  • 11. Data: 2006-07-18 12:32:54
    Temat: Re: umowa o dzieło, DG, VAT
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    t wrote:

    > Jeśli jesteś VATowcem a te umowy nie są zwolnione przedmiotowo to tak

    Ale chyba jezli ktos robi cos (dzielo) czego nie ma w rejestracji DG to nie
    musi placic VAT? Przykladowo we wpisie DG ma budowe lokomotyw a wykonal na
    umowe o dzielo rzezbe z drewna alb korzenioplastyke :)

    Mam tez nadziej ze umowa o prace nie podlega vat (nawet jezeli pokrywa sie z
    profilem DG) ?

  • 12. Data: 2006-07-18 12:46:43
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-07-2006 o 14:32:54 Mechanic <m...@g...inv> napisał:

> [...]
    > umowe o dzielo rzezbe z drewna alb korzenioplastyke :)
    >
    > Mam tez nadziej ze umowa o prace nie podlega vat (nawet jezeli pokrywa

    Umowa nie pdlega pod VAT tylko jeśli są spełnione przesłanki wyłączenia,
    czyli m.in że odpowiada wobec osób trzecich zamawiający(w ustawie o VAT to
    pisze
    dokładnie). Jeśli jesteś VATowcem i wykonujesz UoD nawet z poza profilu DG
    to jeśli taka umowa nie jest wyłączona z VAT na mocy tych przesłanek to
    musisz
    od niej zapłacić VAT.
    Natomiast umowa o pracę nie podlega pod VAT z definicji - jest to
    zdefiniowane wprost w ustawie.

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2006-07-18 13:38:31
    Od: "ula" <t...@g...com>

    Użytkownik "Jacek Cywiński" <j...@p...home.pl.KASUJ.TO> napisał w
    wiadomości news:0472f92a6623b8fbaaee8ad53fb331dd@news.home.net.
    pl...

    > zasadnicza kwestia - czy te artykuły są związane z kulturą ;)
    >
    > zał. 4 ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym ...
    >
    > a luknij jeszcze zał. 3 poz. 162
    >
    > Nic nie jest takie oczywiste ;)

    nie są związane z kulturą, chyba że chodzi o kulturę, sport i rekreację ;)
    czyli wychodzi 7% :(

  • 14. Data: 2006-07-18 13:45:41
    Od: "ula" <t...@g...com>

> [...]
    > musi placic VAT? Przykladowo we wpisie DG ma budowe lokomotyw a wykonal na
    > umowe o dzielo rzezbe z drewna alb korzenioplastyke :)

    no właśnie wychodzi że musi:

    "Jeżeli jednak dana osoba jest podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia własnej
    firmy, wówczas dla firmy i przychodów prywatnych stosuje te same zasady
    opodatkowania VAT i składa jedną tylko ewidencję VAT, pomimo że dla celów
    podatku dochodowego dochody te są opodatkowane według odrębnych zasad."

    jeżeli te przychody prywatne (tu: umowa o dzieło) nie są zwolnione :(

  • 15. Data: 2006-07-19 09:05:54
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    t wrote:

> [...]
    > czyli m.in że odpowiada wobec osób trzecich zamawiający(w ustawie o VAT to

    Hmmm... konkretnie chodzi mi o umowe o przekazujaca czesc praw majatkowe do
    ksiazki (poradnika) w zamian za honorarium. Porwadze DG, jestem platnikiem
    VAT. W ustawie VAT jest napisane:

    Art. 15.
    1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości
    prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
    gospodar-
    czą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
    działalności.

    3. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w
    ust. 1,
    nie uznaje się czynności:
    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.4));
    2) (uchylony);
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym
    wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co
    do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności
    zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

    3a. Przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów
    wyko- nawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub
    udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania
    albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem
    organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami
    pokrewnymi.

    Czyli wynika z tego, ze umowa z wydawca ksiazki nie jest traktowana jako DG
    przez ustawe o VAT - tylko czy z tego wynika ze nie podlega, czy tez nie?
    Sadze ze jednak podlega jezeli oprocz tego prowadze DG podlegajaca VAT -
    prawda?

    Z drugiej strony w wykazie stawek VAT 7%:
    Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honora-
    riów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw
    do artystycznego wykonania

    Czyli jednak podlega pod VAT?

    Z trzeciej strony - stawka zwolniona:
    11. ex 92 Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów
    wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
    wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do
    praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z re-
    kreacją i sportem1) - z wyłączeniem (...)

    Pytanie, czy ksiazka poradnikowa jest zwiazana z kultura? Ech, straszne to
    wszystko.

    Ktos moze mi cos poradzic? Napisalem ksiazke, mam zamiar zawrzec umowe z
    wydawnictwem - mam im wystawiac faktury na 7%? A co z kosztami uzyskania
    przychodu 50% - mam je wpisywac w koszty w KPIR - 50% z tych faktur netto?
    I czym udokumentowac?

> [...]
    > musisz
    > od niej zapłacić VAT.

    > Natomiast umowa o pracę nie podlega pod VAT z definicji - jest to

    W ustawie o VAT? To znaczy na podstawie artykulu 15, tak?: 3. Za
    wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1,
    nie uznaje się czynności:
    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6
    ustawy (o PIT - tam jest wymieniona praca)

    Jezli na postawie tego atykulu praca nie podlegalaby pod vat, to usługi
    twórców i artystów wykonawców też. wiec moze jakis inny przepis w jakiejs
    ustawie zwlania prace (na umowe o prace) z VAT?

  • 16. Data: 2006-07-19 09:42:16
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    Mechanic wrote:

    > Hmmm... konkretnie chodzi mi o umowe o przekazujaca czesc praw majatkowe
    > do ksiazki (poradnika) w zamian za honorarium. Porwadze DG, jestem
    > platnikiem VAT.

    Doczytalem jeszcze ze stawka jest:

    zw jesli PKWiU 92
    7% jesli nie PKWiU 92, albo filmy, telewizja itp

    Co to znaczy 92 ex ?

    PKWIU: 92.31.22-00.00 Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów,
    rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów

    Czyli wynikaloby z tego ze zwolniona - a to mi sie nie podoba, bo musialbym
    roic jakies proporcje sprzedazy, korekty vatu naliczonego itp :(
    Moze da sie to jakos jednak podciagnac pod 7%?

  • 17. Data: 2006-07-19 10:20:39
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-07-2006 o 11:05:54 Mechanic <m...@g...inv> napisał:

> [...]
    > albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem
    > organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami

    Ok, no więc masz czarno na białym. Jeśli masz wumowie zapisany stosunek
    prawny,
    odpowiedzialność zamawiającego i warunki 'zlecenia' to taka umowa nie
    podpada pod VAT.
    Jeśli masz wątpliwości to może lepiej doliczyć ten VAT, odprowadzić i mieć
    spokój
    z ewentualnymi problemami w razie gdy kontrola wykaże że jednak miał być
    VAT?
    Co do tej stawki 7% to kiedyś też chciałem ją zastosować ale mnie tu na
    grupie
    wystraszyli że to do honorariów sie stosuje a nie jako reguła :)

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2006-07-19 10:22:42
    Od: t <r...@o...pl>

> [...]

    > wydawnictwem - mam im wystawiac faktury na 7%? A co z kosztami uzyskania
    > przychodu 50% - mam je wpisywac w koszty w KPIR - 50% z tych faktur

    Jeśli chcesz wpisywać w KPiR znaczy że to pod Twoja DG podpada?
    Więc zwykła faktura na 22% załatwia sprawę..

  • 19. Data: 2006-07-19 10:23:46
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-07-2006 o 11:42:16 Mechanic <m...@g...inv> napisał:

> [...]
    > roic jakies proporcje sprzedazy, korekty vatu naliczonego itp :(
    > Moze da sie to jakos jednak podciagnac pod 7%?

    A nie możesz wystawić faktury na usługi pisarskie albo coś takiego?

  • 20. Data: 2006-07-19 11:04:46
    Od: Mechanic <m...@g...inv>

    t wrote:

    > Ok, no więc masz czarno na białym. Jeśli masz wumowie zapisany stosunek
    > prawny,
    > odpowiedzialność zamawiającego i warunki 'zlecenia' to taka umowa nie
    > podpada pod VAT.

    No nie do konca czarno na bialym - wg mnie to oznacza, ze gdybym nie
    prowadzil ovatowanej DG, to nie bylbym platnikiem VAT z powodu pisania
    ksiazek na umowe spelniajaca warunki.
    Ale skoro prowadze i jestem vatowcem, to musze vat odprowadzac. Tak mi sie
    wydaje :)

    A skad wynika brak opodatkowania pracy (etat) vatem?

    Co do wliczania w KPIR - nie mam w zakresie DG tworzenia ksiazek o ile
    pamietam :) Czy wynikaloby z tego ze PIT od ksiazki musze rozliczac raz w
    roku (tak jak zwykla osoba fizyczna) a VAT tak jak "firma", czyli np. co
    miesiac? Dziwne to prawo jest.

    Ciekawe co by na to wszystko powiedzial Gotfryd :)