  • 1. Data: 2007-06-16 05:51:07
    Temat: zwrot vat - czy mi się należy?
    Od: "polo" <l...@i...pl>

    Witam

    Mam dosyc skomplikowaną sytuację odnośnie zwrotu Vat z materily budowlane.
    Rodzice rozpoczeli budowe domu w 1992 roku (wydane na nich jest pozwolenie
    na budowe), ktora szla bardzo opornie. W siepniu 2004 zmarl moj ojciec.
    Rodzice mieli oczywiscie wspolnote majatkowa, nie bylo testamentu wiec
    spadek (m.in. dom w budowie) przypadal mi ustawowo po1/3 polowy
    wspolwlasnosci majatkowej (wraz z matką i bratem). Zanim zabralismy się do
    kwestii formalnych minelo troche czasu i wyrok sadu odnosnie spadku jest ze
    stycznia 2006. W między czasie czując się juz niejako jako wspolwlasciciel
    budowy inwestowalam w wykonczenie domu biorąc faktury na materialy na swoje
    nazwisko (okres sierpien-pazdziernik 2006). W koncu w listopadzie 2006
    zrobilismy odbior domu ( informacja o zakonczeniu budowy na matkę gdyz ona
    figurowalal na pozwoleniu na budowe) i z pocztkiem tego roku zwrocilam się z
    wnioskiem do US o zwrot VAT.
    I się zaczelo, na chwilę obecną urząd debatuje co z tym zrobic, twierdzą ze
    zwrot mi się nie należ bo:

    1. Wyrok sadu jest po okresie w ktorym bralam faktury
    2. Nie figuruje w wydanym pozwoleniu na budow - twierdza, ze po smierci
    (nabyciu spadku) powinnam zabiegac o wydanie nowego pozwolenia na moje
    nazwisko itd....

    Ja wychodze z zalozenia, ze skoro w ciagu 3 miesiecy od smierci nie zlozylam
    oswiadczenia woli o odrzuceniu spadku to automatycznie go przyjmuje i bez
    znaczenia jest kiedy bedzie prawomocny wyrok sadu. W tym ukladzie moge juz
    inwestowac w budowe i domagac sie zwrotu vat. Czy moze to bledne
    rozumowanie.

    Prosze o opinie w te sprawie.

    Pozdrawiam

    Ania

  • 2. Data: 2007-06-16 06:59:07
    Temat: Re: zwrot vat - czy mi się należy?
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Rodzice mieli oczywiscie wspolnote majatkowa, nie bylo testamentu wiec
    > spadek (m.in. dom w budowie) przypadal mi ustawowo po1/3 polowy
    > wspolwlasnosci majatkowej (wraz z matk? i bratem). Zanim zabralismy się do

    1/3 ??

    A nie jest tak, ze 1/3 z 1/2 ?

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 3. Data: 2007-06-16 07:59:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Jun 2007, polo wrote:

    > I się zaczelo, na chwilę obecną urząd debatuje co z tym zrobic, twierdzą ze
    > zwrot mi się nie należ bo:
    >
    > 1. Wyrok sadu jest po okresie w ktorym bralam faktury

    Tu IMO nie mają racji.
    Układ jest taki: zgodnie z prawem spadkobierca staje się właścicielem
    z dniem śmierci spadkodawcy, jedynie do dnia stwierdzenia spadku nie ma
    prawa powoływać się na prawo własności.
    Inaczej mówiac, do dnia stwierdzenia spadku na właścicielu spoczywają
    wszelkie obowiązki - a jego prawa są "zawieszone", z pewnymi
    ograniczeniami (znaczy ma je wobec współspadkobierców itp. przez co
    nie jest zupełnie ubezwłasnowolniony w bieżącym rozporządzaniu
    swoją - niepotwierdzoną - własnością).

    Faktu, że spadkobierca jest właścicielem przypadającej nań części
    mająku od dnia śmierci to NIE ZMIENIA!

    Przepisy są tu:
    _117.html
    wybór cytatów:
    +++
    Art. 922
    § 1. Prawa i obowišzki majštkowe zmarłego przechodzš z chwilš jego œmierci
    na jednš lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
    Art. 925
    Spadkobierca nabywa spadek z chwilš otwarcia spadku.
    Art. 1025
    § 1. Sšd na wniosek osoby majšcej w tym interes stwierdza nabycie spadku
    przez spadkobiercę.
    Art. 1027
    Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku z tytułu
    dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swe prawa wynikajšce z
    dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku.

    BTW: możesz przejrzeć archiwa grupy .prawo (bez .podatki).

    > 2. Nie figuruje w wydanym pozwoleniu na budow - twierdza, ze po smierci
    > (nabyciu spadku) powinnam zabiegac o wydanie nowego pozwolenia na moje
    > nazwisko itd....

    A to nie wiem.

    > Ja wychodze z zalozenia, ze skoro w ciagu 3 miesiecy od smierci nie zlozylam
    > oswiadczenia woli o odrzuceniu spadku

    wKF: pół roku, a nie 3 miesiące. Art. 1015 (tysiąc piętnaście, Kodeks
    Cywilny jest dość długi :))

    > to automatycznie go przyjmuje i bez
    > znaczenia jest kiedy bedzie prawomocny wyrok sadu.

    IMHO nie masz racji o tyle, że bez znaczenia jest czy został przyjęty
    z automatu czy nie - jak widzisz z przepisów powyżej, dla "osób trzecich"
    (a niewątpliwie jest taką osobą Skarb Państwa reprezentowany przez US)
    liczy się wyłącznie *postanowienie/stwierdzenie* (a nie wyrok :)) sądu.

    Niemniej masz rację o tyle, że data swierdzenia się nie liczy dla
    określenia faktu nabycia własności - bo ono miało miejsce "kiedyś"
    (w dniu śmierci spadkodawcy) i sąd je jedynie *stwierdza*.

    > W tym ukladzie moge juz
    > inwestowac w budowe i domagac sie zwrotu vat. Czy moze to bledne
    > rozumowanie.

    Nie mam pomysłu na owo pozwolenie na budowę - postaw może sprawę tak:
    czy spadkobierca ma *obowiązki związane z budową*, na przykład czy
    może budowę porzucić i powiedzieć "jego nie interesuje zabezpieczanie
    placu budowy bo to nie na niego jest zezwolenie"?
    A jak Ci powiedzą że jednak ma, to powiedz że na tej samej podstawie
    prawnej ma prawa związane z ową budową ;)
    (hint: gdybam, ale ta droga MOŻE doprowadzić do celu :))

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-06-16 09:28:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...komuś...]
    __________^^^^^^

    > 1/3 ??
    >
    > A nie jest tak, ze 1/3 z 1/2 ?

    Jedną trzecia jednej drugiej z połowy, czyli 1/12 masz na myśli?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-06-16 12:58:16
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Jedną trzecia jednej drugiej z połowy, czyli 1/12 masz na myśli?
    > :)

    No raczej 1/6 :P

    Dopiero teraz doczytałem ze jednak uzył słowa "połowy" :)

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl