  • 21. Data: 2006-07-19 13:12:33
    Temat: Re: umowa o dzieło, DG, VAT
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-07-2006 o 13:04:46 Mechanic <m...@g...inv> napisał:

    > No nie do konca czarno na bialym - wg mnie to oznacza, ze gdybym nie
    > prowadzil ovatowanej DG, to nie bylbym platnikiem VAT z powodu pisania
    > ksiazek na umowe spelniajaca warunki.
    > Ale skoro prowadze i jestem vatowcem, to musze vat odprowadzac. Tak mi
    > sie
    > wydaje :)

    1. Jeśli umowa spełnia ustawowe warunki które przytoczyłeś to nie podlega
    pod VAT
    przedmiotowo i niezależnie od wszytskiego nie płacisz od niej VATu.
    2. Jeśli umowa nie spełnia tych warunków, to:
    a) nie jesteś VATowcem, do 10k Euro sprzedaży możesz korzystać ze
    zwolnienia
    podmiotowego
    b) jesteś VATowcem - musisz odprowadzić VAT

    Ale UWAGA: Prowadzenie czy nieprowadzenie DG nie ma tu nic do rzeczy, VAT
    a DG to są dwa różne zbiory,
    a że mają część wspólną to po prostu "tak wyszło" :)
    "Dziełowcy" bez DG po przekroczeniu 10k Euro też muszą płacić VAT.

    > A skad wynika brak opodatkowania pracy (etat) vatem?

    VAT:

    3. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w
    ust. 1,
    nie uznaje się czynności:
    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy
    dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z
    2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.4));

    UPDoF:

    Art. 12.
    1. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej
    oraz
    spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty
    pieniężne oraz
    wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na
    źródło
    finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia
    zasadnicze,
    wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody,
    ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od
    tego, czy
    ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne
    ponoszone za
    pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub
    świadczeń
    częściowo odpłatnych.

    Jasne? :)

    > Co do wliczania w KPIR - nie mam w zakresie DG tworzenia ksiazek o ile
    > pamietam :) Czy wynikaloby z tego ze PIT od ksiazki musze rozliczac raz w
    > roku (tak jak zwykla osoba fizyczna) a VAT tak jak "firma", czyli np. co
    > miesiac? Dziwne to prawo jest.

    Z PIT od książki powinien Cię rozliczyć płatnik - nabywca praw.
    Czyli _chyba_ na fakturze powinieneś dorzucić wyliczenia z rachunku
    do umowy o dzieło.
    Do końca lutego 2007 dostaniesz PIT-8b który wpiszesz na swój PIT-36

    > Ciekawe co by na to wszystko powiedzial Gotfryd :)

    Co by ta grupa znaczyła bez Gotfryda, nie ? :)

    pozdrawiam

  • 22. Data: 2006-07-19 14:15:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Jul 2006, Mechanic wrote:

> [...]
    > ksiazek na umowe spelniajaca warunki.
    > Ale skoro prowadze i jestem vatowcem, to musze vat odprowadzac. Tak mi sie

    No wydaje się :)
    Sprawdź w ustawie kontekst tego co "t" napisał.

    > A skad wynika brak opodatkowania pracy (etat) vatem?

    Z ustawy!
    I to nie jest zwolnienie z VAT - to jest *niepodleganie* pod bycie
    podatnikiem. Inna kategoria.

    > Co do wliczania w KPIR - nie mam w zakresie DG tworzenia ksiazek o ile
    > pamietam :) Czy wynikaloby z tego ze PIT od ksiazki musze rozliczac raz
    > w roku (tak jak zwykla osoba fizyczna)

    Optymista.
    Przecież od umów "osobistych" pobiera się zaliczkę - i to WYKONAWCA tę
    zaliczkę deklaruje na rachunku! To są pieniądze które "na bieżąco"
    idą do US a nie "raz w roku".
    Nie patrzysz co piszesz i co podpisujesz? :-O!

    > a VAT tak jak "firma", czyli np. co miesiac?

