  • 1. Data: 2005-08-29 11:58:15
    Temat: ryczalt a sprzedaz zdjec (licencji)
    Od: "Jacek Bronowski" <j...@p...pl>

    Witam
    Mam problem i licze ze znajda sie tu fachowcy, ktorzy beda w stanie mi cos
    poradzic.
    Prowadze dzialalnosc gospodzarcza (uslugi...) opodatkowana ryczaltem. Szukam
    sposobu na rozszerzenie tej dzialanosi w taki sposob, aby moc dalej placic
    ryczalt a dodatkowo moc sprzedawac zdjecia (tzn. licencje na ich
    wykorzystanie z przeniesieniem praw aut.).
    Zawierajac taka umowe jako osoba fiz. mam naliczane 50% KUP i realnie place
    ponizej 10% podatku natomiast chcac robic to w ramach dzialalnosci musialbym
    rozszerzyc o PKWiU 74.81.Z - dzialalnosc fotograficzna co skutkuje 17%
    ryczaltem.
    Dlaczego ta stawka ryczaltu jest tak wysoka i czy ktos ma moze pomysl pod co
    innego mozna podciagnac sprzedaz zdjec (licencji) zeby mozna bylo placic np.
    8,5% ryczaltu?
    Bede bardzo wdzieczny za wselka pomoc i sugestie.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --------------
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto.risp.pl - f...@r...pl
    Aktualnie 3810 zdjęć z 7 krajów.

  • 2. Data: 2005-08-29 12:26:32
    Temat: Re: ryczalt a sprzedaz zdjec (licencji)
    Od: "tom" <adres_w_tresci>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ryczalt a dodatkowo moc sprzedawac zdjecia (tzn. licencje na ich
    > wykorzystanie z przeniesieniem praw aut.).

    jesli z przeniesieniem to chyba nie praw autorskich a majątkowych praw
    autorskich.

> [...]
    > np.
    > 8,5% ryczaltu?
    > Bede bardzo wdzieczny za wselka pomoc i sugestie.

    sprzedaż zdjęc to chyba może podchodzić np pod 52.61.Z wdegług PKD
    i byłoby to 3% podatku

  • 3. Data: 2005-08-30 08:26:01
    Od: "Jacek Bronowski" <j...@p...pl>

    > sprzedaż zdjęc to chyba może podchodzić np pod 52.61.Z wdegług PKD
    > i byłoby to 3% podatku

    Sorry, ale zupelnie nie masz racji. "Sprzedaz" zdjecia tak naprawde nie jest
    sprzedaza (dostawa towaru) tylko usluga (udzielenie licencji na
    wykorzystanie zdjecia). Tak wiec na 100% jest to usluga. Problem tylko
    "jaka" usluga, tj. pod jakie PKWiU mozna podciagnac...

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --------------

  • 4. Data: 2005-08-30 11:50:26
    Od: "tom" <adres_w_tresci>

> [...]
    > wykorzystanie zdjecia). Tak wiec na 100% jest to usluga. Problem tylko
    > "jaka" usluga, tj. pod jakie PKWiU mozna podciagnac...

    usługą to jest zrobienie zdjęcia do paszportu, dowodu czy serii zdjęć czegoś
    tam
    a jak masz bazę zdjęć w formie elektronicznej to robisz jakby sklep
    intrnetowy i handlujesz

    tak mi się wydaję

  • 5. Data: 2005-08-30 11:57:44
    Od: "Jacek Bronowski" <j...@p...pl>

    > tak mi się wydaję

    Niestety zle Ci sie wydaje.
    Nie sprzedajesz materialnie towaru. Zawierasz umowe licencyjna czym
    udzielasz licencji na wykorzystanie dziela fotograficznego. Nie ma towaru
    (sprzedazy w rozumieniu prawno-podatkowym) tylko jest usluga udzielenia
    licencji. Podobnie jest ze "sprzedaza" oprogramowania - nie sprzedajesz
    fizycznie towaru tylko udzielasz licencji (z przeniesieniem majatkowych praw
    autorskich) na korzystanie z oprogramowania.
    Problem jest tylko pod jaki rodzaj uslug ja (licencje na foto)
    zakwalifikowac, zeby bylo najkorzystniej...

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --------------

  • 6. Data: 2005-08-30 12:05:50
    Od: "tom" <adres_w_tresci>

> [...]
    > Problem jest tylko pod jaki rodzaj uslug ja (licencje na foto)
    > zakwalifikowac, zeby bylo najkorzystniej...

    sorry rzeczywiscie zdjecie jest autorskie więc może możesz urządzić
    sklep z baza zdjęc i sprzedawac licencje na wykorzystanie poszczególnego
    zdjęcia :)

  • 7. Data: 2005-08-31 16:41:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Aug 2005, Jacek Bronowski wrote:
    [...tom...]

> [...]
    > udzielasz licencji na wykorzystanie dziela fotograficznego. Nie ma towaru
    > (sprzedazy w rozumieniu prawno-podatkowym) tylko jest usluga udzielenia

    Nie żebym miał zastrzeżenia generalne...
    Ale punkt widzenia który prezentujesz powyżej jest charakterystyczny
    dla VATu (w którym wprost obowiązuje stwierdzenie iż sprzedaż WNiP
    jest traktowana jak usługa).
    Sprzedaż praw majątkowych wg prawa cywilnego *nie jest* usługą i patrząc
    z punktu widzenia np. podatku dochodowego również trzeba WNiP traktować
    (IMO) osobno.
    Popatrz na to tak: jak chcesz "złożyć do magazynu" usługę ? ;)
    Majątek rzeczowy (towary, materiały, ST) się magazynuje "wprost".
    WNiP - na swój sposób, czyli (ewidencjonuje się) "tylko w papierze".
    Osobno (inaczej) traktuje się zwierzęta.
    Do tego WNiP ma jedną z cech nieprzypisaną do rzeczy a charakterystyczną
    dla zwierząt: mogą się rozmnażać :)
    Usługi nie mają ŻADNYCH ww. cech... to szpece od VATu primo wymyślili
    hasło "WNiP jest usługą" a secundo wprowadzili pojęcie "sprzedaży
    usług" za które iluś już niewinnych :> podatników oberwało po uszach
    od cywilistów na grupie .prawo...

    > Problem jest tylko pod jaki rodzaj uslug ja (licencje na foto)
    > zakwalifikowac, zeby bylo najkorzystniej...

    ...zeznaję że nie mam pojęcia.
    I że moja wiedza wystarczy tylko do stwierdzenia iż "najkorzystniej"
    może co innego oznaczać w zakresie VAT a co innego w zakresie
    ryczatłu.
    Obu opartych na tym samym PKWiU.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd