  • 1. Data: 2002-04-18 10:29:46
    Temat: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Witaj !

    Temat był już pewnie wałkowany ale pozwolę sobie zadać go ponownie.

    Z poniższych zapisów wynika, że umowy wypłacone dla udziałowca nie
    stanowią KUP. Ale czy "wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnionych
    funkcji" (Art.16 pkt 38a ustawy o PDOP), które stanowią KUP obejmują
    umowę o zarząd (jest ona jakby umową zlecenia) ?

    Czy ma znaczenie że w spółce jest tylko jeden udziałowiec ?

    I przy okazji chciałem potwierdzić czy nic się nie zmieniło:
    umowa o zarząd jest bez kosztów uzyskania przychodu i z podatkiem
    ryczałtowym 20% oraz umowa taka nie podlega ZUS.

    --------------------------

    Wyrok NSA - I SA/Łd 76/2000
    Wypłata na rzecz udziałowca z tytułu zawartej umowy zlecenia objęta
    jest hipotezą normy zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku
    dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 1998 r.)
    i tym samym wydatek tego rodzaju nie może być uznany za koszt uzyskania
    przychodów.

    Art. 16. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    38)wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz
    udziałowców (akcjonariuszy) lub członków spółdzielni nie będących
    pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki
    ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i
    innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania
    przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym
    w zakresie podatku dochodowego,
    38a)wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji
    rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń
    wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji,

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 2. Data: 2002-04-18 23:41:58
    Temat: Re: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 18 Apr 2002, KaMeL wrote:

> [...]
    >+
    >+ Z poniższych zapisów wynika, że umowy wypłacone dla udziałowca nie

    BTW: jakbyś w przyszłości rzucał linkami... ;) (jakbym przypadkiem
    wczoraj nie przeczytał, to bym nie skojarzył :))

> [...]
    >+
    >+ Czy ma znaczenie że w spółce jest tylko jeden udziałowiec ?

    O ile dobrze zrozumiałem "myśl przewodnią" NSA - to właśnie
    *to* (jednoosobowość) jest krytyczna; w 1. osobowej spółce
    zawierasz umowę "sam ze sobą", więc...
    Dość ciekawy (dla ciebie negatywnie... :() komentarz jest
    w wyroku dot. UoP (um.o pracę :)):
    http://www.nettax.pl/serwis/nowosci/020402_1.htm

    Jest tam mianowicie kawałek (wybaczcie błędy kodowania):
    ++++
    Z pierwszej częœci tego przepisu wynika więc, że nie sš kosztami uzyskania
    przychodu wszelkie wydatki m. in. na rzecz udziałowców nie będšcych
    równoczeœnie
    pracownikami spółki. Tak więc do kosztów można zaliczyć tylko wydatki na
    rzecz udziałowców (akcjonariuszy) zwišzane z pozostawaniem ich ze spółkš w
    stosunku pracy.
    ----

    ...a jednocześnie wywód, że UoP nie da się *skutecznie* zawrzeć
    w firmie jednoosobowej - co zrównuje ją pod tym względem z DG
    osoby fizycznej ("praca właściciela nie jest KUP"), poniekąd
    logicznie.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-04-19 13:27:50
    Temat: Re[2]: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Witaj Gotfryd,
    W Twoim liście datowanym 19 kwietnia 2002 (01:41:58) można przeczytać:

    GSld> O ile dobrze zrozumiałem "myśl przewodnią" NSA - to właśnie
    GSld> *to* (jednoosobowość) jest krytyczna; w 1. osobowej spółce
    GSld> zawierasz umowę "sam ze sobą", więc...

    ten temat jest mi znany i rozwiązałem go wg zaleceń następująco:
    walne zgromadzenie powołuje pełnomocnika do zawierania umów itd.
    Pełnomocnik zawiera umowę z udziałowcem.

    GSld> Z pierwszej części tego przepisu wynika więc, że nie sš kosztami uzyskania
    GSld> przychodu wszelkie wydatki m. in. na rzecz udziałowców nie będšcych
    GSld> równocześnie
    GSld> pracownikami spółki. Tak więc do kosztów można zaliczyć tylko wydatki na
    GSld> rzecz udziałowców (akcjonariuszy) zwišzane z pozostawaniem ich ze spółkš w
    GSld> stosunku pracy.

    Czy to oznacza, że umowa o pracę zawarta z udziałowcem (przez pełnomocnika
    oczywiście) stanowi KUP spółki ?

    GSld> ...a jednocześnie wywód, że UoP nie da się *skutecznie* zawrzeć
    GSld> w firmie jednoosobowej - co zrównuje ją pod tym względem z DG
    GSld> osoby fizycznej ("praca właściciela nie jest KUP"), poniekąd
    GSld> logicznie.

    Jednak ja widzę różnicę między DG os. fiz. a spółką z o.o. i w ten
    sposób bym tego nie porównywał.

    Podsumowując:
    wyrok który powoałeś trochę mnie załamał.
    Byłem przekonany, że zawieranie UoP oraz o zarząd z udziałowcem
    przez pełnomocnika załatwia sprawę i pozwala zaliczyć te umowy w KUP.
    Rozumiem, że Twoje stanowisko w tej sprawie jest odmienne.
    Czy mogę jeszcze kogoś prosić o opinię ?

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 4. Data: 2002-04-19 17:47:56
    Temat: Re: Re[2]: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik KaMeL <k...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:1...@t...net.pl...
    > Podsumowując:
    > wyrok który powoałeś trochę mnie załamał.

