  • 1. Data: 2004-09-23 07:54:24
    Temat: wynagrodzenie na podstawie wyroku sadowego
    Od: "Alosza" <a...@p...onet.pl>

    Sad pracy przyznal pracownikowi na podstawie wyroku wynagrodzenie w
    okreslonej kwocie. Potraktowalem to jako kwote brutto, czyli odpowadzilem
    skladki do ZUS i podatek do US, tymczasem pracownik uważa że jest to kwota
    netto, uwaz ze pownien ja dostaj niejako "na reke"

    Kto ma racje.
    Prosze o pomoc, i podanie przepisow prawnych.

    Dzieki z gory.

    Alosza

  • 2. Data: 2004-09-23 08:54:53
    Temat: Re: wynagrodzenie na podstawie wyroku sadowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [uwaga: crosspost. Alosza posłał to samo na dwie grupy]
    On Thu, 23 Sep 2004, Alosza wrote:

    >+ Sad pracy przyznal pracownikowi na podstawie wyroku
    >+ wynagrodzenie w okreslonej kwocie.

    IMHO do dalszych rozważań istotne jest ustalenie czy to na
    pewno było wynagrodzenie czy *odszkodowanie*, a jeśli
    odszkodowanie lub zadośćuczynienie (ustawa o podatku
    posługuje się tylko "odszkodowaniem" ale prawnicy zaraz
    będą prostować :)) to *za co*.
    Na obu grupach widzieliśmy już całą paczkę pytań wraz
    z nie bardzo uregulowanymi przypadkami - zarówno kiedy
    pracownik dostał "całe brutto" mimo iż podatek mógł
    być należny i pytał jak ma go zapłacić jak i kiedy
    komornik wyegzekwował "całe brutto" pozbawiając płatnika
    możliwości wypełnienia obowiązku...
    Więc na początek: czy podatek BYŁ NALEŻNY ?
    IMHO jeśli to było "niewypłacone wynagrodzenie" (dosłownie),
    czyli pensja za czas pracy (ktorej "po prostu nie wypłaciłeś"
    z jakiegokolwiek powodu) to IMHO tak. Ale jeśli to było
    *odszkodowanie*... to "to zależy", AFAIK !
    Ustawa o podatku dochodowym stanowi że podatek potrąca się
    z dochodu pracownika, więc... jak poszło do US to "on to
    dostał" ! IMO oczywiście (doradzcą nie jestem).
    I te same uwagi z zastrzeżeniem bo nie zawsze musi tak być
    że jeśli coś łapie się "pod podatek" to łapie się *również*
    pod ZUS - znowu "to zależy" :) - dotyczą ZUS...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-23 09:20:21
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Alosza" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > skladki do ZUS i podatek do US, tymczasem pracownik uważa że jest to kwota
    > netto, uwaz ze pownien ja dostaj niejako "na reke"
    Poszukaj w historii - bylo to samo na dniach...
    Z tego, co pamietam, w tej sytuacji ZUS nie ma.

    Pozdrawiam
    LG

  • 4. Data: 2004-09-23 10:03:57
    Od: "Alosza" <a...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news :

> [...]
    > odszkodowanie lub zadośćuczynienie (ustawa o podatku
    > posługuje się tylko "odszkodowaniem" ale prawnicy zaraz

    Nie to nie jest odszkodowanie. Sprawa była założona o zaległe wynagrodzenie.
    W wyroku wyrażnie jest napisane że są zasodzone kwoty tytułem
    wynagrodzenia - podano też wysokości kwot odnośnie odpowienich okresów.
    dodam że dotyczy to wynagrodzenia za rzekome (okazuje się że tylko wg mnie
    rzekome ech) godziny nadliczbowe.

    Spotkałem się, szukjąc w internecie, że czasami jest zasądzone wynagrodznie
    w kwocie netto, tutaj jednak nie jest to "skonkretoyzowane", to ja to
    interpretuje jako brutto. Pracownik interpretuje to jako netto i straszy
    mnie kosztami postępowania windykacyjnego odzyskania kwoty - różnicy między
    tym co mu przelałem, a tym co chce.

> [...]
    > być należny i pytał jak ma go zapłacić jak i kiedy
    > komornik wyegzekwował "całe brutto" pozbawiając płatnika

    abstrachując od mojego problemu to znalazłem przepis, który mówi że jeśli
    komornik zajął całą kwotę brutto to pracodawca nie odprowadza zaliczki na
    podatek dochodowy, więc musi to uczynić pracownik.

    > Więc na początek: czy podatek BYŁ NALEŻNY ?
    > IMHO jeśli to było "niewypłacone wynagrodzenie" (dosłownie),
    > czyli pensja za czas pracy (ktorej "po prostu nie wypłaciłeś"
    > z jakiegokolwiek powodu) to IMHO tak.

    właśnie tak było

    > I te same uwagi z zastrzeżeniem bo nie zawsze musi tak być
    > że jeśli coś łapie się "pod podatek" to łapie się *również*
    > pod ZUS - znowu "to zależy" :) - dotyczą ZUS...

