  • 1. Data: 2005-06-30 16:41:27
    Temat: sprzedaż ST
    Od: Maciek <m...@g...pl>

    Witam

    Jak z formalnego punktu widzenia powinna wyglądać sprzedaż środka trwałego?

    Dwa lata temu rozpocząłem DG, wciągnąłem w środki trwałe trochę sprzętu
    komputerowego zakupionego przed rozpoczęciem DG i amortyzowałem go
    jednorazowo (oczywiście w kwotach brutto, mimo, że jestem płatnikiem
    VAT). Teraz chciałbym się tego pozbyć. Jak to zrobić? Sprzedaję sprzęt z
    fakturą, ale jaką stosuję stawkę VAT? Taką jak normalnie dla tego typu
    sprzętu (22%), czy ze względu na to, że nie odliczyłem VAT'u sprzedaję
    ze stawką 0%, albo może ZW? Jeśli sprzedaję ze stawką 22% to muszę ten
    VAT odprowadzić? ST nie były w żaden sposób modernizowane.

    Jakie papierkowe sprawy muszę załatwić? Wystawiam fakturę, w Ewidencję
    Środków Trwałych wpisuję datę zbycia. Do KPiR wpisuję sprzedaż (ale nie
    wiem, czy w kolumnę Sprzedaż Towarów i Usług, czy w Sprzedaż Pozostałą)
    z opisem "sprzedaż środka trwałego nr xx". Czy coś jeszcze?

    Ostatnia sprawa: jak jest w przypadku sprzedaży fragmentów ST, które w
    dodatku były zakupione w trakcie działalności. Przykład: w ST jest
    komputer o początkowej wartości 1500 zł, dokupuję do niego kontroler USB
    za 50 zł, nie zwiększam wartości początkowej ST (a może pownienem?) i po
    roku kontroler nie jest mi już potrzebny - chcę go sprzedać. Jaka
    papierkologia do tego?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Maciek

  • 2. Data: 2005-06-30 21:05:13
    Temat: Re: sprzedaż ST
    Od: "pit." <petero2@o2_SPAM_.pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > za 50 zł, nie zwiększam wartości początkowej ST (a może pownienem?) i po
    > roku kontroler nie jest mi już potrzebny - chcę go sprzedać. Jaka

    tu znajdziesz odpowiedz:
    http://rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050630/firma_
    a_1.html

    fragment artykulu:
    "Przedsiębiorca, czynny podatnik VAT, musi opodatkować w zasadzie każdą
    sprzedaż towaru czy usługi. Zdarza się jednak, że przedmiotem transakcji
    jest nie towar handlowy, a rzecz, która przez jakiś czas służyła celom firmy
    (np. środek trwały). Czy od sprzedaży takiego składnika firmowego majątku
    trzeba naliczyć VAT? Tak, jeśli się go wcześniej odliczyło. Jeśli nie,
    sprzedaż ta może być zwolniona od VAT (po spełnieniu dodatkowych warunków).
    Przedsiębiorcy korzystają z tego zwłaszcza przy sprzedaży nieruchomości i
    samochodów osobowych, a także składników majątku kupionych w okresie, gdy
    jeszcze nie rozliczali podatku od towarów i usług. Niestety przepisy
    przewidujące to zwolnienie są tak skonstruowane, że można mieć wątpliwości,
    czy spełnia się określone w nich warunki"

  • 3. Data: 2005-06-30 21:20:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Jun 2005, Maciek wrote:

> [...]
    > + Teraz chciałbym się tego pozbyć. Jak to zrobić? Sprzedaję sprzęt z fakturą,

    Art. 43.1.2 ustawy o VAT powiada że "zw" ;)
    +++
    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem
    że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich
    dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego [...]
    ---

    > + Taką jak normalnie dla tego typu sprzętu (22%),
    > + czy ze względu na to, że nie odliczyłem VAT'u sprzedaję ze stawką 0%

    Chciałbyś ;>
    Niemniej... *jeśli* "zwyczajna sprzedaż" jest w całości opodatkowana
    to owo "zw" proporcji nie psuje (bo do proporcji nie wchodzi !)

    > + albo może ZW?

    :)

> [...]
    > + początkowej wartości 1500 zł, dokupuję do niego kontroler USB za 50 zł, nie
    > + zwiększam wartości początkowej ST (a może pownienem?)

    ...IMO nie (wręcz wg ustawy nie należy powiększać WP przy
    podwyższeniu WP < 3500 zł !)

    > + i po roku kontroler nie
    > + jest mi już potrzebny - chcę go sprzedać. Jaka papierkologia do tego?

    IMHO:
    +++
    Art. 22g.
    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej
    lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza się, od
    następnego miesiąca po odłączeniu, o różnicę między ceną nabycia (kosztem
    wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie
    połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu
    metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu
    odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
    ---

    Oczywiście fakt sprzedaży jest rozłączny od operacji "odłączenia"
    i sprzedaje się "tak jak ST lub wyposażenie".
    Na komentarze dotyczące czy to sprzedaż czy "inne przychody"
    poczekam - AFAIK już kiedyś było :)
    IMO fakt zamierzonej i celowej czynności powoduje że jest
    to przychód ze sprzedaży. "Inne przychody" to coś co nam
    się należy mimo braku "zamierzenia" lub "celowości" - czyli
    odsetki bankowe, odszkodowania i inne takie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-06-30 21:36:01
    Od: "Latet" <d...@s...pl>

    > Przykład: w ST jest komputer o początkowej wartości 1500 zł

    No i jak dzis z perspektywy czasu oceniasz?
    Czy warto było taki tani (duzo ponizej 3500) komputer
    dobrowolnie wpisywać do EŚT ?

    Dzieki,

    latet

  • 5. Data: 2005-07-01 09:19:00
    Od: Maciek <m...@g...pl>

    Dnia 2005-06-30 23:20, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Chciałbyś ;>
    > Niemniej... *jeśli* "zwyczajna sprzedaż" jest w całości opodatkowana
    > to owo "zw" proporcji nie psuje (bo do proporcji nie wchodzi !)
    No właśnie o to chodzi, że "zwyczajna sprzedaż" jest całkowicie
    opodatkowana, a nie chciałbym w jakieś struktury się bawić. Dlaczego to
    "zw" nie wchodzi? Sprzedaż ST nie liczy się do struktury?
    A co będzie jeśli sprzedam ten ST z VAT 22% (i oczywiście odprowadzę
    VAT)? Naruszę jakieś przepisy, czy nie?

> [...]
    > metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu
    > odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
    No tak, ale ja nie powiększałem wartości ST o wartość części składowej,
    którą dokupiłem, a teraz sprzedaję. Część składową wrzuciłem po prostu w
    pozostałe koszty. Czy w związku z tym powinienem coś kombinować z
    wartością początkową ST?

> [...]
    > się należy mimo braku "zamierzenia" lub "celowości" - czyli
    > odsetki bankowe, odszkodowania i inne takie...
    Dzięki za wszystkie rady ... tfu! komentarze :-)

    Maciek

  • 6. Data: 2005-07-01 09:22:18
    Od: Maciek <m...@g...pl>

    Dnia 2005-06-30 23:36, Użytkownik Latet napisał:
    > No i jak dzis z perspektywy czasu oceniasz?
    > Czy warto było taki tani (duzo ponizej 3500) komputer
    > dobrowolnie wpisywać do EŚT ?
    Na razie oceniam pozytywnie - w pierwszym miesiącu działalności miałem
    duży przychód, a mało kosztów, więc przydało mi się to do obniżenia
    podatku. Poza tym otworzyło drogę do innych zakupów, które mogłem
    wprowadzać w koszty bez stresu, że nie będę potrafił uzasadnić
    konieczniści ich zakupu w US.

    Maciek

  • 7. Data: 2005-07-01 22:36:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jul 2005, Maciek wrote:

    > + No właśnie o to chodzi, że "zwyczajna sprzedaż" jest całkowicie opodatkowana,
    > + a nie chciałbym w jakieś struktury się bawić. Dlaczego to "zw" nie wchodzi?
    > + Sprzedaż ST nie liczy się do struktury?

    ...ano właśnie.

    > + A co będzie jeśli sprzedam ten ST z VAT 22% (i oczywiście odprowadzę VAT)?
    > + Naruszę jakieś przepisy, czy nie?

    AFAIK - nie naruszysz.
    Natomiast nie wiem czy nie da się przyczepić w razie jakby ktoś tak
    wykazany VAT odliczył. *Zdaje się* były wyroki broniące podatników
    w takich razach... głowy nie dam

> [...]
    [...]
    > + No tak, ale ja nie powiększałem wartości ST o wartość części składowej, którą

    Załóż że sprzedajesz część która "była od samego początku" i przeczytaj
    przepis jeszcze raz....
    Przepisy są "niesymetryczne": podwyższać WP należy tylko dla >3500 zł
    ulepszenia, obniżać dla dowolnej kwoty...
    To nie ja wymyśliłem :) ale jakaś logika w tym jest.

    > + Część składową wrzuciłem po prostu w pozostałe
    > + koszty. Czy w związku z tym powinienem coś kombinować z wartością początkową
    > + ST?

    Rozważ sam. Mi wychodzi że "tak".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-07-01 22:37:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Jun 2005, Latet wrote:

    > + Czy warto było taki tani (duzo ponizej 3500) komputer
    > + dobrowolnie wpisywać do EŚT ?

    A jakby go wpisał do EW - to jaka byłaby różnica, nie
    licząc rzeczonego "strresu przy ulepszaniu" ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-07-02 06:56:40
    Temat: Update: sprzedaż ST
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Jul 2005, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ Natomiast nie wiem czy nie da się przyczepić w razie jakby ktoś tak
    >+ wykazany VAT odliczył. *Zdaje się* były wyroki broniące podatników

    ...a było trzeba na bieżąco czytać "dobrą firmę" :)
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050630/fi
    rma_a_13.html
    "ODLICZENIE VAT Z WADLIWEJ FAKTURY"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-07-02 07:14:48
    Od: "Latet" <d...@s...pl>

    > podatku. Poza tym otworzyło drogę do innych zakupów, które mogłem
    > wprowadzać w koszty bez stresu, że nie będę potrafił uzasadnić
    > konieczniści ich zakupu w US.

    A czemu mialby być stres, gdyby komputer nie był w EST,
    ale po prostu był kupiony na firmę, tak samo jak np. długopis...
    Czy wtedy dokupienie np. drukarki i takze wrzucenie jej
    w koszty jednorazowo to jakis probelem? Ja go nie widze,
    otwórzcie oczy, jakby co.

    latet