  • 1. Data: 2002-12-09 13:16:45
    Temat: Troche się zakręciłem z podatkiem.
    Od: "Karol" <k...@w...pl>

    Cześć.
    Prowadzę jednoosobową DG. Nie jestem Vatowcem.
    Mój przychód za listopad to 900 zł ( taki wystawiłem rachunek).
    Na zus - zdrowotne muszę wydać 97,46 zł.
    Na inne zusy nie muszę bo pracuję na etacie.
    poniosłem koszty na dojazdy samochodem 100 zł
    zakup pieczątki 35 z VAT
    opłata za wpis do ewidencji działalności gospodarczej 100 zł.
    Jak mam wyliczyć należny podatek?
    (900- 97,46 -100 -35 -100) * 20% ?? czy może trochę inaczej?

    Karol

  • 2. Data: 2002-12-09 14:33:05
    Temat: Re: Troche się zakręciłem z podatkiem.
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Karol wrote:

> [...]
    > Jak mam wyliczyć należny podatek?
    > (900- 97,46 -100 -35 -100) * 20% ?? czy może trochę inaczej?

    dochód w miesiącu = 900-100-35-100

    Rozumiem, że to pierwszy miesiąc DG. Podatek liczysz według aktualnej
    skali podatkowej czyli 19% i uwzględniasz całą kwotę wolną - wyjdzie
    dokłądnie 0. Zdrowolne odejmujesz od tak oblicznego podatku na PIT-5.
    Osobną i bardzo obszerną historią jest udokumentowanie tych 100 zł na
    samochód.
    Musisz poinformaować zakład w którym pracujesz, że od listopada mają ci
    nie odliczać kwoty wolnej

  • 3. Data: 2002-12-10 00:59:38
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Dec 2002, Karol wrote:

    >+ Cześć.
    >+ Prowadzę jednoosobową DG. Nie jestem Vatowcem.
    [...]
    >+ Jak mam wyliczyć należny podatek?

    Karta chyba nie, ryczałt...chyba nie, PK chyba nie... KPiR ? ;]
    Wszystko wskazuje na to, że "według skali" !
    Poza składką zdrowotną, bo to odejmuje się (nadal)
    od podatku a nie liczy w koszt.

    >+ (900- 97,46 -100 -35 -100) * 20% ?? czy może trochę inaczej?

    Jeśli "według skali" to... na www.mofnet.pl (i po linkach
    z hasłem "system podatkowy") znajdziesz wzory jak liczyć.
    Niestety do tego potrzebujesz jeszcze informacji ile JUŻ
    zarobiłeś !
    No i "zdrowotne" pomin przed 'przeskalowaniem' - odejmiesz
    dopiero na PIT-5 !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-12-10 09:00:20
    Od: "Karol" <k...@w...pl>

    > Musisz poinformaować zakład w którym pracujesz, że od listopada mają ci
    > nie odliczać kwoty wolnej

    Hej. Dziękuję za odpowiedź.Rozliczam się oczywiście na KPiR.
    Wolałbym jednak nie informować zakładu pracy o rozpoczęciu działalności.
    Czy mógłbym sobie kwotę wolną od podatku odliczać w zakładzie, a przy
    rozliczaniu
    DG nie korzystać z żadnych odliczeń?
    Czy muszę to jakoś załatwiać z US?
    Karol
    Trzymajcie się ciepło
    ( Białystok -22 dziś w nocy)

  • 5. Data: 2002-12-10 10:49:34
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Dec 2002, Karol wrote:

    >+ > Musisz poinformaować zakład w którym pracujesz, że od listopada mają ci
    >+ > nie odliczać kwoty wolnej
    [...]
    >+ Wolałbym jednak nie informować zakładu pracy o rozpoczęciu działalności.
    >+ Czy mógłbym sobie kwotę wolną od podatku odliczać w zakładzie, a przy
    >+ rozliczaniu DG nie korzystać z żadnych odliczeń?

    Z przeszłych dyskusji wynika że się nie da. Natomiast *formalnie*
    to informujesz zakład pracy o "dochodach powosujących konieczność
    samodzielnego rozliczania" a nie "założeniu DG" - bo np. dochody
    z najmu tez pod to podpadają (trzeba samemu składać PIT-5).
    To czy w zakładzie będą dociekliwi to inna sprawa :]

    Pozdrowienia, Gotfryd