  • 1. Data: 2004-03-08 09:02:08
    Temat: trudne początki DG.....
    Od: "Piotrek" <w...@w...pl>

    Pewnie na tej grupie było to z 1000 razy ale niestety nie mam stałego
    dostępu do Internetu
    i dlatego takie banalne na forum zagadnienia ...

    Uzyskałem wpis do ewidencji działalności gospodarczej , deklarowana data
    rozpoczęcia działalności gospodarczej to 07-03-2004 . Załatwiłem już w GUS
    numer Regon ,oraz założyłem konto bankowe . Mam też NIP ponieważ jestem
    zatrudniony na etacie. Został wiec jeszcze formalności w ZUS i US .
    Jednakże mogę to dopiero załatwić w piątek 12-03-2004 ( w tym momencie
    jestem na drugim krańcu polski od tych urzędów ) .Problem w tym ze chciałbym
    już realizować transakcje kupna sprzedaży ( normalnie działać ze względu na
    niecierpliwych kontrahentów) .
    1) Czy mogę już wystawiać faktury VAT itp. Czy dopiero będzie to możliwe po
    załatwieniu formalności w US i ZUS ?
    2) Czy mogę dokonywać już zakupów na firmę ( wyposażenie - komputer itp.
    I czy nie będzie problemów z późniejszym rozliczeniem tego.
    3) Miejsce prowadzenia działalności to mieszkanie prywatne ( usytuowanie
    komputera idokumentacji w jednym z pokoi mieszkalnych ) w miejscu
    zameldowania .Wszystko polga na załatwianiu transakcji z wykorzystaniem
    telefonu faxu
    oraz odwiedzaniu klientów w ich siedzibach . Firma nie posiada żadnego
    magazynulub innego lokalu . W jaki sposób uwzględnić to podczas zgłoszenia w
    US ?
    Czy trzeba mieć jakieś dodatkowe dokumenty dotyczące siedziby i w jaki
    sposób dokonać zgłoszenia by na początek nie wpakować się w jakiś dodatkowy
    podatek.
    4) P.S Czy może to wszystko załatwić za mnie osoba upoważniona
    notarialnie..?

    Początki nie są łatwe..

    pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2004-03-09 08:26:16
    Temat: Re: trudne początki DG.....
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    <cut>
    chociaz nie jestem takim fachowcem jak pozostali grupowicze, to jednak
    postaram sie pomoc

    > 1) Czy mogę już wystawiać faktury VAT itp. Czy dopiero będzie to możliwe
    po
    > załatwieniu formalności w US i ZUS ?

    nie wiem, ale wydaje mi sie ze tak, jesli masz tylko zezwolenie i wpis do
    ewidencji oraz NIP ktory posiadasz jako osoba fizyczna ( dzialalnosc
    zostanie pod ten sam dopisana w US )
    Nie wczesniej jednak niz data rozpoczecia dzialanosci na wpisie do ewidencji

    > 2) Czy mogę dokonywać już zakupów na firmę ( wyposażenie - komputer itp.
    > I czy nie będzie problemów z późniejszym rozliczeniem tego.

    mozesz, to na pewno

> [...]
    > Czy trzeba mieć jakieś dodatkowe dokumenty dotyczące siedziby i w jaki
    > sposób dokonać zgłoszenia by na początek nie wpakować się w jakiś

    ZUS to nie interesuje
    US - tak
    Jesli jestes najemca lokalu - umowa najmu
    Jesli nie, a jestes zameldowany np u rodzicow - pisemna zgoda najemcy z
    zaznaczeniem platnie czy odplatnie.

    > 4) P.S Czy może to wszystko załatwić za mnie osoba upoważniona
    > notarialnie..?

    nie mam fioletowego pojecia, zalatwialem sam

    > Początki nie są łatwe..

    wiem cos o tym, a na takie z pozoru proste pytania odpowiedz uzyskac
    najtrudniej

    > pozdrawiam
    > Piotrek

    pozdrawiam
    Mirek

  • 3. Data: 2004-03-09 09:18:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój>

    Użytkownik Mirek m...@w...pl ...

> [...]
    > dzialalnosc zostanie pod ten sam dopisana w US )
    > Nie wczesniej jednak niz data rozpoczecia dzialanosci na wpisie do

    Zdecydowanie nie możesz, VATowcem jesteś dopiero jak się zarejestrujesz w
    US i dopiero wtedy możesz wystawić fakturę VAT. Mało tego, zadzwoń do
    swojego US czy 12-tego bedziesz sie mógł zarejestrować do VAT od
    dwunastego, czy dopiero od następnego miesiaca.

    > mozesz, to na pewno

    Dopóki sie nie zarejestrujesz do VAT - nie odliczysz VAT.

> [...]
    > Jesli jestes najemca lokalu - umowa najmu
    > Jesli nie, a jestes zameldowany np u rodzicow - pisemna zgoda najemcy
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    A na czym polega różnica???

    > nie mam fioletowego pojecia, zalatwialem sam

    Może, jeżeli będzie tylko składać dokumenty to pewnie nawet bez
    upoważnienia sie obędzie, jeżeli będzie potrzebne to pismo i zdaje się 15
    zł w znaczkach - nie musisz miec notarialnego. Najlepiej zadzwoń i dowiedz
    sie jak jest w twoim US.
    Pamiętaj oaby wziąć oryginały regonu i zaswiadczenia o wpisie - większość
    USów prosi o okazanie.

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    "_")

  • 4. Data: 2004-03-09 09:29:16
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój> napisał w
    wiadomości news:09032004.1EB03D7E@budzik61.poznan.pl...
    > Użytkownik Mirek m...@w...pl ...

    <cut>

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > A na czym polega różnica???

    ups ;) platnie czy nieodplatnie oczywiscie

    Pzdr
    Mirek

  • 5. Data: 2004-03-09 23:22:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2004, Mirek wrote:

> [...]
    >+ ewidencji oraz NIP ktory posiadasz jako osoba fizyczna ( dzialalnosc

    Sprzeciw :)
    Musi się *zarejestrować* jako podatnik VAT. Prawdą jest iż od złożenia
    VAT-R (czy jak mu tam) do momentu uzyskania "potwierdzenia" może
    upłynąć trochę czasu i w tym czasie (o ile jest pewien na 100% że
    ma prawidłowy NIP :), najlepiej sprawdziwszy w oryginale nadania)
    możliwości uzywania NIP-u nie mam zamiaru podważać - to przed datą
    określoną w zgłoszeniu rejestracyjnym *nie jest podatnikiem VAT* !
    Tu uwaga: data rozpoczęcia DG (a rozpoczęcie DG zgłasza się w US
    do 7 dni *po* rozpoczęciu :)) *nie musi* IMO & AFAIK pokrywać się
    z datą zostania VAT-wcem. Z zastrzeżeniem o skutkach ubocznych
    oczywiście :]
    Niemniej - z faktu że DG można rozpocząć przed zgłoszeniem DG do
    US *nie* wynika to samo w odniesieniu do akcyzy i VAT: zarejestrować
    się do tych podatków *koniecznie* trzeba wcześniej.
    Inaczej sprawa jest wyjątkowo złośliwa: faktura jest nieprawidłowa,
    VAT trzeba odprowadzić ale odbiorca nie ma prawa do odliczyć.
    I jeszcze zapiski o "30% bonusu" trzeba poczytać :]
    Krótko mówiąc - VAT trzeba traktować *oddzielnie* !

    >+ Nie wczesniej jednak niz data rozpoczecia dzialanosci na wpisie do ewidencji

    ...to swoją drogą :)

    >+ > 2) Czy mogę dokonywać już zakupów na firmę ( wyposażenie - komputer itp.
    >+ > I czy nie będzie problemów z późniejszym rozliczeniem tego.
    >+
    >+ mozesz, to na pewno

    Tak. Nie.
    Może ale straci VAT :[ !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-03-09 23:33:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2004, Mirek wrote:

> [...]
    >+ > A na czym polega różnica???
    >+
    >+ ups ;) platnie czy nieodplatnie oczywiscie

    No dobrze, a na czym polega różnica między podnajmem i użyczeniem,
    "różnicy właściwej" wg. K.C. nie licząc oczywiście :) że zaznaczenie
    jest konieczne ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)