  • 1. Data: 2006-10-30 22:21:40
    Temat: spadek, umowa dzialu spadku, jak to sie placi?
    Od: "Kraszan" <k...@g...com>

    Witam,

    Mam stwierdzenie nabycia spadku. Sa 2 nieruchomosci (320tys) i konta
    bankowe(640tys). Wartosc masy spadkowej to 480 tys (drugie 480 ze
    wspolnosci malzenskiej). Dziedzicza 4 osoby. Chcemy te mase spadkowa
    wraz z srodkami ze wspolnosci malzenskiej podzielic sadownie. Trzeba
    zaplacic skarbowke? Czy skarbowke interesuje kto ile dziedziczy czy sie
    placi podatek od calej kwoty? Czy skarbowka patrzy kto i ile dziedziczy
    i kazdemu z osobna nalicza podatek? Czy jezeli placimy podatek od
    spadku to czy trzeba jeszcze placic jakies podatki od umowy dzialu
    spadku albo podzialu spadku sadownie (np zniesienie wspolwlasnosci
    nieruchomosci)? Chcemy podzielic spadek sadownie tak aby: 2
    nieruchomosci + 40% srodkow na koncie - 1 osoba, 40% srodkow - 2 osoba,
    18%-3 osoba, 2%-czwarta osoba

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-10-31 00:35:22
    Temat: Re: spadek, umowa dzialu spadku, jak to sie placi?
    Od: obywatelkk <o...@p...onet.pl>

    Kraszan wrote:

> [...]
    > nieruchomosci)? Chcemy podzielic spadek sadownie tak aby: 2
    > nieruchomosci + 40% srodkow na koncie - 1 osoba, 40% srodkow - 2 osoba,

    Nie wiem czy tak się da.. wszakże istnieje instytucja zachowka..

    pozdarawiam.

  • 3. Data: 2006-10-31 04:18:04
    Od: "Kraszan" <k...@g...com>

    > Nie wiem czy tak się da.. wszakże istnieje instytucja zachowka..

    Tu nie chodzi o roszczenia. Spadkobiercami jest wdowa i 3 dzieci.
    Wszyscy sa zgodni, chcemy jednak podzieic inaczej niz ustawowe 1/2
    wdowa (wspolwlasnosc) + kazdy po 1/4 z 1/2 (masy spadkowej).

  • 4. Data: 2006-10-31 05:51:05
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Kraszan" <k...@g...com> wrote in message
    s.com...
    > Trzeba
    > zaplacic skarbowke? Czy skarbowke interesuje kto ile dziedziczy czy sie
    > placi podatek od calej kwoty? Czy skarbowka patrzy kto i ile dziedziczy
    > i kazdemu z osobna nalicza podatek?

    Oj, ale wymysliles. Nie bij jak gdzies palne glupote, bo pisze z glowy.

    Masz na mysli podatek od spadku?
    Kazdy placi za siebie. hmm, tak mi sie wydaje.

    > Czy jezeli placimy podatek od
    > spadku to czy trzeba jeszcze placic jakies podatki od umowy dzialu
    > spadku albo podzialu spadku sadownie (np zniesienie wspolwlasnosci
    > nieruchomosci)?
    Od zniesienia wspólwlasnosci nie ma (jeszcze) podatku.

    Chcemy podzielic spadek sadownie tak aby: 2
    > nieruchomosci + 40% srodkow na koncie - 1 osoba, 40% srodkow - 2 osoba,
    > 18%-3 osoba, 2%-czwarta osoba

    Wspóludzial mozecie zniesc bez podatku o ile nie wiaze sie to z zaplata dla
    jednej ze stron.
    Co do podzialu pieniedzy nie wiem czy da sie inaczej jak przez darowizne.
    I teraz musialbym poszukac, czy darowizna ze spadku bedzie zwolniona z
    podatku, czy US pobierze sobie drugi podatek od darowizny.

    Mysle, ze spokojnie odpowiedzialby ci na te pytania doradca podatkowy.

