  • 1. Data: 2003-07-16 14:23:10
    Temat: wygrana: samochod
    Od: "vladi" <x...@i...pl>

    jak to jest jesli wygrywa sie w jakims konkursie samochod, jakie podatki
    trzeba zaplacic. (wartosc auta 60.000pln brutto).
    i czy mozna sprzedac takie auto zaraz po odbiorze czy tez trzeba czekac 1/2
    roku aby nie zplacic frycowego?

    vladi

  • 2. Data: 2003-07-18 09:40:41
    Temat: Re: wygrana: samochod
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2003, vladi wrote:
    [...]
    >+ i czy mozna sprzedac takie auto zaraz po odbiorze czy tez trzeba czekac 1/2
    >+ roku aby nie zplacic frycowego?

    Tak z ciekawości: masz zamiar sprzedać ten samochód *drożej* niż
    w salonie ?? To może sam rozważysz handel samochodami :), skoro
    ci tak dobrze idzie !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (rozważający czy o jakie inne "frycowe" chodzi !)

  • 3. Data: 2003-07-18 10:36:28
    Od: "vladi" <x...@i...pl>

    > Tak z ciekawości: masz zamiar sprzedać ten samochód *drożej* niż
    > w salonie ?? To może sam rozważysz handel samochodami :), skoro
    > ci tak dobrze idzie !

    jeszcze nic nie wygralem :(
    firma ktora oferuje nagrody kupila np. 10 aut z duzym rabatem. w regulaminie
    konkursu nie ma mowy o wartosci pojazdu. wiec od jakiej kwoty place 10% ?

    osoba ktora wygrywa samochod sprzedaje po gieldowej cenie. jesli wziac pod
    uwage cene zakupu z fa darczyncy to powstanie zarobek po stronie
    wygrywajacego. czyli powinien zaplacic podatek od auta spzedanego przed
    uplywem 1/2 roku? tak czy nie?

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (rozważający czy o jakie inne "frycowe" chodzi !)

    ladne slowko - 'frycowe' :)

    vladi

  • 4. Data: 2003-07-18 12:10:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2003, vladi wrote:

> [...]
    >+ konkursu nie ma mowy o wartosci pojazdu. wiec od jakiej kwoty place 10% ?

    Yps... Pisałeś o sprzedaży przed pół roku.
    Więc dedukowałem że chodzi o podatek dochodowy !
    A teraz dla odmiany zdaje mi się że piszesz o podatku od wygranych
    albo od darowizny.
    Możesz objasnić nam o *który* podatek pytałeś ??
    Wcale nietrudno zapłacić kilka podatków szeregowo :[

> [...]
    >+ uwage cene zakupu z fa darczyncy to powstanie zarobek po stronie
    >+ wygrywajacego. czyli powinien zaplacic podatek od auta spzedanego przed

    IMHO zależy od sposobu nabycia oraz wartości wykazanej na dokumencie
    nabycia ! Nie od "ceny zakupu darczyńcy" (tego łupie się
    osobno :>) ale skoro to wygrywający nabył samochód to on nabył
    *konkretną wartość* ! Najczęściej jest to "oczekiwana wartość
    rynkowa" - bądź taką przyjmuje się do oznaczenia podatku,
    *nawet* jeśli nie podlega zakwestionowaniu cena z dokumentu
    nabycia.

    Przykładowo:
    samochód o wartości rynkowej 40.000zł zostaje podarowany/nabyty/cokolwiek
    z dokumentem opiewającym na 30.000zł.
    PCC bądź podatek od wygranej powinien opiewać na 40kzł, bo jak nie
    to US "wezwie do..." i ew. jeszcze rzeczoznawcę trzeba opłacić :],
    oczywiście na dokumencie nabycia nadal jest 30kzł.
    I teraz jak taki samochód zostanie sprzedany za 38kzł, to należy
    zapłacić podatek dochodowy od 8 kzł, co wynika z różnicy (38-8)
    - i fakt że podatek przy nabyciu został policzony od 40kzł
    nie ma nic do rzeczy :[

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-07-18 14:23:43
    Od: "vladi" <x...@i...pl>

    > Możesz objasnić nam o *który* podatek pytałeś ??
    > Wcale nietrudno zapłacić kilka podatków szeregowo :[

    pytalem o obydwa, w dalszej czesci twojego postu otrzymalem odpowiedz :)

    > I teraz jak taki samochód zostanie sprzedany za 38kzł, to należy
    > zapłacić podatek dochodowy od 8 kzł, co wynika z różnicy (38-8)

    i to wlasnie jest niesprawiedliwe. bo po pierwsze oplaca sie podatek od
    wygranej 10% (mimo ze fundatora nagrody kosztowala sama nagroda mniej to ja
    musze od 'wartosci rynkowej')
    a po drugie jeszcze podatek dochodowy od tych przykladowych 8kzl (jesli sie
    sprzeda nagrode).

    pozdrawiam
    vladi

    ps. ja wiem ze nalezy sie cieszyc bo i tak zostaje wygrana ale...

