  • 1. Data: 2006-01-11 10:18:00
    Temat: zakup mieszkania od komornika, a podatek...
    Od: mj <m...@w...pl>

    Witam!

    Mój znajomy kupił mieszkanie na licytacji od komornika, wyrok sie
    uprawomocnił, pieniążki zostały wpłacone i jest już właścicielem lokalu.

    Pytanie: czy od tej transakcji (a ściślej od kwoty transakcji) musi
    jeszcze zapłacić do urzędu skarbowego podatek od czynności cywilno
    prawnych? Komornik i bank twierdzą że nie płaci się tego podatku. Przy
    "normalnym zakupie" (deweloper, rynek wtórny) taki podatek się płaci (on
    się chyba PCC nazywa).

    pozdrawiam,
    Marcin Jasiński

  • 2. Data: 2006-01-12 09:33:00
    Temat: Re: zakup mieszkania od komornika, a podatek...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jan 2006, mj wrote:

    > Mój znajomy kupił mieszkanie na licytacji od komornika, wyrok sie
    > uprawomocnił, pieniążki zostały wpłacone i jest już właścicielem lokalu.

    Mi nie pasuje.
    Z samego faktu zapłaty nie wynika że jest właścicielem!
    Hint: forma umowy (musi być notarialna).

> [...]
    > (deweloper, rynek wtórny) taki podatek się płaci (on się chyba PCC nazywa).

    Hm... ale przecież przy zakupie PCC podatek pobiera płatnik czyli
    notariusz. A bez notariusza umowa jest nieważna.
    Twój opis wygląda na niekompletny :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-12 11:28:22
    Od: mj <m...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Mi nie pasuje.
    > Z samego faktu zapłaty nie wynika że jest właścicielem!
    > Hint: forma umowy (musi być notarialna).

    otóż nie - wystarczył wyrok sądowy, wpis do Księgi Wieczystej w
    postępowaniu komorniczo/sądowym jest dokonywany na podstawie wyroku
    sądu, a nie aktu notarialnego

    > Hm... ale przecież przy zakupie PCC podatek pobiera płatnik czyli
    > notariusz. A bez notariusza umowa jest nieważna.
    > Twój opis wygląda na niekompletny :)

    No i w tym sęk, że notariusz nie bierze udziału w całej akcji, gdy
    sprzedaje komornik - i tu zrodziło się moje pytanie, brak notariusza u
    którego płaci się PCC - płacić wtedy samemu czy nie?

    pozdrawiam,
    mj