  • 1. Data: 2007-07-10 12:09:14
    Temat: praca w PL na rzecz klienta w UE dla studenta - pytanie
    Od: "Janusz" <h...@o...pl>

    Witam wszystkich. Moj syn ma mozliwosc pracy zdalnej dla klienta w UK. Ma to
    byc pisanie oprogramowania komputerowego. Czy istnieje jakas mozliwosc
    legalnego zgloszenia tego do US i na jakich zasadach. Syn nie prowadzi DG,
    w sumie nie ma tez mozliwosci podpisania umowy o dzielo bo z kim. Klient z
    UK placi przelewem umowiana kwote czesc jako przedplata, czesc po wykonaniu
    pracy.

    Pozdrawiam
    Janusz

  • 2. Data: 2007-07-10 12:11:47
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 10-07-2007 o 14:09:14 Janusz <h...@o...pl> napisał(a):

    > w sumie nie ma tez mozliwosci podpisania umowy o dzielo bo z kim.

    Z klientem zagranicznym?

  • 3. Data: 2007-07-10 12:23:14
    Od: "Janusz" <h...@o...pl>

    > Z klientem zagranicznym?

    Jestem laikiem i z gory przepraszam za glupie pytania. Rozumiem , ze syn sam
    wystawia umowe o dzielo dla siebie (wimieniu Anglika ?) i placi od tego
    podatek ?? Ile tego podatku i czy są jakies zryczaltowane koszty uzyskania
    przychodu (uslugi informatyczne) ??

    janusz

  • 4. Data: 2007-07-10 12:41:12
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 10-07-2007 o 14:23:14 Janusz <h...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > wystawia umowe o dzielo dla siebie (wimieniu Anglika ?) i placi od tego
    > podatek ?? Ile tego podatku i czy s? jakies zryczaltowane koszty

    Umowa to umowa - są dwie strony(jak nie więcej). Najlepiej mieć ją
    podpisaną
    przez Anglika. Ustna umowa też jest wiążąca, ale różnie to może być z US
    więc lepiej miec konkretny papier(postawa lekko paranoidalna ale jak się
    trafi frustrat to...;) ), wtedy piłeczka jest po ich stronie jak będą
    chcieli się przyczepić.

    Podatek się płaci w fomie zaliczki na PIT-37(albo PIT-53 jeśli jeszcze to
    funkcjonuje
    jako tytuł przelewu), do 20. miesiąca po miesiącu za który się syn
    rozlicza
    - wazny jest moment otrzymania przelewu. Dla umowy o dzieło zryczałtowany
    KUP wynosi 20%,
    natoamist jeśli przenoszone są prawa majątkowe autorskie to 50%(wtedy
    tytułem nie jest
    defacto umowa o dzieło tylk prawa majątkowe - gdyż Anglika nie interesuje
    raczej
    zrobienie programu tylk otrzymanie prawa do rozporzadzania tym programem).
    W praktyce podpisuje się "umowę o dzieło i przeniesienie praw" i rozlicza
    jako
    prawa majatkowe na PIT-37(aczkolwiek wpisanie jako umowa o dzieło też nie
    jest problemem)

    Można też wystawiać rachunki do tych umów - mimo że to niekonieczne to
    jest jasna podstawa do wypłaty i odprowadzenia podatku.

    Ostatnia sprawa to VAT - zależnie do sformuławania umowy może ona podlgać
    lub niepodlegać VAT. Jeżeli nie będziecie pewni czy podlega czy nie,
    to lepiej dla bezpieczeństwa niech syn prowadzi uproszczoną ewidencję
    sprzedaży VAT
    - do celów ustalenia momentu przekroczenia limitu zwolnienia podmiotowego.
    Uwaga 1 - limit liczy się proporcjonalnie do dni pozostałych w roku - więc
    teraz
    masz do wykorzystania tylko (365-koło 190)/365 * limit roczny
    Uwaga 2 - do tej ewidencji VATu trzbea wpisywać obroty wg daty powstania
    obowiązku podatkowego
    - czyli zgodnie z art 19 ust 1. ustawy o vat "Obowiązek podatkowy powstaje
    z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi(...)". Jest to istotne o
    tyle, że jest to inny dzień niż dzień otrzymania kasy
    i trzeba o tym pamiętać. Dlatego warto wystawiać rachunki w momencie
    wykonania usługi -
    wpisywać do ewsprzedaży VAT przychód z datą rachunku, a następnie gdy kasa
    przyjdzie
    zrobić adnotację z tyłu rachunku że przelew otrzymano dnia XXX - i sprawa
    jest wtedy
    czyściutka.

  • 5. Data: 2007-07-10 12:54:24
    Od: "Janusz" <h...@o...pl>

    > Umowa to umowa - sa dwie strony(jak nie wiecej). Najlepiej miec ja
    > podpisana
    > przez Anglika......

    Wielkie dzieki za wyjasnienie, do "VAT-u" jest to w miare przejrzyste dla
    mnie. Ale Vatem mnie zabiles :-)). Ale nic to, jakos sie musze przez to
    przegryzc.

    Janusz

  • 6. Data: 2007-07-10 13:06:08
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 10-07-2007 o 14:54:24 Janusz <h...@o...pl> napisał(a):

    > Wielkie dzieki za wyjasnienie, do "VAT-u" jest to w miare przejrzyste dla
    > mnie. Ale Vatem mnie zabiles :-)). Ale nic to, jakos sie musze przez to
    > przegryzc.

    Ok, BTW zapomniałem o jednym :) Taka umowa i tak nie byłaby opodatkowana
    VATem w Polsce
    (art. 27 ust 3/4 ustawy o VAT), co oznacza że tak czy siak nie trzeba tego
    ewidencjonować do VAT-u.

    (zgodnie z art. 2 pkt 22 sprzedaż nie obejmuje świadczenia usług poza
    terytorium kraju,
    więc na bazie art. 109 ust. 1/2 nie trzeba ewidencjonować sprzedaży o
    której mówimy,
    do tego takie coś nie wlicza się do limitu zwolnienia określonego w art.
    113 ust 1/9
    - jeśli się mylę to niech ktoś mnie poprawi).

    Także IMVHO z VATem syn nie miałby wogóle do czynienia.

  • 7. Data: 2007-07-12 07:54:13
    Od: news <a...@i...pl>

    t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > kasa przyjdzie
    > zrobić adnotację z tyłu rachunku że przelew otrzymano dnia XXX - i

    :D
    Tak, tak. Syn napisze i wysle program w dwie godziny, ale rozliczanie tego zajmie mu
    godzin parenascie. Tak to sie prowadzi biznes w Polsce.

  • 8. Data: 2007-07-12 08:00:50

    Dnia 12-07-2007 o 09:54:13 news <a...@i...pl> napisał(a):

    > :D
    > Tak, tak. Syn napisze i wysle program w dwie godziny, ale rozliczanie
    > tego zajmie mu
    > godzin parenascie. Tak to sie prowadzi biznes w Polsce.

    Gwoli wyjaśnienia - nie opisywałem co myślę o polskim systemie podatkowym,
    tylko
    próbowałem wyjaśnić sposób rozliczenia :) Gdybym pisał co myślę, to by mi
    IP odcięli