  • 11. Data: 2009-02-12 04:50:54
    Temat: Re: s.c. i nieżyjący wspólnik
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail j...@c...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > Tak, i zamiast "Majtex sc A B C" będzie "Majtex sc A B D" - ale nadal
    > będzie ten sam NIP i nie trzeba będzie rozwiązywać spółki i tworzyć
    > nowej.

    no to skoro bedzie ten sam NIP to ok.
    To czy to jest nowa spolka czy nie - to nie moj problem - ja sie tylko
    zastanawiam czy moge wystawiac faktury na
    DUPA s.c. Nowak, Kowalski, Reiss
    zamiast na
    DUPA s.c. Jan Nowak, Tomek Kowalski, Piotr Reiss.
    Moge?

    "Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo
    milczysz." Nina Liedtke

  • 12. Data: 2009-02-12 12:37:02
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 12 Feb 2009 00:12:52 +0100, mvoicem napisał(a):

    > Trzech wspólników (chyba) ma znaczenie jeżeli ktoś wychodzi ze spółki.
    > Jeżeli jednak któryś umiera, to umowa spółki wygasa.

    Wygasa?
    Co to za określenie?

    > chyba.

    A skąd pewność że Umowa Spółki nie zawierała klauzuli o "w przypadku
    śmierci któregokolwiek ze wspólników, jego spadkobiercy obejmują jego
    udziały, lub tez wyznaczają swojego pełnomocnika do zarządzania w ich
    imieniu".
    Każda porządna Umowa ma te klauzule. Chyba ze umowę spisywali pan czesio z
    panem rysiem i ziga ;)

  • 13. Data: 2009-02-12 12:42:20
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Dla przypomnienia: czy w firmie spółki cywilnej nie wystarczy nazwisko jednego ze
    wspólników?
    JaC

    -----

  • 14. Data: 2009-02-12 12:42:22
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 11 Feb 2009 20:03:13 +0100, Tomek napisał(a):

    > A czy to dalej jest ta sama spółka ?

