  • 61. Data: 2009-02-07 12:14:45
    Temat: Re: [press] Faktury VAT będzie można przesyłać zwykłym e-mailem
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMO nie.
    > Powód jest prosty - e-faktury wymagają umowy PODPISANEJ.
    > Na papierze albo certyfikatem, ale *uprzedniej* i *podpisanej*.
    > Skoro wystawca nie podpisywał umowy (i nie ma podpisu drugiej strony)
    > to IMO nie ma mowy o e-fakturze w rozumieniu rozporządzenia.

    Ale zaraz, mówimy o tym że "Era od jakiegoś czasu usilnie namawia klientów
    na e-faktury", o czym napisał Baloo pytając się czy jest to nielegalne.

    Nie wiem skąd wywnioskowałeś że efektem tego namawiania nie ma być
    PODPISANIE umowy (zgodznie z rozporządzeniem).

    Poza tym - rozporzadzenie mówi nam:
    "par 3:
    1. Faktury mogą być wystawiane(....)pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej
    formy przez odbiorcę(...)
    2. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie
    elektronicznej. W przypadku akceptacji w formie elektronicznej przepisy par
    4 stosuje się odpowiednio"

    Zaglądam do par4, i nie widzę tam nic co by zobowiązywało nas do zawierania
    PISEMNEJ umowy.

    Zajrzałem więc do "ustawy o VAT". Tam znalazłem tylko to, że "minister
    określi".

    Więc, co nakłada na nas obowiązek uzyskania PISEMNEJ akceptacji wystawiania
    faktur elektronicznych z użyciem e-podpisu?

    p. m.

  • 62. Data: 2009-02-10 23:09:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >
    > Nie wiem skąd wywnioskowałeś że efektem tego namawiania nie ma być
    > PODPISANIE umowy (zgodznie z rozporządzeniem).

    Nie moje, ale tak sobie myślę...
    Z tego, że pewnie by się pochwalił.

> [...]
    > 4 stosuje się odpowiednio"
    >
    > Zaglądam do par4, i nie widzę tam nic co by zobowiązywało nas do zawierania

    A co tam widzisz?
    Przypomnę: treść podpisana certyfikatem jest "dokumentem podpisanym".
    Tak po prostu.

    > Więc, co nakłada na nas obowiązek uzyskania PISEMNEJ akceptacji wystawiania
    > faktur elektronicznych z użyciem e-podpisu?

    Podpis i e-podpis są prawnie zrównane.
    Art.78.2 KC. Nie czytałeś? ;)
    Zaakceptowanie e-podpisem zgody na otrzymywanie e-faktur skutkuje
    złożeniem pisemnego oświadczenia :)

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2009-02-11 00:24:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Nie moje, ale tak sobie myślę...

    Tzn co nie twoje?

    > Z tego, że pewnie by się pochwalił.

    Tzn Baloo by się pochwalił tym że era namawia na faktury z e-podpisem? Skoro
    został właśnie przez grupę oświecony różnicami między fakturą, obrazem
    faktury itd... że by na dzień dobry zwrócił uwagę na taki drobny szczegół.
    Zaznaczę - wiemy tylko tyle że "era namawia". Nie wiemy na co ... Nie
    twierdzę że to są prawidłowe e-faktury, ale też nie twierdzę kategorycznie
    że nie są (za mało danych).

    > A co tam widzisz?

    Nie zacytuję, bo jakiś geniusz na ISIP wpadł na pomysł żeby rozporządzenie
    wrzucić do PDFa jako skan, a przepisywać mi się tyle nie chce :).

    Ale widzę tam wymagania techniczne dotyczące przesyłania i uwierzytelniania
    faktur. Ani słowa o sposobie akceptacji elektronicznej.

    > Przypomnę: treść podpisana certyfikatem jest "dokumentem podpisanym".
    > Tak po prostu.

    Ale nic nie nakłada na nas obowiązku żeby treśc była "dokumentem
    podpisanym". Ma być pisemnie LUB elektronicznie. Zaznaczenie ptaszka
    "wyrażam zgodę na postanowienia regulaminu" IMHO jest spełnia wymaganie zeby
    było w formie elektronicznej.

    > Podpis i e-podpis są prawnie zrównane.

    Ale to nam daje PRAWO do e-podpisywania. Nie nakłada na nas jednak
    obowiązku.

    > Art.78.2 KC. Nie czytałeś? ;)
    > Zaakceptowanie e-podpisem zgody na otrzymywanie e-faktur skutkuje
    > złożeniem pisemnego oświadczenia :)

    Ale to że każdy pijak to złodziej, nie powoduje że każdy złodziej to pijak
    :).

    p. m.

  • 64. Data: 2009-02-11 00:33:12
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    mvoicem wrote:
    [...]
    > Tzn Baloo by się pochwalił tym że era namawia na faktury z e-podpisem?
    > Skoro został właśnie przez grupę oświecony różnicami między fakturą,
    > obrazem faktury itd... że by na dzień dobry zwrócił uwagę na taki drobny
    ^^^^^^- ma być "wątpię żeby" :)

    p. m.

