  • 1. Data: 2008-01-20 12:11:33
    Temat: Umowa uzyczenia samochodu osobowego od Taty
    Od: Koyak <k...@o...pl>

    Witam,
    Czy wykorzystujac w dzialanosci g. samochod osobowy(ciezarowy) na podstawie
    umowy uzyczenia od taty:

    1.bede mogl w koszty w liczac wydatki na paliwo, naprawy(czy bedzie
    mozliwosc odliczenia vat)?

    2.Czy wydatki beda ograniczone do limitu wynikajacego z kilometrowki?

    3. Jezeli umowa bedzie nieodplatana czy wiaza sie z tym jakies kwesie
    podatkowe? po mojej stronie bedzie przychod ?

    Dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2008-01-21 07:42:28
    Temat: Re: Umowa uzyczenia samochodu osobowego od Taty
    Od: Marek <m...@w...pl>

    On Sun, 20 Jan 2008 13:11:33 +0100, Koyak wrote:

> [...]
    > umowy uzyczenia od taty:
    >
    > 1.bede mogl w koszty w liczac wydatki na paliwo, naprawy(czy bedzie

    Nie, nie mozna odliczyć VAT. Całość (razem z VAT-em) idzie w odliczenie
    od pod. dochodowego.

    > 2.Czy wydatki beda ograniczone do limitu wynikajacego z kilometrowki?

    Tak.

    > 3. Jezeli umowa bedzie nieodplatana czy wiaza sie z tym jakies kwesie
    > podatkowe? po mojej stronie bedzie przychod ?

    Teretycznie może być nieodpłatna.

    Pozdrawiam.
    M.

  • 3. Data: 2008-01-21 08:23:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Marek pisze:

    > Nie, nie mozna odliczyć VAT. Całość (razem z VAT-em) idzie w odliczenie
    > od pod. dochodowego.

    Jesteś pewien? Dlaczego nie można będzie odliczyć VAT od napraw?

    > Tak.

    > Teretycznie może być nieodpłatna.

    Nieuważnie czytasz i odpowiadasz na inne pytanie niż zadano.
    On nie pytał czy może być nieodpłatna (a musi, umowa użyczenia jest z
    definicji nieodpłatna, odpłatność wskazuje na najem lub dzierżawę) tylko
    czy nieodpłatność niesie ze sobą jakieś konsekwencje podatkowe.

    Nie niesie - nieodpłatne świadczenia od najbliższej rodziny nie powodują
    powstania dochodu u świadczeniobiorcy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2008-01-21 09:50:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jan 2008, Marek wrote:

    > Nie, nie mozna odliczyć VAT. Całość (razem z VAT-em) idzie w odliczenie
    > od pod. dochodowego.

    Moment.
    Ja rozumiem pytanie tak, że są to dwa pytania :)
    Niby dlaczego miałby nie odliczać VAT, jeśliby korzystał z samochodu
    ciężarowego?

    > Tak.

    IMO j.w., art.23.1.46 (tylko dla osobowych)

    > Teretycznie może być nieodpłatna.

    Czekaj, nie nadążam :(
    Dlaczego "teoretycznie"?

    Pytał, czy będzie miał z tego tytułu przychód. Jest jakiś wyjątek
    w ustawie? (bo nie widzę)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-01-21 09:57:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jan 2008, Maddy wrote:

> [...]
    [...]
    > Nieuważnie czytasz i odpowiadasz na inne pytanie niż zadano.

    Zgoda.

    > Nie niesie - nieodpłatne świadczenia od najbliższej rodziny nie powodują
    > powstania dochodu u świadczeniobiorcy.

    Możesz podać przepis? Przejrzałem i nie widzę :(

    IMO:
    - ewidentne zwolnienie z *wszelkich* przychodów od nieodpłatnego
    wykorzystania dotyczy wyłącznie nieruchomości, w zamian obwarowane
    jest zapisem "a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie stanowiš kosztu
    uzyskania przychodów", ujętym w art.16 UoPDoOF
    - zwolnienie z nieodpłatnego wykorzystywania innych rodzajów majątku (rzeczy
    ruchomych, WNiP) dotyczy wykorzystania dla celów osobistych (a ściślej,
    zaspokajania tych potrzeb) i wynika z ustawy Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,
    a ujęte jest w art. 2.7 UoPDoOF

    Czy użyczenie samochodu ciężarowego można podciągnąć pod "zaspokojenie
    potrzeb rodziny o których mowa w KRiO"?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-01-21 10:42:19
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > [...]
    >
    > Zgoda.

    > Możesz podać przepis? Przejrzałem i nie widzę :(

    Gotfrydzie, czasem chciałoby sie ustawić sobie taką automatyczna
    odpowiedź: "Niżej... niżej... NIŻEJ" ;)

    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    125) wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i
    darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20

    Tuszę, że sam już się zorientujesz co mówi ust. 20 i powiązane z nim
    artykuły :)

    Pozwolę sobie resztę Twojego wywodu wyciąć, bo dotyczy błędnego założenia.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-01-21 23:19:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jan 2008, Maddy wrote:

    > Gotfrydzie, czasem chciałoby sie ustawić sobie taką automatyczna odpowiedź:
    > "Niżej... niżej... NIŻEJ" ;)
    [...]
> [...]
    > II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z

    O, dziękuję za oświecenie!
    Siakoś nigdy mi się w oczy nie rzuciło :(

    > Pozwolę sobie resztę Twojego wywodu wyciąć, bo dotyczy błędnego założenia.

    Prawda.

    pzdr, Gotfryd