  • 6. Data: 2003-07-18 21:51:29
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "vladi" <x...@i...pl> napisał
> [...]
    | trzeba zaplacic. (wartosc auta 60.000pln brutto).
    | i czy mozna sprzedac takie auto zaraz po odbiorze czy tez trzeba czekac 1/2

    IMHO płacisz 10% podatku dochodowego od wygranej, potem przy sprzedaży 2% podatku od
    czynności cywilnoprawnych (solidarnie z nabywcą) i tyle.... nie słyszałem żeby był
    podatek dochodowy w takim przypadku przy sprzedaży przed upływem 1/2 roku... (mam
    nadzieję że Gotfryd zweryfikuje...tak tylko sobie "gdybam")

  • 7. Data: 2003-07-18 22:08:59
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    >
    > Przykładowo:
    > samochód o wartości rynkowej 40.000zł zostaje podarowany/nabyty/cokolwiek

    Ale jezeli "darczynca" nabyl te samochody po 30.000,- jak mogl to zrobic
    kazdy inny "nabywca" to dlaczego nie uznac, ze cena 30.000,- jest wlasnie
    cena rynkowa. No chyba, ze "darczynca" byl jakos powizany ze sprzedawca
    samochodow.

> [...]
    > I teraz jak taki samochód zostanie sprzedany za 38kzł, to należy
    > zapłacić podatek dochodowy od 8 kzł, co wynika z różnicy (38-8)

    WKF: (38-30) = 8.

    No i powstaje pytanie czy te 30 kzl, rzeczywiscie mozna uznac jako KUP ?
    Trzeba sie przyjrzec dokladniej UPDOF.

    Karol

  • 8. Data: 2003-07-19 06:57:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jul 2003, Slayer wrote:

> [...]
    od
    >+ czynności cywilnoprawnych (solidarnie z nabywcą) i tyle....

    To przy nabyciu :)

    >+ nie słyszałem żeby był
    >+ podatek dochodowy w takim przypadku przy sprzedaży przed upływem 1/2 roku...
    >+ (mam nadzieję że Gotfryd zweryfikuje...tak tylko sobie "gdybam")

    Wrrrr... :) Czytać nie łaska ? ;)

    ++++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    d) innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) -c) - przed
    upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
    nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed
    upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło
    nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej
    z osób dokonującej zamiany, [...]
    ------

    ...w nagrodę zostajesz nominowany do przeczytania całej UoPDoOF :)
    - napisz kiedy skończysz !

    Wg mojej najlepszej wiedzy z rzeczonej ustawy da się również
    wydedukować że w takim przypadku wartość nabycia stanowi koszt
    uzyskania :)
    Znaczy tyle, że podatek dochodowy płacisz *tylko* o ile cena
    sprzedaży jest wyższa od owego kosztu.
    Złośliwość zaś jest ukryta w tym, że podatek od czynności
    cywilnoprawnych (ten "przy zakupie") płaci się od wartości
    rynkowej, a NIE zbycia (sprzedaży czy darowizny).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-07-19 07:10:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jul 2003, Karol wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Ale jezeli "darczynca" nabyl te samochody po 30.000,- jak mogl to zrobic

    Karolu, najwyraźniej nie - skoro *da się* sprzedać drożej na
    giełdzie. Nie te czasy że sprzedawano 3-letni samochód "z talonu"
    jeszcze na tym zarabiając... :)

    >+ to dlaczego nie uznac, ze cena 30.000,- jest wlasnie
    >+ cena rynkowa. No chyba, ze "darczynca" byl jakos powizany ze sprzedawca
    >+ samochodow.

    Czekaj tylko, wKF: nie chodzi o "sprzedawcy samochodów", a osobę której
    samochód niepotrzebny :) miała tylko pech go wygrać ;) !

> [...]
    >+ > I teraz jak taki samochód zostanie sprzedany za 38kzł, to należy
    >+ > zapłacić podatek dochodowy od 8 kzł, co wynika z różnicy (38-8)

    Oczywiście !, thx :)

    >+ No i powstaje pytanie czy te 30 kzl, rzeczywiscie mozna uznac jako KUP ?
    >+ Trzeba sie przyjrzec dokladniej UPDOF.

    Tu jest sprawa która wymagałaby informacji: jaka kwota została
    wykazana na dokumencie nabycia (wygranej) grupowicza.
    Grupowicz wie za dużo :] (czyli po ile samochód nabył ogłaszający
    konkurs) a nie wie rzeczy która *go* obchodzi: na ile została
    wyceniona nagroda.

    Natomiast co do ustanawiającego nagrodę... IMHO - przy prowadzeniu
    DG jeśli nie ma "powiązań" między dostawcą a ustanawiającym to
    oczywiście KUP wynosi tyle ile zapłacił.
    Co *do darowizny* zaś - powinien podatki policzyć od wartości
    rynkowej: zarówno PCC jak i VAT (jakoś tam tak jest: "przeciętnych
    cen stosowanych wobec innych odbiorców a jeśli normalnie tym nie
    handluje to cen stosowanych w okolicy w swobodnym przepływie").
    Natomiast wartość wygranej (wpisanej do umowy darowizny) może sobie
    i zaniżyć (IMHO) - tylko nikomu się to w razie próby sprzedaży owego
    "nabytku" nie opłaca, bo PIT wyjdzie większy :|

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-07-19 13:11:42
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]
    | z osób dokonującej zamiany, [...]
    | ------
    |
    | ...w nagrodę zostajesz nominowany do przeczytania całej UoPDoOF :)

    nie zrozumieliśmy się, chodzi mi formę nabycia, wygrać a dostać w darowiźnie to nie
    samo, od wygranych płaci sie podatek dochodowy przy sprzedaży przed upływem 1/2 roku,
    a sprzedaż rzeczy otrzymanej w darowiźnie jest od podatku dochodowego zwolniona.