  • 1. Data: 2009-07-05 19:55:40
    Temat: Sprzedaż na terytorium UE dla firmy bez nipu UE
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Znajomy chce sprzedać towar (wysyłkowo) Irlandczykowi. Ten ma jakąś firmę, ale nie
    posiada weryfikowalnego NIPu europejskiego. Znajomy nie ma kasy fiskalnej,
    towar ze względu na charakter podlega obowiązkowo sprzedaży przez kasę,
    niemniej całość sprzedaży była dotychczas dla polskich firm.

    Pytanie - czy taką taką transakcję należy przepuścić przez kasę fiskalną,
    czy nie? Moim zdaniem tak, bo jest to po prostu sprzedaż wysyłkowa z
    terytorium kraju.

    (Moim zdaniem jeśli nabywca ma NIP-UE, to jest to dostawa w-wspólnotowa, a
    jeśli nie ma, to po prostu właśnie sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju).
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2009-07-08 20:44:48
    Temat: Re: Sprzedaż na terytorium UE dla firmy bez nipu UE
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Samotnik wrote:

    > Pytanie - czy taką taką transakcję należy przepuścić przez kasę
    > fiskalną,
    > czy nie? Moim zdaniem tak, bo jest to po prostu sprzedaż wysyłkowa z
    > terytorium kraju.

    Po prostu?

    > (Moim zdaniem jeśli nabywca ma NIP-UE, to jest to dostawa
    > w-wspólnotowa, a
    > jeśli nie ma, to po prostu właśnie sprzedaż wysyłkowa z terytorium
    > kraju).

    Na podstawie jakiego przepisu?
    Odcinając się od charakteru transportu, który nasuwa się przy
    sprzedaży wysyłkowej (Poczta, firmy kurierskie itp), to rozumiem, że
    sugerujesz,
    że jak sprzedam towar do UE do firmy nie posiadającej aktywnego NIP UE,
    to muszę sie postarać o kasę? Żeby nie kojarzyło się ze sprzedażą
    "wysyłkową"
    załóżmy, że to kilkadziesiąt ton wyrobów z metalu i ekspediowane jest
    kilkoma tirami.

  • 3. Data: 2009-07-09 08:01:38
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 08.07.2009 cef <c...@i...pl> napisał/a:

> [...]
    > "wysyłkową"
    > załóżmy, że to kilkadziesiąt ton wyrobów z metalu i ekspediowane jest

    No właśnie, o to chodzi, nie wiem, jak to ugryźć. Już pomijając konkretną
    kwalifikację tej sprzedaży za granicę, to kasa jest wymagana przy sprzedaży
    osobom fiz. nieprowadzącym działalności i rolnikom ryczałtowym. Czyli
    generalnie można przyjąć, że sprzedaż jakiejś tam firmie za granicę nie
    wymaga kasy. Tylko trzeba jakoś uwiarygodnić, że to firma.
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2009-07-09 09:08:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-07-2009 o 10:01:38 Samotnik <s...@w...samotnik.art.pl> napisał(a):

    > wymaga kasy. Tylko trzeba jakoś uwiarygodnić, że to firma.

    IMHO dokładkie tak, podobnie jak przy świadczeniu usług niematerialnych
    firmie która nie ma nipu ue i nie ma jak w prosty sposób sprawdzić że
    VAT powinien zapłacić nabywca.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-07-09 09:58:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Samotnik wrote:

> [...]
    > rolnikom ryczałtowym. Czyli generalnie można przyjąć, że sprzedaż
    > jakiejś tam firmie za granicę nie wymaga kasy. Tylko trzeba jakoś

    A jak sprzedajesz w kraju dla firm, to jaki materiał dowodowy gromadzisz?

  • 6. Data: 2009-07-09 10:36:15
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 09.07.2009 cef <c...@i...pl> napisał/a:

    > A jak sprzedajesz w kraju dla firm, to jaki materiał dowodowy gromadzisz?

    Tia... :)
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2009-07-10 18:48:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Jul 2009, cef wrote:

    > A jak sprzedajesz w kraju dla firm, to jaki materiał dowodowy gromadzisz?

    *Podpisane* dokumenty - na przykład faktury (przy mniejszych kwotach),
    jako że większe głównie mi płacą ;), to obserwuję że wpis do EDG
    (pewnie sobie sami weryfikują) jest podstawą.
    W razie czego jest dowód wprowadzenia w błąd -> brak wiedzy i świadomości
    obowiązku "kasowego". Tylko trzeba wskazać osobę która "wprowadziła"...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-07-10 19:49:39
    Temat: Re: Sprzedaż na terytorium UE dla firmy bez nipu UE [OT]
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > -> brak wiedzy i
    > świadomości obowiązku "kasowego". Tylko trzeba wskazać osobę która
    > "wprowadziła"...

    Tak mi się przypomniało:
    ostatnio podczas kontroli z NBP pisałem takie
    śmieszne oświadczenie, że nie złożyłem jakiegoś tam
    sprawozdania z powodu: nierozpoznania obowiązku sprawozdawczego.
    Brak świadomości obowiązku kasowego też ładny :-)