  • 1. Data: 2005-06-09 08:57:12
    Temat: Umowa o pracę, DG i inne [przyjmę poradę]
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    [nieco długie]

    Witam,

    Przeglądałem archiwum grupy, ale nie natrafiłem na podobny problem. Będę
    wdzięczny za pomoc.

    Na początku roku, pracując na umowę o pracę założyłem DG (nie rozpocząłem!).
    M.in. w US złożyłem oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w 2005 na
    zasadach podatku liniowego 19% oraz deklaracji bycia VAT'owcem. Po pewnym
    czasie otrzymałem pismo z ZUS, że jeśli już faktycznie rozpocznę DG to mam 7
    dni na złożenie odp. dokumentów. Ponieważ DG nie uruchomiłem - dokumentów do
    tej pory nie złożyłem, ale w rozmowie tel. z ZUS, ten uznał że jest OK
    (kierownik działu - zgodnie z pismem z 4.3.'05 syg. 400-307).

    Obecnie jestem na etapie zmiany pracy i poprzednią umowę o pracę rozwiązałem
    a nowej jeszcze nie podpisałem. I teraz pytania:
    1. Czy wobec powyższego muszę w ramach DG rozliczać się z US w jakikolwiek
    sposób?
    2. Czy (samo)założenie DG ma jakikolwiek wpływ na formę rozliczania się z US
    na koniec roku?
    3. Czy obecna sytuacja umożliwia mi np. korzystanie (kontynuację) ulgi
    remontowej?
    4. Jakie niespodzianki (opłaty/kary/inne kuku) mogą na mnie czyhać w związku
    z obecną sytuacją?
    5. Jaka jest możliwość zmiany zapisu w regonie (np. z: doradztwo w
    zakresie....... na DG artystyczną (moje inne źródło dochodu) - dz.
    fotograficzna - 74.81.z??)
    6. Poproszę o link, gdzie znajde informacje o ewentualnych minimalnych
    kosztach stałych jeśli przez dłuższy czas nie podpisze umowy o pracę a będę
    zmuszony kontynuować ubezpieczenia (jak długo po wygaśnięciu umowy
    poprzednie obowiązują?)

    Dodam tylko, że założenie DG było związane z planami prowadzenia doradztwa
    handlowego, które nie doszło do skutku w związku z tym DG jest "w
    zawieszeniu".

    Wielkie dzięki za pomoc w formie odp. na grupę lub @.

    Pozdrawiam

    WojtekPL

  • 2. Data: 2005-06-09 16:25:25
    Temat: Re: Umowa o pracę, DG i inne [przyjmę poradę]
    Od: "Magdalena B." <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > a nowej jeszcze nie podpisałem. I teraz pytania:
    > 1. Czy wobec powyższego muszę w ramach DG rozliczać się z US w jakikolwiek
    NIE dopóki nie zaczniesz faktycznej działalności

    > 2. Czy (samo)założenie DG ma jakikolwiek wpływ na formę rozliczania się z
    US
    > na koniec roku?
    TAK - przy liniowym nie można się rozliczać z małżonkiem, rezygnuje się z
    wszystkich ulg

    > 3. Czy obecna sytuacja umożliwia mi np. korzystanie (kontynuację) ulgi
    > remontowej?
    NIE

    > 4. Jakie niespodzianki (opłaty/kary/inne kuku) mogą na mnie czyhać w
    związku
    > z obecną sytuacją?
    ŻADNE - nie prowadzisz działalności

    > 5. Jaka jest możliwość zmiany zapisu w regonie (np. z: doradztwo w
    > zakresie....... na DG artystyczną (moje inne źródło dochodu) - dz.
    > fotograficzna - 74.81.z??)
    Regon nic, zmiana wpisu do ewidencji 50zł

> [...]
    będę
    > zmuszony kontynuować ubezpieczenia (jak długo po wygaśnięciu umowy
    nie musisz kontynuować ubezpieczeń, ale możesz dobrowolnie jak chcesz tj
    ok.800zł ZUS

  • 3. Data: 2005-06-09 22:25:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Jun 2005, it was written:

    >+ 1. Czy wobec powyższego muszę w ramach DG rozliczać się z US w jakikolwiek
    >+ sposób?

    Nie napisałeś czy deklarowałeś się w zakresie VAT.

