eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Ryczałt ewidencjonowany z VAT
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 7

  • 1. Data: 2005-06-07 22:12:30
    Temat: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl>

    Witam szanowne zgromadzenie :-)!

    Nurtują mnie ciągle nowe wątpliwości jak poprowadzić sprawnie, bez
    elementarnych błędów i bez wielkiego obciążenia, ale jednocześnie
    samodzielnie księgowość w firmie rozliczającej się według ryczałtu i będącej
    płatnikiem VAT.
    Może postawię te kwestie konkretnie.

    1. Firma działa, zajmuje się sprzedażą - ryczałt 3%. Czy każda sprzedaż musi
    być udokumentowana fakturą/rachunkiem?
    Czy może wystarczy, że sprzedaż, w której nabywcy nie życzyli sobie faktur
    VAT pozostanie jedynie wpisem do ewidencji przychodów? Jeśli bez faktur to
    jak takie pozycje ująć w ewidencji?

    2. W tym miejscu przydałaby się porada praktyczna od osób, które to
    przećwiczyły, ale może się mylę...
    Czy warto zawracać sobie głowę szukaniem oprogramowania do prowadzenie
    księgowości w takim układzie jak opisany wyżej zakładając, że miesięcznie
    wystawianych jest kilkanaście do kilkudziesięciu faktur VAT?
    Czy przedsiębiorcy pozostają może raczej przy ręcznym wpisywaniu wszystkiego
    do ksiąg?
    Pytam o to, bo z jednej strony chciałbym sobie ułatwić życie, ale z drugiej
    strony znalezienie czegoś darmowego lub taniego pod Linuksa nie jest jednak
    takie łatwe, a jeszcze żeby spełniać wymagania stawiane wobec oprogramowania
    do prowadzenia księgowości...

    3. Jak postąpić z komputerem? Używam prywatnego, a siedziba firmy mieści się
    w mieszkaniu. Działalność jest prowadzona przez Internet. Czy muszę swój
    komputer uczynić majątkiem firmy? Czy powinienem go firmie wynająć? A może
    po prostu mogę z niego korzystać tak jak do tej pory i nie muszę go
    traktować w żaden specjalny sposób?

    Jest już późno i to chyba powoduje, że czuję jak odpływam ;-). Dlatego
    zakończę swoje pytania na razie na tym etapie. Wielce będę wdzięczny jeśli
    ktoś poświęci nieco swojego czasu na douczenie mnie i poradzenie mi. Może
    wystarczą jakieś wskazówki gdzie szukać informacji?
    Jeszcze raz dziękuję z góry za odpowiedzi.
    --
    Pozdrawiam!

    Roman



  • 2. Data: 2005-06-08 10:03:16
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Magdalena B77" <m...@p...onet.pl>


    Użytkownik "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:d8564f$72n$1@news.ats.pl...
    > Witam szanowne zgromadzenie :-)!
    >
    > Nurtują mnie ciągle nowe wątpliwości jak poprowadzić sprawnie, bez
    > elementarnych błędów i bez wielkiego obciążenia, ale jednocześnie
    > samodzielnie księgowość w firmie rozliczającej się według ryczałtu i
    > będącej płatnikiem VAT.
    > Może postawię te kwestie konkretnie.
    >
    > 1. Firma działa, zajmuje się sprzedażą - ryczałt 3%. Czy każda sprzedaż
    > musi być udokumentowana fakturą/rachunkiem?
    > Czy może wystarczy, że sprzedaż, w której nabywcy nie życzyli sobie faktur
    > VAT pozostanie jedynie wpisem do ewidencji przychodów? Jeśli bez faktur to
    > jak takie pozycje ująć w ewidencji?
    W ewidencji przychodów ujmuje się wszystkie kwoty przychodu netto
    niezaleeżnie czy jest on udokumentowany (faktura VAT) czy nie. Jeżeli masz
    obowiązek posiadania kasy fiskalnej to przychód netto z raportu okresowego
    wpisujesz po porstu do ewidencji przychodów. Jeśli nie masz kasy i
    dokonujesz sprzedaży nieudokumentowanej to przychód netto wykazujesz na
    druku "sprzedaż nieudokumwntowana:" i z tego spisujesz do ewidencji (druk
    można pominąć - nic się nie stanie).

