-
1. Data: 2003-11-21 03:25:52
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
[...]
>+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
ŻE CO ??
[...]
>+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
>+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy koszt
>+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze napewno )
Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
Skomentuj jaśniej...
Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
kasowego.
>+ 4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy za 3x
>+ PLN/szt ,
>+ czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam racje ?
Nie masz racji :) - VATu po prostu *nie liczysz* w rozliczeniu
dochodu, ani po stronie przychodu, ani po stronie kosztów.
Wyjątkiem są przypadki kiedy VATu nie wolno odliczać - wtedy
może stać się kosztem (paliwo, hotel...).
A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
koszty - w tym ogólne.
>+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy produkt
>+ z osobna ?
Nie dowcipkuj :)
*Orientacyjny* "opis technologiczny" w stylu "na sztukę wyrobu
wychodzi XX elementów A, YY elementów B oraz 5 gwoździ pozłacanych"
to zw względu na te pozłacane gwoździe warto mieć... ;)
>+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
Hm...
>+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
>+ a potem to odlicza ?
Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
jest "twój"), w ciągu roku na zaliczki liczy się pi-razy-oko
wrzucając w koszty wszystkie zakupy. Warto w listopadzie porobić
zakupy na sprzedaż grudniową... :)
Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
krzyczeć !
>+ Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac nie
>+ daje.
...no... niektóre cytaty wzbudziły we mnie podejrzenie że możesz
mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
>+ 5. Czy musze prowadzic magazyn ?
Nie. Raz do roku plus ew. "jak US każe" plus ew. "jak sam chcesz
zrobić remanent urzędowy" (zgłaszany do US !) - to rozliczasz
faktyczny stan "na magazynie".
>+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis podatek ?
Tak.
Wlicza się do remanentu.
Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
2. Data: 2003-11-21 06:01:14
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
[...]
>+ teraz to jeszcze mniej rozumie :)
>+ pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(
...mniemam że ktoś kompetentniejszy się wypowie, po prostu.
>+ > >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
>+ >
>+ > ŻE CO ??
>+
>+ rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
>+ fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?
Na fakturę. A jak inaczej ?
W rozporządzeniu jest wyraźnie zezwolenie na niewpisywanie NIPu jeśli
kupującym jest "OF na cele osobiste".
>+ > >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
>+ > >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
>+ koszt
>+ > >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
>+ napewno )
>+ >
>+ > Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
>+ > Skomentuj jaśniej...
>+ > Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
>+ > wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
>+ > dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
>+ > kasowego.
>+
>+ tzn wykazuje go jako koszt
Tak.
>+ i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
>+ tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?
Ty chyba źle patrzysz na obroty przy KPiR: w odróżnieniu od PK przy
KPiR (z drobnymi wyjątkami) nie rozbija się "cyklów produkcyjnych"
do oddzielnego rozliczania. Z samej KPiR i innej dokumentacji nie ma
obowiązku wynikać ile dokładanie *dana produkcja* kosztowała.
Towar kupujesz - idzie w koszt.
Towar sprzedajesz (jako towar, lub przetworzony - jako wyrób) - masz
przychód.
Dodatkowo masz "koszty ogólne" (delegacje, telefony, czynsze...)
Różnica między przychodami a kosztem - to dochód i od tego płacisz
podatek.
*Dopiero w razie remanentu* - obowiązkowo raz na rok, ale US może
zażądać kiedy chce, a ty też masz prawo (uprzedając US) - po
remanecie zasada "towar na magazynie to twój majątek" jest korygowana
do stanu rzeczywistego.
Ale *nie dokonuje się* rozliczenia dochodów z poszczególnych "rodzajów
produkcji" - tylko zbiorczo !
[...]
>+ > A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
>+ > koszty - w tym ogólne.
J.w.
[...]
>+ > >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys
>+ > >+ na kazdy produkt z osobna ?
>+ >
>+ > Nie dowcipkuj :)
[...]
>+ Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
>+ ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
>+ Czy to wystarczy ?
IMHO z nadmiarem. Ogólną zasadą jest że z samej KPiR wartości
faktycznych "zyskowności" wyczytać się nie da, i jeśli cokolwiek
*faktycznie* liczysz - to IMO powinno to wystarczyć do objaśnienia
gdzie się podziała paczka 1000 kondensatorów. Niewielkich ubytków
("zepsuły się") IMO z definicji nikt się czepiał nie będzie.
