  • 21. Data: 2009-02-01 18:24:21
    Temat: Re: [press] Faktury VAT będzie można przesyłać zwykłym e-mailem
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Piotrek wrote:

    > Kaczka czy nie kaczka ale wystarczyłoby, żeby usunąć wymóg użycia
    > podpisu kwalifikowanego z rozporządzenia.

    Nie musi być podpisu, może być to legendarne EDI ....

    Tylko co to to EDI jest? Bo zaiste legendarne - gdzieniegdzie o tym piszą,
    nigdzie nie ma nic więcej, o jakimś przykładzie "z natury" także nie
    słyszałem.

    p. m.

  • 22. Data: 2009-02-02 09:36:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Feb 2009, mvoicem wrote:

    > Nie musi być podpisu, może być to legendarne EDI ....
    >
    > Tylko co to to EDI jest? Bo zaiste legendarne - gdzieniegdzie o tym piszą,
    > nigdzie nie ma nic więcej,

    Marudzisz.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektroniczna_wymiana_d
    anych
    http://blog.securitystandard.pl/news/169425.html

    Polecam szczególnie ten drugi link.
    BTW: druga dziesiątka trafień w google ;)

    Sugestia używania EDI IMVHO również idzie w stronę zbędnej komplikacji,
    nie rozwiązując problemu "faktur w PDFie", bo wraca problem konieczności
    istnienia PISEMNEJ umowy akceptującej daną formę wymiany dokumentów.

    "Elektroniczna wymiana informacji" to po prostu zastosowanie
    JAKIEGOKOLWIEK mechanizmu, w którym obie strony zaakceptują
    TAKI sposób wymiany dokumentów jako "bezpieczny".
    IMVHO taka konstrukcja nadaje się np. do wysyłania informacji
    urzędowych - to urząd wyda mechanizm "autoryzacyjny", a podatnik,
    ubezpieczony czy inny petent go sobie zastosuje (tak jak
    działał Płatnik).

    > o jakimś przykładzie "z natury" także nie słyszałem.

    Akurat zdaniem Wikipedii obrót pienieżny nie jest do "EDI" zaliczany
    (hm...), ale IMO sposób sterowania własnym kontem w bankach internetowych,
    oparty o hasła jednorazowe lub zdrapki wydaje się być całkiem
    dobrym przykładem implementacji "czegoś w stylu EDI".
    Problem jak wyżej: wymagana *uprzednia* *pisemna* umowa.
    Czyli dalece co innego, niż to o co chodzi w przypadku uproszczenia
    "PDFa w mailu".
    Skoro dla "papierowej" faktury podpisu nie trzeba...

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2009-02-02 10:28:46
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    Piotrek pisze:

    > Kaczka czy nie kaczka ale wystarczyłoby, żeby usunąć wymóg użycia
    > podpisu kwalifikowanego z rozporządzenia.

    Wystarczyło by zająć się leczeniem przyczyn, nie skutków czyli
    "umasowić" podpis kwalifikowany.

    --
    Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
    i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania

  • 24. Data: 2009-02-02 19:33:38
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 30 styczeń 2009 19:58
    (autor kuba
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <glvikv$cl0$1@news.onet.pl>):

    > Przepraszam a jakiej umowy?
    > Sprzedaje klientowi towar z 14-dniowa platnoscia i jedynym
    > potwierdzeniem jest faktura przez niego podpisana.

    Tak, i to jest właśnie ta umowa, zintegrowana z rachunkiem, który
    podpisywany być nie musi.

    --
    Tristan

    Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

  • 25. Data: 2009-02-02 21:30:56
    Od: SlawcioD <s...@p...onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-01-30, kuba <k...@k...onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Zwykłej.