    Nie, VAT jako... ty. JAKBY jakaś umowa osobista nie spełniała wymogów
    ustawy i podpadała pod VAT to ten VAT by się doliczał.
    A jakbyś dla przykładu jeszcze pokój wynajmował jakiejś *firmie* (na
    cele gospodarcze a nie mieszkaniowe znaczy) to *również* podpadałoby
    pod VAT.
    Mimo że na PIT byłaby to inna pozycja - nie DG a przychód z najmu.
    I mógłby być rozliczany dla PIT inaczej niż DG - np. ryczałtem albo
    *osobną* KPiR (bez możliwości "19%").

    > Dziwne to prawo jest.

    :)

    > Ciekawe co by na to wszystko powiedzial Gotfryd :)

    Zaspokoiłem ciekawość? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 23. Data: 2006-07-19 14:18:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jul 2006, ula wrote:

    > jeżeli te przychody prywatne (tu: umowa o dzieło) nie są zwolnione :(

    ...ściślej: "podlegają".
    Bo jak nie podlegają to rozlicza (VAT).
    Chodzi mi o to że nie można być naraz zwolnionym lub nie, ale można naraz
    wykonywać czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające.
    A skupiliśmy się nie na czynnościach zwolnionych, ale niepodlegających
    właśnie - bo część umów osobistych nie podlega :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 24. Data: 2006-07-19 14:58:09
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > No wydaje się :)
    > Sprawdź w ustawie kontekst tego co "t" napisał.

    Kontekst jest taki, ze umowa z wydawca spelniajaca 3 warunki nie jest
    samodzielnie prowadzona DG. Gdzie jest napisane ze jak cos nie jest
    samodzielnie prowadzona DG nie podlega VAT? (przypominam, ze oprocz tego
    prowadze zwykla DG, "ovatowana").

    Art. 5.
    1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?,
    podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium
    kraju;

    Art. 8.
    1. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
    każde
    świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki
    organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy
    towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
    1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez
    względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

> [...]
    > idą do US a nie "raz w roku".
    > Nie patrzysz co piszesz i co podpisujesz? :-O!

    Jeszcze nie podpisalem :) Teraz trzeba bedzie dopisac cos o (stosujac
    przepis *odpowiednio*) odpowiedzialnosci zlecającego wykonanie tych
    czynności wobec osób trzecich. Tylko co? Ze jest odpowiedzialny? Nie jest
    odpowiedzialny? Wobec kogo konkretnie?

    > Zaspokoiłem ciekawość? ;)

    :) :)

  • 25. Data: 2006-07-19 15:09:26
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-07-2006 o 16:58:09 Mechanic <m...@g...inv> napisał:

> [...]
    > 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez
    > względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

    Art. 15.
    1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
    osobowości
    prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
    gospodarczą,
    o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
    działalności.

    Twoja umowa załóżmy nie podpada pod DG więc wykonując ją nie prowadzisz DG
    w świetle ustawy od VAT
    a więc nie jesteś podatnikiem. Jednak ogólnie rzecz biorąc jesteś
    podatnikiem.
    Pytanie - czy Art 15 tworzy zasadę szczególną, czy też jeśli ktoś już jest
    VATmanem
    to ten Art go nie dotyczy? Ja się nie podejmę :)

    pozdrawiam

  • 26. Data: 2006-07-20 03:55:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Jul 2006, t wrote:

> [...]

    W przepisach *wyłączających* poszczególne czynności.
    Dla przykładu - świadczenie wszelkich usług podlega pod VAT.
    I świadczący jest podatnikiem z tego tytułu (skądinąd ważne, bo
    przecież nie jest to oczywiste: równie dobrze podatnikiem może być
    świadczeniobiorca, jak jest czasami przy imporcie).
    Ale jak usługa jest wykonywana w ramach umowy o pracę - to podatnik
    jest wyłączony spod bycia podatnikiem *z tego tytułu*.
    Czyli mimo że ktoś ma firmę, to kiedy sam wykonuje coś na umowę o pracę
    z tytułu tego czegoś podatnikiem nie jest i nie musi wystawiać f-ry VAT
    celem otrzymania wypłaty za pracę.
    A umowy "osobiste" spełniające stosowne warunki są w tym samym rozdziale
    :)

    Dlatego do któregoś postu komentowałem z naciskiem że nie chodzi
    o zwolnienie a o niepodleganie.

