  • 1. Data: 2008-07-03 06:01:24
    Temat: pytanie do: "w 2009 r. będzie zlikwidowana ulga meldunkowa"
    Od: "Tract" <t...@N...gazeta.pl>

    Witam.

    Wczoraj pojawiła się informacja:
    "W 2009 r. będzie zlikwidowana ulga meldunkowa - przewiduje opublikowany
    dziś przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (PIT)."

    Źródło:
    http://wirtualnemedia.pl/article/2369605_Jakie_zmian
    y_w_ustawie_o_podatku_doc
    hodowym.htm

    Teraz przedstawię moją sytuację:
    - Odebrałem mieszkanie w grudniu 2007 roku.
    - Zameldowałem się w nim 27 grudnia 2007 roku.
    - Akt notarialny odebrałem w marcu 2008 roku.
    - Mieszkanie będę chciał sprzedać. Rozumiem że jeżeli zrobię to między 27-31
    grudnia to nie zapłacę podatku.

    Pytania:
    - Co będzie jeżeli sprzedam je w 2009 roku - obejmie mnie już nowelizacja
    ustawy i będę musiał zapłacić podatek lub przeznaczyć pieniądze na cele
    mieszkaniowe? Czy prawo działa wstecz?
    - Czy jeżeli sprzedam mieszkanie i pieniądze w całości przeznaczę na spłatę
    kredytu (30%) + cele mieszkaniowe (70%) to nie zapłacę podatku?
    - Ostatnie pytanie - może zbyt śmiałe :) Co Wy zrobiliście w sytuacji
    podobnej do mojej, aby uniknąć płacenia podatku - może jest inne
    rozwiązanie, którego nie znam (wchodzi w rachubę zakup mniejszego mieszkania
    i spłata kredytu - to jest główny cel - po prostu chcę się pozbyć kredytu).

    Z góry dziękuję za rzeczowe wypowiedzi,
    pozdrawiam,
    Tract

  • 2. Data: 2008-07-03 07:22:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2008, Tract wrote:

> [...]
    > - Co będzie jeżeli sprzedam je w 2009 roku - obejmie mnie już nowelizacja
    > ustawy i będę musiał zapłacić podatek lub przeznaczyć pieniądze na cele

    Mamy parę różnych spraw:
    - nie jest *nigdy* oczywiste, co postanowi rząd lub przyszły rząd.
    To co się rozpatruje to najczęściej "co by było gdyby pozostałe przepisy
    się nie zmieniły". Równie dobrze można było swojego czasu (przed
    wprowadzeniem oprocentowania przychodów "z lokat") próbować
    wyciągać wnioski przy założeniu "podatku nie ma". A później jeden
    ruch (rządu) i podatek jest.
    - zasady dobrego prawa przewidują tzw. "przepisy przejściowe".
    Różnie z tym bywa, ale można oczekiwać że jakaś regulacja się tam
    znajdzie
    - jak na dziś to IMHO "jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub
    lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy
    niż 12 miesięcy przed datš zbycia" nie ustanawia wymogu, aby ten
    okres był *bezpośrednio* przed datą zbycia (znaczy domknięty datą
    zbycia, albo jak kto woli - objęty obowiązkiem zameldowania się
    tam aż do dnia zbycia włącznie).
    Taki wymóg mógłby w niektórych przypadkach obniżać wartość mieszkania
    (kupujący niekiedy domagają się formalnego wymeldowania wszystkich
    *przed* zbyciem, co w świetle przepisów o posiadaniu i ochronie
    lokatorów można zrozumieć, mimo że to nie zameldowanie stanowi o prawie
    do przebywania)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-07-07 13:43:55
    Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>

    Użytkownik "Tract" <> napisał w wiadomości news:pl...

    > - Co będzie jeżeli sprzedam je w 2009 roku

    nikt tego nie wie, bo nie wiadomo jak zmieni się prawo,
    jeżeli planujesz sprzedać to sprzedaj natychmiast po upływie
    12 m-cy i będziesz mieć problem z głowy

    Nie wiem tylko czy dobrze rozumiem, ale moim zdaniem powinno
    to być 12 m-cy zameldowania od uzyskania tytułu prawnego (aktu
    notarialnego)...

    --
    pozdrawiam
    Tadeusz