  • 1. Data: 2009-08-05 11:14:14
    Temat: praca za granica malzenstwo.
    Od: marcin goralski <p...@p...pl>

    Witam.

    wiem ze pewnie bylo - wlasnie sie przewalam przez google ale do tej pory
    nei znalazlem wiec pytam:

    gdzie mozna dostac 100% odpowiedz co do rozliczania sie z tytulu pracy za
    granica (znalazlem gdzies maila do jakiejs instytucji panstwowej, ale mail
    nie dziala (zroty mam).

    Sprawa jest taka:
    mieszkam i pracuje w irlandii okolo 4 lata (w roku w ktorym pracowalem w
    2ch krajach dokonalem rozliczenia)
    zona mieszka ze mna 3 lata (od stycznia brak roku pracy w dwoch miejscach)
    Oboje mieszkamy i pracujemy tylko i wylacznie w irlandii i tylko stad mamy
    dochody.
    Nigdy nigdzie nic nie zglaszalismy - poprostu przestalismy wypelniac pity.
    ale nurtuja mnie 3 rzeczy:
    1 od jedych slyszalem, ze wypelnic trzeba druk o "przeniesieniu osrodka
    istotnych interesow zyciowych" czy cos a od kogo inneo (pracujacego w US)
    bym sie nie wyglupial.
    2 konto oszczednosciowe generuje w polsce odsetki (podatek placony
    "automatycznie" co nie zmienia faktu, ze jakis dochod w kraju z tego tutylu
    mam - co z pitem?
    3 czy sa inne kruczki ktore ominalem?

  • 2. Data: 2009-08-05 12:10:55
    Temat: Re: praca za granica malzenstwo.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marcin goralski wrote:

    > gdzie mozna dostac 100% odpowiedz co do rozliczania sie z tytulu pracy za
    > granica

    u doradcy podatkowego

    > Sprawa jest taka:
    > mieszkam i pracuje w irlandii okolo 4 lata (w roku w ktorym pracowalem w
    > 2ch krajach dokonalem rozliczenia)

    czyli rozumiem przeprowadziłeś się,
    nie jest to jakaś praktyka, kontrakt terminowy itp

> [...]
    > 1 od jedych slyszalem, ze wypelnic trzeba druk o "przeniesieniu osrodka
    > istotnych interesow zyciowych" czy cos a od kogo inneo (pracujacego w US)

    Masz zaktualizować NIP-3, w praktyce wysłany do II US Warszawa, bo tam
    podlegają nierezydenci

    > 2 konto oszczednosciowe generuje w polsce odsetki

    hmm, jesteś nierezydentem, więc powinieneś zamknąć wszystkie konta w
    Polsce i otworzyć konto dla nierezydenta.

    (podatek placony
    > "automatycznie" co nie zmienia faktu, ze jakis dochod w kraju z tego tutylu
    > mam - co z pitem?

    to jest podatek ryczałtowy, więc nei rozlicza się go na pit.
    przynajmniej w Poslce,
    Bo w Irlandii jest to dla ciebie dochód z zagranicy do rozliczenia wg.
    prawa irlandzkiego.

    > 3 czy sa inne kruczki ktore ominalem?

    wymeldowałeś się?

  • 3. Data: 2009-08-05 12:15:31
    Od: marcin goralski <p...@p...pl>

    > u doradcy podatkowego

    no niby proste, ale tak przez telefon to kiepsko..

    > czyli rozumiem przeprowadziłeś się,
    > nie jest to jakaś praktyka, kontrakt terminowy itp

    nic z tych rzeczy praca na stale dla obojga.

    > Masz zaktualizować NIP-3, w praktyce wysłany do II US Warszawa, bo tam
    > podlegają nierezydenci

    jakis konkretny termin etc?

    > hmm, jesteś nierezydentem, więc powinieneś zamknąć wszystkie konta w
    > Polsce i otworzyć konto dla nierezydenta.

    akurat % lepsze w pl ;)

    > wymeldowałeś się?

    nie bo co by nie bylo to jestem w irlandii czasowo (no x lat jeszcze
    powiedzmy).

  • 4. Data: 2009-08-05 12:35:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marcin goralski wrote:

    > no niby proste, ale tak przez telefon to kiepsko..

    akurat bezproblemowo,
    google, doradca podatkowy wybierasz pierwszy z brzegu
    na 99% da się załatwić przez email.

    > jakis konkretny termin etc?

    aha, 30 dni od zmiany danych wymaganych na NIP-3
    potem kara 1000 zł, ale nie wiem czy ktokolwiek ją kiedykolwiek dostał
    najwyżej "odpalisz" kontrolę z US na samym sobie.

    > akurat % lepsze w pl ;)

    jedno drugiemu nie przeszkadza
    mozesz miec konto w polsce, ale jako nierezydent
    nie wszystkie banki na to pozwalają, ale bez problemu do się to zrobić.

    > nie bo co by nie bylo to jestem w irlandii czasowo (no x lat jeszcze
    > powiedzmy).
    1.
    no to kolego kolejny mandacik zarobiłeś. Miałeś wymeldować się
    najpóźniej w dniu wyjazdu.

    2.
    to lepiej tego głośno nie mów, że jestes czasowo.
    Bo jak jesteś czasowo, to twoje dochody podlegają opodatkowaniu w Polsce
    Niezłożenie pita może cię sporo kosztować.

    Wersja oficjalna: wyjechałeś z zamiarem wyjechania i niewracania.
    Bo inaczej to ci kiepsko wróżę.

  • 5. Data: 2009-08-05 15:23:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-08-2009 o 14:35:41 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > akurat bezproblemowo,
    > google, doradca podatkowy wybierasz pierwszy z brzegu
    > na 99% da się załatwić przez email.

    A potem zgrzytanie zębami - i co z tego że ma ubezpieczenie.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-08-05 15:49:12
    Od: marcin goralski <p...@p...pl>

    ?

  • 7. Data: 2009-08-05 15:56:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:

    > A potem zgrzytanie zębami - i co z tego że ma ubezpieczenie.

    piłeś, nie jedź

  • 8. Data: 2009-08-05 16:40:12
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-08-2009 o 17:56:08 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > piłeś, nie jedź

    Jak zwykle z ciętym dowcipem u Ciebie okey,
    ale wypowiedź nie na temat

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-08-05 16:41:29
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 05-08-2009 o 17:49:12 marcin goralski <p...@p...pl> napisał(a):

    > ?

    Z doradcą podatkowym pogadasz przez email - i to się zgadza,
    ale z tym pierwszym z brzegu to witek przedobrzył.
    U doradców też działa zasada Pareto.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-08-05 17:17:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:

    > Z doradcą podatkowym pogadasz przez email - i to się zgadza,
    > ale z tym pierwszym z brzegu to witek przedobrzył.
    > U doradców też działa zasada Pareto.

    to weż drugiego z brzegu.