>+ Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)
:)
>+ > >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
>+ >
>+ > Hm...
>+
>+ hmm ... ?
Sugerujesz, że masz prawo ukryć te dane ? :)
*W zasadzie* to niby masz prawo wszystko wrzucać w czarną dziurę
produkcji. Ale US ma prawo podważać zaliczanie poszczególnych wydatków
do KUP, no i jakoś musisz umieć się obronić: jak nie przed US to
przed NSA. Nie sądzę żeby ktoś odważył się rozliczać cię na poziomie
schematów ideowych z poszczególnych oporników :), no ale jak nabywasz
jakiś element stanowiący 20% ceny produktu - to tak pi razy oko
warto żeby się ilość kupiony i sprzedanych zgadzała :]
>+ > >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
>+ > >+ a potem to odlicza ?
>+ >
>+ > Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
>+ > Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
>+ > policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
>+ > jest "twój"),
>+
>+ moge poprosic jasniej ?
Mam nadzieję że wyżej wyjaśniłem.
Ogólną zasadą księgologii jest że kosztem jest to co *posłużyło*
do uzyskania przychodu. I na PK, jak kupisz towar handlowy - idzie
do magazynu i dopiero przy sprzedaży jest kosztem.
Ale na KPiR nie: uznaje się go za koszt przy zakupie (nadal jestem
skołowany jak ma być "przy kasowym"), zaś cała sprzedaż to przychód
(bez wnikania z jakich elementów ów przychód się złożył).
Dopiero przy remanencie *cała* wartość magazynu ("bez wnikania
w szczegóły") jest doliczana jako "twój majątek" - zaś *poprzednia*
wartość *całego* magazynu jako "twój już opodatkowany majątek".
I różnica dolicza się do przychodów (jako plus - przychód lub
minus - strata).
[...listopad...]
>+ tak tez uczynilem
:)
>+ > Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
>+ > przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
>+ > zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
>+ > dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
>+ > krzyczeć !
Podstrzymuję apel :)
[...]
>+ > mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
>+ > to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
>+
>+ lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem
"To ja cię przepraszam". Ale ja jestem (tak się składa) zawodowym
elektronikiem (nie licząc zawodowego elektryka) który z informatyki
żyje...
>+ a nie ksiegowym i wiem ze moje
>+ pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary
Y tam.
Standardowo poczytać te 2000...3000 postów na początek ;) !
>+ > >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi
>+ > >+ sie jakis podatek ?
>+ >
>+ > Tak.
>+ > Wlicza się do remanentu.
>+ > Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
>+ > majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
>+ > nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
>+ > już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
>+ > to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
>+
>+ rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem
No, 1. stycznia i 31. grudnia dotyczą *tego samego roku*.
Czyli remanentów odległych od siebie o 365/366 dni :)
Jest jaśniej ?
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
3. Data: 2003-11-21 06:01:14
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
[...]
>+ teraz to jeszcze mniej rozumie :)
>+ pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(
...mniemam że ktoś kompetentniejszy się wypowie, po prostu.
>+ > >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
>+ >
>+ > ŻE CO ??
>+
>+ rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
>+ fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?
Na fakturę. A jak inaczej ?
W rozporządzeniu jest wyraźnie zezwolenie na niewpisywanie NIPu jeśli
kupującym jest "OF na cele osobiste".
>+ > >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
>+ > >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
>+ koszt
>+ > >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
>+ napewno )
>+ >
>+ > Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
>+ > Skomentuj jaśniej...
>+ > Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
>+ > wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
>+ > dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
>+ > kasowego.
>+
>+ tzn wykazuje go jako koszt
Tak.
>+ i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
>+ tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?
Ty chyba źle patrzysz na obroty przy KPiR: w odróżnieniu od PK przy
KPiR (z drobnymi wyjątkami) nie rozbija się "cyklów produkcyjnych"
do oddzielnego rozliczania. Z samej KPiR i innej dokumentacji nie ma
obowiązku wynikać ile dokładanie *dana produkcja* kosztowała.
Towar kupujesz - idzie w koszt.
Towar sprzedajesz (jako towar, lub przetworzony - jako wyrób) - masz
przychód.
Dodatkowo masz "koszty ogólne" (delegacje, telefony, czynsze...)
Różnica między przychodami a kosztem - to dochód i od tego płacisz
podatek.
