  • 11. Data: 2005-01-23 22:54:45
    Temat: Re: zmiana wspólnika w spółce cywilnej
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>

    > > Co więc ten wspólnik ma zbywać?

    > Swoją część spółki - o ile ją zostawia.
    > Może też wziąć ją ze sobą.

    Spółki, czy majątku (stany magazynowe)?
    Cały czas chodzi mi o "sprzedaż udziałów", których ponoć
    (wedle słów księgowej) domaga się US.
    Nic takiego nie nastąpi.
    Spółka zajmuje się usługami i te stany to trochę części.
    Możemy podzielić je dowolnie - nie widzę powodu by
    US w to ingerował.

    > W formie spółki?
    > Też ma Twoje problemy z wartością udziału, sposobem sprzedaży udziału itd
    > itp?

    Na zasadzie nieformalnej współpracy. Nikt w to nie ingeruje.
    Podlicza raz na rok udokumentowane przychody, odejmuje wydatki i płaci
    podatek.
    Nikt nie wymaga żadnej ewidencji.
    Zresztą - nie musimy sięgać do przykładów zza oceanu. Ja pamiętam jak to
    wygladało
    w Polsce na początku lat 90-tych. Wówczas było kilka lat wolności
    gospodarczej.
    Teraz mamy w zamian "Ustawę o swobodzie ...".

    > Warto się przeprowadzić....

    Może i warto. Ja wolałbym jednak, żeby przeprowadzili się "reformatorzy".

    > A jednak w Polsce do prowadzenia działalności gospodarczej nie służy
    spółka
    > cywilna (co nie znaczy że ma zakaz).

    A to dlaczego?
    Bo sobie jakiś urzędnik tak wymyślił?
    By uzyskać wpis w najdroższej bazie danych świata (KRS)?

    Jurek

  • 12. Data: 2005-01-24 07:42:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > Nic takiego nie nastąpi.
    > Spółka zajmuje się usługami i te stany to trochę części.
    > Możemy podzielić je dowolnie - nie widzę powodu by

    Jak to nie?
    Przecież te stany są ovatowane zapewne?
    A środki trwałe poarmotyzowane.
    Wiesz chyba jak się likwiduje dg?
    I tu jeden ze wspólników to robi właśnie....

    > Na zasadzie nieformalnej współpracy. Nikt w to nie ingeruje.

    A u nas jest jakiś zakaz?
    Ktoś nakazał spółkę cywilną zakładać?

    > Podlicza raz na rok udokumentowane przychody, odejmuje wydatki i płaci
    > podatek.
    > Nikt nie wymaga żadnej ewidencji.

    Fajnie mają, tyle że nie wiem o jakiej branży mówisz, może u nas tez pod
    ryczałt podpada....

    > Zresztą - nie musimy sięgać do przykładów zza oceanu. Ja pamiętam jak to
    > wygladało
    > w Polsce na początku lat 90-tych. Wówczas było kilka lat wolności
    > gospodarczej.

    I co się Twoim zdaniem zmieniło?
    Bo akurat pamiętam swoją działalność z roku 1990?

    > spółka
    >
    > A to dlaczego?
    > Bo sobie jakiś urzędnik tak wymyślił?

    Nie, po prostu nie do tego została stworzona. itd.
    Jak mnie uczyli na studiach - spółka cywilna służy np. do postawienia sobie
    wspólnie płotu przez dwóch sąsiadów.....

    > By uzyskać wpis w najdroższej bazie danych świata (KRS)?

    Jawna?
    Choćby dlatego że jest jakkolwiek sensownie określona.

  • 13. Data: 2005-01-24 09:53:41
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    sobie
    > wspólnie płotu przez dwóch sąsiadów.....

    Zależy kto na jakie studia chodził, bo mnie uczono że już od czasów
    Napoleona jako autora (!?) sc służyło przede wszystkim celom gospodarczym,
    co w normalnych krajach dzieje się nadal i nikomu do tej pory nie
    przeszkadza. Kto twierdzi że w starych krajach unijnych sc to przeżytek do
    likwidacji ten łże jak pies - istnieją i mają się dobrze, mam konkretne
    przykłady jakby co.
    Natomiast przeszkadza bardzo naszym urzędnikom i co rusz wymyślają jakieś
    powody aby w przepisach o sc jakoś namieszać
    Najczęstszym motywem zmian przepisów jest tak naprawdę problem, że sc nie
    pasuje do rubryczek w jakimś formularzu wymyślonym z mozołem przez
    szanownego dyrektora departamentu.