    > 2. W tym miejscu przydałaby się porada praktyczna od osób, które to
    > przećwiczyły, ale może się mylę...
    > Czy warto zawracać sobie głowę szukaniem oprogramowania do prowadzenie
    > księgowości w takim układzie jak opisany wyżej zakładając, że miesięcznie
    > wystawianych jest kilkanaście do kilkudziesięciu faktur VAT?
    Prowadząc ręcznie musisz zakupić następujące "książeczki": ewidencja
    przychodu na potrzeby ZPDOF, rejestr VAT sprzedaży, rejestr VAT zakupów i
    ewentualnie zestawienie sprzedaży nieudokumentowanej. Jeśli masz tak
    niewiele faktur to spokojnie poradzisz sobie prowadząc to ręcznie.
    Przynajmniej na razie. Jak papierków przybyje to zawsze możesz przejść na
    program komputerowy.


    > 3. Jak postąpić z komputerem? Używam prywatnego, a siedziba firmy mieści
    > się w mieszkaniu. Działalność jest prowadzona przez Internet. Czy muszę
    > swój komputer uczynić majątkiem firmy? Czy powinienem go firmie wynająć? A
    > może po prostu mogę z niego korzystać tak jak do tej pory i nie muszę go
    > traktować w żaden specjalny sposób?

    Jeśli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych (kolejna książeczka) to
    będziesz mół odliczyś VAT od zakupów np części do tego komputera,
    oprogramowania itp. a także abonamentu za internet. To uprości sprawę.

    Powodzenia
    MP



  • 3. Data: 2005-06-08 20:30:33
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl>

    Magdalena B77 wrote:
    > W ewidencji przychodów ujmuje się wszystkie kwoty przychodu netto
    > niezaleeżnie czy jest on udokumentowany (faktura VAT) czy nie. Jeżeli
    > masz obowiązek posiadania kasy fiskalnej to przychód netto z raportu
    > okresowego wpisujesz po porstu do ewidencji przychodów. Jeśli nie
    > masz kasy i dokonujesz sprzedaży nieudokumentowanej to przychód
    > netto wykazujesz na druku "sprzedaż nieudokumwntowana:" i z tego
    > spisujesz do ewidencji (druk można pominąć - nic się nie stanie).

    Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Już się co nieco wyjaśniło.

    > Prowadząc ręcznie musisz zakupić następujące "książeczki": ewidencja
    > przychodu na potrzeby ZPDOF, rejestr VAT sprzedaży, rejestr VAT
    > zakupów i ewentualnie zestawienie sprzedaży nieudokumentowanej. Jeśli
    > masz tak niewiele faktur to spokojnie poradzisz sobie prowadząc to
    > ręcznie. Przynajmniej na razie. Jak papierków przybyje to zawsze
    > możesz przejść na program komputerowy.

    Zatem chyba rzeczywiście pozostanę póki co przy ręcznym księgowaniu, ale
    jednocześnie będę szukał odpowiedniego oprogramowania bo liczę przecież na
    rozwój ;-).

    >> 3. Jak postąpić z komputerem? Używam prywatnego, a siedziba firmy
    >> mieści się w mieszkaniu. Działalność jest prowadzona przez Internet.
    >> Czy muszę swój komputer uczynić majątkiem firmy? Czy powinienem go
    >> firmie wynająć? A może po prostu mogę z niego korzystać tak jak do
    >> tej pory i nie muszę go traktować w żaden specjalny sposób?
    >
    > Jeśli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych (kolejna
    > książeczka) to będziesz mół odliczyś VAT od zakupów np części do tego
    > komputera, oprogramowania itp. a także abonamentu za internet. To
    > uprości sprawę.

    OK, ale czy aby wprowadzić go do EŚT muszę mieć dowód jego zakupu? Jest to
    składak zmontowany samodzielnie i na niektóre części faktury by się
    znalazły, ale nie jestem pewien czy na wszystkie... Np. na monitor nie mam
    nic.
    Dodam jeszcze, że komputer kupowałem kilka lat temu jako ja, a firma to
    spółka cywilna (2 wspólników).
    Czy to wszystko nie komplikuje sprawy?
    Oczywiście chętnie skorzystałbym z możliwości odliczenia VATu na zakupione
    części/oprogramowanie, bo maszyna nie jest najnowsza i jakieś zabiegi
    modernizacyjne pewnie będą wcześniej czy później potrzebne.
    Jeszcze jedno, odliczenie kosztów dostępu do Internetu. Czy mogę to odliczyć
    jako os. fizyczna w rozliczeniu rocznym? Wówczas mógłbym odliczyć całą kwotę
    brutto, a nie tylko VAT? Dobrze rozumuję? Sam dostęp jest zarejestrowany na
    mnie jako os. fizyczną co też może chyba mieć znaczenie...

    > Powodzenia
    > MP

    Dziękuję w imieniu swoim i wspólnika ;-).
    --
    Pozdrawiam!

    Roman



  • 4. Data: 2005-06-08 21:12:02
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jun 2005, Magdalena B77 wrote:

    >+ wpisujesz po porstu do ewidencji przychodów. Jeśli nie masz kasy i
    >+ dokonujesz sprzedaży nieudokumentowanej to przychód netto wykazujesz na
    >+ druku "sprzedaż nieudokumwntowana:"

    Ekhm... chyba już kiedyś było komentowane ;)
    Skoro *wpiszesz* na druku to sprzedaż zostanie właśnie *udokumentowana* !
    Tak na oko szacując - to właściwszą nazwą jest "sprzedaż bezrachunkowa" !

    >+ Jeśli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych (kolejna książeczka)

    wKF: obowiązkowa. Nawet jakby była puta.
    Podobnie jak ewidecja wyposażenia oraz książka kontroli.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 5. Data: 2005-06-09 16:53:57
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ekhm... chyba już kiedyś było komentowane ;)
    > Skoro *wpiszesz* na druku to sprzedaż zostanie właśnie
    > *udokumentowana* ! Tak na oko szacując - to właściwszą nazwą jest
    > "sprzedaż bezrachunkowa" !

    OK, wpisanie na takim druku jest udokumentowaniem, ale czy muszę w
    jakikolwiek sposób dokumentować sprzedaż danego przedmiotu/towaru poza
    wpisem kwoty netto do ewidencji przychodów i VAT do ewidencji sprzedaży VAT?
    Osobiście wolałbym jak najmniej papierkologii i jeśli coś nie jest wymagane
    to tego po prostu bym nie robił.
    Chyba, że papierkologia poza swoją naturalną uciążliwością pozwalała by w
    danym przypadku osiągnąć realne korzyści... ;-)

    >> + Jeśli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych (kolejna
    >> książeczka)
    >
    > wKF: obowiązkowa. Nawet jakby była puta.
    > Podobnie jak ewidecja wyposażenia oraz książka kontroli.

    W US powiedziano i sprzedano mi następujące, obowiązkowe pozycje:

    - Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    - Rejestr nabycia VAT
    - Rejestr sprzedaży VAT
    - Ewidencja przychodów dla podatników płacących zryczałtowany podatek
    dochodowy

    Czy są jeszcze jakieś obowiązkowe broszury/druki, które powinienem, a raczej
    powinniśmy mieć (działamy jako spółka cywilna)?
    --
    Pozdrawiam!