    Śmierć wspólnika w spółce cywilnej czy też spółce jawnej nie musi powodować
    perturbacji w dalszej działalności spółki, jeżeli spadkobierca (osoba
    uprawniona) wejdzie w miejsce zmarłego wspólnika. Odpowiednie zapisy w
    umowie spółek, jak również dalsza chęć prowadzenia działalności, pozwalają
    płynnie przejść przez ten trudny zarówno dla spadkobierców jak i
    pozostałych wspólników okres.
    Spółka cywilna jest zawierana jest na podstawie umowy pomiędzy wspólnikami
    na zasadach określonych w art. 860-875 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
    Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Spółka
    cywilna nie posiada osobowości prawnej, jej majątek stanowi w
    rzeczywistości współwłasność łączną zawiązujących ją wspólników, którzy
    swoim majątkiem odpowiadają za zobowiązania spółki, w tym także
    zobowiązania wynikające z podatków, z tytułu rękojmi czy też gwarancji.
    Ponadto każdy ze wspólników rozlicza się z uzyskanego w spółce dochodu
    proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Z istoty spółki wynika natomiast,
    że jedną z podstawowych przesłanek jej istnienia jest udział w niej co
    najmniej dwóch wspólników. Jeżeli więc spółka cywilna jest dwuosobowa - to
    wraz ze śmiercią jednego ze wspólników przestaje istnieć. Jeżeli natomiast
    wspólników jest więcej niż dwóch, spółka może istnieć nadal.
    W tym miejscu ważne są zapisy umowy spółki, przewidujące lub nie
    przewidujące wejścia spadkobierców na miejsce zmarłego wspólnika. Przepis
    art. 872 K.c. stanowi bowiem, iż można zastrzec, iż spadkobiercy wspólnika
    wejdą do spółki na jego miejsce. W konsekwencji spółka nie ulega
    rozwiązaniu, nie mamy do czynienia z likwidacją działalności, a spółka
    kontynuuje swoją działalność. Spółka trwa nadal, więc posługuje się ona
    nadanym jej Numerem Identyfikacji Podatkowej (należy złożyć jedynie
    aktualizację NIP-D ,,Informację o wspólnikach spółki cywilnej, jawnej,
    partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej lub o spółkach tworzących
    podatkową grupę kapitałową" oraz aktualizację NIP-2 ,,Zgłoszenie
    aktualizacyjne osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem").
    Jeżeli zastrzeżono zapis dotyczący wejścia na miejsce zmarłego wspólnika
    np. w umowie spółki, to do czasu wyznaczenia osoby wykonującej prawa
    spadkobierców pozostali wspólnicy mogą sami podejmować wszelkie czynności w
    zakresie prowadzenia spraw spółki.
    Może się jednak zdarzyć, że spadkobiercy nie wyrażają chęci zajęcia miejsca
    zmarłego w spółce. W takim przypadku należy dokonać stosownego rozliczenia,
    mając na uwadze przepisy dotyczące wypowiedzenia umowy spółki cywilnej. W
    związku z tym możemy mieć do czynienia ze zwrotem w naturze rzeczy, które
    zmarły wspólnik wniósł do spółki jako rzeczy do używania, jak również
    wypłatą w pieniądzach wartości wkładu, jaki wniósł do spółki (wynikającą z
    umowy). Zaznaczyć należy, że nie podlega wypłacie wartość wkładu
    polegającego na świadczeniu usług, jak również z tytułu używania rzeczy
    wniesionych do spółki przez zmarłego wspólnika. Dodatkowo spadkobiercom
    wypłacana jest w pieniądzach taka wartość wspólnego majątku, jaki pozostał
    po odliczeniu wartości wkładów wszystkich wspólników, jaka odpowiadała
    udziałowi zmarłego wspólnika w zyskach spółki.
    Przepisy regulujące kwestię spółek osobowych, w tym spółek jawnych, to art.
    22-85 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U.
    z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Organizacja i funkcjonowanie
    spółki jawnej opiera się na osobistym zaangażowaniu wspólników. Każdy ze
    wspólników ma prawo reprezentowania oraz prowadzenia spraw spółki.
    Dodatkowo obowiązuje zasada osobistej, nieograniczonej i solidarnej
    odpowiedzialności wspólników i spółki za zobowiązania. Na podstawie zapisów
    umowy lub też na podstawie podjętej uchwały prowadzenie spraw spółki jawnej
    może być powierzone jednemu lub kilku wspólnikom, wówczas pozostali
    wspólnicy są wyłączeni z prowadzenia spraw spółki. Z kolei w przypadku
    spraw wykraczających poza zakres zwykłych czynności spółki wymagana jest
    zgoda wszystkich wspólników, w tym także wspólników wyłączonych z
    prowadzenia spraw spółki.

    Przepisy Kodeksu spółek handlowych wskazują w art. 58 pkt 4, że rozwiązanie
    spółki jawnej powoduje m. in. śmierć wspólnika. Rozwiązanie spółki
    następuje w związku z tym z mocy ustawy, bez potrzeby wydawania przez sąd
    czy też inny organ orzeczenia. Takie same skutki jak śmierć wywołuje
    uznanie wspólnika za zmarłego. Jeżeli jednak umowa spółki przewiduje jej
    dalsze trwanie z udziałem spadkobierców, pozostali wspólnicy mogą uchwalić
    kontynuację działalności. Dodatkowo, jeżeli w umowie spółki zapisano, że
    prawa, jakie miał zmarły wspólnik, służą wszystkim spadkobiercom wspólnie,
    a umowa nie zawiera w tym względzie szczególnych postanowień, wówczas do
    wykonywania tych praw spadkobiercy powinni wskazać w spółce jedną osobę. W
    art. 60 § 2 K.s.h. wskazano jednocześnie, iż przeciwne postanowienia umowy
    są nieważne.
    Zgodnie z art. 12 ust. 2 Ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach
    ewidencji i i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr
    269, poz. 2681 z późn. zm.) decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy ustawy w
    przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, z wyjątkiem przypadków
    wymienionych w ust. 1 i ust. 1a ustawy. Przyjmując jednak, że spółka trwa
    nadal, gdyż w prawa zmarłego wchodzi jego spadkobierca, nie zachodzi wyżej
    wymieniona przesłanka wygaśnięcia decyzji NIP, ponieważ nie ustaje byt
    prawny podatnika. Należy złożyć jedynie aktualizację NIP-D ,,Informację o
[...]
    lub płatnikiem". Spółka ewidencjonuje obrót na tych samych kasach i nie ma
    obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego dla celów VAT określonego w
    art. 14 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
    Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Natomiast konieczne jest sporządzenie
    remanentu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.
    Oczywiście może się także zdarzyć, że dotychczasowi wspólnicy nie życzą
    sobie w swoim gronie następców prawnych zmarłego. W takim wypadku Kodeks
    spółek handlowych pozwala zażądać każdemu ze spadkobierców przekształcenia
    spółki jawnej w spółkę komandytową i przyznania statusu komandytariusza.
    Spadkobierca ma określony termin, by złożyć takie żądanie i wynosi on 6
    miesięcy od dnia stwierdzenia nabycia spadku. W przypadku braku zgody na
    przekształcenie podejmuje się uchwałę o rozwiązaniu spółki. Dla
    spadkobiercy oznaczać to będzie odpowiedzialność za dotychczasowe
    zobowiązania spółki tylko według przepisów prawa spadkowego. W związku z
    tym, jeżeli odrzuci spadek, to nie będzie odpowiadał w ogóle, natomiast
    jeżeli przyjmie spadek z dobrodziejstwem inwentarza - będzie odpowiadał do
    wysokości odziedziczonego majątku.

    Może się zdarzyć, że należąca do spadkobierców część majątku zostanie
    odkupiona przez pozostałych wspólników na podstawie umów kupna sprzedaży i
    w ten sposób pozostali w spółce wspólnicy staną się właścicielami całego
    majątku spółki, zwiększając w ten sposób wartość swoich udziałów w spółce.
    Wydatek poniesiony na odkupienie od spadkobierców zmarłego wspólnika nie
    może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na to, że jest
    to realizacja zobowiązania wspólników pozostających w spółce wobec
    spadkobierców zmarłego wspólnika.
    W odniesieniu do spółki jako pracodawcy śmierć jednego ze wspólników nie
    musi powodować wygaśnięcia umów o pracę zatrudnianych pracowników.
    Pracodawcą jest bowiem spółka a nie konkretna osoba. Kontynuacja
    działalności spółki cywilnej czy też spółki jawnej powoduje zatem, iż nie
    wygasają zawarte umowy o pracę, a tym samym pracownikom nie przysługują
    stosowne odszkodowania, o których mowa w Kodeksie pracy.

[...]
    - art. 24 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.),
    - art. 5, art. 9, art. 12 ust. 1, ust. 1a, ust.2 Ustawy z dnia 13
    października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
    płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.),
    - art. 34, art. 36 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U z
    1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.),
    - załącznik nr 2, załącznik nr 7 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
    13 grudnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy
    zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 254, poz. 2132).

  • 15. Data: 2009-02-12 12:45:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > Dla przypomnienia: czy w firmie spółki cywilnej nie wystarczy nazwisko jednego ze
    wspólników?

    AFAIR musi być każde, jedno wystarczy w jawnej.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2009-02-12 13:16:06
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-02-2009 o 13:42:22 Herald <h...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > umowie spółek, jak również dalsza chęć prowadzenia działalności, pozwalają
    > płynnie przejść przez ten trudny zarówno dla spadkobierców jak i

    Ja o tym conieco wiem bo miałem spółkę cywilną. Natomiast pytanie
    jest nadal aktualne, bo może tą spółkę spisywali czesio z rysiem
    i już po spółce.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 17. Data: 2009-02-12 13:17:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-02-2009 o 13:37:02 Herald <h...@o...eu> napisał(a):

    > Wygasa?
    > Co to za określenie?

    Jak już się czepiamy, to wg słownika jest to normalne określenie

    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=wygasa%E6

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 18. Data: 2009-02-12 13:21:13
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Ale można działać pod szyldem "[...] w likwidacji" przez nastepne 999 lat?
    JaC

    -----

  • 19. Data: 2009-02-12 13:33:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Herald wrote:

    > Śmierć wspólnika w spółce cywilnej

    [ciach]

    Proponowałbym wprowadzić taki standard odpowiedzi na grupie.
    Przyjemnie się czytało i jeszcze do tego "bibliografia".

  • 20. Data: 2009-02-13 08:09:17
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM_gmail.com>

    Liwiusz pisze:

    > AFAIR musi być każde, jedno wystarczy w jawnej.

    AFAIR w pelnej nazwie spolki sa wszystkie nazwiska, natomiast na
    fakturze nei musi byc zadnego.