    > Jawna?
    > Choćby dlatego że jest jakkolwiek sensownie określona.

    I tutaj jest istota problemu, to nie sc jako taka, ale nasz ustawodawca,
    który jak coś określa, to jakby działał w pijanym zwidzie. Oczywiście w
    interesie ustawodawcy leży przede wszystkim zmuszenie przedsiębiorców do
    bardzo kosztownej rejestracji w KRS, dzięki czemu nie wysycha strumyczek
    pieniędzy na pensje urzędników i diety poselskie.

  • 14. Data: 2005-01-24 17:01:26
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Sat, 22 Jan 2005 19:52:59 +0100, w <csu7ct$i3a$1@news.onet.pl>, "Cavallino"
    <k...@...pl> napisał(-a):

    > Najlepiej zacznij od zmiany spółki - na o.o. na ten przykład. :-))

    Bardziej chorej rady już nie było (oprócz zmiany na SA).

  • 15. Data: 2005-01-24 17:46:07
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>

    > Zależy kto na jakie studia chodził, (...)

    Podpisuję się pod wszystkim, co napisałeś.
    Spółka cywilna w polsce była podstawową strukturą organizacyjną,
    która funkcjonowała na poczatku lat 90-tych.
    Z kolegą Cavallino nie chce mi się nawet polemizować.
    Skoro na początku lat 90-tych powstało 1,5 mln drobnych przedsiębiorstw
    (w formie spólek cywilnych, lub osób fizycznych prowadzących działalność
    gosp.), a teraz mimo olbrzymiego bezrobocia wśród absolwentów
    i zachęt w postaci ok. 10tys zł z PUP nie ma chętnych - to chyba coś
    się jednak zmieniło.
    Zmianę wspólnika przeprowadzę poprzez "rozpoznanie walką"
    (jak sobie łyknę 2 piwa to nawet wymóg określenia wartości kapitału
    w spółce nie-kapitałowej mi zobojętnieje).
    Sądzę, że za 3-cim, 4-tym razem bdzie i US skarbowy i spólka cała.

    pozdrawiam wszystkich
    J.W.

  • 16. Data: 2005-01-24 20:46:06
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości news:

    > sobie
    >
    > Zależy kto na jakie studia chodził, bo mnie uczono że już od czasów
    > Napoleona jako autora (!?) sc służyło przede wszystkim celom gospodarczym,

    Postawienie płotu jest jak najbardziej celem gospodarczym.

    > co w normalnych krajach dzieje się nadal i nikomu do tej pory nie
    > przeszkadza. Kto twierdzi że w starych krajach unijnych sc to przeżytek do
    > likwidacji ten łże jak pies - istnieją i mają się dobrze

    A masz pewność, że ich działanie jest dokładnie na takich zasadach jak w
    Polsce?

    >, mam konkretne
    > przykłady jakby co.
    > Natomiast przeszkadza bardzo naszym urzędnikom i co rusz wymyślają jakieś
    > powody aby w przepisach o sc jakoś namieszać

    Tyle że ja o żadnym urzędniku nic nie napisałem.

> [...]
    > który jak coś określa, to jakby działał w pijanym zwidzie. Oczywiście w
    > interesie ustawodawcy leży przede wszystkim zmuszenie przedsiębiorców do

    Nijak ma się ten wywód do sc....
    Co najwyżej wielu się cieszy że ten obowiązek jej nie obejmuje.
    Ale czy mógłbyś konkretniej określić co Ci w jawnej nie pasuje?

  • 17. Data: 2005-01-24 20:48:29
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Podpisuję się pod wszystkim, co napisałeś.
    > Spółka cywilna w polsce była podstawową strukturą organizacyjną,
    > która funkcjonowała na poczatku lat 90-tych.

    Nikt nie przeczy.
    Głównie z racji tego że gawiedź nawet nie wiedziała o inych spółkach.

    > Z kolegą Cavallino nie chce mi się nawet polemizować.

    I słusznie, bo jak widać nawet nie zdołałeś zrozumieć o czym mówię.

    > Skoro na początku lat 90-tych powstało 1,5 mln drobnych przedsiębiorstw
    > (w formie spólek cywilnych, lub osób fizycznych prowadzących działalność
    > gosp.)

    Mieszasz dwa zupełnie inne twory.
    Niepotrzebnie.

  • 18. Data: 2005-01-24 23:46:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jan 2005, Jurek Wawro wrote:

    >+ Dziękuję slicznie za pomoc, ale nadal nie mam pełnej jasności.
    >+ Co do kilku kwestii wydaje się sprawa bezsporna:
    >+ 1. Najpierw przyjmujemy nowego wspólnika, potem odchodzi stary.
    >+ 2. Na dzień zmiany rozliczamy się z podatku dochodowego.

    Istnieje wersja że sp-ka powinna "istnieć".
    Czyli najpierw przychodzi nowy, remanent, rozliczenia, odchodzi
    jeden ze wspólników, remanent, rozliczenie.
    I nie wiem czy 2 remanenty w jednym dniu da się zrobić.
    Zastrzegam - ja się nie upieram :)

    >+ 3. Podatek VAT płaciła i nadal będzie płaciła spólka od sprzedaży.
    >+ Natomiast pozostaje niejasna sprawa udziałów i ich zbycia.
    >+ Spólka istnieje od lat i w momencie spisywania umowy
    >+ nie określono wartości udziałów. Podobno teraz jest taki obowiązek (?).

    Nie, jest zapis ustawowy:
    - wszystko co wspólnicy "wnieśli"
    - plus wszystko czego się dorobili
    Jak wynika z KC - w razie braku w umowie przyjmuje się udziały
    w majątku spółki "po równo".

    >+ Co więc ten wspólnik ma zbywać?

    ?????
    Nie tyle ma "zbywać" co ma *wziąć swój udział" :)
    Połowa z każdego ST jest *jego*.
    Jeśli "po prostu je zostawi" powstaje domniemanie iż je *podarował*.
    A to pachnie podatkiem i rozważaniami nt. "VAT czy nie VAT i na
    jakie cele" ;)

    >+ Środki trwałe mamy zamortyzowane,

    I to co ?
    Przecież *połowa jest jego* !
    Tak stawiając sprawę mógłby ST *zabrać ze sobą* a drugi wspólnik...
    niech się martwi :)

    >+ a stany magazynowe zostają w spółce. Wspólnik odchodzi i napisze
    >+ oświadczenie,
    >+ że nie ma żadnych roszczeń w stosunku do spółki.

    ...to się nazywa "darowizna" właśnie.
    Ponieważ spółka nie ma osobowości - darowizna będzie na rzecz każdego
    innego wspólnika.

    >+ Po co tworzyć jakieś fikcyjne tranzakcje sprzedaży udziałów?

    Jakie FIKCYJNE ??
    Przepraszam iż użyję zbyt ostrych słów - bo ja rozumiem iż ów
    "wychodzący" wyraża zgodę na takie rozwiązane.
    Ale w rozumieniu prawa własności - chcecie go hm... okraść ?
    Kazać mu ZOSTAWIĆ RESZCIE WSPÓLników to do czego MA PRAWO !
    Zauważ że sprawa tak właśnie wygląda przed sądem: "to znaczy
    Pan wyrażał zgodę ? - no tak ; ..i już Pan wie że Pan miał
    PRAWO dostać swoją część ? - no tak... To Pan ją PODAROWAŁ
    i jest Pan wienien odpowiedzialności za nierozliczenie
    podatku od darowizny"[1] ;)
    [1] to inna sprawa :) trzeba przeczytać *kiedy* powstaje obowiązek
    podatkowy :) i naciągam "w celach dydaktycznych".

    >+ Tak samo w przypadku wejścia nowego wspólnika.
    >+ On nie będzie wnosił żadnego majątku.

    To trzeba ustalić CO wnosi.
    Jak NIC nie wnosi - to to NIE JEST spółka cywilna.
    Oczywiście może wnieść np. wartości niematerialne i prawne
    tudzież jakieś know-how (tyle że nie mam zdania w kwestii
    wyceny :]).

    >+ Nie ma pełnej księgowości,
    >+ (kasę zaś mam w kieszeni) - więc gdzie on ma wpłacić te udziały?

    Kpisz czy z nasz żartujesz ???
    A to nie wiesz że NIE WOLNO "wyjmować" ze spółki (cywilnej)
    owego WKŁADU ?
    I że ów zakaz służy *ochronie wierzycieli* ???
    Wierzyciel S.C. ma prawo egzekwowania należności w 1. kolejności
    z majątku wspólnego wspólników. Nawet jest zakaz stawiania
    wierzyciela "z roszczenia osobistego" przed "roszczeniem ze spółki"
    z majątku spółki. Więc musi mieć *z czego* egzekwować...
    Podrzucam wyciąg:
    +++ K.C. +++
    Art. 863. § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym
    majątku wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik
    nie może domagać się podziału wspólnego majątku wspólników.
    ^^^^^^^
    § 3. W czasie trwania spółki wierzyciel wspólnika nie może żądać
    zaspokojenia z jego udziału we wspólnym majątku wspólników ani
    z udziału w poszczególnych składnikach tego majątku.
    ----

    >+ Na margnesie - odnośnie dobrej rady by założyć zoo

    A nie nie.
    Dość drogi patent :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2005-01-25 08:21:40
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > A masz pewność, że ich działanie jest dokładnie na takich zasadach jak w
    > Polsce?

    Wiem to bardzo dokładnie, mam klienta - francuza, który rok temu został
    rezydentem w polsce, bo jest udziałowcem w polskiej z oo (pomijając polską
    żonę jako najlepszy aport), ale we francji pozostawił spółkę cywilną jako
    jeden z 3-ch wspólników, co ciekawe spółka ta została założona w 1898r.
    przez jego dziadka i kolegów a potem już tylko dziedziczenie.... :)))) ,
    załatwił też kilka m-cy temu, że księgowość francuskiej spółki prowadzimy
    my - w polsce, bo chce mieć księgowego pod ręką jakby co. Jak widzisz wiem
    to wszystko z praktyki codziennej.

    > Nijak ma się ten wywód do sc....
    > Co najwyżej wielu się cieszy że ten obowiązek jej nie obejmuje.
    > Ale czy mógłbyś konkretniej określić co Ci w jawnej nie pasuje?

    a czy możesz powiedzieć czym różni się sc od jawnej, oprócz możliwości
    pozwania przed sądem (co zmieniło się dość niedawno w kc - na zasadach jakie
    opisywałem), oraz kosztami wpisu do krs?

    Jak zostanę ministrem finansów, to też w ramach fantazji zmienię ksh, żeby
    udziałowcy spółki z oo odpowiadali całym majątkiem i wtedy z oo będzie
    bardzo beee... - a co - nie wolno mi? Przecież ja tu rządzę i już!

  • 20. Data: 2005-01-25 09:25:33
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > załatwił też kilka m-cy temu, że księgowość francuskiej spółki prowadzimy
    > my - w polsce, bo chce mieć księgowego pod ręką jakby co.

    I naprawdę ta spółka jest we Francji równie nie doregulowana jak w Polsce?

    > a czy możesz powiedzieć czym różni się sc od jawnej, oprócz możliwości
    > pozwania przed sądem (co zmieniło się dość niedawno w kc - na zasadach
    jakie
    > opisywałem)

    Chociażby różnica w zawartość kc o spółce i ksh o spółce jawnej.
    A przede wszystkim to że jej "zawartość" jest nadzorowana przez sąd i
    istnieje dopiero w momencie uwidocznienia w rejestrze.
    Pytający nie miałby po prostu takich problemów - sąd odrzuciłby wszystkie
    jego zaprezentowane w tym wątku pomysły i odmówił zmiany wpisu.

    > Jak zostanę ministrem finansów, to też w ramach fantazji zmienię ksh, żeby
    > udziałowcy spółki z oo odpowiadali całym majątkiem i wtedy z oo będzie
    > bardzo beee...

    Raczej straci sens istnienia.