    Roman



  • 6. Data: 2005-06-09 22:13:44
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Jun 2005, Roman wrote:

    >+ > *udokumentowana* ! Tak na oko szacując - to właściwszą nazwą jest
    >+ > "sprzedaż bezrachunkowa" !
    >+
    >+ OK, wpisanie na takim druku jest udokumentowaniem, ale czy muszę w
    >+ jakikolwiek sposób dokumentować sprzedaż danego przedmiotu/towaru poza
    >+ wpisem kwoty netto do ewidencji przychodów i VAT do ewidencji sprzedaży VAT?
    >+ Osobiście wolałbym jak najmniej papierkologii i jeśli coś nie jest wymagane
    >+ to tego po prostu bym nie robił.

    Popatrz co komentowałem: wyłącznie *nazwę* - określenie czynności :)
    Jest "bezrachunkowa" i już. IMO nie ma powodu do "dalszego
    dokumentowania", ponadto co piszesz...

    >+ > wKF: obowiązkowa. Nawet jakby była puta.
    >+ > Podobnie jak ewidecja wyposażenia oraz książka kontroli.
    >+
    >+ W US powiedziano i sprzedano mi następujące, obowiązkowe pozycje:
    >+
    >+ - Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

    Acha: na ryczałcie pewnie EW nie trzeba.

    >+ - Rejestr nabycia VAT
    >+ - Rejestr sprzedaży VAT
    >+ - Ewidencja przychodów dla podatników płacących zryczałtowany podatek
    >+ dochodowy
    >+
    >+ Czy są jeszcze jakieś obowiązkowe broszury/druki, które powinienem, a raczej
    >+ powinniśmy mieć (działamy jako spółka cywilna)?

    Patrz wyżej. Zadaj groups.google.pl -> zaawansowane, grupę *.podatki
    i spytaj go o książkę kontroli.
    No i sporo jest "to zależy": ewidencja przebiegu, wynagrodzenia,....
    mnóstwo rzeczy które "zależą" co się robi ! Na ryczałcie pewnie mniej
    tych "przypadków" niż na KPiR, ale w tym zakresie ("co potrzebne
    na ryczałcie") na mnie nie licz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 7. Data: 2005-06-09 22:42:04
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Popatrz co komentowałem: wyłącznie *nazwę* - określenie czynności :)
    > Jest "bezrachunkowa" i już. IMO nie ma powodu do "dalszego
    > dokumentowania", ponadto co piszesz...

    OK, tak podejrzewałem, ale nie byłem zupełnie pewien stąd dalszy ciąg z
    mojej strony.

    > Acha: na ryczałcie pewnie EW nie trzeba.

    Tak przynajmniej wynika z inf. udzielonych w US.

    > Patrz wyżej. Zadaj groups.google.pl -> zaawansowane, grupę *.podatki
    > i spytaj go o książkę kontroli.
    > No i sporo jest "to zależy": ewidencja przebiegu, wynagrodzenia,....
    > mnóstwo rzeczy które "zależą" co się robi ! Na ryczałcie pewnie mniej
    > tych "przypadków" niż na KPiR, ale w tym zakresie ("co potrzebne
    > na ryczałcie") na mnie nie licz :)

    To prawda, wiele jest tych "zależy od" ;-). Niemniej jednak dziękuję za
    pomoc. Może ktoś z doświadczenie ryczałtowym jeszcze coś dopowie. Ja dopiero
    wchodzę w etap rodzenia się pytań na każdym kroku ;-). Na niektóre sam
    znajduję odpowiedzi, inne łatwo wyjaśnić jednym telefonem, ale gdyby tak w
    każdej sprawie dzwonić to trzeba by trafić na anioła cierpliwości i mieć
    mnóstwo drobnych na telefon ;-).
    Tutaj jest o tyle lepiej, że pytanie zadane szerokiemu gronu zawsze może
    ktoś rozważy i odpowie, a o braku dodatkowych (poza abonament) kosztów to
    już nawet nie bardzo wypada mówić. Ot, usenet ;-). Sam chętnie radzę w
    dziedzinach, w których mam coś do powiedzenia i tym bardziej dzięki za
    wszelkie podpowiedzi/odpowiedzi/przypisy/etc. ;-).
    --
    Pozdrawiam!

    Roman


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1