  • 5. Data: 2006-10-31 07:44:13
    Od: "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl>

    Uzytkownik "Kraszan" <k...@g...com> napisal w wiadomosci
> [...]
    > nieruchomosci)? Chcemy podzielic spadek sadownie tak aby: 2
    > nieruchomosci + 40% srodkow na koncie - 1 osoba, 40% srodkow - 2 osoba,

    Witam:)powiem jak bylo w naszym przypadku i na co znajomy prawnik kazal mi
    zwrócic szczególna uwage.Podatek zostal zaplacony na podstawie potanowienia
    o nabyciu spadku,natepny etap (jesli wszyscy sa zgodni)to kolejna sprawa w
    sadzie (mozna notarialnie-ale drozej) gdzie sklada sie wniosek o "zgodny
    dzial spadku"-(zwracam uwage na "zgodny" ,poniewaz jest mniejszy wpis o
    polowe),jesli sie uwzgledni we wniosku ,ze dzial ma nastapic bez splat i
    doplat to sprawa podatku nie istnieje.Po uprawomocnieniu sie postanowenia o
    zgodny dzial nalezy napisac oswiadczenie do US,podpisane przez wszystkich
    spadkobierców,ze nie bylo splat ani doplat i tyle.Nie ma znaczenia ,ze po
    w/w podziale czesci nie sa równe(troche mnie to zaintrygowalo ,ale chyba tak
    jest ,jak madrzejsi tak mówia:)
    pozdrawiam ania

  • 6. Data: 2006-10-31 08:19:49
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl> wrote in message

> [...]
    >równe(troche mnie to zaintrygowalo ,ale chyba tak jest ,jak madrzejsi tak
    Właśnie o te magiczne spłaty i dopłaty chodzi, by tylko wtedy kiedy ich nie
    ma zniesienie współwłasności jest bez podatku.

  • 7. Data: 2006-10-31 08:27:58
    Od: "Kraszan" <k...@g...com>

    > Właśnie o te magiczne spłaty i dopłaty chodzi, by tylko wtedy kiedy ich nie
    > ma zniesienie współwłasności jest bez podatku.

    No wlasnie o to chodzi. Bo zgodnie z postanowieniem sadu oraz
    wspolwlasnoscia malzenska

    1) wdowa -
    1 mieszkanie 5/8, wartosc 50tys,
    drugie mieszkanie 5/8, wartosc, 150 tysiecy
    rachunki bankowe 5/8, wartosc 375 tysiecy
    2) 3x kazde dziecko,
    1 mieszkanie 1/8 - 10 tysiecy,
    drugie mieszkanie 1/8 - 30 tysiecy,
    rachunki bankowe 1/8 - 75 tysiecy.

    A my zgodnie chcemy zrobic tak, by:

    1) wdowa
    mieszkanie - 80 tys
    mieszkanie - 240 tys
    gotowka - 250 tys.
    2) dziecko
    gotowka 250 tys
    3) dziecko
    gotowka 80 tys
    4) dziecko
    gotowka 20 tys

    Chodzi o to, ze laczny podatek wyniesie okolo 30 tys (jedna
    nieruchomosc do 110mk bedzie zwolniona, polowa ze wspolwlasnosci jest
    bez podatku bo to automatycznie wdowy).

    A jak to sie ma po podziale w drodze umowy o dzial, bo dzielimy
    wspolwlasnoc malzenska, ktora w ogole nie podlegala podatkowi, bo wtedy
    ona wchodzi tez w mase spadkowa. Czy bedzie mozna sadownie tak
    podzielic i tylko pisemko do US ze podzielilismy inaczej?

  • 8. Data: 2006-10-31 10:00:22
    Od: "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "Kraszan" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    s.com...
> [...]
    > ma zniesienie współwłasności jest bez podatku.
    > Czy bedzie mozna sadownie tak
    >podzielic i tylko pisemko do US ze podzielilismy inaczej?

    IHMO jeśli będzie to zgodny dział bez spłat i dopłat i stosowne oświadczenie
    stron o tym,że nikt nikomu nic nie dopłaca ani niespłaca to US nic więcej
    nie obchodzi.
    pozdrawiam ania

  • 9. Data: 2006-10-31 10:21:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Oct 2006, Kraszan wrote:

> [...]
    > wspolnosci malzenskiej). Dziedzicza 4 osoby. Chcemy te mase spadkowa
    > wraz z srodkami ze wspolnosci malzenskiej

    Hola... chcesz *pieniądze małżonka* dzielić między spadkobierców?
    Toż takie coś się nazywa "darowizna" i nie ma nic wspólnego ze
    spadkiem!
    Przecież zasada jest prosta: jak zmarły miał coś "swojego" to wchodzi
    ono do spadku (w 100%), jak miał we współwłasności - to wchodzi
    udział, dotyczy to również małżeństwa; 50% udziału w majątku ma
    małżonek i to jest *jego*, nie można uznawać tego za część spadku,
    trzeba rozważać odrębnie.
    Zastrzegając że grupa jest dyskusyjna :) widzę że oszczędzasz szczegółów.
    Na mój gust, niezależnie iż dyskusje na grupie mogą służyć Tobie za
    ew. wskazówkę gdzie szukać (a nie za poradę), to "witek" ma rację
    z tym doradcą z prostego powodu: ktoś musi od Was wyciągnąć potrzebne
    informacje.
    Skoro NIE WIESZ jakie podać to samo wyciąganie może długo trwać :)
    a i skutek nie będzie pewny (nie wiemy, czy to co piszesz o wdowie
    i dzieciach jest *wystarczające*: na przykład nie wiemy czy i jaki
    majątek odrębny miał zmarły i wdowa, a Ty wrzucasz wszystko do
    jednego worka!

> [...]
    > i kazdemu z osobna nalicza podatek?
    > Czy jezeli placimy podatek od
    > spadku to czy trzeba jeszcze placic jakies podatki od umowy dzialu

    Otóż to.
    Mi w zrozumieniu działania spadku na początku stawiało opór.
    Przeczytałem w KC i dalej nie zajrzałyłem, aż... skojarzyłem że jest
    *osobna* czynność prawna i drugi podatek :>
    To jak w dowcipie "co to jest but wojskowy"? - otóż but wojskowy składa
    się z połysku i buta właściwego ;)

    W wyniku spadku każdy dostaje jakiś udział w majątku.
    Majątek jest wart ileś i podatek (oraz zwolnienia o ile komuś
    przysługują) nalicza się wg *wartości* tego udziału.
    Każdy płaci swoją część podatku (z wygibasami na okazję jak trzeba
    najpierw sprzedać część spadku żeby mieć pieniądze na zapłatę podatku,
    ale to osobna sprawa), dostaje *udział* w masie spadkowej i do widzenia.
    Jedno z głowy :)
    A później przewracamy kilka stron Kodeksu Cywilnego:
    _117.html
    ...i od art.1035 mamy czynność prawną która nazywa się
    "dział spadku".
    I teraz podatek: oczywiście jest:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    Jak widać dział spadku jest zwolniony - pod jednym warunkiem: brak spłat i dopłat.

> [...]
    > nieruchomosci)? Chcemy podzielic spadek sadownie tak aby: 2
    > nieruchomosci + 40% srodkow na koncie - 1 osoba, 40% srodkow - 2 osoba,

    Zastrzegam że prawnikiem nie jestem.
    IMHO przyjmując iż:
    - każdy w ramach spadku dostał prawo do jakiejś częsci spadku
    - nie należy do tego mieszać majku który wdowa miała jako udział
    we wspólności małżeńskiej
    - zakładam że całość jest "wspólna" (nie było majątków odrębnych)

    Wtedy:
    - w zakresie zniesienia współwłasności (nieruchomości) PCC nie ma;
    oczywiście obejmuje to również udział wdowy NIE wynikający ze spadku,
    ale jest to operacja *odrębna* od działu spadku
    - trzeba ustalić co z pieniędzmi.

    IMVHO - w wyniku spadku każdy dostał "swoją część", a wdowa
    dodatkowo ma swoją część *ze wspólności* (nie ze spadku).
    Czyli każda kwota która zostanie rozporządzona inaczej niż
    wynika z udziału spadku i współwłasności będzie "dopłatą"
    (podlegającą pod PCC), i bardzo proszę o komentarz w tej
    sprawie - bo jakoś nie wyobrażam sobie "zniesienia współwłasności
    pieniędzy" :), a każda kwota stanowiąca ubytek w majątku wdowy
    wynikającym ze współwłasności (nie ze spadku) jest darowizną
    na czyjąś rzecz (podlegającą pod podatek od darowizn).

    Źle gdzieś ująłem? - to proszę krzyczeć!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-10-31 10:31:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Oct 2006, Kraszan wrote:

    > Tu nie chodzi o roszczenia. Spadkobiercami jest wdowa i 3 dzieci.
    > Wszyscy sa zgodni, chcemy jednak podzieic inaczej niz ustawowe 1/2
    > wdowa (wspolwlasnosc) + kazdy po 1/4 z 1/2 (masy spadkowej).

    No ale udział we współwłasności po śmieci stanowi już odrębny majątek
    wdowy. Znaczy ma "połowę udziału w domu" na przykład (a nie pól domu),
    ale to jest JEJ.
    Może to sprzedać, może PODAROWAĆ. A skoro to dom to może znieść
    współwłasność.
    Ale do spadku ta część nijak nie wchodzi i nie można jej "dzielić"!
    IMO szczególnie przy pieniądzach będzie to widać...

    pzdr, Gotfryd