  • 1. Data: 2002-03-09 22:15:59
    Temat: vatman może nie płacić vat'u?
    Od: "Andrzej W. Ząbik" <z...@k...com.pl>

    Czy ktoś może mi wytłumaczyć o czym mowa w ustawie o podatku od towarów i
    usług oraz o podatku akcyzowym mówiącej o możliwości zwolnienia z podatku
    przysługującego na mocy art. 14 ??? Rozpoczynam jednoosobową działalność i
    mam mętlik w głowie. Będę świadczył usługi INFORMATYCZNE dla firmy będącej
    płatnikiem VAT i sam też muszę być jego płatnikiem by klient mógł sobie
    wpuścić ją w koszy i odliczyć VAT. Bycie vatmanem jest dla mnie wymogiem,
    aby móc na życzenie firm-klientów móc im wystawić fakturę, i nie będę się
    musiał wstydzić, bo już usłyszałem co mogę sobie zrobić ze zwykłym
    rachunkiem. Czy mogę skorzystać z tego zwolnienia, ponieważ nie przewiduję
    obrotów większych niż 10.000 Euro. Już raz o to pytałem na forum ale nie
    załapałem, odpowiedz była bardzo skąpa. Czy vatman ma jakieś prawa, ulgi?
    Szukałem w sieci, i nie znalazłem, dziesiątki stron z opisem pierwszych
    kroków w urzędach, opisy zalet i wad spółek i takie tam, ale o zwolnieniach
    to nikt nie pisze, a może źle szukałem?

    W końcu każdy z Was kiedyś zaczynał i nie wszystko wiedział od razu, nie
    obrzućcie mnie więc od razu błotem. Dzięki i pozdrawiam.

    Wybaczcie za przytoczony art. 14 ale to dla oceny mojego pytania.

    Art. 14. (80) 1. (81) Zwalnia się od podatku podatników:

    1) (82) u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i
    3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w
    poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie
    10.000 EURO,

    2) opłacających podatek dochodowy w formie karty podatkowej, w zakresie
    działalności objętej tą formą opodatkowania, z uwzględnieniem art. 18 ust.
    3.

    1a. (83) W przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego
    ze zwolnienia określonego w art. 7 ust. 1 pkt 7 także innej działalności niż
    działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 1
    oraz w ust. 7, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży
    produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności
    rolniczej.

    1b. (84) Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się:

    1) od 1 stycznia 2001 r., w przypadku podatników:

    a) wykonujących czynności w zakresie handlu, w tym również obnośnego i
    obwoźnego, oraz wykonujących usługi w zakresie:

    - gastronomii,

    - mechaniki precyzyjnej,

    - mechaniki maszyn biurowych,

    - wyrobu i naprawy wag,

    - antykorozyjnego zabezpieczenia pojazdów,

    - mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz innych usług związanych
    z ich naprawą,

    - elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej,

    - rusznikarstwa,

    - odświeżania i renowacji wyrobów skórzanych i futrzarskich,

    - mechanicznego czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich,

    - chemicznego czyszczenia i farbowania wyrobów innych niż futrzarskie,

    - kuśnierstwa,

    - rękawicznictwa - wyrób rękawiczek skórzanych i skóropodobnych, z
    wyjątkiem roboczych, ochronnych i sportowych,

    - wytwarzania szyldów,

    - prania pierza i puchu,

    którzy rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu przed 2
    marca 2000 r. i na dzień 1 marca 2000 r. zatrudniali co najmniej dwóch
    pracowników, w rozumieniu przepisów o karcie podatkowej,

    b) którzy rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w
    okresie od 2 marca do 31 grudnia 2000 r. i zatrudniali w jakimkolwiek czasie
    tego okresu co najmniej dwóch pracowników, w rozumieniu przepisów o karcie
    podatkowej, i wykonywali czynności, o których mowa w lit. a),

    c) którzy rozpoczną wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu po 31
    grudnia 2000 r. i będą wykonywali czynności, o których mowa w lit. a),

    2) od 1 stycznia 2002 r., w przypadku pozostałych podatników.

    1c. (85) Przepisy ust. 1b nie naruszają przepisów ust. 1 pkt 1 oraz ust. 6.

    2. (86) Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą zrezygnować ze zwolnienia
    określonego w ust. 1, pod warunkiem zawiadomienia o tym zamiarze właściwego
    urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze
    zwolnienia.

