  • 1. Data: 2005-11-04 08:59:36
    Temat: [US] pozyczka czy darowizna?
    Od: BbT <m...@z...one.pl.a.spam.jest.be>

    Chcialbym zakupic nieruchomosc, ale brakuje mi wiekszej czesci gotowki.
    Licze na wsparcie rodzicow, ale w rozsadnym wymiarze. Otrzymujac
    darowizne musialbym odprowadzic spory podatek (pomijajac kwoty wolne i
    ulgi). Z drugiej strony mozna by to nazwac inaczej - pozyczka. Przeciez
    moge zadeklarowac (slownie lub pisemnie), ze zobowiazuje sie do splaty
    pozyczki uzyskanej od rodzicow. Splata nastapi w blizej nieokreslonym
    terminie, a jej czesc (lub calosc) moze zostac umorzona. Czy w takim
    przypadku musze odprowadzic jakis podatek? Czy US moze sie do mnie
    przyczepic? Jak obronic sie przed krwiozerczymi (kasozerczymi) urzednikami?

    --
    Pozdrawiam: BbT

  • 2. Data: 2005-11-04 12:49:36
    Temat: Re: [US] pozyczka czy darowizna?
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > przypadku musze odprowadzic jakis podatek? Czy US moze sie do mnie
    > przyczepic? Jak obronic sie przed krwiozerczymi (kasozerczymi) urzednikami?

    Możesz polecieć po wszystkich czynnościach ;
    1.Darowizny od kazdego z rodziców oddzielnie do kwoty wolnej x 2 (cele
    mieszkaniowe)
    2.Pożyczki od każdego z rodziców do wysokości kwoty wolnej (takiej jak przy
    darowiznach)- wolne od PCC
    3.Reszta jako normalna pożyczka - opłata PCC 2%

    Jeśli będą przewidziane odsetki od pożyczki to rodzice w dacie ich otrzymania
    zapłacą podatek dochodowy.

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2005-11-04 12:58:48
    Od: BbT <m...@z...one.pl.a.spam.jest.be>

    Kriss napisał(a):

> [...]
    > 3.Reszta jako normalna pożyczka - opłata PCC 2%
    >
    > Jeśli będą przewidziane odsetki od pożyczki to rodzice w dacie ich otrzymania

    A czy powinienem miec spisane umowy z rodzicami czy wystarczy deklaracja
    slowna? Jesli umowy, to w jakiej formie - jakiejs oficjalnej czy
    wystarczy wlasnymi slowami opisac?

    --
    Pozdrawiam: BbT

  • 4. Data: 2005-11-05 13:30:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Nov 2005, BbT wrote:

    > Splata nastapi w blizej nieokreslonym terminie, a jej czesc (lub
    > calosc) moze zostac umorzona.

    ...czy umorzenie pożyczki tak przypadkiem nie jest groźnym
    pomysłem ?
    Mam na myśli hasło "inne przychody"... opodatkowane wyżej niż
    darowizna ! (umorzenia pożyczek nie są AFAIK wymienione w ustawie
    od spadków i darowizn - więc nie korzystają ze zwolnienia z podatku
    dochodowego dotyczącego kwoty pożyczki !)
    Ale po prawdzie pożyczka na 30 lat chyba zabroniona nie jest ;) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-11-05 13:37:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    wKF: nie napisał że to ma być nieruchomość mieszkalna :)

    > A czy powinienem miec spisane umowy z rodzicami czy wystarczy deklaracja
    > slowna?

    Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 720.
    2. Umowa pożyczki, której wartość przenosi pięćset złotych, powinna
    być stwierdzona pismem.
    ---

    IMVHO jeśli się chce powołać na umowę pożyczki >500 zł jako na
    *DOWÓD* to musi być pismo (samo zgodne potwierdzenie stron
    pozwala podważać "czy to aby na pewno była pożyczka" - mniej
    więcej tak samo jakby "sprzedać dom bez aktu notarialnego").

    > Jesli umowy, to w jakiej formie - jakiejs oficjalnej czy wystarczy
    > wlasnymi slowami opisac?

    IMO starczy.

    Tylko formalności mają być (jak to przy piśmie):
    - kto (obie strony)
    - *gdzie* (gdzie się umawia oraz gdzie lub jak - np. że przelewem
    ma nastąpić wydanie przedmiotu :) umowy)
    - *kiedy* (data)
    i na tym samym (wygoda) lub innym (jak kto lubi) papierku pokwitowanie
    realizacji: "kwotę otrzymałem". Ew. wydruk z konta bankowego :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-11-05 19:48:01
    Od: BbT <m...@z...one.pl.a.spam.jest.be>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > dochodowego dotyczącego kwoty pożyczki !)
    > Ale po prawdzie pożyczka na 30 lat chyba zabroniona nie jest ;) ?

    A tak z ciekawosci - co by bylo, gdybym spisal umowe pozyczki na 100lat?
    Oczywiscie nikt tyle nie zyje, wiec jest to troche naciagane, ale jak
    to wyglada z punktu widzenia prawa?

    --
    Pozdrawiam:
    BbT

  • 7. Data: 2005-11-10 22:57:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Nov 2005, BbT wrote:

> [...]

    ...podtrzymuję :)

    > A tak z ciekawosci - co by bylo, gdybym spisal umowe pozyczki na 100lat?
    > Oczywiscie nikt tyle nie zyje, wiec jest to troche naciagane, ale jak to
    > wyglada z punktu widzenia prawa?

    IMHO żadnej dziury nie widać. Trzeba pamiętać że czas życia czasem
    życia, ale prawa i zobowiązania przechodzą na następców prawnych
    i dotyczy to również osób fizycznych - na drodze spadku i testamentu.
    Dziedziczy się lub otrzymuje w testamencie nie tylko prawa ale
    i zobowiązania :)
    Przypadek otrzymania własnego długo w spadku jest ciekawy :),
    chyba rzeczywiście korzystniejszy niż jego spłata ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)