  • 1. Data: 2004-02-21 13:41:44
    Temat: renta, a DG
    Od: "Piotr Wozniacki" <m...@p...com.pl>

    Witam

    mam 3 pytania i nadzieje na odpowiedz:

    1. Czy rencista (czesciowa niezdolnosc) moze zalozyc DG, i na jakich
    zasadach?

    2. Ile obecnie wynosi limit, ktory mozna dorobic do renty, i czy w przypadku
    DG decyduje przychod, czy dochod?

    3. Pozostajac na rencie, ile minimum trzeba placic ZUSowi z tytulu DG?

    Dzieki

    --
    Piotr Wozniacki
    [usun .pl z konca adresu e-mail]

  • 2. Data: 2004-02-22 04:58:33
    Temat: Re: renta, a DG
    Od: m...@t...pl (tlen)

    > 1. Czy rencista (czesciowa niezdolnosc) moze zalozyc DG, i na jakich
    > zasadach?

    Tak , na takich samych zasadach jak inni.

    > 2. Ile obecnie wynosi limit, ktory mozna dorobic do renty, i czy w
    przypadku
    > DG decyduje przychod, czy dochod?

    limit to 1.000.000 zł :):)

    > 3. Pozostajac na rencie, ile minimum trzeba placic ZUSowi z tytulu DG?

    W tym miesiącu 144,89

    Michał

  • 3. Data: 2004-02-22 09:14:47
    Od: "Piotr Wozniacki" <m...@p...com.pl>

    Dzieki, ale na najwazniejsze z moich pytan odpowiedziales zartem:-)

    Wazne jest dla mnie, czy limit, po przekroczeniu ktorego nastepuje
    obnizenie/zawieszenie swiadczenia przez ZUS, to przychod czy dochod z DG (a
    to wielka roznica).

    Moze wiec ktos jednak podpowie?

    Piotr

  • 4. Data: 2004-02-22 10:36:11
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "Piotr Wozniacki" <m...@p...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Wazne jest dla mnie, czy limit, po przekroczeniu ktorego nastepuje
    > obnizenie/zawieszenie swiadczenia przez ZUS, to przychod czy dochod z DG

    W styczniu i lutym 2004 r. dla osób prowadzących pozarolniczą działalność
    gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej [....] kwota
    zadeklarowana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i
    Fundusz Pracy nie może być niższa niż 1296,01 zł.

    Do ZUSu składasz DRA i nie wpisujesz ani przychodu ani dochodu tylko kwotę
    "zadeklarowaną do podstawy wymiaru składek"

    Minimalna podstawa do obliczeń składek na ubezpieczenie społeczne nie
    przekracza kwoty 1512,10 zł, której przekroczenie spowodowałoby zmiejszenie
    świadczenia.

    Nie możesz mieć przychodów z innych źródeł (umowa o pracę, zlecenie)
    większych niż różnica 1512,10 - 1296,01=216,09 bo wtedy załapiesz się na
    zmniejszenie świadczenia.

    Marek

  • 5. Data: 2004-02-22 14:29:24
    Od: "Piotr Wozniacki" <m...@p...com.pl>

    Dzieki za odpowiedz; rozumiem ze na poczatek mozna sie "bezpiecznie"
    zadeklarowac w DRA - ale wciaz nie wiem, co w trakcie wykonywania
    dzialanosci: przychod (np. wartosc sprzedazy firmy -jednoosobowa DG
    os.fizycznej, w danym miesiacu) czy dochod (czyli powyzsza, pomniejszona o
    poniesione koszty), stanowic beda dla ZUS podstawe do obnizenia
    (wstrzymania) renty

  • 6. Data: 2004-02-22 21:27:47
    Od: m...@t...pl (tlen)

> [...]
    >
    > Wazne jest dla mnie, czy limit, po przekroczeniu ktorego nastepuje
    > obnizenie/zawieszenie swiadczenia przez ZUS, to przychod czy dochod z DG

    Odpowiedziałem żartem (za co Cię przepraszam jeżeli uraziłem )
    ponieważ sam doświadczyłem odpowiedzi w Zusie , 5 lat temu , że nieważne ile
    zarobię to i tak będę otrzymywał rentę.
    Bardzo mnie to wtedy zdziwiło ale tak jest. Dopóki nie zaczniesz płacić
    dobrowolnie składek na ubezpieczenie emerytalne możesz zarobić nawet
    przysłowiowy milion.
    Wszystko polega na tym, że nie płacąc ubezpieczeń , z wyjątkiem
    obowiązkowego zdrowotnego, nie są Ci naliczane te lata pracy. Zus uznaje je
    jako bezskładkowe i Twoja emerytura nie rośnie.
    A tak swoją drogą to radzę poprostu zadzwonić do ZUS i tam wyjaśnią Ci to
    może bardziej przystępnie.

    Michał

  • 7. Data: 2004-02-23 20:13:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Feb 2004, Piotr Wozniacki wrote:

    >+ Dzieki za odpowiedz; rozumiem ze na poczatek mozna sie "bezpiecznie"
    >+ zadeklarowac w DRA - ale wciaz nie wiem, co w trakcie wykonywania
    >+ dzialanosci

    Widzę że się uparłeś: dla ZUSu w paru sprawach (w tym zawieszania
    niektórych świadczeń) liczy się "podstawa oskładkowania".
    A na DG jest tak smiesznie :> że "podstawę"... się wymyśla
    SAMEMU, z tym że ustawodawca zabronił "wymysleć za mało" !
    Patrzysz w sufit i postanawiasz że twoja "podstawa" to będzie
    1300 zł - no to renty nie rusz. Patrzysz w sufit o podajesz że
    twoja "podstawa" to 5000 zł - to renta stop.
    To że przypadkiem większość (znaczna) prowadzących DG patrzy
    w tę samą plamę i podaje kwotę minimalną to pewnie przypadek ;)
    (ale podobnoż "rząd już pracuje nad sytuacją" :])

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-02-24 07:57:54
    Od: "Piotr Wozniacki" <m...@p...com.pl>

    Dzieki za kawe na lawe!

    no ale - jak sie obawialem - jest to chyba zbyt piekne, by moglo trwac
    wiecznie...

    Piotr

    ezjan.zabrze.pl...

  • 9. Data: 2004-02-24 10:58:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2004, Piotr Wozniacki wrote:

    >+ Dzieki za kawe na lawe!
    >+
    >+ no ale - jak sie obawialem - jest to chyba zbyt piekne, by moglo trwac
    >+ wiecznie...

    Jest. Już pewnie widziałeś komentarze, że rząd pracuje nad
    nową "technologią oZUSowania". Zapąłciłeś ileś tam podatku
    - musisz zadeklarować 90% "średniej podstawy" (zamiast 60%),
    zapłaciłeś jeszcze więcej - 120% "średniej".
    Do motywacji żeby ukryć dochody przed zapłaceniem podatku
    dochodowego i VAT dojdzie motywacja żeby nie zapłacić ZUSu
    (końcu jak ktoś CHCE to sobie PŁACI, nie ma zakazu żeby
    nie płacić od wyższej podstawy :]).
    To się chyba powinno nazywać "strategia rozwoju szarej strefy
    w latach 2004...2007" :> :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)