    Kontaktowałem się z ZUS (pomijając pazerność tej instytucji) poinformowano
    mnie, że składki należy odprowadzić.

    pozdrawiam
    Alosza

  • 5. Data: 2004-09-23 10:33:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Sep 2004, Alosza wrote:
    [...]
    >+ W wyroku wyrażnie jest napisane że są zasodzone kwoty tytułem
    >+ wynagrodzenia

    No to IMHO "koledzy wyłożyli"...
    Skoro podatek się należy - to otrzymując kwotę netto podatnik
    DOSTAŁ kwotę podatku. Został tylko zgodnie z przepisami obdarty
    na rzecz Skarbu przez płatnika... Ja tam też tylko "szarym
    podatnikiem" jestem, ale wymóg jest dość bezwzględny.
    Tak BTW: chyba ci się zgadzają wyliczenia "oczekiwanej wartości" ?

    >+ dodam że dotyczy to wynagrodzenia za rzekome (okazuje się że tylko wg mnie
    >+ rzekome ech) godziny nadliczbowe.

    Tia... znaczy nie ma kart zegarowych :]
    [...]
    >+ abstrachując od mojego problemu to znalazłem przepis, który mówi że jeśli
    >+ komornik zajął całą kwotę brutto to pracodawca nie odprowadza zaliczki na
    >+ podatek dochodowy, więc musi to uczynić pracownik.

    PODAJ GO !
    Już raz ktoś go (przepisu) szukał, jak podasz na grupach to
    google będzie pamietał ! (no, przynajmniej jakiś czas - bo
    pogłoski o chęci przejęcia przez M$ już były.... ;))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-23 11:12:33
    Od: "Alosza" <a...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news:

> [...]
    > podatnikiem" jestem, ale wymóg jest dość bezwzględny.
    > Tak BTW: chyba ci się zgadzają wyliczenia "oczekiwanej wartości" ?

    Oczekiwane wartości? Nierozumiem jak wyliczono zasądzone kwoty, ale
    przymierzając do tego jak powninno się liczyć to wygląda to na brutto.

    > Tia... znaczy nie ma kart zegarowych :]

    Heh, jest inna oficjalna ewidencja czasu pracy (oceniona jako właściwa),
    która (jak się okazało) w konfrontacji z jakimiś osobistymi notatkami
    nadgodzin bierze zupełnie "w łeb", ale o tym długo by można...

    > [...]
    >
    > PODAJ GO !

    w oparciu o ustawe o podatku dochodowym od osób fizycznych :-)
    Przepis to za dużo powiedziane, znalazłem interpretacje która brzmi mniej
    więcej tak

    Chodzi o to, że na podstawie art 31. ustawy z dn.26.07.1991 o podatku
    dochodowym od osób fizycznych komornik nie jest zobowiązany do odprowadzania
    zaliczki na podatek dochodowy. Nie jest do tego równierz zobowiązany zakład
    pracy gdyż w tym przypadku to nie on "faktycznie" wypłaca wynagrodzenie ze
    stosunku pracy. Natomiast na podstawie art.12 ust.1 ww. ustawy: kwoty
    przekazane przez komornika podatnikowi stanowią tutaj przychody ze stosunku
    pracy, więc to podatnik musi zapłacić od nich podatek i ująć je w zeznaniu
    rocznym.

    Natomiast napewno nie płaci się podatku od odsetek nieterminowego
    wynagrodzenia ze stosunku pracy, ale to chyba wiadomo.

    pozdrawiam
    Alosza

  • 7. Data: 2004-09-23 21:09:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Sep 2004, Alosza wrote:
    [...]
    >+ Oczekiwane wartości? Nierozumiem jak wyliczono zasądzone kwoty, ale
    >+ przymierzając do tego jak powninno się liczyć to wygląda to na brutto.

    ...no i to miałem na myśli :)

> [...]
    >+ która (jak się okazało) w konfrontacji z jakimiś osobistymi notatkami
    >+ nadgodzin bierze zupełnie "w łeb", ale o tym długo by można...

    Acha. Czyli masz się cieszyć że za nierzetelność ewidencji jeszcze
    nie oberwałeś jak rozumiem. Choć nic pewnego, a nuż PIP przyjdzie
    i uzna wyrok za dowód :]

    [...]
    >+ Przepis to za dużo powiedziane, znalazłem interpretacje która brzmi mniej
    >+ więcej tak

    Acha. No to słowa kluczowe: komornika egzekucja egzekucji płatnik
    płatnikiem dochodowy dochodowego pracownik odprowadzić ma sam :)
    (google sobie spamięta ;)).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)