  • 11. Data: 2009-05-28 16:09:46
    Temat: Re: przelew darowizna
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gr <g...@g...com> writes:

    > Faktem jest, że przelew z kasą był adresowany na moje imię. Reszta
    > danych była identyczna.

    No przecież mówię, to była zapłata za twój weksel. Nie pamiętasz, że
    wystawiłeś weksel?

    MJ

  • 12. Data: 2009-05-28 17:52:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2009, Marcin wrote:

    [...przelew...]
    > u mnie (w Szczecinie) US zarządał dodatkowo umowy darowizny więc przygotuj
    > sie na taką ewentualność

    IMO tytuł przelewu powinien być wystarczający.
    Wykonana darowizna wymaga tylko woli stron - płacący musi zadeklarować
    że to darowizna, a otrzymujący przyjąć, oraz braku świadczenia
    zwrotnego.
    Pisemna forma darowizny dla czynności stwierdzonej pismem (znaczy
    tego przelewu z tytułem "darowizna") IMO jest zupełnie bez sensu,
    bo nic nie zmienia - w szczególności nie dowodzi braku świadczenia
    zwrotnego (a oświadczenie w postaci tytułu już jest, zaś otrzymujący
    się nie sprzeciwia, więc OK).

    W takim układzie US nie może "żądać", może co najwyżej "wezwać"
    i w odpowiedzi równie dobrze może dostać odmowę z wyjaśnieniem
    j.w. :D
    "Darowizna nie miała formy pisemnej, w myśl art... KC..."

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-05-28 17:56:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2009, Gr wrote:

    > Wybaczcie że sam sobie odpowiadam. Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Mam
    > jeszcze pytanie: czy ma jakieś znaczenie (pewnie nie) że na koncie na które
    > poszedł przelew rodzic jest ustanowiony pełnomocnikiem i może tym kontem
    > dowolnie zarządzać (robić przelewy z sobą jako nadawcą itp)?

    IMHO problem byłby jakby transakcję przeprowadzał z samym sobą,
    czyli na konto którym Ty *nie możesz* zarządzać.
    Fakt że może dorwać się do Twoich pieniędzy nic nie zmienia,
    równie dobrze może dorwać się do nich jak będą leżały
    w szufladzie :D (ale byłoby to *przekroczenie pełnomocnictwa*,
    jeśliby zostało wykonane wbrew Twojej woli)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-05-28 18:28:16
    Od: Gr <g...@g...com>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > bo nic nie zmienia - w szczególności nie dowodzi braku świadczenia
    > zwrotnego (a oświadczenie w postaci tytułu już jest, zaś otrzymujący

    A w przypadku kiedy tego tytułu przelewu nie było (tzn. był ale inny -
    wpłata itp)? Wystarczy SD-Z2 + wydrukowane potwierdzenie przelewu czy w
    takim wypadku mogą żądać umowy?

  • 15. Data: 2009-05-28 18:54:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gr wrote:

    > A w przypadku kiedy tego tytułu przelewu nie było (tzn. był ale inny -
    > wpłata itp)? Wystarczy SD-Z2 + wydrukowane potwierdzenie przelewu czy w
    > takim wypadku mogą żądać umowy?

    Nie mogą żądać umowy, bo je być nie musi (pisemnej). Przynajmniej jak
    juz jest po rybkach.
    Wykonanie darowizny samo w sobie jest wystarczające. Stało się i juz

    Tzn, żądać mogą. W odpowiedzi moga dostać odpowiedź, że żadanie jest
    niemożliwe do spełnienia, bo nie ma umowy.

  • 16. Data: 2009-05-28 19:08:29
    Od: Gr <g...@g...com>

    witek pisze:

> [...]
    >
    > Tzn, żądać mogą. W odpowiedzi moga dostać odpowiedź, że żadanie jest
    > niemożliwe do spełnienia, bo nie ma umowy.

    OK, dzięki. Ostatnie pytanie: druk muszę złożyć w ciągu 30 dni (tak
    znalazłem w necie) czy pół roku (infolinia US)? Jeśli złożę to SD-Z2 to
    będę musiał jeszcze uwzględniać tą kwotę przy zeznaniu podatkowym na
    początku przyszłego roku za rok obecny (zawsze rozlicza mnie pracodawca)
    czy mogę już o tym fakcie zapomnieć?

    I na koniec jeśli chodzi o sam druk: przelew wykonał jeden rodzic, ale
    są małżeństwem czyli darowizna jest jakby po połowie od każdego z nich.
    W związku z tym muszę składać dwa druki SD-Z2 z kwotą /2 i każdym
    rodzicem osobno?

    Wielkie dzięki!

  • 17. Data: 2009-05-28 20:01:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2009, Gr wrote:

    > A w przypadku kiedy tego tytułu przelewu nie było (tzn. był ale inny - wpłata
    > itp)?

    A wtedy to postępowanie wyjaśniające i art.180 Ordynacji (przeczytaj!)
    jest IMO na miejscu.
    I lepiej żeby podatnik miał pod ręką coś co się zmieści w słowie
    "wszystko" (z art.180) :)
    Opisy iż US zarzucał że coś tam nie było darowizną owszem, się
    zdarzały - nie można wykluczyć że "z powodów formalnych" też się
    przyczepią (darowizna wymaga INTENCJI podarowania, jak ktoś Ci
    wpłaci pieniadze i *później* powie: "dobra, nie musisz oddawać",
    to nie będzie to darowizna i zarzut że "tak było" wydaje się
    prawdopodobny).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2009-05-28 20:03:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2009, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Nie mogą żądać umowy, bo je być nie musi (pisemnej). Przynajmniej jak juz
    > jest po rybkach.
    > Wykonanie darowizny samo w sobie jest wystarczające. Stało się i juz

    To prawda, ale możliwe jest usiłowanie "zaplątania" podatnika jak
    piszę w poście obok.
    "Dobrze, ale naszym zdaniem z przedstawionych dowodów wynika, iż
    przelewający wpłacić za coś omyłkowo i dopiero później powiedział
    że nie trzeba oddawać" :>
    I tłumacz, że nie jesteś wielbłądem...
    (jak w tytule jest "darowizna" to nie ma pytań)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2009-05-28 20:07:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 May 2009, Gr wrote:

    > OK, dzięki. Ostatnie pytanie: druk muszę złożyć w ciągu 30 dni (tak znalazłem
    > w necie)

    Sprawdź datę tej informacji - była nowelizacja.
    Aktualna ustawa:

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2009-05-28 21:42:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > że nie trzeba oddawać" :>
    > I tłumacz, że nie jesteś wielbłądem...
    > (jak w tytule jest "darowizna" to nie ma pytań)

    tyz prowda.

    zeby jeszcze bardzie dokopac lezacemu to doloze, ze wowczas US bedzie
    chial swoja dole, za sam przelew (czy to z powodu depozytu
    nieprawidlowego, czy tez z tytulu pozyczki, czy co tam jeszcze wymysla)

    a po slowach "dobra to nie muisz oddawac" upomni sie o swoje z tytulu
    umorzonego w ten sposob dlugu.