*Dopiero w razie remanentu* - obowiązkowo raz na rok, ale US może
zażądać kiedy chce, a ty też masz prawo (uprzedając US) - po
remanecie zasada "towar na magazynie to twój majątek" jest korygowana
do stanu rzeczywistego.
Ale *nie dokonuje się* rozliczenia dochodów z poszczególnych "rodzajów
produkcji" - tylko zbiorczo !
[...]
>+ > A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
>+ > koszty - w tym ogólne.
J.w.
[...]
>+ > >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys
>+ > >+ na kazdy produkt z osobna ?
>+ >
>+ > Nie dowcipkuj :)
[...]
>+ Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
>+ ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
>+ Czy to wystarczy ?
IMHO z nadmiarem. Ogólną zasadą jest że z samej KPiR wartości
faktycznych "zyskowności" wyczytać się nie da, i jeśli cokolwiek
*faktycznie* liczysz - to IMO powinno to wystarczyć do objaśnienia
gdzie się podziała paczka 1000 kondensatorów. Niewielkich ubytków
("zepsuły się") IMO z definicji nikt się czepiał nie będzie.
>+ Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)
:)
>+ > >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
>+ >
>+ > Hm...
>+
>+ hmm ... ?
Sugerujesz, że masz prawo ukryć te dane ? :)
*W zasadzie* to niby masz prawo wszystko wrzucać w czarną dziurę
produkcji. Ale US ma prawo podważać zaliczanie poszczególnych wydatków
do KUP, no i jakoś musisz umieć się obronić: jak nie przed US to
przed NSA. Nie sądzę żeby ktoś odważył się rozliczać cię na poziomie
schematów ideowych z poszczególnych oporników :), no ale jak nabywasz
jakiś element stanowiący 20% ceny produktu - to tak pi razy oko
warto żeby się ilość kupiony i sprzedanych zgadzała :]
>+ > >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
>+ > >+ a potem to odlicza ?
>+ >
>+ > Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
>+ > Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
>+ > policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
>+ > jest "twój"),
>+
>+ moge poprosic jasniej ?
Mam nadzieję że wyżej wyjaśniłem.
Ogólną zasadą księgologii jest że kosztem jest to co *posłużyło*
do uzyskania przychodu. I na PK, jak kupisz towar handlowy - idzie
do magazynu i dopiero przy sprzedaży jest kosztem.
Ale na KPiR nie: uznaje się go za koszt przy zakupie (nadal jestem
skołowany jak ma być "przy kasowym"), zaś cała sprzedaż to przychód
(bez wnikania z jakich elementów ów przychód się złożył).
Dopiero przy remanencie *cała* wartość magazynu ("bez wnikania
w szczegóły") jest doliczana jako "twój majątek" - zaś *poprzednia*
wartość *całego* magazynu jako "twój już opodatkowany majątek".
I różnica dolicza się do przychodów (jako plus - przychód lub
minus - strata).
[...listopad...]
>+ tak tez uczynilem
:)
>+ > Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
>+ > przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
>+ > zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
>+ > dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
>+ > krzyczeć !
Podstrzymuję apel :)
[...]
>+ > mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
>+ > to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
>+
>+ lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem
"To ja cię przepraszam". Ale ja jestem (tak się składa) zawodowym
elektronikiem (nie licząc zawodowego elektryka) który z informatyki
żyje...
>+ a nie ksiegowym i wiem ze moje
>+ pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary
Y tam.
Standardowo poczytać te 2000...3000 postów na początek ;) !
>+ > >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi
>+ > >+ sie jakis podatek ?
>+ >
>+ > Tak.
>+ > Wlicza się do remanentu.
>+ > Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
>+ > majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
>+ > nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
>+ > już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
>+ > to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
>+
>+ rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem
No, 1. stycznia i 31. grudnia dotyczą *tego samego roku*.
Czyli remanentów odległych od siebie o 365/366 dni :)
Jest jaśniej ?
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
4. Data: 2003-11-21 09:54:18
Temat: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: "Mirek" <m...@w...pl>
Prowadze DG na KPiR + VAT , rozliczenia comiesieczne.