    Może jednak zwróćcie uwagę, że dotyczył on stanu prawnego obowiązującego do
    końca 1998 r. - wtedy przepisy wyłączały z KUP świadczenia na rzecz
    udziałowców.
    Później przepis uległ zmianie - teraz jest tam mowa o jednostronnych
    świadczeniach na rzecz udziałowców:-)

    Oznacza to, że np. zapłata za umowę cywilnoprawną zawartą z udziałowcem
    będzie mogła być zaliczona do KUP - ale oczywiście od czasu zmiany przepisów
    czyli od 1.01.1999 r.

    ---------------------------------

> [...]
    > Rozumiem, że Twoje stanowisko w tej sprawie jest odmienne.
    > Czy mogę jeszcze kogoś prosić o opinię ?
    ------------
    Jeżeli jest to jednoosobowa spółka (z o.o. lub akcyjna) - problem zaliczania
    do KUP wynagrodzeń z UoP istnieje nadal - brak podporządkowania pracodawcy.
    Inne umowy - jeżeli zostały zawarte zgodnie z przepisami - są KUP.
    Przy spółkach wieloosobowych - problemu nie ma.

    Orka

  • 5. Data: 2002-04-19 18:12:31
    Temat: Odp: Re[2]: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: "dio" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik Orka <o...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...

    > Użytkownik KaMeL <k...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:1...@t...net.pl...
    zak,zak.....

> [...]
    > Inne umowy - jeżeli zostały zawarte zgodnie z przepisami - są KUP.
    > Przy spółkach wieloosobowych - problemu nie ma.

    czy spólka 50% mąż,50 % żona jest wieloosobową?

    dio
    ps. Orka przepraszam ale przez pomyłkę posłałem to na priva.

  • 6. Data: 2002-04-19 20:30:06
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 19 Apr 2002, KaMeL wrote:

> [...]
    >+ walne zgromadzenie powołuje pełnomocnika do zawierania umów itd.
    >+ Pełnomocnik zawiera umowę z udziałowcem.

    Widać wyroku jednak nie czytałeś ;)
    Bo dotyczył on przypadku powołania prokurenta który z pełnomocnictwa
    (do wyboru czyjego) zawiera umowę z udziałowcem (jedynym) !

    [...]
    >+ Czy to oznacza, że umowa o pracę zawarta z udziałowcem (przez pełnomocnika
    >+ oczywiście) stanowi KUP spółki ?

    Pod warunkiem że pełnomocnik nie został powołany przez
    tą samą osobę - to nie moje zdanie, tylko NSA !
    Tłumaczenie: skoro pełnomocnik podlega WYŁACZNIE
    powołującemu, to powołujący nie może JEDNOCZESNIE
    być podległym pełnomocnika, taki związek (kto
    wymaga a kto wykonuje) jest określany umowami
    "o wykonanie".
    Pełnomocnik staje się szefem swojego szefa :]

> [...]
    >+
    >+ Jednak ja widzę różnicę między DG os. fiz. a spółką z o.o. i w ten

    Przyznaję - rożnica jest; powoływany wyrok jedynie *sprowadza*
    jedno jedyne określenie pt. "praca właściciela nie jest KUP"
    do równoważności (w DG OF i 1.os.Sp.z o.o.)

    >+ Podsumowując:
    >+ wyrok który powoałeś trochę mnie załamał.

    Rozumiem :(

    Ale jest sporo ograniczeń w 1-os. sp. opartych na założeniu
    że właśnie "brak wzajemnej kontroli" - i *w większości*
    można je obejść (np. "papiery" wymagające autografu zgromadzenia
    zatwierdzić u notariusza itp) uwiarygadniając przed urzędem
    decyzję i jej sens.
    A do zawarcia UoP/UoD jest problem: brak urzędowej instytucji
    zajmującej się orzekaniem że dana umowa w danej firmie ma sens,
    więc NIKT nie jest upoważniony do "autoryzacji" :(
    [...]
    >+ Czy mogę jeszcze kogoś prosić o opinię ?

    Też jestem ciekaw (z czystej ciekawości !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-04-19 20:56:34
    Temat: Re[3]: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Apr 2002, Orka wrote:
    [...]
    >+ Może jednak zwróćcie uwagę, że dotyczył on stanu prawnego obowiązującego do
    >+ końca 1998 r. - wtedy przepisy wyłączały z KUP świadczenia na rzecz

    Oooops. Kajam się: tam (w wyroku) faktycznie jest "w brzmieniu
    obowišzujšcym w 1996r", okulary mi nie pomogły :( !
    Thx., co fachowiec to fachowiec... :)
    (i wywody o OC też do kosza, oczywiście !)

    [...]
    >+ Przy spółkach wieloosobowych - problemu nie ma.

    ...też już chciałem pytać, czy KaMel nie ma nikogo komu
    sprzedałby jedną akcję... (nie, nie reflektuję !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-04-20 09:06:44
    Temat: Re[4]: Umowy dla udziałowca KUP czy nie
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Witaj Orka,
    W Twoim liście datowanym 19 kwietnia 2002 (19:47:56) można przeczytać:

    O> Jeżeli jest to jednoosobowa spółka (z o.o. lub akcyjna) - problem zaliczania
    O> do KUP wynagrodzeń z UoP istnieje nadal - brak podporządkowania pracodawcy.

    Czy mam przez to rozumieć,że jest to sprawa dyskusyjna i w zależności od urzędu
    różnie interpretowana ? Inaczej napisałbyś, że w jednoosobowej spółce z o.o.
    nie może być mowy o podporządkowaniu pracodawcy i UoP zawarta z udziałowcem
    - z całą pewnością nie może być KUP ?
    Dobrze kombinuję ???

    p.s.
    Bardzo dziękuję za poprzednie wyjaśnienia, które podniosły mnie na
    duchu. :)

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl