  • 1. Data: 2009-07-15 13:33:24
    Temat: zakup działki, budowa domu i jego sprzedaż a podatek
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Kupiono działke budowlana za 60 tys zł.
    Na tej działce wybudowany został dom.
    Dom ten został sprzedany za 560tys. zł.
    Ulgi meldunkowej zastosowac nie mozna bo zameldowanie w tym domu było tylko
    przez 10miesiecy.
    Od jakiej kwoty trzeba bedzie zapłacic 19% podatku do US?
    Czy od 500tys(560-60tys)?
    Czy mozna uwzglednic koszty budowy tego domu, kredyt zaciagniety na budowe
    itp?

    Krzysiek

  • 2. Data: 2009-07-16 09:38:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Jul 2009, kris wrote:

    > Czy mozna uwzglednic koszty budowy tego domu,

    Oczywiście.
    (wybiórcze cytaty)
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    6c. Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowiš
    udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia,
    powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartoœć rzeczy i
    praw majštkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

    [...]

    2. Podstawš obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód
    stanowišcy różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomoœci
    lub praw okreœlonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z
    art. 22 ust. 6c i 6d, powiększonš o sumę odpisów amortyzacyjnych, o
    których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych
    nieruchomoœci lub praw.

    > kredyt zaciagniety na budowe

    Kredyt nie jest kosztem - tyle co dali, tyle spłacasz, skąd koszt?
    Kosztem mogą być odsetki.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-07-16 11:11:16
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    -- Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    > On Wed, 15 Jul 2009, kris wrote:
    >
    > Oczywiście.
    > (wybiórcze cytaty)
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > 6c. Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w
    > art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią
    > udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia,
    > powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i
    > praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

    Tylko ze dom był budowany systemem gospodarczym. Materiały kupowane na
    paragony a us wymaga faktur. Robocizna własna zadnych faktur wiec niema.
    Czyli w skrócie dom został wybudowany ale nie mozna udokumentowac kosztów
    fakturami.
    US pewnie stwierdzi że jak nie ma faktur to dom wybudowany bezkosztowo wiec
    podatek od całości sie należy;)))

    Krzysiek

  • 4. Data: 2009-07-16 11:23:07
    Od: spp <s...@o...pl>

    kris pisze:

    > US pewnie stwierdzi że jak nie ma faktur (...) wiec
    > podatek od całości sie należy;)))

    Tak mówi ustawa, nie US.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-07-16 16:56:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Jul 2009, kris wrote:

    > Tylko ze dom był budowany systemem gospodarczym. Materiały kupowane na
    > paragony a us wymaga faktur.

    1. Poproszę o podstawę prawną.
    Faktury są konieczne do skorzystania z ulg i z innych takich, ale
    do zaliczenia *W KOSZTY*?? Od kiedy?
    2. Nawet jakby, to nie jest wykluczone że sprzedawca zgodzi się wydać
    faktury - ale to już będzie jego dobra wola (nie musi).

    > Robocizna własna zadnych faktur wiec niema.

    Ano nie ma.
    Popatrz na to tak: jakbyś budował KOMUŚ dom, to od tego co Ci zapłacił
    za robociznę zapłaciłbyś podatek, prawda?
    No to *teraz*, sprzedając *komuś* ten dom, ten ktoś płaci Ci za
    Twoją, uprzednio nieopodatkowaną robociznę.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-07-16 16:58:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Jul 2009, spp wrote:

    > Tak mówi ustawa, nie US.

    Odnośnie kosztów - stawiam pytanie "a w którym miejscu" :)
    Na moje oko nie ma przeszkód, aby paragony uznać za dowód poniesienia
    kosztu.
    Robocizna to inna sprawa - w momencie (jej) sprzedaży podatek oczywiście
    się należy, i zupełnie bez znaczenia jest, czy jest to umowa o pracę,
    skutek zlecenia czy (jak tu) sprzedaż "wytworzonej dla siebie" budowli.

    pzdr, Gotfryd