  • 1. Data: 2004-10-21 15:22:18
    Temat: Umowa zlecenie, DG i VAT - proszę o pomoc i wyrozumialość
    Od: bartoldzik <b...@N...o2.pl>

    Witam serdecznie.
    Potrzebuje rady szanowne Grupowiczki i szanowni Grupowicze.
    Jestem zatrudniony na umowe zlecenie. Wyszukuje przetargi, pozyskuje
    specyfikacje, dostarczam je szefowi, skladam oferty w jego imieniu itp.(
    nie wiem pod co mozna to podciagnac w PKD???)
    W najblizszym czasie mam zamiar rozpoczac dzialalnosc gospodarcza, ktorej
    przedmiotem bedzie handel detaliczny i hurtowy. I w zwiazku z tym bylbym
    zobowiazany za Wasze sugestie do kilk moich pytan:

    1. Czy nie myle sie, ze dojdzie tu do zbiegu tytulow ubezpieczen i w
    zwiazku z tym bede mogl oplacac od dzialalnosci gosp. tylko ubezpieczenie
    zdrowotne? Jesli cos ponadto to co (fundusz pracy ...)?

    2. Czy przy tego typu zbiegu tytulow do ubezp. dobrze mysle, ze jest wazne
    aby to co robie na UZ nie pokrywalo sie z profilem DG?

    3. Ostanio cos "obilo mi sie o oczy" ,ze od umowy zlecenia moze zajsc
    koniecznosc oplacania VAT-u. Czy w powyzszym przypadku, gdy profil
    dzialalnosci mnie jako przedsiebiorcy bedzie calkowicie odmienny od tego co
    robie na zlecenie, zajdzie taka koniecznosc?

    Z gory dziekuje :)

    --
    Pozdrawiam serdecznie -- bartoldzik --

  • 2. Data: 2004-10-21 21:09:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, bartoldzik wrote:
    [...]
    >+ Jestem zatrudniony na umowe zlecenie. Wyszukuje przetargi, pozyskuje
    >+ specyfikacje, dostarczam je szefowi,
    >+ skladam oferty w jego imieniu itp.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Hm... jest w K.C. opis takiego szczególnego zlecenia, nazywa
    się toto "agencja". Sprawdź. I zwróć uwagę że tam jest "w zakresie
    swojego przedsiębiorstwa"... !
    Ja tam prawnikiem nie jestem. Ale wnioski z tekstu "w zakresie..."
    gdzieś już widziałem :]

    >+ 1. Czy nie myle sie, ze dojdzie tu do zbiegu tytulow ubezpieczen

    IMHO tak.
    Tyle, że... plan p. ministra (Hausnera) przewiduje hm... pewne
    zmiany w tym zakresie. Na razie "wałkowane w komisjach".
    Czyli dopiero się dowiemy :[ jak będzie !

    A co do VAT... przepis jest tak niejasny że "każdy na własną
    odpowiedzialność"... :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-21 22:10:53
    Od: bartoldzik <b...@N...o2.pl>

    Thu, 21 Oct 2004 23:09:05 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

> [...]
    > swojego przedsiębiorstwa"... !
    > Ja tam prawnikiem nie jestem. Ale wnioski z tekstu "w zakresie..."

    Jak rozumiem to wlasnie z tej podkreslonej czesci wynika Twoje
    rozumowanie?? Tyle, ze ja troche niefortunnie sie wyrazilem. Mowiac o
    skladaniu ofert mialem na mysli fizyczne dostarczenie do osoby
    odpowiedzialnej za przetarg dokumentow. Bardziej to przypomina gonca niz
    agenta chyba :) Nie wiem czy to zmienia w znaczacy sposob postac rzeczy?
    Poza tym typowym wynagrodzeniem w umowie agencyjnej jest prowizja, w moim
    przypadku stale wynagrodzenie. Agentowi prowizja nalezy sie za zawarta
    umowe, ja dostaje wynagrodzenie miesiecznie niezaleznie od tego co zrobie.
    Faktycznie slusznie spostrzegles, ze gdyby uznac umowe za agencyjna to
    d.... blada

    > IMHO tak.
    > Tyle, że... plan p. ministra (Hausnera) przewiduje hm... pewne
    > zmiany w tym zakresie. Na razie "wałkowane w komisjach".
    > Czyli dopiero się dowiemy :[ jak będzie !