Profil firmy - produkcja urz. elektronicznych
Prosze mnie za bardzo nie ganic za lamerstwo, prowadze sam ksiegowosc i mam
kilka pytanek, bede wdzieczny za odpowiedzi :
1. Kupuje materialy do prod. wysylkowo, czy w rejestrze zakupow mam
ksiegowac w kolejnosci dat w ktorych odbieram paczki , czy w kolejnosci w
jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony , czy potem mam sobie
wystawic fakture zbiorcza, jak to ugryzc ? Czy poprostu ksiegowac rach
uproszczone ?
Czy ksiegowac w kolejnosci wystawiania faktur czy momentu wplyniecia
pieniedzy na konto od klienta ?
3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy koszt
zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze napewno )
4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy za 3x
PLN/szt ,
czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam racje ?
czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy produkt z
osobna ?
czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta a
potem to odlicza ?
Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac nie
daje.
5. Czy musze prowadzic magazyn ?
6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis podatek ?
Pozdrawiam wszystkich tych ktory pomagaja wyjsc z ciemnosci :)
Mirek
-
5. Data: 2003-11-21 13:47:33
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: "Mirek" <m...@w...pl>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości
news:Pine.WNT.4.58.0311210410060.-320051@k6-2.portez
jan.zabrze.pl...
> On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
teraz to jeszcze mniej rozumie :)
pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(
> >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
>
> ŻE CO ??
rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?
> >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
> >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
koszt
> >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
napewno )
>
> Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
> Skomentuj jaśniej...
> Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
> wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
> dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
> kasowego.
tzn wykazuje go jako koszt i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?
> >+ 4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy
za 3x
> >+ PLN/szt ,
> >+ czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam
racje ?
>
> Nie masz racji :) - VATu po prostu *nie liczysz* w rozliczeniu
> dochodu, ani po stronie przychodu, ani po stronie kosztów.
rozumiem i dziękuje
> Wyjątkiem są przypadki kiedy VATu nie wolno odliczać - wtedy
> może stać się kosztem (paliwo, hotel...).
> A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
> koszty - w tym ogólne.
> >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy
produkt
> >+ z osobna ?
>
> Nie dowcipkuj :)b> *Orientacyjny* "opis tecnologiczny" w stylu "na
sztukę wyrobu
> wychodzi XX elementów A, YY elementów B oraz 5 gwoździ pozłacanych"
> to zw względu na te pozłacane gwoździe warto mieć... ;)
Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
Czy to wystarczy ?
Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)
> >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
>
> Hm...
hmm ... ?
> >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
> >+ a potem to odlicza ?
>
> Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
> Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
> policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
> jest "twój"),
moge poprosic jasniej ?
> w ciągu roku na zaliczki liczy się pi-razy-oko
> wrzucając w koszty wszystkie zakupy. Warto w listopadzie porobić
> zakupy na sprzedaż grudniową... :)
tak tez uczynilem
> Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
> przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
> zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
> dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
> krzyczeć !
> >+ Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac
nie
> >+ daje.
>
> ...no... niektóre cytaty wzbudziły we mnie podejrzenie że możesz
> mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
> to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem a nie ksiegowym i wiem ze moje
pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary
> >+ 5. Czy musze prowadzic magazyn ?
>
> Nie. Raz do roku plus ew. "jak US każe" plus ew. "jak sam chcesz
> zrobić remanent urzędowy" (zgłaszany do US !) - to rozliczasz
> faktyczny stan "na magazynie".
rozumiem
> >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis
podatek ?
>
> Tak.
> Wlicza się do remanentu.
> Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
> majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
> nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
> już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
> to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem
> pozdrowienia, Gotfryd
> (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
6. Data: 2003-11-21 16:34:25
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: "cef" <c...@i...pl>
Użytkownik "Mirek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
news:bpkne8$2uc$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Prowadze DG na KPiR + VAT , rozliczenia comiesieczne.
> Profil firmy - produkcja urz. elektronicznych
> Prosze mnie za bardzo nie ganic za lamerstwo, prowadze sam
ksiegowosc i mam
> kilka pytanek, bede wdzieczny za odpowiedzi :
To spróbuję jeszcze ja. Może mniej namieszam :-)
Niemniej jednak sugeruję wizytę u jakiegoś specjalisty,
który wyprostowałby to choć trochę.
>
> 1. Kupuje materialy do prod. wysylkowo, czy w rejestrze zakupow mam
> ksiegowac w kolejnosci dat w ktorych odbieram paczki , czy w
kolejnosci w
> jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
W rejestrze wpiszesz w miesiącu wystawienia faktury lub w następnym.
