i czas używania samochodu przez niego, czy
    też cała poprzednia historia tego samochodu (wszyscy właściciele)?

    --
    Tomasz Lisowski

    # Odpowiadając na priva usuń NOSPAM z mojego adresu #

  • 10. Data: 2002-07-16 10:53:52
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz Lisowski napisał:

    > OK, a jak będzie w tym przykładzie:
    >
    > Właściciel nr 1: kupuje nowy (płaci VAT), używa 2 lata
    Pytanie jest nie czy płaci, ale czy odlicza.
    wariant 1 - Jeżeli odlicza VAT prezy zakupie - bezwzględnie nalicza go
    przy sprzedaży.
    wariant 2 - Jeżeli nie odlicza przy zakupie- przy sprzedaży po 2
    latach nie nalicza VATu.

    > Właściciel nr 2: kupuje używany (nie płaci VAT-u), używa 1 miesiąc
    Zaleznie od wariantu - płaci VAT (nabywcy) lub nie.

    Amortyzuje jak używany (PDoF).

    Sprzedając po 1 miesiącu bezwzględnie nalicza VAT.

    > Właściciel nr 3: kupuje używany, czy nie?
    Kupuje używany pod kątem amortyzacji.
    Ale nowy po kątem VATu.
    Dla celów VAT liczy się okres używania przez podatnika a nie cały
    okres od pierwszego właśiciela.

    Kiedys już to przypominała, ale powtórze - przepisy o PDoF (lub PDoP)
    nie sa spójne z przepisami o VAT.
    To że jedna i druga ustawa uzywa przymiotnika "używany" nie znaczy że
    chodzi o to samo. Każda z tych ustaw definiuje co rozumie pod pojęciem
    "używany" dla swoich celów.
    Nie mozna przenosić definicji z jednej ustawy na grunt drugiej, kiedy
    ta ma własną.

    I prosze, bez komentarzy w stylu "to nielogicze, bez sensu" itp.
    Ustawy sie od tego nie zmieniają.

    Jak to słusznie zauważył Gotfryd - nie należy szukac logiki w
    przepisach podatkowych.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk