  • 1. Data: 2005-10-19 12:36:21
    Temat: spółka jawna, DG i składki zdrowotne
    Od: "Marek Wacek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam
    Potrzebuję pewnej informacji: od 10 lat prowadzę DG i jednocześnie jestem
    wspólnikiem spółki jawnej (od 01-01-2001 albo coś koło tego). Ostatnio
    dowiedziałem się, że od początku istnienia spólki jawnej powinienem był
    opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne z obu tych tytułów. Proszę o
    sprawdzone informacje dotyczące tego problemu.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2005-10-19 17:15:01
    Temat: Re: spółka jawna, DG i składki zdrowotne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Oct 2005, Marek Wacek wrote:

> [...]
    > dowiedziałem się, że od początku istnienia spólki jawnej powinienem był
    > opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne z obu tych
    ^^^^^^^

    > Proszę o sprawdzone informacje dotyczące tego problemu.

    1. Ustawy i zasady ubezpieczenia zmieniały się jak w kołowrotku,
    a to jakieś "kasy chore" a to inny wynalazek...

    2. W "starych" przepisach pułapka polegała na tym iż ustawa o ubez-
    pieczeniu zdrowotnym nie posługiwała się pojęciem "tytułu ubezpieczenia"
    (jak napisałeś) tylko "źródła" - więc w odróżnieniu od ustawy
    o SUS nie dało się wrzucić kilku "źródeł jednego tytułu" do
    wspólnego worka

    3. W aktualnej ustawie jest czarno na białym:

    +++
    3. Jeżeli ubezpieczony prowadzący działalność pozarolniczą uzyskuje
    przychody z więcej niż jednego z rodzajów działalności określonych
    w ust. 5, składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana odrębnie
    od każdego rodzaju działalności, z zastrzeżeniem ust. 4.
    4. Jeżeli ubezpieczony prowadzący działalność pozarolniczą uzyskuje
    przychody z więcej niż jednej spółki w ramach tego samego rodzaju
    działalności, o której mowa w ust. 5 pkt 1-5, składka na ubezpieczenie
    zdrowotne opłacana jest odrębnie od każdej prowadzonej spółki.
    5. Rodzajami działalności są:
    1) działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki cywilnej;
    2) działalność gospodarcza prowadzona w formie jednoosobowej spółki z
    ograniczoną odpowiedzialnością;
    3) działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki jawnej;
    4) działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki komandytowej;
    5) działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki partnerskiej;
    6) wykonywanie działalności twórczej lub artystycznej jako twórca lub
    artysta;
    7) wykonywanie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym
    podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
    fizyczne;
    8) wykonywanie wolnego zawodu, z którego przychody są przychodami z
    działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od
    osób fizycznych;
    9) inna niż określona w pkt 1-8 pozarolnicza działalność gospodarcza
    prowadzona na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych
    przepisów szczególnych.
    ---

    Na pewno gdzieś w 2001-2003 był ów haczyk ze "źródłem" - spytaj
    groups.google.pl -> zaawansowane, niniejszą grupę i znajdziesz.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-10-20 06:12:39
    Od: "Marek Wacek" <s...@W...gazeta.pl>

    google moim przyjacielem. Poszukałem wg Pana wytycznych i znalazłem. Temat
    rzeczywiście pogmatwany.

    Dzięki