  • 65. Data: 2009-02-11 08:55:45
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Nie moje, ale tak sobie myślę...
    > Z tego, że pewnie by się pochwalił.

    Nie wiem czy to podpada pod podpisanie umowy, ale wg ERY wystarczy wysłać
    odpowiedniego sms'a, aby wyrazić zgodę na otrzymywanie e-faktur. Przy czym
    nadal nie wiem, czy prowadząc np. DG mógłbym takie faktury drukować i
    wrzucać w KUP. Z tego, co tu wyczytałem, to nie mógłbym. Dlatego nie bardzo
    rozumiem na czym miałby polegać ten "ukłon" ERY w stronę klienta.

  • 66. Data: 2009-02-11 09:38:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-11, Baloo <b...@o...eu> wrote:

    [...]

> [...]
    > odpowiedniego sms'a, aby wyrazić zgodę na otrzymywanie e-faktur. Przy czym
    > nadal nie wiem, czy prowadząc np. DG mógłbym takie faktury drukować i

    Żadnej faktury którą drukujesz nie możesz wrzucić w KUP.

    Możesz:
    a) otrzymać fakturę papierową
    b) otrzymać fakturę elektroniczną, podpisaną podpisem kwalifikowanym

    Do wrzucenia w KUP w przypadku a) masz papier, w przypadku
    b) dysponujesz _elektroniczną_ fakturą, której nie drukujesz,
    ale wrzucasz w koszty bezpośrednio

    > Z tego, co tu wyczytałem, to nie mógłbym. Dlatego nie bardzo
    > rozumiem na czym miałby polegać ten "ukłon" ERY w stronę klienta.

    Bo jak masz telefon "nie w celu" prowadzenia DG, to po co Ci zbędny
    papier? Ja np. przy telefonie "osobistym" biorę wszystkie papiery jakie
    mogę "elektronicznie", bo po co mi ma makulatora do domu przychodzić?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 67. Data: 2009-02-11 10:58:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2009, mvoicem wrote:

    > Tzn co nie twoje?

    Wnioski.

    > Tzn Baloo by się pochwalił tym że era namawia na faktury z e-podpisem?

    Nie, że złożył podpisane oświadczenie.
    Autograf własnopalczaście albo "syfrowo".

    > Zaznaczę - wiemy tylko tyle że "era namawia". Nie wiemy na co ...

    Dobra :D

    > Nie zacytuję, bo jakiś geniusz na ISIP wpadł na pomysł żeby rozporządzenie
    > wrzucić do PDFa jako skan, a przepisywać mi się tyle nie chce :).

    Z tego powodu ISIP jest "ułomnym źrodłem internetowym" :[

    > Ale widzę tam wymagania techniczne dotyczące przesyłania i uwierzytelniania
    > faktur. Ani słowa o sposobie akceptacji elektronicznej.

    Czytam, czytam i coraz bardziej mi wychodzi że masz rację.
    Dla porządku:

    > Ale to nam daje PRAWO do e-podpisywania. Nie nakłada na nas jednak
    > obowiązku.

    J.w. - rozpędziłem się!

    > Ale to że każdy pijak to złodziej, nie powoduje że każdy złodziej to pijak
    > :).

    "akceptuję przyjęcie do wiadomości w formie niepodpisanej certyfikatem"
    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 68. Data: 2009-02-11 11:38:21
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wojciech Bancer wrote:
    > Żadnej faktury którą drukujesz nie możesz wrzucić w KUP.

    A ściślej mówiąc nie odliczysz VAT-u.

    Bo z wrzucaniem w KUP to jest trochę inna bajka.

    Jak się wydaje minister przekroczył delegacje ustawowe, uzależniając (w
    rozporządzeniu) zaliczenie do KUP od posiadania prawidłowo wystawionej
    faktury / rachunku / dowodu księgowego.

    Były na ten temat wyrok NSA, kóry cytowałem w innym wątku.

    Piotrek

  • 69. Data: 2009-02-11 11:40:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:

    > Były na ten temat wyrok NSA, kóry cytowałem w innym wątku.

    Click --> http://tinyurl.com/9zwpg4

    Piotrek

  • 70. Data: 2009-02-11 18:44:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Wnioski.

    No do możnaby odnieść wrażenie że to jednak ty formułowałeś taki wniosek (a
    conajmniej że go popierałeś).

    > Nie, że złożył podpisane oświadczenie.
    > Autograf własnopalczaście albo "syfrowo".

    Przecież on mówi że era "namawia", a nie że "namówiła". Skoro go namawia, to
    nie namówiła, wobec tego nie miał okazji żadnego oświadczenia składać, wobec
    tego nie może się tym pochwalić :).

> [...]
    >
    > Z tego powodu ISIP jest "ułomnym źrodłem internetowym" :[

    > Czytam, czytam i coraz bardziej mi wychodzi że masz rację.

    Żeby nie było zbyt pięknie - to jednak "stosuje się odpowienio". Co to
    znaczy "odpowiednio" kiedy par 4 i ten który się do niego "odpowiednio"
    odwołuje są o czymś zupełnie innym? :)

    p. m.