    >+ 2. Czy (samo)założenie DG ma jakikolwiek wpływ na formę rozliczania się z US
    >+ na koniec roku?

    IMO jest podobnie jak z ryczałtem: nie liczy się "uzyskiwanie przychodów"
    ale "podleganie" a raczej określenie: "mają zastosowanie przepisy".
    Oczywiście w przepisie jest jasno że ryczałt i art. 30.c są równoważne
    z tego p. widzenia, mam na myśli że do ryczałtu są ustalone
    interpretacje !

    >+ 4. Jakie niespodzianki (opłaty/kary/inne kuku) mogą na mnie czyhać w związku
    >+ z obecną sytuacją?

    Różne. Dziwne. Rzadko spotykane za to niespodziewane.
    Załóżmy że masz nieruchomość a na niej drzewo które chcesz wyciąć.
    Sąsiad ci mówi że "tak, coś tam trzeba zapłacić, ale to mały pikuś".
    Po czym dowiadujesz się że "bycie przedsiębiorcą" zmienia małego
    pikusia w groźnego brytana...
    To sa wszystko takie same haczyki co w przepisie o wspólnym rozliczaniu
    sie z malzonkiem: w ilus przepisach jest uzaleznienie od "bycia przedsiebiorca"
    a *nie* od "prowadzenia DG".

    >+ Dodam tylko, że założenie DG było związane z planami prowadzenia doradztwa
    >+ handlowego

    ...co implikuje VAT...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-06-10 08:08:58
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

    > On Thu, 9 Jun 2005, it was written:

    > Nie napisałeś czy deklarowałeś się w zakresie VAT.

    <zdziwiony> - ależ napisałem...

> [...]
    > Oczywiście w przepisie jest jasno że ryczałt i art. 30.c są równoważne
    > z tego p. widzenia, mam na myśli że do ryczałtu są ustalone

    ups, a troszkę jaśniej :-))

> [...]
    > To sa wszystko takie same haczyki co w przepisie o wspólnym rozliczaniu
    > sie z malzonkiem: w ilus przepisach jest uzaleznienie od "bycia

    to jest nasz Kraj....

    > ...co implikuje VAT...

    a fotografia artystyczna raczej nie

    Dzięki Godfryd za pomoc!

    WojtekPL

  • 5. Data: 2005-06-10 08:09:36
    Od: "WojtekPL" <logo[usun_to]@op.pl>

> [...]

    > Oczywiście w przepisie jest jasno że ryczałt i art. 30.c są równoważne
    > z tego p. widzenia, mam na myśli że do ryczałtu są ustalone

    ups, a troszkę jaśniej :-))

> [...]
    > To sa wszystko takie same haczyki co w przepisie o wspólnym rozliczaniu
    > sie z malzonkiem: w ilus przepisach jest uzaleznienie od "bycia

    to jest nasz Kraj....

    > ...co implikuje VAT...

    a fotografia artystyczna raczej nie

    Dzięki Gotfryd za pomoc!

    WojtekPL

  • 6. Data: 2005-06-10 18:06:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Jun 2005, it was written:

    >+ > Nie napisałeś czy deklarowałeś się w zakresie VAT.
    >+
    >+ <zdziwiony> - ależ napisałem...

    No tak. Wnoszę o ułaskawienie :]

    >+ > Oczywiście w przepisie jest jasno że ryczałt i art. 30.c są równoważne
    >+ > z tego p. widzenia, mam na myśli że do ryczałtu są ustalone
> [...]

    Jaśniej: "fakt nieuzyskiwania przychodów i niewykonywania działalności
    nie ma wpływu na prawo do rozliczania się z małżonkiem, liczy się
    fakt PODLEGANIA POD PRZEPIS". Jak się zadeklaruje (wybierze) 19%
    PD z DG to się "podlega" - nawet jak ani złotówka nie zostanie
    zarobiona.

    >+ > >+ Dodam tylko, że założenie DG było związane z planami
    >+ >
    >+ > ...co implikuje VAT...
    >+
    >+ a fotografia artystyczna raczej nie

    :)
    Przede wszystkim miałem na myśli że "uslugi doradcze" *wykluczają*
    możliwość wyboru - podobnie jak sprzedaż paliw i kilka innych
    rodzajów DG "przymuszają" do bycia VATmanem. Jest w ustawie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)