    A gdzies moze natrafiles w prasie na jakies szczegoly o czym pan Hausner
    sobie wieczorami mysli. W sumie najwiecej mowi sie o wysokosci obciazen, a
    o zasadach raczej cicho, co oczywiscie nie oznacza, za nas nie zaskocza :)
    A czy na obecnie panujacych zasadach ta sama role co zlecenie w moim
    przypadku spelnila by umowa o prace z wynagrodzeniem minimalnym (ale nie
    tym podstawowym, tylko dla pierwszego roku pracy bo mnie to dotyczy)? czy
    musi to byc koniecznie te 800 z hakiem?

    > A co do VAT... przepis jest tak niejasny że "każdy na własną
    > odpowiedzialność"... :(

    To fakt. Czytasz i zastanawiasz sie po co wlasciwie.

    Dzieki serdeczne za dotychczasowe rady.
    --
    Pozdrawiam serdecznie -- bartoldzik --

  • 4. Data: 2004-10-22 06:50:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, bartoldzik wrote:
    [...]
    >+ skladaniu ofert mialem na mysli fizyczne dostarczenie do osoby
    >+ odpowiedzialnej za przetarg dokumentow. Bardziej to przypomina gonca niz
    >+ agenta chyba :)

    A to co innego :)

    >+ Nie wiem czy to zmienia w znaczacy sposob postac rzeczy?

    IMHO zdecydowanie :)

    [...]
    >+ A gdzies moze natrafiles w prasie na jakies szczegoly o czym pan Hausner
    >+ sobie wieczorami mysli.

    Owszem. Czytuję www.rzeczpospolita.pl oraz www.gazetaprawna.pl
    Sporo artykułów jest bezpłatnych (z RP 4/5 tj. wtorek do piątku :)
    z Dobrej Firmy jest dostępne przez 7 dni). Na stronach GP jest inaczej,
    niemniej spora część takich "myśli wieczornych" się pojawia.
    Ostatnio zauważony stan: komisja sejmowa sprzeciwiła się konceptowi
    wprowadzeniu "podatku schodkowego na ZUS" czyli wprowadzeniu coś
    9 czy 10 "progów" dochodowych powodujących skokowy przyrost ZUS.
    Nie wiem jaki jest stan konceptu ograniczenia zwolnienia z ZUS
    przy zbiegu ubezpieczeń.

> [...]
    >+ tym podstawowym, tylko dla pierwszego roku pracy bo mnie to dotyczy)? czy
    >+ musi to byc koniecznie te 800 z hakiem?

    IMHO owo 824 zł. OSIĄGNIĘTE. Jakby nie była sprawa jasna - może się
    zdarzyć (urlop bezpłatny, chorobowe...) że pracownik z minimalną
    płacą NIE zarobi minimalnej w danym miesiącu... no i wyleci ze
    zwolnienia.

    >+ > A co do VAT... przepis jest tak niejasny że "każdy na własną
    >+ > odpowiedzialność"... :(
    >+
    >+ To fakt. Czytasz i zastanawiasz sie po co wlasciwie.

    Ano. Widziane interpretacje - m.in. była taka interpretacja MF
    - powiadają że może chodzić o odpowiedzialność wobec osoby trzeciej.
    Czyli w praktyce zlecenia wykonywane na zlecenie firmy F ale
    wykonywane na potrzeby klientów K *jeśli* odpowiedzialność
    wobec K ponosi F byłyby zwolnione...

    >+ Dzieki serdeczne za dotychczasowe rady.

    Jakie rady ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)