    > Ale jegoż podpis wynika z *Twojej* umowy z klientem, a nie regulacji
    > urzędowych. Jak będziesz wysyłać faktury papierowe niepodpisane i ktoś
    > podważy taką fakturę i nie zapłaci, to masz ten sam problem co z
    > niepodpisanymi fakturami elektronicznymi.

    a gdzie masz obowiazek podpisywania f-vat?

    pozdrawiam
    SlawcioD

  • 26. Data: 2009-02-02 21:54:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Feb 2009, SlawcioD wrote:

    [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^
    ^^^^^

    > a gdzie masz obowiazek podpisywania f-vat?

    Czego nie rozumiesz?
    Przecież tłumaczy po dobroci, że skoro obowiązku podpisywania
    NIE MA, to onże podpis (na f-rze) jest dowodem istnienia czegoś
    innego, konkretnie JAKIEJŚ umowy.
    Ściślej, podpis nie dowodzi zawarcia umowy, dowodzi zaakceptowania
    jej istnienia przez stronę która podpisała ("umowa stwierdzona pismem").

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-02-02 22:23:02
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-02, SlawcioD <s...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    > a gdzie masz obowiazek podpisywania f-vat?

    No przecież napisalem, że nie ma (podkreślone).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 28. Data: 2009-02-03 09:55:25
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > http://blog.securitystandard.pl/news/169425.html
    >
    > Polecam szczególnie ten drugi link.
    > BTW: druga dziesiątka trafień w google ;)

    Dziękuję, szukałem, tego drugiego nie znalazłem wtedy. Może dlatego że
    jeszcze nie istniał :D.

    Mi właśnie wychodzi że wystarczającym EDI jest ... email. Podejrzewam jednak
    że nie o to ustawodawcy chodziło, zaś US miałby dużo uwag do tego.

    [...]
> [...]
    > "PDFa w mailu".
    > Skoro dla "papierowej" faktury podpisu nie trzeba...

    Więcej - nie trzeba pisemnej umowy dla przesyłania faktur elektronicznych
    podpisanych e-podpisem (niech mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę - ale z
    mojego czytania przepisów kiedyśtam wynika że wystarczy akceptacja
    regulaminu przez kliknięcie ptaszka "akceptuję" na stronie).

    p. m.

  • 29. Data: 2009-02-03 12:34:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mvoicem wrote:

    > Mi właśnie wychodzi że wystarczającym EDI jest ... email.

    Raczej nie, ze względu na co najmniej dwa aspekty:
    1) brak gwarancji dostarczenia dokumentu (lub informacji o
    niedostarczeniu dokumentu), co IMHO bez ustalenia dodatkowego protokołu
    wyklucza taki mechanizm jako EDI
    2) brak weryfikacji integralności przesyłanych dokumentów

    Natomiast największym problem przy jest konieczność podpisywania umów
    pomiędzy stronami.

    No bo jeśli dla każdego pojedynczego przypadku muszę wymienić jakieś
    papiery (lub kupić certyfikat kwalifikowany), ażeby usankcjonować
    prawnie EDI to równie dobrze mogę wysłać fakturę.

    Jeszcze inną sprawą jest to, że IS czepiała się zamianie formatu faktury
    na komunikaty EDI i później znowu na fakturę, ale tu szczęśliwie dostała
    po łapach.
    Click --> http://www.ecr.pl/grupa_edi/index.php?ac=pelny&id=96

    > Podejrzewam jednak
    > że nie o to ustawodawcy chodziło, zaś US miałby dużo uwag do tego.

    IMHO, to chyba sam ustawodawca nie bardzo wie o co mu chodziło ponieważ
    przyjął z dobrodziejstwem inwentarza to, co mu lobbowano.

    Piotrek

  • 30. Data: 2009-02-03 12:36:15
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mvoicem wrote:
> [...]

    wyklucza taki mechanizm jako EDI
    2) brak weryfikacji integralności przesyłanych dokumentów

    Natomiast największym problem jest konieczność podpisywania umów
    dwustronnych pomiędzy stronami wymiany informacji.