Pamiętaj, że do odliczenia VAT nie wystarczy sam towar.
> 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony , czy potem mam
sobie
> wystawic fakture zbiorcza, jak to ugryzc ? Czy poprostu ksiegowac
rach
> uproszczone ?
Skoro już piszesz, że to są faktury VAT dla nieprowadzących DG,
to ujmujesz w rejstrze normalnie jak każdą inną sprzedaż.
Rachunki uproszczone "umarły" kilka lat temu.
> Czy ksiegowac w kolejnosci wystawiania faktur czy momentu wplyniecia
> pieniedzy na konto od klienta ?
Moment wpłynięcia pieniędzy dla wykazania przychodu
w dochodowym nie jest istotny.
Pieniądze mogą wogóle nie wpłynąć.
> 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w
listopadzie ,
> jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac )
czy koszt
> zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
napewno )
Koszty (w tym zakupu) rozliczasz na bieżąco i narastająco,
nie bardzo wiem co ma się przenosić.
> 5. Czy musze prowadzic magazyn ?
Nie.
> 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis
podatek ?
Zakupy "niewykorzystane" rozliczysz w remanencie.
Zasady znajdziesz w RMF w sprawie prowadzenia KPiR.
> Pozdrawiam wszystkich tych ktory pomagaja wyjsc z ciemnosci :)
> Mirek
Pzdr
-
7. Data: 2003-11-24 07:36:34
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: "Mirek" <m...@w...pl>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości
news:Pine.WNT.4.58.0311210640510.-520927@k6-2.portez
jan.zabrze.pl...
> On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
> [...]
Wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi, juz mi teraz troche jasniej :)
Pozdrawiam serdecznie
Mirek
-
8. Data: 2003-11-24 08:03:45
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>
Użytkownik "Mirek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
news:bpkne8$2uc$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Prowadze DG na KPiR + VAT , rozliczenia comiesieczne.
> Profil firmy - produkcja urz. elektronicznych
> Prosze mnie za bardzo nie ganic za lamerstwo, prowadze sam ksiegowosc i
mam
> kilka pytanek, bede wdzieczny za odpowiedzi :
>
> 1. Kupuje materialy do prod. wysylkowo, czy w rejestrze zakupow mam
> ksiegowac w kolejnosci dat w ktorych odbieram paczki , czy w kolejnosci w
> jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
-------------------------------------------
Jesli dobrze zrozumiałam to kupujesz materialy i otrzymujesz je w paczce i
tam jest rózwniez faktura .Jesli tak to wpisujesz do rejestru zakupu w/g
daty otrzymania .Jakos nie bardzo wyobrażam sobie inaczej jesli robie to
codziennie zreszta odliczenie Vatu jest w miesiącu otrzymania i nastepnym
( paza małymi wyjatkami ).Data wystawienia jest zapewne wcześniejsza niz
otrzymana przez ciebie paczka z towarem i fakturą.
Wiola
-
9. Data: 2003-11-24 23:59:42
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 21 Nov 2003, cef wrote:
>+ Użytkownik "Mirek" <m...@w...pl> [...]
>+ To spróbuję jeszcze ja. Może mniej namieszam :-)
...to ja namieszam z powrotem :)
[...]
>+ > jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
>+
>+ W rejestrze wpiszesz w miesiącu wystawienia faktury lub w następnym.
Hm... A nie *otrzymania* ?
+++++
3. Obniżenie kwoty podatku należnego, o której mowa w ust. 1, następuje:
1) nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik
otrzymał fakturę
-----
?
Oczywiście, jak odliczamy w 3. miesiącu od wystawienia to może
być dobrze jak mamy dowód "dlaczego tak późno doszło" ;)
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
10. Data: 2003-11-25 07:19:58
Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Od: "cef" <c...@i...pl>
> >+ To spróbuję jeszcze ja. Może mniej namieszam :-)
>
> ...to ja namieszam z powrotem :)
> [...]
> >+ > jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
> >+
> >+ W rejestrze wpiszesz w miesiącu wystawienia faktury lub w
następnym.
>
> Hm... A nie *otrzymania* ?
Oczywiście, że tak jest.
Musiałem podświadomie założyć, że data wystawienia
i otrzymania są spójne. :-)