    Hm... Sugerujesz że jeśli czyjaś praca polega na świadczeniu usług i do
    tego ten ktoś zarabia ponad limit zwolnienia (40 000zł) to powinien
    wystawiać f-ry VAT za pracę?
    :)
    To ta metoda. Warunki przecież byłyby spełnione.
    Ale IMO jest jeszcze szczegół: trzeba określić kto jest podatnikiem.
    IMO - nikt.

    [...]
> [...]
    > w świetle ustawy od VAT
    > a więc nie jesteś podatnikiem. Jednak ogólnie rzecz biorąc jesteś

    Moim zdaniem dobrze piszesz.

    > Pytanie - czy Art 15 tworzy zasadę szczególną, czy też jeśli ktoś już jest
    > VATmanem

    Zdefiniuj "ktoś jest VATmanem" - co to znaczy?
    Zauważ że są dwa ODDZIELNE pojęcia:
    - bycia podatnikiem zwolnionym; przykładem jest ktos kto prowadzi DG, ale
    NIE rozlicza VAT-7 by wybrał zwolnienie do 40kzł.
    Taki ktoś JEST podatnikiem VAT! I ma obowiązki VAT - takie jak np.
    prowadzenie ewidencji
    - bycia podatnikiem zarejestrowanym

    IMO przychodu z pracy i umów osobistych "spełniających warunki" są w innej
    kategorii - takiej że się *nie jest podatnikiem*. Ale nie korzysta się ze
    zwolnienia. Tyle że z braku możliwości (skoro nie jest się podatnikiem),
    a nie z wyboru :) (który to wybór brzmiał: "rejestruję się jako podatnik
    VAT").

    > to ten Art go nie dotyczy? Ja się nie podejmę :)

    A powyższe jak ci się widzi? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 27. Data: 2006-07-20 06:29:10
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > celem otrzymania wypłaty za pracę.
    > A umowy "osobiste" spełniające stosowne warunki są w tym samym rozdziale

    Okay, rozumiem.

    > Hm... Sugerujesz że jeśli czyjaś praca polega na świadczeniu usług i do
    > tego ten ktoś zarabia ponad limit zwolnienia (40 000zł) to powinien
    > wystawiać f-ry VAT za pracę?
    > :)

    A moze jest jakis inne przepis, do ktorego jeszcze nie dotarlismy, ktory
    zwalnia prace?
    :-)

    Pozostaje tylko pytanie co w tej umowie napisac o odpowiedzialnosci
    zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
    Tylko co? Ze jest odpowiedzialny? Nie jest odpowiedzialny? Wobec kogo
    konkretnie? I za co? :)

  • 28. Data: 2006-07-20 08:36:28
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-07-2006 o 08:29:10 Mechanic <m...@g...inv> napisał:

> [...]
    > zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
    > Tylko co? Ze jest odpowiedzialny? Nie jest odpowiedzialny? Wobec kogo

    Że - analogicznie jak przy umowie o pracę - zamawiający odpowiada
    wobec osób trzecich. Czyli jak obrazisz Eskimosów to nie Ciebie będą
    targać po sądach :)

  • 29. Data: 2006-07-20 15:26:32
    Od: "ula" <t...@g...com>

> [...]
    > A skupiliśmy się nie na czynnościach zwolnionych, ale niepodlegających
    > właśnie - bo część umów osobistych nie podlega :)

    czyli umowa o dzieło w analizowanym przypadku* nie będzie podlegać VAT jeśli
    jednym z punktów umowy będzie:
    "zamawiający odpowiada wobec osób trzecich"

    *pomijając różne inne wypadki

  • 30. Data: 2006-07-21 10:45:59
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    t wrote:

    > Że - analogicznie jak przy umowie o pracę - zamawiający odpowiada
    > wobec osób trzecich. Czyli jak obrazisz Eskimosów to nie Ciebie będą
    > targać po sądach :)

    Jak sie okazuje sprawa jest dosyc skomplikowana:

    Opinia MF:

    -------------------

    W opinii MF "Kwestię odpowiedzialności wobec osób trzecich możemy
    rozpatrywać co do zasady w sytuacji, gdy czynności wykonywane przez osobę
    fizyczną zatrudnioną na umowę zlecenie lub umowę o dzieło są tożsame z
    czynnościami podmiotu zlecającego wykonanie tych czynności "na zewnątrz".

    W wyjaśnieniach dla poparcia prezentowanych tez MF podaje dwa następujące
    przykłady:

    Przykład 1

    Lekarz pracuje dla szpitala na umowę zlecenia, z tytułu której przychody
    podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych. W zawartej umowie szpital określi) warunki
    pracy lekarza w zakresie m.in. czasu pracy, a także jego wynagrodzenia. W
    tym przypadku mamy do czynienia z tożsamością czynności wykonywanych przez
    lekarza i szpital. Podmiotem odpowiedzialnym wobec osób trzecich za
    wykonane czynności jest szpital. Czynności te są wyłączone z opodatkowania
    podatkiem od towarów i usług.

    Przykład 2

    Zakład produkcyjny zatrudnia jednego ze swoich pracowników jako osobą
    sprzątającą na umowę zlecenia. W zawartej umowie określono warunki pracy,
    czas pracy, a także wynagrodzenie. Nie ma w tym przypadku tożsamości usług
    sprzątania z usługami świadczonymi przez zakład produkcyjny "na zewnątrz".
    Nie można zatem mówić o spełnieniu warunku odpowiedzialności zlecającego
    wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, nawet gdyby takie klauzule
    znalazły siew umowie. A zatem osoba wykonująca czynności sprzątania na
    umowę zlecenia nie będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od
    towarów i usług.

    -------------------

    Satnowisko MF jest jednak niezgodne z prawem (tylko ustawa moze nakladac
    podatki, a nie zawezajaca interpetacja MF) oraz z ustawa o VAT (zbyt zaweza
    przepisy w stosunku do ustawy)

    Tu link do dalszego omowienia tego problemu:
    http://72.14.221.104/search?q=cache:9CdjMZLy57kJ:www
    .patrimonium.com.pl/artykuly/VAT_od_umow_wydawniczyc
    h.pdf+odpowiedzialno%C5%9Bci+zlecaj%C4%85cego+wykona
    nie+tych+czynno%C5%9Bci+wobec+os%C3%B3b+trzecich&hl=
    pl&ct=clnk&cd=6&client=opera

    Tu opinia senatu:
    http://72.14.221.104/search?q=cache:RxoXYrIf2F4J:www
    .senat.gov.pl/K5/dok/opinia/2005/079/910.htm+odpowie
    dzialno%C5%9Bci+zlecaj%C4%85cego+wykonanie+tych+czyn
    no%C5%9Bci+wobec+os%C3%B3b+trzecich&hl=pl&ct=clnk&cd
    =10&client=opera

    Okazuje sie ze ten przepis jest tak belkotliwy, ze mozna mu zarzucic
    niezgodnosc z konstytucja:
    http://mlingua.pl/?doc=work&act=info&inf_id=9&lng=po

    Opinie EY:
    http://72.14.221.104/search?q=cache:Oo8vARHdggsJ:www
    .ey.com/global/content.nsf/Poland/VAT_-_Library_-_Pr
    zeglad_Podatkowy_-_Opodatkowanie_podatkiem_VAT_umowy
    _zlecenia_i_umowy_o_dzielo+odpowiedzialno%C5%9Bci+zl
    ecaj%C4%85cego+wykonanie+tych+czynno%C5%9Bci+wobec+o
    s%C3%B3b+trzecich&hl=pl&ct=clnk&cd=13&client=opera

    http://www.adwokatura.pl/palestra/0506/6.htm

    http://www.vat.pl/pages/i/1394.php