  • 1. Data: 2009-05-27 14:40:30
    Temat: przelew darowizna
    Od: Gr <g...@g...com>

    Mam konto na preferencyjnych warunkach (dobry procent) wiec rodzic
    wykonał przelew większej kwoty na moje konto (dużo przekraczający ten
    próg darowizny który wynosi ponad 9tys). Po fakcie dopiero zorientowałem
    się że US się może do tego przyczepić. Rozumiem że muszę im złożyć SDZ2
    i dołączyć potwierdzenie przelewu który był darowizną (podobno mam na to
    pół roku). Nie ma już od tego odwrotu? Nie mogę cofnąć tych pieniędzy z
    powrotem? Nie wiem czy wtedy jeszcze bardziej nie pokręcę sytuacji. Nie
    mam za bardzo czasu na bieganie po urzędach.

    W jaki sposób US kontroluje te przelewy, banki mają obowiązek zgłaszać
    przelewy "większe niż". Czy robią to wyrywkowo?

    Rozumiem że złożenie tego oświadczenia to jedyna rzecz jaką będę musiał
    zrobić, nie poniosę innych konsekwencji tego przelewu (jakieś opłaty,
    podatki przy składaniu PITów itp.). Nie orientuje się w tym.

    dzięki za odp.

  • 2. Data: 2009-05-27 15:00:10
    Temat: Re: przelew darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gr wrote:
> [...]
    > zrobić, nie poniosę innych konsekwencji tego przelewu (jakieś opłaty,
    > podatki przy składaniu PITów itp.). Nie orientuje się w tym.

    A te pieniadze byly dla ciebie, czy rodzic chcial tylko skorzystac z
    twojego konta i zarobic na odsetkach bo mu sie wlasnego nie chcialo
    zakladac?

    No i ile to jest "duzo przekraczajacy". w cyfrach.

  • 3. Data: 2009-05-27 16:25:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 May 2009, Gr wrote:

    > W jaki sposób US kontroluje te przelewy, banki mają obowiązek zgłaszać
    > przelewy "większe niż".

    Zgłaszanie przelewów "większych niż" następuje do Generalnego
    Inspektora Prania Pieniędzy (jakoś mądrze się to formalnie nazywa
    rzecz jasna, a nie jak napisałem :) ale o to chodzi) a nie do US.
    Oczywiście to że US wystąpi "z uzasadnionych powodów" do banku
    jest możliwe, ale IMO źle interpretujesz owo "zgłaszanie".
    Przejrzyj archiwa .prawo - kiedyś o tym było.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-05-27 16:44:21
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Gr" <g...@g...com> napisał w wiadomości

    > się że US się może do tego przyczepić. Rozumiem że muszę im złożyć SDZ2 i
    > dołączyć potwierdzenie przelewu który był darowizną (podobno mam na to pół
    > roku). Nie ma już od tego odwrotu? Nie mogę cofnąć tych pieniędzy z

    IMHO to *nie jest* darowizna, gdyz nie sa to Twoje pieniadze, podarowane Ci
    przez rodzicow i z ktorymi mozesz zrobic, co zechcesz, a tylko pieniadze
    rodzicow trzymane u Ciebie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-05-27 17:09:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SDD wrote:
> [...]
    > przez rodzicow i z ktorymi mozesz zrobic, co zechcesz, a tylko pieniadze

    co i tak ich nie uchroni przed 2% podatkiem od depozytu nieprawidłowego.

  • 6. Data: 2009-05-27 17:11:19
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Weksel ojcu sprzedałeś 8-).

    MJ

  • 7. Data: 2009-05-27 21:34:44
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Zgłaszanie przelewów "większych niż" następuje do Generalnego
    > Inspektora Prania Pieniędzy

    Generalny Inspektor Inwigilacji Finansowej:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Generalny_Inspektor_Inf
    ormacji_Finansowej

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl

  • 8. Data: 2009-05-28 09:40:15
    Od: "Marcin" <brak_Maila@brak_Maila.pl>

> [...]
    > zrobić, nie poniosę innych konsekwencji tego przelewu (jakieś opłaty,
    > podatki przy składaniu PITów itp.). Nie orientuje się w tym.

    u mnie (w Szczecinie) US zarządał dodatkowo umowy darowizny więc przygotuj
    sie na taką ewentualność

    Marcin

  • 9. Data: 2009-05-28 15:07:31
    Od: Gr <g...@g...com>

    Gr pisze:
> [...]
    > zrobić, nie poniosę innych konsekwencji tego przelewu (jakieś opłaty,
    > podatki przy składaniu PITów itp.). Nie orientuje się w tym.

    Wybaczcie że sam sobie odpowiadam. Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Mam
    jeszcze pytanie: czy ma jakieś znaczenie (pewnie nie) że na koncie na
    które poszedł przelew rodzic jest ustanowiony pełnomocnikiem i może tym
    kontem dowolnie zarządzać (robić przelewy z sobą jako nadawcą itp)?

    Faktem jest, że przelew z kasą był adresowany na moje imię. Reszta
    danych była identyczna.

  • 10. Data: 2009-05-28 15:24:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gr wrote:

> [...]
    > kontem dowolnie zarządzać (robić przelewy z sobą jako nadawcą itp)?
    >
    > Faktem jest, że przelew z kasą był adresowany na moje imię. Reszta

    Bez znaczenia.
    Pelnomocnik dziala w twoim imieniu i na twoja rzecz. Wiec jak narozrabia
    to wsadza ciebie.