    3. (87) Jeżeli wartość sprzedaży towarów u podatników zwolnionych od podatku
    na podstawie ust. 1 pkt 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
    zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy
    powstaje z chwilą przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka
    ponad tę kwotę. Za zgodą właściwego urzędu skarbowego podatnik może
    zmniejszyć podatek należny o podatek naliczony, wynikający z dokumentów
    celnych oraz z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty
    zwolnienia, pod warunkiem:

    1) sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w
    którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz

    2) przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1,
    najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia utraty zwolnienia.

    3a. (88) Kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 3, stanowi iloczyn
    ilości towarów objętych spisem z natury i kwoty podatku naliczonego
    przypadającej na jednostkę towaru, z podziałem na poszczególne stawki
    podatkowe.

    3b. (89) Przepis ust. 3 ma również zastosowanie do podatników, którzy
    rezygnują z przysługującego im zwolnienia na podstawie ust. 1 pkt 1, pod
    warunkiem pisemnego zawiadomienia urzędu skarbowego o rezygnacji ze
    zwolnienia przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia.

    4. (90) W przypadku podatników, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2, przez
    wartość sprzedaży towarów określoną w ust. 1 pkt 1 rozumie się:

    1) wartość sprzedanych towarów - u podatników dokonujących sprzedaży
    towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

    2) 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie
    usług - w pozostałych przypadkach.

    5. Podatnicy będący zakładami pracy chronionej w rozumieniu przepisów o
    zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych mogą wybrać
    zwolnienie od podatku, bez względu na wartość sprzedaży towarów, pod
    warunkiem złożenia przez podatnika pisemnego oświadczenia we właściwym
    urzędzie skarbowym.

    6. (91) Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 2 w
    ciągu roku podatkowego może wybrać zwolnienie od podatku, jeżeli
    przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży towarów nie przekroczy, w
    proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 pkt 1
    lub w ust. 4. Podatnik ten, przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży,
    obowiązany jest do złożenia w urzędzie skarbowym pisemnego oświadczenia o
    wyborze zwolnienia.

    7. (92) Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży towarów, w proporcji do okresu
    prowadzonej sprzedaży, przekroczy w ciągu roku podatkowego kwotę określoną w
    ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4, zwolnienie określone w ust. 6 traci moc z dniem
    przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad
    wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje z
    dniem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 3 zdanie trzecie stosuje się
    odpowiednio.

    7a. (93) Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub
    zrezygnował z tego zwolnienia, nie może w następnych latach skorzystać ze
    zwolnienia określonego w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2d.

    8. (94) Jeżeli podatnicy określeni w ust. 1 pkt 1 i w ust. 4 i 6,
    wykorzystując związki z kontrahentami, tak układają swoje interesy, że
    uzyskują wartość sprzedaży towarów znacznie odbiegającą od tej, którą
    uzyskaliby w przypadku, gdyby związek ten nie istniał, a w wyniku tych
    związków nastąpiło zmniejszenie wpływów podatkowych, zwolnienie od podatku
    traci moc od początku roku podatkowego.

    9. (95) (skreślony).

    10. Zwolnień, o których mowa w ust. 1, 5 i 6, nie stosuje się do podatników
    określonych w art. 5 ust. 2, do importu towarów i usług oraz podatników:

    1) sprzedających:

    a) wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

    b) (96) wyroby akcyzowe, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w załączniku nr 6
    poz. 8, 9, 10, 11, 16, 17 i 20,

    2) (97) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa i
    rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie.

    11. (98) Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
    rozporządzenia:

    1) w terminie do 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, kwotę, o
    której mowa w ust. 1 pkt 1, obliczoną według średniego kursu EURO
    ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy
    października, w zaokrągleniu do 100 zł,

    2) listę towarów i usług, o których mowa w ust. 10 pkt 1 lit. a) i pkt 2,
    z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce
    publicznej.

    12. (99) (skreślony).

  • 2. Data: 2002-03-10 00:06:49
    Temat: Re: vatman może nie płacić vat'u?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Mar 2002, Andrzej W. Ząbik wrote:

> [...]
    >+ przysługującego na mocy art. 14 ??? Rozpoczynam jednoosobową działalność i

    Mowa jest dosłownie: MOŻESZ NIE PŁACIĆ VAT.
    Praktycznie jest to na odwrót: żeby płacić VAT musisz się pofatygować
    i zapłacić za prawo płacenia ;> (opłata skarbowopodobna).
    Tyle, że o ile MUSISZ płacić to MUSISZ się pofatygować :]

> [...]
    >+ aby móc na życzenie firm-klientów móc im wystawić fakturę, i nie będę się
    >+ musiał wstydzić, bo już usłyszałem co mogę sobie zrobić ze zwykłym

    No to oznacza że rezygnujesz ze zwolnienia.
    A to oznacza że zostajesz VATmanem. Dożywotnio.

    >+ Czy mogę skorzystać z tego zwolnienia, ponieważ nie przewiduję
    >+ obrotów większych niż 10.000 Euro. Już raz o to pytałem na forum ale nie
    >+ załapałem, odpowiedz była bardzo skąpa.

    No przecież ty tak piszesz, że nijak ci dogodzić :]
    Ustawodawca ci POZWALA WYBRAĆ: chcesz być - bądź. Nie chcesz
    - nie musisz (aż do progu). Ustawodawcy nie obchodzi co zrobią
    twoi kontrahenci z twoimi rachunkami ;) (no, prawie...)
    BTW: ciekawe, co im szkodzi *płacić* nie-VATowcowi ??

    >+ Czy vatman ma jakieś prawa, ulgi?

    Może odliczać VAT od kosztów (z grubsza biorąc).

    >+ Szukałem w sieci, i nie znalazłem, dziesiątki stron z opisem pierwszych
    >+ kroków w urzędach, opisy zalet i wad spółek i takie tam, ale o zwolnieniach
    >+ to nikt nie pisze, a może źle szukałem?

    Najwyraźniej nie bierzesz pod uwagę najprostszego rozwiązania:
    decyzja o VAT jest:
    1. binarna (biorę-nie biorę)
    2. nieodwracalna (wziąłeś - to masz do śmierci). Nie liczac
    operacji S.C. (ale to poszukaj googlem !).

> [...]
    >+
    >+ Wybaczcie za przytoczony art. 14 ale to dla oceny mojego pytania.

    Miło że przytoczyłeś, szkoda że CAŁY ! Wrrrr...... :>
    To ja potnę:

> [...]
    >+ poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie
    [...]
> [...]
    >+ urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze

    ...no i proste: chcesz być VATmanem ?
    ...to MUSISZ zrezygnować ze zwolnienia !

    [...]
    >+ 7a. (93) Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub
    >+ zrezygnował z tego zwolnienia, nie może w następnych latach skorzystać ze
    >+ zwolnienia określonego w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2d.

    ...i wystarczy.
    Jak raz się "załapiesz" to wisisz :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (VATman)

  • 3. Data: 2002-03-10 00:09:12
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    "Andrzej W. Ząbik" <z...@k...com.pl> wrote:
> [...]
    > musiał wstydzić, bo już usłyszałem co mogę sobie zrobić ze zwykłym
    > rachunkiem. Czy mogę skorzystać z tego zwolnienia, ponieważ nie

    Zdecyduj lepiej czy chcesz być płatnikiem VAT czy nie.
    Możesz nie być ( i wybrać zwolnienie)
    lub być (i płacić).
    W przypadku Twoich usług korzyści dużych mieć nie będziesz.
    (brak kosztów z VAT)

    CEZ

  • 4. Data: 2002-03-10 11:33:15
    Od: "Andrzej W. Ząbik" <z...@k...com.pl>

    Dzięki za jasne wypowiedzi, teraz już wiem, co z czym i do czego. Dzięki!

  • 5. Data: 2002-03-10 18:43:40
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > aby móc na życzenie firm-klientów móc im wystawić fakturę, i nie będę się
    > musiał wstydzić, bo już usłyszałem co mogę sobie zrobić ze zwykłym
    > rachunkiem.

    To jest dla mnie niepojęte i nielogiczne (rozumowanie ewentualnego
    Twojego klienta). Przecież jak nie będziesz vatowcem to wystawisz
    rachunek na 100 zł . Klient może go zaliczyć w koszty, ale nie
    może odliczyć vatu - czy więc jest stratny ? Ależ skądże !, bo jak byś
    był vatowcem to byś mu wystawił fakturę na 100zł +VAT czyli 122 zł.

    Jeżeli jesteś konkurencyjny wobec innych firm informatycznych
    (tj. za tę samą usługę bierzesz nie więcej niż tamci mają cenę netto)
    to tylko przygłup może się ciebie czepiać o nievatowość !

    Moja rada - nie wchoć w VAT - generuje to całą masę problemów
    i upierdliwości papierkowych.

    Też mam firmę informatyczną nievatowską i zero problemów, a niekumatym
    klientom uzmysławiam, że bez żadnych odliczeń płacą u mnie mniej o te 22%
    :-)

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl